31-01-2009
Legend Boucles de Spa Een vijfsterren deelnemersveld
Waarschijnlijk is deze uitgave van de Legend Boucles de Spa ongezien in België, we mogen rustig van een historisch succes spreken. Maar liefst 270 inschrijvingen met sterren van gisteren en vandaag, uit binnen en buitenland… Nooit heeft een rally in België een dergelijk deelnemersveld mogen en kunnen presenteren. De 51ste Boucles de Spa, de vierde voor wagens van voor 1987, is nu al een echte legende. Zonder meer is dit hét autosportevenement van het begin van dit nog nieuwe jaar 2009!
Vorig jaar reeds dachten de organisatoren hun plafond bereikt te hebben. De derde editie, gewonnen door Patrick Snijers in een Ford Escort BDA, zou immers moeilijk te overtreffen zijn. Het record van de Bianchi, daterend uit 1983, moest eraan geloven en werd met een totaal van 238 deelnemers knap scherper gesteld. Vandaag, goed twee weken voor de start van de rally, staat de teller, ondanks de crisis, voor de editie 2009 echter al op 270Â ! Misschien duiken er hier of daar nog laatkomers op, misschien vallen er nog wel enkele af, maar het vooropgestelde maximum van 250 deelnemers zal er zeker staan. 60% van het deelnemersveld komt in Legend (80 km/u) uit en de rest mag zich voor een echte Classic (50 km/u) opmaken. Onder leiding van Willy Lux is er nu de garantie op een echte regelmatigheidproef, met maar liefst 22 geheime controles.
Guy Fréquelin en Markku Alen, special guests!
Ere wie ere toekomt, we beginnen alvast met de buitenlandse vedetten.
24 jaar na zijn laatste en enige deelname aan een Belgische rally, met name de Condroz in een Opel Manta 400, is Guy ‘Grizzly’ Fréquelin terug in ons rallymidden. De 63-jarige allrounder zal met plezier bewijzen dat hij nog niets verleerd heeft. Hij werd Frans kampioen rally, rallycross en heuvelklim, werd vierde in Le Mans in 1978 en Dakar in 1989, werd vervolgens de zeer succesvolle sportief directeur van Citroën Sport en besliste afgelopen jaar zijn carrière stop te zetten. In Spa kruipt hij echter alweer achter het stuur van een rallywagen. Aan de zijde van de lokale matador André Leyh zal hij het aan het stuur van een Talbot Lotus Groep 2 – in originele fabriekskleuren – doen. In deze wagen werd hij overigens in 1981 vicewereldkampioen achter de Finse grootmeester Ari Vatanen. Deze 235-PK sterke achterwielaangedreven wagen wordt door het Team Tegelsfeer ingezet en bovendien krijgt de reguliere ouvreur van François Duval, Michel Maes, een tweede exemplaar in handen. De Talbot Lotus won de RAC in 1980 met Henri Toivonen en won de wereldtitel bij de merken het jaar erop.
Guy Fréquelin vindt in Spa trouwens één van zijn oude rivalen terug. Markku Alen, want hij is het, werd wereldkampioen rally in 1979 en vierde in 1981. Hij was er al bij afgelopen jaar en onze 58-jarige Fin heeft nog een rekening in Spa openstaan. Hij komt dus terug, nog steeds in het gezelschap van Paul Fraikin en Christian Kelders, maar ditmaal aan het stuur van een echte Porsche Groep 4 uit 1973. De wagen is een echt rallywapen en komt uit de ateliers van de Brit Richard Tuthill. Deze Porsche mag en kan niet vergeleken worden met de Porsche van vorig jaar en aan het stuur van deze 911 is Alen meteen één van de kanshebbers op de zege voor deze editie van de Boucles de Spa en zeker met een corijder die de omgeving als zijn broekzak kent...
