03-12-2008
Sint Truiden: Reacties na de wedstrijd - deel 3
Reacties van piloten/teams mogen naar rallylovers.be@telenet.be worden gestuurd.
-
Ronny Hosten - Jeroen D'Hulster / Toyota Corlla Kit Car
“Afgelopen zondag mocht ik plaatsnemen naast Ronny Hosten, die na 13 maanden inactiviteit zijn wederoptreden maakte. De Corolla Kit Car was voorzien van een vernieuwde motor en het was de bedoeling deze te komen testen voor volgend jaar. We zouden dan ook rustig van start gaan om weer in het ritme te komen en te wennen aan de wagen. Op de eerste proef kregen we zoals zovelen een waarschuwing door even het veld te gaan opzoeken. Vanaf de tweede proef begon Ronny geleidelijk aan weer zijn automatismen terug te vinden en begreep hij steeds beter de reacties van de wagen, die met het extra vermogen en de vettige omstandigheden erg nerveus was in het optrekken. Het was de ganse dag moeilijk om de pk’s aan de grond te krijgen maar we sloegen zeker geen slecht figuur tegenover de 4x4’s. In tweede ronde verbeterden we onze tijden met 20” tot 25” per proef en waren we door verschillende opgaves al naar de vierde plaats opgeklommen. Het parcours droogde wat op zodat onze handicap tegenover de 4x4’s wat kleiner werd. Na twee derde tijden in de derde ronde naderden we tot op 29” van de derde plaats van Deveux. Jammergenoeg begon het voor de vierde ronde opnieuw te regenen. Na een warm moment op Kerkom (waar we wel nog de tweede tijd klokten) besloten we niet verder op jacht te gaan naar het podium. Na de vierde ronde was een fel oprukkende Roosen ons ook nog voorbijgegaan. In de vijfde en laatste ronde namen we geen onnodige risico’s meer om ons resultaat veilig te stellen. Op de laatste proef zorgde een haperende alternator (en dus ook lichtbak) samen met wat tragere deelnemers voor wat hinder, maar we reden uiteindelijk heel tevreden als vijfde algemeen en eerste in de klasse over de meet, na vier 4x4-wagens. De nieuwe motor van de Corolla toonde al duidelijk zijn potentieel, al konden we die in dit weer nog niet 100% benutten. Het seizoen 2009 kondigt zich in elk geval mooi aan! Bij deze nog eens dank aan Ronny voor de geboden kans (het was fantastisch!) en zijn team voor de goede zorgen de ganse dag.”
-
Michel Smets - Fleurackers / Toyota Celica
St-truiden, uit sympathie voor Luc en Sandra. Normaliter zat ons sezoen erop maar uit belofte zijn we toch gestart en een woord is een woord bij ons al was het dan maar voor 150meters want bij de start op kp1 ging de wagen niet meer in 3e versnelling wat in de verbindig wel geen probleem was.Het euvel kon eventueel opgelost worden maar nog 2 kp's rijden in 1e en 2e versnelling is ook niet alles. Zo hoorden wij tot de andere 25 uitvallers waarvan een deel met supermateriaal die al wel eens kritiek geven op teams met (veel) minder grote budgetten en soms vergeten hoe ze zelf zijn begonnen,wat spijtig is.
Ondertussen is alles vergeten en kijken wij al uit naar 2009 waar wij terug starten met de GT4. In welke kleur en configuratie zal nog afhangen van onze sponsor, maar zeker is dat we de voorlopig de 4 rally's van het criterium zullen rijden en hopen zo dat er nog enkele zullen bijkomen om dan het ganse kampioenschap te kunnen rijden, maar zowiso staan er 6 of 7 proeven op het programma te beginnen met Moorslede als test.
Langs deze weg wil ik mijn co-piloot,het ganse team en sponsors bedanken voor het vertrouwen en de correcte handelingen van 2008 en voor 2009.
-
Robby Vanhees - Roel Vrolix / Ford Fiesta XR2i
Afgelopen zondag werd het rallyseizoen afgesloten in St truiden.
