04-11-2008
Condroz: Preview teams
-
Bruno Thiry en Sébastien Ogier testen in Marchin.
De zon was op de afspraak deze dinsdag; voor de testsessie die MY Racing in Marchin had georganiseerd. Tijdens die testsessie konden Bruno Thiry en Sébastien Ogier de afstellingen van hun Citroën C2 R2 Max verfijnen, op een parcours dat er naar Condroz-normen heel droog bij lag.
–“De weersomstandigheden waren vandaag heel ideaal, stelt Bruno Thiry. Maar misschien wel niet representatief voor wat ons volgend weekend te wachten staat. Toch wordt er droog weer voorspeld, en na de natte verkenningen van afgelopen weekend is het misschien niet slecht om het potentieel van de auto op het droge te ontdekken.”
Sébastien Ogier kon met veel interesse het parcours van de rally leren kennen. –“Dit zijn omstandigheden die ik nog nooit heb meegemaakt. Bij mijn debuut reed ik in het zuiden, op asfalt dat de banden snel doet slijten. Hier is het helemaal anders en bovendien wijzigt de grip voortdurend. Mijn co Jack Boyère reed hier al met Simon Jean-Joseph en kent de valstrikken hier al een beetje en met Bruno heb ik de beste raadgever mogelijk. Maar goed, ik maak me niet te veel zorgen. De ervaring die ik dit jaar in het JWRC heb opgedaan en mijn deelname aan de Ulster Rally met een C2 R2 Max moeten me toelaten om Bruno in de Condroz wat te kunnen plagen.”
Bruno Thiry en Sébastien Ogier maakten in Marchin van de gelegenheid gebruik om heel wat journalisten en personen betrokken bij het C2 R2 Max-project mee te nemen voor een codrive. Een goede manier om kennis te maken met het potentieel van de auto.
De staf van Citroën Sport, met Jean-François Liénéré op kop, waren ook van de partij om de C2R2 Max aan de pers en enkele gegadigden voor te stellen. –“We willen aantonen dat het met deze auto mogelijk is om wagens van een hogere categorie, zoals een R3 of een S1600, het vuur aan de schenen te leggen. Simon Jean-Joseph en Sébastien Ogier hebben dat trouwens het hele seizoen lang al bewezen door in alle rally’s waar ze aan deelnamen als eerste voortrekker te finishen. Met de C2R2 Max willen we de beste verhouding prijs/prestatie/rijplezier aanbieden.” Er werden in Europa reeds zestig kits geleverd. Herhalen we nog even dat MY Racing in de Benelux de verdeling en commercialisering van alle onderdelen van Citroën Sport verzorgt. –“We zullen aanwezig zijn met een vrachtwagen vol onderdelen, voor alle teams die met een Citroën rijden, stelt Yves Matton, directeur van MY Racing. We houden ons specifiek bezig met de wagen van Bruno Thiry, waar we net de laatste hand aan gelegd hebben. Bovendien hebben we hele weekend een ontvangstruimte. Voor Nicolas Verbeiren, mijn assistent, en mezelf zal het een heel druk weekend worden…”
Afspraak dus in Hoei, om het spannende duel tussen voormalig Europees kampioen Bruno Thiry en de nieuwe JWRC-wereldkampioen Sébastien Ogier mee te maken. Ook Pierre-Yves Corthals zal over een Citroën C2R2 Max beschikken, net zoals Cédric Cherain en de Nederlander Hans Weijs jr. Er zullen ook meerdere Citroën C2R2 van de partij zijn.
-
Interview met een kampioen: Nicolas Vouilloz, winnaar van de IRC 2008
Peugeot België-Luxemburg heeft nog beter gedaan dan het bereiken van zijn doelen in de IRC 2008. Het team had een doorslaggevend aandeel in de constructeurstitel voor Peugeot en zijn twee rijders, Nicolas Vouilloz en Freddy Loix, eindigen op de eerste twee plaatsen van de rijdersrangschikking. Hoewel de steeds lachende Freddy één van de meest populaire rijders in België is, begint ook Nico bij ons een serieuze reputatie te verwerven, dankzij zijn deelnames aan de Belgium Westhoek Ypres Rally. Hij is ook de IRC-kampioen 2008. Tijd voor een gesprek.
Nicolas Vouilloz, welk gevoel heb je na je IRC-campagne van 2008 ? –“Ik ben heel blij met de vooruitgang die ik heb geboekt. Zonder dat ik aan snelheid heb ingeboet, ben ik nu heel wat regelmatiger dan voordien. Dit jaar startte ik negen keer in een IRC-rally, negen keer stond ik aan de finish, acht keer was dat op het podium. Overal kon ik om de zege strijden. Ik kon moeilijk op beter hopen.”
Je telt wel maar één zege, tegenover drie in 2007 ! –“Vorig jaar werd ik geen kampioen. Dit seizoen heeft Peugeot België-Luxemburg een ware teampolitiek gevoerd, die als doel had de twee rijders zo hoog mogelijk te doen eindigen. Daarom moesten er soms teamorders worden uitgevaardigd, maar dat vond ik niet erg, want ik ben nu kampioen en Freddy vice-kampioen. Schitterend werk allemaal.”