Snijers en Droogmans met Porsche Legend Racing
De best vertegenwoordigde wagen bij de favorieten is zeker de Porsche 911 Groep 4. We tellen er alvast zeven bij de eerste 20 nummers en niet voor de minste rijders. Laten we beginnen bij het nummer ... ‘1’. Patrick Snijers is de uittredende winnaar en hij wil de teller in Spa niet op zes zeges laten staan. Zijn Escort werd verkocht, maar met de steun van Wim Soenens vond hij onderdak bij Porsche Legend Martini Racing van Christian Kelders. Het team komt zonder meer als grote favoriet naar Spa, want met Markku Alen in de Rockmans Porsche (remember Toivonen in 1984), Patrick Snijers in het grijs van Martini en… Robert Droogmans als derde ijzer in het vuur, moeten we hier echt over een legendarisch team spreken. Robert Droogmans die achtmaal Ieper won, verliet Spa 20 jaar geleden – hij won er overigens nooit – en keert nu terug. Hij kruipt er achter het stuur van een ex-Gustavson Porsche, eigendom van Dhr. Georges Embo, die ook de winnende Porsche van Duez in 2007 in zijn collectie telt. Droogmans doet het overigens in de kleuren van Belga maar als ‘Belge’ vermomd...
Munster, Bouvy en Duval ook met een Porsche 911!
Maar de Porsche-lijst wordt nog langer. Er komt nog een derde wagen uit de ateliers van Tuthill, met name voor Bernard Munster in het gezelschap van zijn levensgezellin Andrée, wat misschien wel een verdoken Valentijnscadeau is. Vervolgens is er nog een nagelnieuwe Groep 4 uit de werkplaats van Lionel Hansen en Jean-Marc Gaban, voor de regerende BTCS en Belgian GT-kampioen Fred Bouvy, die binnen Kronos Vintage overigens ook de 911 van patron Jean-Pierre Mondron naast zich zal krijgen. En last but not least is er François Duval. Voor de derde opeenvolgende maal zal François Duval aan de Legend Boucles de Spa deelnemen. Maar na de Skoda en de Toyota Corolla, zal « Dudu » nu met een sterker wapen zijn opwachting in Spa maken. Samen met zijn vriend Anthony Bourdeaud’hui zal hij aan het stuur van een Porsche 911 Groep 3 met ongeveer 220 pk de rally aanvatten. Het is overigens de wagen waarmee Fred Bouvy vorig jaar meestreed.
De vier musketiers opnieuw verenigd, naast Duez ook Vanbellingen en Colsoul
Bij Porsche zien we verder nog Chavan (de oudste ex-winnaar), Lambert Liégeois (met RACB-topman Michel Jodogne), Marc Devis (met Georges Van Oosten), Gérard Marcy en de 914 van Reuter en Paisse. De grootste tegenstand voor de Porsche moet zeker van Opel komen. Guy Colsoul vaardigt drie Opel Manta 400 Groep B af, met tweevoudig winnaar Marc Duez ( voor het eerst met deze auto), Guy Colsoul zelf en de tweevoudige koning van het spektakel Steve Vanbellingen in de kleuren van Ba.Tos. Zo hebben we meteen de vier musketiers herenigd, in twee Porsche en twee Manta. Schitterend!
Gaban, Thiry, Loix en Stefan Everts met Opel Kadett
Maar we moeten zeker ook rekening houden met de minder krachtige Kadett GTE Gr.2 of 4 van de voormalige wereldkampioen Groep N Pascal Gaban (die er echt voor wil gaan), van Bruno Thiry (met de wagen waarmee hij naar het podium reed in 2008; een oranje wagen in de kleuren van het circuit van Spa-Francorchamps !) en zeker Freddy Loix, de leider van de wedstrijd vorig jaar tot op RT 5 zijn gaskabel het begaf.
De nummer 2 van de Rally van Monte-Carlo, « Fast Freddy » doet het met niemand minder dan Stefan Everts aan zijn zijde. Voor de tienvoudige wereldkampioen motorcross is het zijn vuurdoop als corijder.
