08-11-2008
Condroz: Preview teams
-
De rijders van Peugeot België-Luxemburg virtueel op het podium !
De Condrozrally is niet alleen een rally, het is ook een groot autosportfeest dat door tienduizenden rallyfans wordt bijgewoond. Dat bewijst ook het steeds stijgende succes van het evenement. Dit jaar stonden er voor het eerst meer dan 200 wagens aan de start.
Het team van Peugeot België-Luxemburg wou ook van de partij zijn, om de Belgische fans die het hele jaar lang hun rijders in de IRC Challenge – Nicolas Vouilloz en Freddy Loix – hadden gesteund te bedanken.
Maar een rijder blijft een rijder en die heeft steeds een grote zegehonger. Voor de start dacht iedereen dat de twee 207’s die strikt beantwoorden aan de regels van de S2000-categorie geen kans maakten om tegen de veel krachtiger, want turboaangedreven, WRC’s te strijden om de zege. Dat was de theorie. Maar Freddy Loix en Nicolas Vouilloz hebben allebei een IRC-Challenge achter de rug, waar het niveau best te vergelijken valt met dat van het wereldkampioenschap.
“Vanaf de eerste kilometers heb ik me voluit gegeven, stelt Nicolas Vouilloz, voor het eerst afgezakt naar de oevers van de Maas. Tijdens de verkenningen heb ik mijn uiterste best gedaan om de vele wijzigingen in grip te begrijpen en te noteren. Deze rally is een monument. Iedere bocht is een uitdaging. Niets kan me echter tegenhouden! Zonder België was ik nooit IRC-kampioen 2008 geworden. Ik wou het Belgische publiek absoluut het beste wat ik heb te bieden laten zien.”
Hij was niet alleen. Freddy Loix, derde na de hyperpopulaire showetappe die vrijdagavond in de straten van Hoei werd betwist, nam aan het eind van de tweede KP de leiding van de wedstrijd in handen. Net voor zijn ploegmaat. –“Ik ben gek op deze rally, aldus een enthousiaste Freddy. Door de regen van afgelopen nacht waren de omstandigheden nog wisselvalliger dan anders en ik beleefde er ontzettend veel plezier aan. BFGoodrich stelt ons hier twee zachte bandensoorten ter beschikking, waardoor we de moeilijkheden van het parcours goed kunnen verwerken.”
In de loop van de dag verdreef de zon de wolken, droogden de wegen op en de krachtige Ford Focus WRC van Pieter Tsjoen nam beetje bij beetje, zij het met heel veel moeite, de leiding in handen. De twee laatste chronoritten werden in het donker afgewerkt. De twee 207 S2000 van het team van Peugeot België-Luxemburg bezetten stevig de tweede en derde plaats. Nicolas Vouilloz denkt evenwel niet dat hij veel beter kan dan die reeds sensationele derde plaats. –“Ik heb het parcours nog niet voldoende onder de knie. Ik sta dikwijls te vroeg op de rem. Soms ook het omgekeerde en te laat remmen helpt me ook niet. Ik kan nog op het laatste moment insturen, maar ondertussen ben ik alle snelheid kwijt.”
Zijn teammaat, dubbele winnaar van de rally (1996 en 2003), leverde ondertussen een harde strijd. In de voorlaatste proef van de dag maakt hij twee tellen goed, maar zijn rivaal slaat in de laatste proef terug, om uiteindelijk de dag met 17,5 seconde voorsprong op de Peugeot te beëindigen. –“Ik heb mijn laatste woord nog niet gezegd, stelt Loix. Voor morgen wordt er regen verwacht. Als dat het geval is, dan wordt het verschil in vermogen weggeveegd. Dan is het aan mij om te proberen daarvan te profiteren.”
Wat ook het eindresultaat zal zijn, de Condrozrally heeft nu reeds de uitzonderlijke competitiviteit van de 207 S2000 bewezen – een wagen die vier keer goedkoper is dan een WRC – en ook aangetoond dat het werk van de Peugeot-ingenieurs van uitzonderlijke kwaliteit is.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Condroz Rally , Freddy Loix