17-12-2008
Uitgebreid gesprek met Johan Caen (Caen Rallysport)
Johan Caen nodigde rallylovers uit in de ateliers van Caen Rallysort voor een uitgebreide babbel over 2008, 2009 en vooral de talentenjacht die Caen Rallysport mee helpt te organiseren.
"Het idee rond de talentenjacht is enkele maanden geleden ontstaan, Wim Soenens had me hierover aangesproken. We kenden toen Claudie Tanghe nog niet zo goed, later is Claudie ook in het project betrokken en zijn we rond de tafel gaan zitten. Ondertussen zijn ook ConXion en Worldkart in het project gestapt. De bedoeling is dat de winnaar niets moet betalen voor de aangeboden wedstrijden... Alles is betaald, de kledij, de helm, de wagen, zelfs de mogelijke schade aan de wagen, alles is voorzien... Waarom we dat hebben gedaan? Om zo geen onderscheid te maken tussen arm en rijk. Iedereen kan meedoen en kan ook zonder enige financiële inspanning de wedstrijden afwerken. Er zullen 3 wedstrijden voorzien zijn voor de winnaar met een C2 groep N, maar een degelijke groep N want we gaan met de winnaar ook naar het Franse onverhard en dan is die degelijkheid wel gewenst... De winnaar start met Oostrozebeke, dan Ieper en tenslotte Terre de Langres, de piloot die tweede is in de wedstrijd mag met de groep N de TBR rally rijden. Daarenboven zijn er ook testsessies voorzien en de deskundige begeleiding van Patrick, voor, tijdens en na de wedstrijden...
"Iedereen kan deelnemen, ondanks wat eerder verteld werd kan iedereen tussen 18 en 25 deelnemen, ervaring of niet. We kijken niet enkel naar de stuurmanskunst, conditie, technische kennis, intervieuws en X-factor spelen ook een belangrijke rol. De eerste selectie gaat door in World Kart op 28 maart, daar worden na verschillende proeven 10 finalisten gekozen. Deze 10 finalisten worden dan later uitgenodigd voor een praktische proef met een rallywagen of in Brugge of in Brutsem.
Het is misschien een droom, maar moesten we hier een tweede Patrick Snijers kunnen ontdekken... Op de laatste dag rijden we dan met een wagen en zoeken we verder naar de mediacapaciteiten, hij of zij moet beter zijn dan Duval!
De partners willen zo iemand een echte kans geven om een jaar lang in de belangstelling te staan, er zullen ook testen voorzien worden, een eigen rubriek in AutoNews, ... Voor mij is dit echt de max! Iemand die een goed voorkomen heeft kan zeker dankzij deze kans makkelijker budget vinden voor een volgend seizoen... Ik hoop dat de media ook wat belangstelling heeft voor dit project, voor de partners is dit ook belangrijk. Want de winnaar krijgt een cadeau van zomaar €35.000!
De inschrijving en alle info staan in de volgende AutoNews, het formulier zal moeten worden afgegeven bij GEKO Woonwereld en binnen de week zal de inschrijving moeten worden betaald.
Er dient €100 te worden betaald als inschrijving, daarmee worden alle kosten (karting, proeven...) voor de selectiedag betaald. Ik hoop dat er veel deelnemers zijn, dan kunnen we echt wel de allerbeste piloot selecteren.
Voor Caen Rallysport zal het ook een heel druk seizoen worden, gelukkig is de kalender van het Franse onverhard goed te combineren met het Belgisch kampioenschap. Geen enkele internationale wedstijd valt samen met het onverhard, soms zal het wat kort zijn om de wagens weer in asfalt set-up te zetten maar we zijn goed voorbereid. Op de wagens van GEKO en AUTONEWS zal ook relatief weinig belettering staan, zodat ook de belettering snel kan aangepast worden. Stefaan Prinzie zal waarschijnlijk een iets andere belettering hebben, dat is nog niet zeker, de wagens zullen zeker alle 3 in hetzelfde kleur worden gespoten... Eigenlijk 4 wagens want ook de groep N krijgt hetzelfde kleur, allemaal in het blauw van GEKO en AutoNews.
Caen Rallysport zal enkel nog de 3 C2's R2 Max en de groep N te huur aanbieden, de groep N zal ook in R2 configuratie kunen worden omgebouwd en ten slotte is er nog de Kalos. Met de ombouw van de C2's zal ik natuurlijk ook heel wat stukken te koop hebben van een gewone R2. Voor België is het voorlopig nog kalm, Alex Mafezzoni huurt zeker al voor 4 wedstrijden een R2 Max, voor provinciale wedstrijden al enkele verhuringen, maar voorlopig is het kalm... Het zal wel iets minder zijn dan afgelopen jaar, zeker al met het wegvallen van de East Belgian Rally. Afgelopen seizoen deden we 34 rally's en verhuurden we 168 auto's... Gelukkig ben ik wel al zeker van Frankrijk en hebben we nog de BMW's van GV rallyrent, de Porsche en de BMW's van Van Lancker en Prinzie die hier blijven. Eventueel kunnen we ook nog voor andere teams service bieden in Frankrijk, maar concrete plannen zijn er nog niet. Voor ons is het ook nieuw, ondertussen heb ik al 20 jaar ervaring in België met Citroen, BMW en Porsche, maar onverhard is nieuw, gelukkig doen we het goed met PH Sport en hoop ik op hun medewerking te kunnen rekenen.