Na een inactiviteit van twee jaar heb ik zondag zelf nog eens een rally gereden met als gelegenheids co Roel Vrolix. De verkenningen werden prima verteerd en er werd vol spanning uitgekeken naar zondag. Na een nacht vol regen waren de proeven omgetoverd in een echte schaatsbaan. Na een gladde, vlotte verkenningsronde vond ik eindelijk mijn ritme wat terug. De tijden werden ook verbeterd en zo konden we een mooi resultaat neerzetten, tweede in de klasse en twaalfde algemeen. Niet slecht als je 2,5 jaar niet meer gereden hebt. Wil nog even Bert Truyens en co feliciteren met hun klasseoverwinning. Knap gereden...
Wil langs deze weg ook Serge, Roel en het ganse team bedanken voor het schitterende weekend.
-
Kristof Van Tricht - Ludo L'Hoyes / Subaru Impreza
Geen geluk tijdens comeback VT Rallysport
In tegenstelling tot 2007, was de Rally van Sint Truiden niet de opener maar wel de afsluiter van het rallyseizoen. Na een stille periode tekenden Kristof Van Tricht en Ludo L’Hoyes terug present met de eigen Subaru Impreza. Enkele weken voordien werd deze wagen na een lange winter- en zomerslaap al eens grondig aan de tand gevoeld tijdens een uitgebreide testsessie op het voormalig militair domein van Brustem. Toen gaf de wagen geen krimp maar het heroptreden in competitie verliep niet even vlekkeloos. Reeds na de zesde proef van een uitermate moeilijke en vettige rally was het einde oefening. Na de finish van de laatste kp van de tweede ronde begon het middendifferentieel er een eigen leven op na te houden. Om meer schade te voorkomen besloot het team om de wagen aan de kant te zetten en de handdoek in de ring te werpen. Een podiumplaats ging verloren aangezien Kristof en Ludo van een 16de plaats na de eerste proef opgeklommen waren naar een derde plaats in het algemene klassement, net voor de opgave.
Toeschouwers zullen het beamen: Kristof voelde zich uitermate goed in zijn vel in de ouwe getrouwe Subaru. Daarom zal de wagen in het tussenseizoen volledig in orde gezet worden om er in het seizoen 2009 opnieuw tegenaan te gaan. Het team zal er alles aan doen om de zwakke punten, in het bijzonder de versnellingsbak, eindelijk betrouwbaar te krijgen zodat VT Rallysport er opnieuw zal staan!
-
Chris Debyser - Kurt Declerck / TransEurope
Samen met Kurt Declerk zakten we op vrijdagavond reeds af naar Sint-Truiden zodat we fris en monter (alhoewel ;-)) de verkenningen konden aanvatten. Het parcours lag er tijdens de verkenningen redelijk droog bij, dus konden we de Transeurope die recentelijk voorzien was van een nieuwe krachtbron (3.0 met minder koppel maar meer koersgericht en dus hoger toerental) op zondag misschien wel aan de eerste echte test onderwerpen na een paar proefritten op donderdag die niet van een leien dakje liepen.
Dit was kennelijk te hoog gegrepen want de hemesluizen hadden in de nacht van zaterdag op zondag onherroepelijk hun beste beentje voorgezet met een massa modder, vettigheid en onvoorziene omstandigheden als gevolg. Voeg daar aan toe dat de nachtrust nogal kort was door een aantal sorties in de nacht samen met de sympathieke Steven Dolfen en copilote Jennifer Ramon. (al waren we niet alleen zo hoorden we op zondag, nietwaar FP?). Soit, nu de rally.....
