21-01-2009
Peugeot België-Luxemburg strijdt in Monte Carlo
De eerste etappe van de 77ste Rallye Monte Carlo bracht de deelnemers via de Alpes de Haute-
Provence en de Vercors van Monaco naar Valence. Ze bestond uit drie lange chronoritten, voldoende om alle valstrikken van de winterklassieker boven te halen: ijs en ijzel in de eerste, droge wegen in de tweede (maar met dezelfde banden af te werken) en een plotse sneeuwbui tijdens de laatste kilometers van de derde proef. In die gevarieerde en dus aartsmoeilijke omstandigheden toonde het team van Peugeot België-Luxemburg nog maar eens dat ze uit het goede hout gesneden is.
“We mikken uiteraard op de eerste plaats, maar in tegenstelling tot het gros van de andere
zegekandidaten maakt onze deelname aan de Monte Carlo deel uit van een groter doel, te
weten de IRC Challenge 2009", verduidelijkt sportief directeur Marc Van Dalen. "Bovendien is de Monte Carlo Rally uitzonderlijk lang en moeilijk. Daarom kan onze bandenkeuze als conservatief zijn overgekomen, zeker in vergelijking met die van andere teams.”
Zo ging gedurende een groot deel van de eerste dag de voorkeur uit naar de spijkerbanden
van BFGoodrich. ’s Avonds bleek dat deze door de lengte van de wedstrijd en het seizoen 2009
ingegeven beslissing de twee rijders van Peugeot België-Luxemburg niet slecht was bevallen. In
de voorlopige tussenstand staan vijf 207 S2000 gegroepeerd van de tweede tot de vijfde plaats,
allemaal jagend op de Finse leider Juho Hanninen. Nicolas Vouilloz en Freddy Loix bezetten in
dat pelotonnetje de derde en de vijfde plaats.
Vouilloz was na afloop van de eerste proef de eerste leider, maar verloor later een kwartminuut
ten gevolge van een lekke band. “Mijn schuld", gaf de Fransman grif toe. "Op zeven kilometer van de finish van KP3 sneed ik een bocht iets te veel af, net op een plek dat een sneeuwruimer de weg wat had verbreed. Ik raakte een steen en reed linksvoor lek. De laatste kilometers bleken vervolgens heel lastig. Jammer, want mijn 207 S2000 bleek heel makkelijk te besturen, wat ook het gripniveau was.”
Freddy Loix is als vijfde in zijn nopjes met die plaats in de tussenstand. “Deze ochtend zei ik tegen Isidoor, mijn nieuwe corijder, dat ik tevreden zou zijn indien we in Valence bij de eerste vijf zouden staan. Dat is het geval, dus ik mag niet ontgoocheld zijn. Toch voelde ik me nooit helemaal op mijn gemak op deze wegen, want de grip veranderde voortdurend. Ik rijd niet vlot genoeg om echt efficiënt te zijn. Vanavond zullen de technici van het team van Peugeot België-Luxemburg enkele wijzigingen aan de afstellingen doorvoeren, morgen zal het dan wel beter gaan.”
Achter de fabriekswagen van Peugeot Sport, in de handen van Stéphane Sarrazin, werden de vier Peugeots 207 S2000 van de derde tot de zesde plaats allemaal in België geprepareerd, in de ateliers van Kronos. Op donderdag 22 januari bestaat de tweede etappe, Valence-Valence, uit een lus van drie chronoritten die twee keer moet afgewerkt worden, op de wegen van de Ardèche en de Haute-Loire.
Uitslag na 3 KP
1 Juho HANNINEN-Mikko MARKKULA (Skoda Fabia S2000) 56:32.8
2 Stéphane SARRAZIN-Jacques RENUCCI (Peugeot 207 S2000) +11.9
3 Nicolas VOUILLOZ-Nicolas KLINGER (Peugeot 207 S2000) +33.9
4 Sébastien OGIER-Julien INGRASSIA (Peugeot 207 S2000) +49.3
5 Freddy LOIX-Isidoor SMETS (Peugeot 207 S2000) +54.6
6 Kris MEEKE-Paul NAGLE (Peugeot 207 S2000) +1:01.3
Bron: persbericht
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Freddy Loix , IRC