Is het je soms overkomen dat je te berekend te werk ging ? –“Zeker niet in de Valais ! Over het hele seizoen heeft niemand zoveel chronoritten gewonnen als ik ! Misschien had ik één keer wat meer lef kunnen tonen: op de tweede dag van de Spaanse Rallye Principe de Asturias hield ik mezelf voor dat het misschien niet zo erg was dat ik als tweede achter Giandomenico Basso zou eindigen. Ik had de regel dat slechts de zeven beste resultaten in rekening worden gebracht nog niet helemaal door. Dat had me duur kunnen te staan komen in de Valais, maar tot mijn grote vreugde kon ik daar vaststellen dat de situatie me niet stoorde: ik reed aan de leiding tot de titelstrijd beslecht was en ik de titel op zak had. Dat toont dat ik best wel met de druk kan omgaan.”
De ‘dipjes’ zijn nog slechts een slechte herinnering… -“Het valt soms nog voor dat ik wat minder presteer, zoals in Spanje, of recenter in Antibes. Daar heb ik me snel herpakt en wist ik toch nog te winnen! Ik ben er dan wel al 32, ik rijd nog maar vijf jaar rally. Ik krijg de sport beter en beter onder de knie, ik heb nu ook meer zelfvertrouwen. Dat komt door mijn grotere ervaring, maar ook dankzij het team. In 2007 maakte ik al deel van een uitstekend team (Peugeot Spanje, red.), maar dit jaar heb ik echt een stap voorwaarts gezet. Het team van Peugeot België-Luxemburg is honderd procent professioneel. Van de sportieve directeur Marc Van Dalen, tot elk van de mecaniciens, allemaal zijn ze gepassioneerd met rally bezig, werken ze methodisch en efficiënt. Elke rijder voelt zich helemaal gesteund. Dat werkt heel motiverend. De osmose met mijn corijder, Nico Klinger, verloopt ook iedere dag beter.”
Is je ruime mountainbike-ervaring nuttig in de rallysport ? –“Er zijn een paar gelijkenissen: de ideale rijlijn, zelfbeheersing en het belang van de afstellingen, bijvoorbeeld. Dit gezegd zijnde, in een rally duren de inspanningen langer. Een afdaling met een mountainbike duurt een paar minuten, niet meer. Je moet onmiddellijk in actie kunnen schieten. Op vier wielen is het echter allemaal veel ingewikkelder, er zijn dan ook veel meer parameters. Als ik me op een mountainbike niet helemaal in vorm voelde, forceerde ik de boel een beetje en meestal had dat resultaat. Bij mijn debuut in de rallysport gedroeg ik me soms op dezelfde manier. Dat verliep heel wat minder positief. De risico’s zijn veel groter, je kan ze zelfs niet berekenen. Je moet ook rekening houden met de auto en de banden, wiens gedrag gedurende de hele wedstrijd wijzigt. Maar op dat vlak hoef ik niet te klagen. De 207 S2000 is een perfect uitgebalanceerde auto en wat het terrein ook is, BFGoodrich levert ons heel efficiënte banden.”
Wat vind je van de IRC ? –“Een evenwichtig kampioenschap, met enkele heel mooie rally’s. Mijn voorkeur gaat naar Madeira, voor het parcours, en naar Ieper, voor de sfeer… Blijkbaar is de ambiance in de Condroz nog explosiever. Ik kan haast niet wachten om dat te ontdekken. Ik hoop dat ik ook in 2009 nog de IRC kan rijden. Er staan een paar nieuwe wedstrijden op het programma : de Monte Carlo, de RAC Rally in Schotland…”
In welke context ? –“Ik hoop dat het opnieuw met Peugeot België-Luxemburg en Kronos zal zijn. De mecaniciens en de ingenieurs zijn formidabel en de sportieve leiding perfect. Ze hoeven niet onder te doen voor een fabrieksteam… behalve dan misschien op financieel vlak. Dat heeft ze echter niet tegengehouden om samen met hun partners enkele mirakels te verwezenlijken, zoals het organiseren van extra tests voor Sanremo en Valais. Het mag best van alle daken worden geschreeuwd: het privé-team van Peugeot België-Luxemburg heeft dit seizoen de sportafdeling van constructeur Abarth, deel van de Fiat-groep, geklopt !”
Hoe is de sfeer binnen het team ? –“Ernstig als het moet en te gek als het kan. Marc (Van Dalen, red.) is een levendige kerel. Hij is gemotiveerd en weet ook te motiveren, zodat iedereen geconcentreerd kan blijven.”
