31-01-2009
Legend Boucles de Spa Een gesprek met Willy Lux, algemeen coördinator
“Zo’n mooie wedstrijd konden we niet laten vallen.”
Hij was de winnende corijder van Marc Duez en Grégoire de Mevius, reed zelf mee aan het stuur van een VW Polo en later een Lancia Fulvia Historic, verzorgde (LDT) de Citroën Saxo S1600 van Pascal Gaban... Willy Lux heeft sinds zijn debuut in 1966 met een 25 pk sterke NSU niet veel edities van de Boucles de Spa gemist. En vandaag vinden we hem aan de andere kant van het evenement, want hij is de rechterhand van organisator Pierre Delettre geworden.
Willy, wat is uw beste herinnering aan zoveel edities van de Boucles ? “Ik heb er veel, maar mijn zege met Marc Duez in de Audi Quattro in de Belga-kleuren was bijzonder, zeker omdat het in echt winterse omstandigheden was.”
En de minst aangename? “Jammer genoeg heb ik er ook wel enkele. Ik had de rally met wat bijval, ik zeg zelfs niet geluk, wel tienmaal kunnen winnen. Ik denk spontaan aan een editie waar ik corijder van Willy Braillard in een Gaban Porsche was. We kregen toen ten onrechte één minuut tijdstraf, waar we de rally echt domineerden. Een editie die ik ook niet vlug zal vergeten, was die met René Tricot. Na de verkenningsronde, nog voor de rally echt van start ging, waren we ongeveer een uur te vroeg. Ik gaf mijn boekje aan de controleur van dienst af, nota bene de vader van René, Ernest Tricot, en ik vroeg hem om mij exact op het uur af te punten, terwijl ik ondertussen mijn nota’s bijwerkte. Maar hij deed het niet en we vertrokken nog voor de echte start met een zware tijdstraf. Of het jaar dat ik met Billy Van Coillie reed. Hij verzekerde mij dat hij de rally zeer goed kende, maar miste al in een eerste doortocht een CP, wat ons de zege kostte. En last but not least het jaar waarin mijn zoon Olivier in de Saxo van Gaban naar de technische controle reed en onderweg een ongeval had. Hij reed wat te snel en raakte de wagen van een oudere man. Gelukkig is daar alles nog goed gekomen...”
En het jaar waarin je met de Quattro van Harald Demuth uit de wedstrijd werd gezet? “Dat is niet echt een slechte herinnering meer. We domineerden de andere Audi van Waldegaard, maar kregen dan een technisch probleem. Ik ben gaan punten terwijl er nog aan de wagen werd gewerkt. Ik slaagde daarin door de controleur wat te beïnvloeden, maar Léon Lejeune heeft er lucht van gekregen en dus werden we uit wedstrijd gezet. Logisch, maar wij amuseerden ons zo goed op die besneeuwde wegen dat we tot het einde wilden doorgaan.”
Waarom heb je het voorstel van Pierre Delettre aanvaard? “Ik las op dinsdag na de rally zijn relaas in la Dernière Heure, waarin hij stelde om met het evenement te willen stoppen. Ik had het gevoel dat hij er alleen voor stond en dat hij blijkbaar iemand zocht met wie hij kon samenwerken. Ik vond het onbegrijpelijk dat een dergelijk evenement zou verdwijnen, het idee alleen al maakte me droef. In 2008 zijn er in de organisatie hier en daar inderdaad fouten gemaakt, maar geen onoverkomelijke zaken. Ik wilde er vanuit mijn ervaring en met mijn drive mee aan werken om de zaken te verbeteren. We zijn in maart al tot een akkoord gekomen en dus werd de editie 2009 veilig gesteld. De Boucles zouden niet verdwijnen of maar om de twee jaar georganiseerd worden. Ik begrijp Pierre. Hij is door zijn activiteiten in de A1 GP tijdens de wintermaanden vaak in het buitenland en dat maakt het moeilijker om zich op een rally hier te concentreren. Ik heb die tijd wel en ben voor 200% gemotiveerd. Ik heb tot dusver misschien al wat nachten wakker gelegen, maar ben altijd trouw aan mijn filosofie gebleven: er zijn geen problemen, enkel oplossingen.”
Was het dan moeilijker dan u verwacht had? “Het is geen makkelijke opdracht. Naarmate de tijd vordert kom je meer en meer valkuilen tegen. En eens de ene omzeild, sta je al voor een andere. En dan wordt een diplomatische communicatie belangrijk. Mijn ervaring en bekendheid hebben me zeker geholpen. Ik ben ook heel veel mensen gaan opzoeken, gaande van de burgemeesters van de betrokken gemeenten, over de bewoners tot zij die zich tegen de rally(sport) verzetten. En nergens ben ik de deur gewezen. Bovendien keren we met de rally naar gemeenten terug waar we jaren niet geweest zijn. Wat de mensen overigens stoort, zijn de verkenningen en niet de rally zelf. Daarom sta ik erop dat het parcours geheim blijft. Maar ondanks alle inspanningen zijn er altijd die toch willen gaan verkennen en zo de rally in gevaar brengen. Vorige week ben ik op een grote naam uit de rallysport gebotst die per fiets de Clémentine aan het verkennen was en dat vind ik bijzonder jammer, want zij zouden het goede voorbeeld moeten geven. Verboden is verboden, of je het nu te voet, met de fiets of in een wagen doet. De volgende die ik op het parcours tegenkom, weiger ik aan de start of mag meteen met een stevige achterstand vertrekken. We zullen voorbeelden moeten stellen, want sommige mensen begrijpen enkel ‘wie niet horen wil, moet voelen’... Willy Lux heeft in zijn werk geen vrienden, ook niet als het om Duez of Gaban gaat. Zelfs Delettre weet niet waar ik mijn geheime controles ga plaatsen, ik hou dat voor mij zodat er zeker geen lekken zijn.”
Wat brengt u in het bijzonder aan de rally bij? “Nieuw bloed, een nieuwe motivatie en stiptheid. Voor het eerst in de Belgische rallygeschiedenis maken we gebruik van een tijdsopname met elektronische chips. Er kan geen discusqsie over de chronometrage meer zijn, het systeem is onfeilbaar. Bovendien is 80% van het parcours vernieuwd en volgend jaar zal dat opnieuw het geval zijn. Voor dergelijke proeven moet je dat doen, anders is het nieuwe er onmiddellijk af.”
Wat kan u al over het parcours zeggen? “Ik heb zin om te zeggen niets om te vermijden dat men alsnog gaat verkennen. Als we zeggen dat er een RT in Sankt Vith is, dan gaat iedereen alle wegen van dat dorp platrijden, terwijl het toch niets uitmaakt... Het parcours zal zeer mooi zijn, met zeven verschillende RT’s, waarvan de langste 17 kilometer is. Er zitten klassiekers tussen, maar ook hele nieuwe RT’s, rond Luik, speciaal voor het publiek. Alles bijeen zijn er 17 RT’s met een totale lengte van 150 km, goed 10 km meer dan afgelopen jaar. Zelfs op het droge zal een perfecte tijd neerzetten, quasi onmogelijk zijn.”
Bron: persbericht
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Legend Boucles @ Bastogne