05-11-2008
Condroz: Previeuw teams - deel 3
-
Frederik De Keyser
Strijdlustig
Ondanks het verlies van hun eerste plaats in GrN met één luttel puntje was in de Haspengouw Rally opnieuw de progressie van de Subaru Impreza STI duidelijk zichtbaar. Vooral op de technische gladde proeven voelen Frederik en Isidoor zich in hun sas. Daarom hopen ze volgend weekeinde op regen Hoei. Helaas zal dit menig toeschouwer en rallysupporter langs het nieuwe uitgestippelde en mooie parcour niet leuk in de oren klinken maar zal nog de enigste mogelijkheid zijn om dit reeds fantastische seizoen voor het Thienpont Cars uit Merelbeke perfect af te sluiten. Aan hun strijdlust zal het zeker niet liggen doch willen ze de wedstrijd niet overhaast aanpakken om in extremis de titel nog binnen te halen wanneer andere steken laten vallen. Met verschillende sterke deelnemers in GrN zal het aan strijd zeker niet ontbreken. Daarom graag tot vrijdag in Hoei. De eerste proef begint vrijdagavond om 18u03 langs de oevers van de Maas met een showproef en eindigd Zondagnamiddag om 14u31.
-
Erik VLEMINCKX – Johan VANDEWEYERS BMW E36 M3
PREVIEW CONDROZ RALLY 2008
WAT EEN KLEPPER !!
Hiermee bedoelen we wel het startveld van deze editie 2008 van de Condroz Rally te Hoei. Als je ziet dat hier zowel het ‘ oude ‘ als het ‘ nieuwe ‘ (en sommige oudjes zijn nog steeds ‘zo goed als nieuw’) kruim van de Belgische rallysport van de laatste decennia aan de start gaat staan, kan je alleen maar vaststellen dat het goed gaat met de rallysport in Hoei.
Er staan bovendien een paar ‘stevige’ buitenlanders met schitterend materiaal aan de start. Ook vele Belgen staan met ‘ deftig ‘ materiaal aan de start. De wedstrijd zal het toneel worden van de ontknoping van de spannende strijd om de kampioenstitel van België. Mathematisch hebben alleen Debackere, Deferm en Snijers de kans en het materiaal om de titel te kunnen behalen. Zondagavond zullen we weten wie dat zal zijn.
STARTNUMMER 138 ??
Dat het een straf deelnemersveld is en de verwachtingen van een startnummer bij de eerste 30 niet aan de orde waren zijn we helemaal akkoord. Maar het toegekende startnummer is zeker niet realistisch en het meest onlogische gezien het palmares van de piloot, zijn huidige plaats in het kampioenschap en zijn prestaties en resultaten de voorgaande jaren in deze Condroz Rally zelf. Dat ze niet de enigen zijn die een hoog startnummer toegewezen zijn staat vast, maar de door het sportreglement voorgeschreven procedure zal gevolgd worden om eventueel een vroegere startplaats te verkrijgen. Alleen al uit veiligheidsoogpunt lijkt dat logisch.
VERS MONTUUR !
Na de ex-GEKO BMW M3 Coupé is het deze maal de andere wagen van GV RALLYRENT, (ex-Ceename) BMW M3 4deurs, aan de beurt om gemend te worden door Erik. Het zal wederom even aanpassen zijn aan deze andere wagen weliswaar uitgerust met een gelijkaardige motor en achterbrug, maar met andere ophanging en met een Hewland klauwbak i.p.v. een sequentiële versnellingsbak. Erik heeft met de wagen tot op heden geen meter gereden en zal daarom op donderdag de Shakedown gebruiken om de wagen aan te voelen.
Vrijdagavond op de smalle en gevaarlijke Showproef zal het eerder behouden rijden worden en geen “domme” dingen doen, want daar kan meer verloren worden dan gewonnen. Zaterdag en zondag kan dan naar hartenlust gereden worden op de immens mooie en veelal lange “echte” klassementsproeven aan de oevers van de Maasrivier. De prestatie van Erik en Johan zal natuurlijk enorm beïnvloed worden door de plaatselijke weersomstandigheden. Bij regen is het op dat parcours zelfs met een 4 wiel aangedreven bolide geen evidentie om snel te gaan en op de baan te blijven. In die omstandigheden is zelfs een goed bestuurde voorwielaandrijver normaal gezien sneller dan de achterwiel aangedreven BMW. Bij droog weer zal het verschil kleiner worden, maar het gladde asfalt en de dan dikwijls nog steeds natte ondergrond her en der zal altijd een te groot verschil maken in het zoeken naar de nodige grip.