En je teammaat, Freddy Loix ? –“Hij lijkt me niet te kwaad te zijn dat ik hem heb geklopt !... Grapje. Hij is helemaal gemotiveerd. Indrukwekkend, eigenlijk. We zijn slechts rivalen tegen de klok. Freddy en ik hebben geen geheimen voor elkaar. We delen alle informatie. Dat vindt het hele team ook best. Ook op menselijk vlak klikt het tussen Freddy en mij. Tussen de rally’s rijden we samen op de fiets of op de motor. We hebben gemeenschappelijke passies en dezelfde instelling.”
Hoe zie je je toekomst ? –“Nog steeds in de IRC, hoop ik. Het kampioenschap krijgt steeds meer allure. BFGoodrich en Préfal steunen me al sinds het begin. Sinds twee jaar heb ik ook de steun van Peugeot Sport. Als de partners van Peugeot België-Luxemburg er mee instemmen, dan zie ik me nog wel een jaartje bij hetzelfde team blijven. Met dezelfde teammaat.”
Van alles een beetje
Wat is je hobby ? –“Mountainbiken is geen hobby, het maakt deel uit van mijn leven. Om me te trainen doe ik aan motorcross, enduro en trial. Mijn echte ontspanning zijn radiogestuurde autootjes. Ik heb zowel elektrische als benzinewagens. Ik interesseer me ook in het besturen van helikopters… ook radiogestuurd.”
Ja favoriete muziek ? –“Een beetje van alles… wat ze op de radio draaien. Ik hoor graag Queen, Supertramp, The Police. Mensen die goed kunnen zingen… Een goed antwoord, neen ?”
Je favoriete film ? –“Ik ga dikwijls naar de bioscoop, maar ik heb geen cultfilm of –acteur, een zanger evenmin.”
En een favoriete actrice, met wie je wel eens een nacht zou willen doorbrengen ? –“Wil je mijn scheiding of zo ? Ik ben amper getrouwd ! Sandrine is cool, maar dit…”
Je favoriete rijder ? –“Didier Auriol. Mijn nota’s liggen dicht bij de zijne. Hij is heel stipt, ik ben dat ook. Ik heb heel veel bewondering voor Seb’ (Sébastien Loeb, red.). Hij is fantastisch, maar Didier, dat zijn mijn jeugdjaren, mijn favoriete rijder toen ik 15, 20 was.”
Jouw grote held ? –“Mijn vader. Het is dankzij hem dat ik sta waar ik sta.”
Je beste herinnering ? –“Ik heb er zoveel dat het onmogelijk is om er één te kiezen.”
Heb je nog een droom ? –“Dat deze vragenreeks ophoudt. Stop !”
Op www.peugeotrally.be vindt u het portret van Nicolas Vouilloz terug, een portret dat werd gemaakt na zijn overwinning in Madeira.
De andere Nico
Meer dan zijn rijder is corijder Nicolas Klinger sinds zijn jonge jaren in het rallybad ondergedompeld. –“Mijn vader was een amateur-rallyrijder. Toen ik kind was, volgde ik hem overal. Toen volgde ik één van zijn vrienden, die met een Simca Rallye 3 reed. Ik hielp mee bij de assistentie. Ik werkte ook in een garage. Van opleiding ben ik carrossier, schilder, atelierchef… Al die diploma’s heb ik behaald toen ik al aan het werken was.”
Toen hij 16 was, nam Nico een junior-licentie als corijder. –“Ik debuteerde in 1993 en ben sindsdien nooit gestopt, behalve na een ongeval. Ook als rijder heb ik het geprobeerd, met een Peugeot 205 Rallye. In de Elzas zetten we een vereniging op poten, die zich over rallywagens ontfermt, Sport Auto Performances. Die bestaat nog steeds. Op een gegeven moment lieten mijn vrienden en ik zeven wagens tegelijk rijden. En we deden alles zelf ! Ook nu nog bestaat 90 procent van mijn kennissenkring uit mensen uit de autowereld.”
Om zoveel mogelijk tijd aan de rallysport te kunnen besteden, wordt Nicolas Klinger leraar, specialiteit koetswerk. –“De rally is mijn leven : rijder, corijder, mecanicien, coördinator, logistiek verantwoordelijke, elk weekend ben ik op het terrein. Toen ik jong was, laste ik de wagens zelf. Toen ik leraar was, zette ik samen met mijn leerlingen een structuur op poten. Zo hebben we een Peugeot 205 Groep F gebouwd (in Frankrijk de prototype-klasse in de rallysport, red.)”
De twee Nico’s zitten sinds 2006 samen in dezelfde wagen. Dat is niet voldoende voor de hyperactieve Klinger. In 2004 richtte hij samen met Daniel Elena, de corijder van Sébastien Loeb, het bedrijf All Sports Management op, voor alle mogelijke diensten in verband met mechanische sporten. –“In die tijd moest ik door een gebroken ruggenwervel zeven maanden thuis blijven. Toen had men mij gezegd dat ik nooit meer zou kunnen racen. Ik moest iets om handen hebben, iets dat met de autosport te maken had. Met de hulp van Daniel heb ik iets gevonden. Nu hou ik me nog steeds met beide dingen bezig.”
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Condroz Rally , Bruno Thiry