16-04-2009
TAC: Vincent Verschueren David vs Goliath
Dit is het minste wat kon gezegd worden aan de vooravond van de TAC van Tielt. De “grote wedstrijd” werd onthoofd door het wegvallen van favoriet Snijers en zo waren de favorieten snel gekend. Bij de Historics daarentegen was het minder evident te voorspellen wie met de bloemen naar huis mocht.
Tal van snelle piloten hadden zich sterk gewapend voor de opener van het BK, zo kwam Monnens met de MK II BDA aan de start en ruilde Viane zijn snelle Ascona A in voor de nieuwe MK II BDA van Wim Soenens. De MK II van de hand van “de Polle” was een te vrezen tegenstander voor iedereen, zelfs voor de gevestigde waarden als Didier Vanwijnsberghe, Geert Vandoorne en Stefaan Stouf. Geruggesteund door het SMS-team trokken wij ten strijde met onze vertrouwde ascona !!
In de openingsronde liet Viane onmiddellijk zien dat aanpassing zijn “middlename” is hij laat iedereen strijden voor de plaatsen achter zich door onmiddellijk de snelste tijd te realiseren. Meteen zijn er een aantal die direct de rol moeten lossen, zo heeft de groene BDA van Didier wat benzine te kort en is hij direct op achtervolgen aangewezen.
Wij kunnen ons vestigen in de top 5 na de eerste ronde ondanks een immens remprobleem. De plaquettes blijken te gretig te zijn en zo kunnen we slecht doseren met remmen, de wielen blokkeren te snel en zo rijden we ons banden op 1boucle volledige aan flarden.
Gelukkig is er onze SMS service truck die in ijltempo naar Ieper snelt en ons van nieuw rubber kan voorzien. MANNEN CHAPEAU !!! Bedankt...
De tweede boucle en de kaarten worden stevig geschud, zo valt Vandoorne uit met een kapotte motor en ook van Stouf is geen spoor meer te bekennen. We blijven steeds in de buurt van Viane en Monnens die bij elke proef stuivertje wisselen en plaats 1 en 2 voor hun rekening nemen.
De service na boucle twee brengt veel spectaculairs buiten het feit dat we Monnens verliezen met een kapotte achterpont, er schieten er nu nog 3 over.
Viane op kop wij in tweede stelling en een ontketende Vanwijnsberghe die alle problemen van de baan heeft geveegd en als een pijl aan het remonteren is.
Bij het ingaan van de derde boucle kunnen we blijven seconden wisselen met Vanwijnsberghe en Viane, tot ook die er de brui moet aan geven. We komen onze speelkameraad tegen op de proef en kunnen er amper voorbij, een spijtige opgave voor de sympathieke vrienden. Het wordt nu alles of niets, aan de service tent hebben we door ons tijdverlies gemerkt dat we 4sec achter staan op Didier.
We gaan er nog eens tegenaan op schuiferskappelle, en met het gewenste resultaat, waar we normaal 7sec toegaven op de BDA verliezen we er nu slechts 3. Op de volgende proef kunnen we er 4 terug nemen op Didier en dan is het menens. De immer snelle autohandelaar gooit alle registers open voor de laatste 2 proeven, we counteren hem op de voorlaatste door maar 0,9sec te verliezen maar op de laatste moeten we het onderspit delven. We leggen het bijltje met een klein 8sec tov de snelle vanwijnsberghe.
Het overheersende gevoel was euforie want zeg nu zelf wie had niet getekend voor een 2de plek tussen auto's die gemiddeld 60pk meer hebben en 60kg lichter zijn ? Anderzijds hebben onze remproblemen ons toch blijkbaar kostbare tijd gekost die we nu te kort kwamen. Ook voor het SMS team nemen we kostbare punten mee naar huis voor het team-kampioenschap.
De Wallonie is de volgende afspraak voor het BK en ook daar willen we strijden voor het podium. Er zijn nog een aantal mensen die wij graag zouden bedanken voor de geleverde prestaties van dit weekend. Zo mochten we beroep doen op de ervaring/talent van co Frédéric Miclotte. Wij wensen hem dan ook veel succes met zijn nieuw avontuur aan de zijde van Freddy Loix. Tevens wensen wij de service Crew van SMS te danken voor de raad en daad tijdens de services. And last but not least alle mensen voor de positieve commentaren en supporters langs de wegen. BEDANKT !! en tot in Jambes
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : TAC Rally , Vincent Verschueren