Bij het aanvatten van de eerste boucle stelden we vast dat de motor heel vaak niet vlot en vooral nukkig het gewenste toerental haalde wat ons, samen met het opnieuw kennis maken met de wagen/wegligging en versnellingsbak, niet al te beste tijden opleverde. In de tweede boucle ging het al iets vlotter en was de wegligging al iets beter nadat er in de service één en ander werd bekeken. Toch vlotte het nog steeds niet naar wens. Dat bewees ook Peter Frans toen we na KP4 al ruim 50 seconden moesten prijs geven. Na KP 5 konden we al enigszins het tempo opdrijven alwaar we op deze proef nog slechts 3 seconden op Peter dienden toe te geven. Toen we op KP6 al even onzacht kennis maakten met de talrijke paaltjes aan het begin van de rondes, zagen we de onderlinge beloofde strijd met Peter al in rook opgaan. Meer dan 3 minuten zaten we vast in het veld. Bedankt aan de supporters en cameraman om ons uit onze benarde situatie te halen. Toen we het einde van de KP naderden zagen we echter Peter aan de kant staan die kennelijk af te rekenen had met pech (benzineklep). Ook de prachtige MG had toen al het onderspit moeten delven na een sortie. Zo bleven we nog met 2 in de Historic samen met Paul Quatannens die aan z'n eerste proefstuk met de Escort toe was. Een jammerlijke zaak omdat we graag Peter verder in de wedstrijd hadden gezien. Niet alleen omdat het een sympathieke kerel is maar ook omdat hij heel hard gaat en we ons heel graag minstens één boucle hadden kunnen meten met de TE tov de Ascona. Niets van, de mechaniek besliste er anders over. Niks meer te verliezen dus, verder het spektakel verzorgen en ons amuseren was de boodschap. Vanaf KP 7 konden we tevens onze tijden gevoelig verbeteren (soms met bijna één minuut) omdat de motor steeds beter begon te draaien (met hier en daar toch nog een sputtering). Op KP 12 hadden we nog even geluk toen we van de weg gingen aan zowat 160 km per uur. Wonder boven wonder kwamen we na een aantal 360° spins terug op de weg met de neus in de juiste richting. De Transeurope is echt een wagen die in de vettigheid in snelle waaiers nauwelijks te besturen valt. Wat jammer dat net voor het ingaan van deze KP de tape van onze onboardcamera op het einde had bereikt.
Voor het ingaan van de laatste ronde nog vlug even de verstralers monteren al hadden we hier de kunsten van Jean Yves van MRaceTech nog nodig om toch met een vertraging en de nodige straftijd deze ronde te kunnen aanvatten. De sturing van de verstralers had het immers begeven en de truc met de duif werd bovengehaald om alsnog het euvel te verhelpen. Gezien de ruime marge die we toen hadden opgebouwd op Paul, kon dit niet echt kwaad. We bleven aan de leiding. Rustig uitrijden dus. Ware het niet dat we nog van de weg schoven op KP13 (zou het dan toch dat nummer zijn !!!) na een rechtse die glad was in het uitkomen. Kennelijk voor de Transeurope weer net iets te glad. Niet eens zo snel schoven we in het veld maar snel genoeg om 10 meter van de weg te arriveren met een wagen die compleet vast zat. Na een 15-tal minuten en met de hulp van 2 supporters Alain en Roel onder commando van Kurt Declerck (die bovendien allen werden omgetoverd tot moddermannen) konden we dan toch nog onze weg verderzetten al was het op dat moment alle hens aan dek om niet te laat te pointeren voor de volgende KP. Dan maar echt rustig uitgereden zodat we toch nog een 2e plaats op het palmares konden plaatsen. Al was deze ook gepaard met een laatste plaats algemeen. Tiens, zouden onze escapades van de voorbije nacht(en) ons toch parten hebben gespeeld toen we Steven Dolfen en Jennifer net voor ons zagen staan op de voorlaatste plaats na insgelijke manoeuvres :-) Alhoewel, als we het aantal opgaves bekijken dan kan je een aankomst van deze rally zien als een overwinning op zich.
Het was in elk geval een leerrijke ervaring in dit uiterst vettig parcours. We hebben ons zeer goed geamuseerd, daar waar we konden hebben we de Transeurope kunnen testen en tevens het spektakel verzorgd.
Wat wil een rallyteam nog meer als afsluiter van een prachtig seizoen 2008 alwaar we Historic PAK Kampioen zijn, de 2e plaats hebben behaald in het Historic VAS Kampioenschap, nog een 3e plaats meepikken in het Belgisch Kampioenschap Historic (ondanks slechts 4 resulaten) èn eerste zijn van onze renstal Duindistel in het Historic Kampioenschap. En als klap op de vuurpijl nog onze eerste plaats Nationaal in Ieper.
Tot volgend jaar met de Transeurope en andere bolides.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Rally van Zuid-Limburg , Ronny Hosten , Michel Smets , Chris Debyser , Robby Vanhees , Kristof Van Tricht