Erik en Johan starten met de ambitie de wagen te leren kennen, de afstellingen te begrijpen en eventuele aanpassingen te doen. Werken dus, maar zonder hun eigen plezier en dat van het publiek niet te vergeten. Het voornaamste doel ligt voor hen in de aankomst te bereiken en eventueel toch proberen beter te doen dan hun startnummer. Tot ziens in Hoei op of naast de klassementsproeven !
-
Belgian VW Club
Bernd Casier wil het seizoen in schoonheid afsluiten
De laatste manche van het Belgisch rallykampioenschap heeft voor het team van de Belgian VW Club een bijzondere betekenis. In en rond Hoei willen Bernd Casier en Fred Miclotte de officiële VW Polo Super 2000 een klinkend eresaluut geven. De Condrozrally is traditioneel synoniem van een groots volksfeest. Ook voor deze 35ste editie van de wedstrijd die het Belgische seizoen afsluit zal dat het geval zijn. De Belgian VW Club hoopt zijn steentje bij te dragen aan het spektakel dat de duizenden toeschouwers langs de wegen van de Condroz en Haspengouw aangeboden krijgen.
“De Condrozrally is de laatste wedstrijd op het rallyprogramma van de VW Polo”, bevestigt JG Mal-Voy, de President van de Belgian VW Club. “Sinds Ieper weten we dat dit ons laatste seizoen met de Super 2000 is, en wel om twee redenen: ten eerste omdat er volgend jaar op de Belgische markt een nieuwe Polo zal worden gelanceerd en voorlopig zijn er nog geen plannen om die wagen in Super 2000 te homologeren, en ten tweede steken we het niet onder stoelen of banken dat het seizoen 2008 niet aan onze verwachtingen heeft beantwoord.”
“Reden te meer om alles in schoonheid af te sluiten”, vervolgt J-G Mal-Voy. “Vorig jaar was onze Polo lange tijd één van de smaakmakers van de wedstrijd in Hoei. We rekenen er op dat we ons in de Super 2000 opnieuw in de debatten zullen kunnen mengen.” Om de sterke concurrentie op het verraderlijke terrein het hoofd te kunnen bieden hebben Bernd Casier en het team van René Georges geprobeerd om zoveel mogelijk troeven achter de hand te houden.
“Enkele weken geleden heb ik in Italië een rally-rijvaardigheidscursus gevolgd”, stelt de rijder van de Polo Super 2000. “Die stage bij de Vittorio Caneva Rally School bleek heel erg interessant. Rijders als Basso, Rossetti, Meeke en Andersson komen er regelmatig hun rijstijl bijschaven, het is hoogstwaarschijnlijk dan ook de enige rallyschool op asfalt. In de bergen rond Venetië is mijn rijstijl er duidelijk op vooruitgegaan. Ik heb het gevoel dat mijn lessen me op de technische stroken van de Condrozrally ten zeerste van pas zullen komen.”
Tot zover de rijder. Ook de wagen onderging echter een intensieve ‘training’: “Vorige week heeft Bernd gedurende een hele dag de wagen getest”, vertelt Yannick Willockx, de ingenieur van René Georges Rally Sport. “De testbasis lag er heel glad bij en we hebben geprobeerd de wegligging van de Polo zo efficiënt mogelijk te maken. Zo hebben we het centrale differentieel gewijzigd. Aan het eind van de test bleek de Super 2000 heel wat minder nerveus op de modderige stroken. Bernd voelde zich heel wat meer op zijn gemak en zijn rijstijl bleek meteen heel wat meer efficiënt.” Waardoor de laatste wedstrijd van het jaar met een serene gemoedsgesteldheid kan worden aangesneden… “Dat zal inderdaad het geval zijn”, bevestigt Bernd. “Dit weekend heb ik maar één doel: het publiek en het team dat zijn vertrouwen in ons gesteld heeft te plezieren. Samen met mijn corijder Fred wil ik het seizoen in schoonheid afsluiten. Wat betere manier om dat te doen dan door een uitstekend resultaat neer te zetten?”
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Condroz Rally , Frederik Dekeyser , Erik Vleminckx , Bernd Casier