En verder zijn er de diverse Manta van Horgnies of Renaud Verreydt (die het ook met de VW Golf die oorspronkelijk voor Bruno Thiry bestemd was, zou kunnen doen), de Ascona van Van Kemmel en Bodson en de Kadett van Benoît Galand. Al deze wagens zijn goed voor de ereplaatsen.
Lieater en Van Woensel in een Escort
En de Ford Escort dan? De prachtige Groep 4 van vorig jaar is deze editie voor Chris Debyser bestemd, een specialist van historische rally’s in Vlaanderen. Wat vermag hij in de Ardennen? Andere snelle Ford MKI of MKII zijn er voor Pol Lietaer (die niet meer in Spa was nadat hij zijn neus brak in de gué des artistes), Chris Van Woensel, de snelle Stouf of Delhez, Fortemps, Elleboudt, Lemahieu, Vahsen, Kevers, Lacroix, Meynaert, Lejeune enz. Zonder de meer recente Ford Sierra Cosworth van Timothy Van Parijs te vergeten.
Timmers danst de Samba, Deferm met een BMW, 30ste verjaardag voor Vande
Porsche, Opel en Ford zijn de drie vaakst voorkomende merken op de deelnemerslijst. Maar er zijn ook andere bezienswaardigheden. Laten we starten met de Talbot Samba Groep B van de laureaat van de eerste Legend, Marc Timmers (met ex-wedstrijdleider Jean Caro), de Lancia Fulvia van Jean-Pierre Van de Wauwer die 30 jaar competitie viert en de BMW 323 Gr.2 van Belgisch kampioen Hubert Deferm. Maar er volgen er nog: de kleine Mini van François de Spa, de Austin Healey Belrose van Van Heurk, de Mercedes 500 ex-Waldegaard van de Nederlander Pfauder, twee Mazda RX7, een Fiat 131 Abarth of een Fiat 124 Spider, een Triumph TR7, een Volvo 240 Turbo, een Datsun 240Z, de BMW van Dominique Jullien, of andere schoonheden zoals Alfa, BMW 2002, Simca, Alpine Renault, Saab, Volvo en zelfs Jaguar en TVR.
Van het circuit naar de wegen rond Spa
Buiten de routiniers van de Boucles Bouvy en Vanbellingen komt er nog heel wat schoon volk van het circuit afgezakt: Maxime Soulet (Escort), Julien Schroyen (Kadett), Armand Fumal (911), Loris de Sordi (Kadett), René Franchi (Escort), Didier Noirhomme (MGB), Marc Devis (Porsche), Stéphane Lémeret (BMW 320) en Pierre-Yves Rosoux met een hele knappe Audi Quattro in de originele fabriekskleuren. En misschien verrast ook drievoudig winnaar Grégoire de Mevius ons met zijn aanwezigheid…
De Classic belooft mooi te worden
Zelfs al is het gemiddelde lager (50 km/u), toch zal ook de Classic niet vervelen. De startnummers beginnen aan ‘200’ en Willy Lux heeft er voor gezorgd dat het echt om een regelmatigheidproef zal gaan. De specialisten zullen hun hart kunnen ophalen, met niet minder dan 22 geheime controles, los van de 16 controles bij de aankomst uiteraard.
Wie maakt er aanspraak op de zege? De Nederlander Bert Dolk Bert (met Michel Rorife in een Escort BDA), Michel Closjean-Yves Noelanders, Yves Deflandre-Philippe Mathy, Serge Adriaens –Michel Toussaint, Jean-Paul Bertrand – Eric Chapa (winnaar in 2007 en derde in 2008), de laureaat van 2008 Grégory Penders en Patrick Lienne. Of Dan Camerman, Claude Corthals, Michel Horgnies, Roger Wuyts, Jean-François Delincé, Julien Paisse (de zoon van Jojo), Olivier Mignot, John Pottier en Damien Chaballe met een BMW 2002.
U ziet dat ook in de Classic de strijd om de zege hevig zal zijn. Wees van de partij!
Bron: persbericht
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Legend Boucles @ Bastogne