31-01-2009
Legend Boucles de Spa Guy Fréquelin over zijn terugkeer in de competitie na 20 jaar
Verrast door de geestdrift voor rally in België
Guy Fréquelin, wij zijn uiteraard gelukkig om u voor het eerst sinds 1985 terug in België aan het stuur van een rallywagen te mogen verwelkomen. De laatste maal was in een Opel Manta 400 tijdens de Rally van de Condroz. Welke herinnering houdt u daar aan over? “Ondanks mijn vroegtijdige opgave een zeer goede. We waren behoorlijk onder de indruk van de geestdrift en het enthousiasme hier voor de rallysport. En met de topografie van het land en zeker met het drukke wegennet is dat niet voor de hand liggend.”
Kende u de Boucles de Spa al? En wat heeft u overtuigd om aan deze editie deel te nemen? “Natuurlijk ken ik de rally. Verschillende Franse rijders wonnen de wedstrijd en daar werd bij ons over gepraat. Bovendien won ik in Spa de Beker van de Koning met Alfa Romeo in 1974, tijdens de 24 Uur van Spa welteverstaan. Ik denk dat ik toen samen met Claude Ballot Lena reed. Michel Perrin wilde initieel met Carlos Sainz komen en hij heeft me het één en ander over de historische rally verteld. Vervolgens heeft Willy Lux me voorgesteld om naar hier te komen en ik dacht meteen, waarom niet? En dan ging alles zeer snel. Ik kreeg een corijder, we vonden een wagen en nu ik toch wat meer tijd heb, kom ik met veel plezier.”
U rijdt met een Talbot Lotus Gr.2, de wagen waarmee u vicewereldkampioen werd, goed 28 jaar geleden. Wat voor een auto was dat en hoe kon u rivaliseren met de wagens uit Gr. 4? “Het was zeker geen moeilijke wagen, zeker niet eens je zijn onderstuurd karakter beet had. Met goed 250 pk hadden we minder vermogen dan de Escort BDA of Porsche. Maar we wonnen de titel en ik die van vicewereldkampioen dankzij onze regelmaat. Ik won in 1981 slechts één rally en werd tweede in Corsica en Monte-Carlo. We waren wel fel gehandicapt zolang we met onze 13-duims velgen reden. Eens we naar 15-duims mochten overschakelen, stonden we een heel stuk verder.”
Wat zijn uw ambities voor de Boucles? “Genieten en spektakel verzorgen! Het is twintig jaar geleden dat ik nog eens in een rally ben gestart en ik zal misschien even moeten wennen, maar daarna wil ik, zonder aan het eindresultaat te denken, mezelf, de organisatie en het publiek verwennen.”
Wat is trouwens uw laatste optreden in een rally geweest? “De rally van de Cévennes in 1988 aan het stuur van een Peugeot 309 GTI van Enjolras. Het was het jaar van mijn Franse rallycrosstitel met een Peugeot 205 T16, voor Bruno Saby overigens. Het was op dat ogenblik dat mijn oude ploegmakker Jean Todt me vroeg of ik de Dakar voor hem wilde betwisten en of ik iemand kende om Guy Verrier aan het hoofd van Citroën Sport te vervangen. Ik heb op de eerste vraag ‘zeer graag’ geantwoord en op de tweede ‘ik’... Op die manier begon voor mij een periode waarin ik met Citroën meermaals de Dakar heb gewonnen en verscheidene wereldtitels rally heb veroverd.”
U hebt recent een auto..biografie uitgebracht, met als titel « Pilote de ma vie ». Het boek zal overigens tijdens de rally te koop zijn. U praat erin ook over François Duval, één van uw tegenstanders tijdens de Boucles? “Natuurlijk. Ik ga in het boek dieper op de problemen met François in. De periode van de Monte-Carlo, Cyprus, zijn rustperiode en dan zijn winnende terugkeer in Australië. Ik ben er trouwens nog steeds fier op dat wij samen zijn eerste en enige WRC-zege hebben mogen vieren.”
Laatste vraag: vanwaar uw bijnaam « the grizzly » ? “Die komt van Bernard Darniche die me die bijnaam tijdens de Rallye de la Chataîgne in 1977 gaf. Wij waren aan het vechten voor de zege en ik maakte er, aan het stuur van mijn Alpine V6 Groep 4, in zeer mistige omstandigheden het verschil in een etappe rond een meer. Bernard heeft me toen tijdens een assistentie de grizzly van de Langres – mijn geboortestreek - genoemd. Ik heb die bijnaam gehouden en blijkbaar kan ik behoorlijk grommen bij momenten en bovendien heb ik een toch wel redelijk goed ontwikkelde haargroei...”
Bron: persbericht
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Legend Boucles @ Bastogne