In België zijn we ook verdeler voor Citroen Sport voor Vlaanderen, we zijn de bijstand van MyRacing voor Nederlandstalig België. We willen ook bijstand bieden voor andere teams met Citroen.
De Porsche zal waarschijnlijk nog evolueren met een sequentiële versnellingsbak. Wim (Soenens) wil nog wat wachten op wat de concurrentie doet, ik zou graag de eerste zijn! Ik ben nu bezig met een Nederlandse leverancier, Tim Van Parijs belde me reeds want ook hij heeft interesse in zo'n bak. Volgens wat ik weet zou iedere Belgische Porsche worden aangepast. Tim Van Parijs wist van Kurt Van Campenhout dat de bak zeker zou worden gehomologeerd, dus... Met een sequentiële bak kunnen we een halve seconde per kilometer winnen.
Het is natuurlijk jammer dat de Porsche afgelopen seizoen enkele keren aan de kant moest. We weten nu dat indien de Porsche op Michelin slicks staat eigenlijk te veel grip heeft. In de start breken de cardans... de wagen staat zodanig afgesteld dat de wagen te veel grip heeft voor de cardans. De andere Porsche rijders hebben daar geen probleem mee, maar zij kunnen ook onze Porsche niet volgen... De laatste cardans hebben we opgestuurd naar Porsche Motersport, we krijgen als antwoord dat kan niet, maar een oplossing kunnen ze ons niet bieden. Vooral in de start krijgen de cardans veel te verduren, Patrick zal wat kalmer moeten leren starten... Hij is alvast supergemotiveerd om nog eens de Belgische titel binnen te halen.
Ideaal zou zijn om de Porsche enkel te gebruiken voor het BK, vorig jaar reden we 16 wedstrijden. De Porsche had reeds 8000 kilometer en heeft ondertussen als eerste Porsche een nieuwe motor, normaal als je weet dat de concurrenten nog maar 4000 km reden... De wagen zou minder afzien als we de speciallekes laten vallen...
Jammer voor het kampioenschap dat Spa reeds is weggevallen, en voor Sint Truiden ziet het er niet zo goed uit vermoed ik... De Belgische rallysport zal ook wel lijden onder de crisis, wij voelen dat nu reeds in de garage, de verkoop van personenwagens is nu reeds gedaald...
In Frankrijk rijden we normaal 6 van de 7 wedstrijden, de laatste wedstrijd is heel belastend voor de wagens en die zouden we niet rijden. Maar nu er een Cup is voor de C2's zullen we eventueel de laatste wedstrijd toch nog rijden... Er zijn immers mooie geldprijzen te winnen! De winnaar van iedere manche krijgt €6.000, de tweede 5.000,... en de winnaar van het kampioenschap krijgt €12,000! De wagens moeten natuurlijk wel volldig opgebouwd worden volgens de fiche van Citroen Sport, dit maakt de wagen ook wat duurder... Nu we weten van de cup gaan we ook de wagens volledig uitrusten met de allerlaatste evoluties, speciale benzine, andere cardans, een verbeterde inlaatcollecteur... De kans bestaat ook dat er opnieuw een cup is voor Citroen in Belgie, voor 2009 zal er waarschijnlijk nog geen budget zijn, maar eventueel in 2010. De cup zou openstaan voor de R2 en de R2 Max. Voorwaarde zal natuurlijk zijn dat de wagens gemaakt worden volgens de fiche van Citroen Sport.
Een grote kost is ook de verre verplaatsing naar Frankrijk, ik reed naar de VAR met de Escort en was heen en terug €1000 kwijt aan brandstof en eten. Reken dan dat een R2 Max €70.000 kost en nog eens €6.800 voor de onverhard-kit + de andere velgen en de duurdere banden... Ik moet al snel €10 per kilometer rekenen enkel voor de afschrijving van de wagen... Caen Rallysport heeft natuurlijk ook een grote investering moeten doen, ik kocht 2 Max kits en 3 onverhard kits.
De grootste nieuwigheid zal Patrick zijn in een C2, want weet dat hij nog nooit heeft gereden met een voortrekker... Hij reed nog geen meter met deze of een andere C2! Uiteraard gaan we vooraf nog testen, in het verleden had ik Patrick al voorgesteld om eens een koers te rijden met een C2, het verwonderde me dat hij had toegezegd om het kampioenschap te rijden... Ik had het niet verwacht... Het zal natuurlijk ook heel hard gaan met Patrick, Claudie en Stefaan achter het stuur, ik verwacht tussen de piloten onderling ook een strijd..."
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Caen Rallysport