03-11-2008
Condroz:WRC’s, Super 2000 en GT’s!
Aan sportieve spanning zal er geen gebrek zijn in Hoei op 7, 8 en 9 november! Met ruim 200 geldig ingestuurde aanvragen tot deelname kan de Motor Club van Hoei zich opmaken om de 35e editie van de Rallye du Condroz-Huy met de nodige luister te vieren...
De Condrozrally onderging trouwens een geweldige facelift voor die 35e verjaardag. In de eerste plaats door het Europese label te schrappen, dat sinds de komst van de International Rally Challenge toch niet meer is dan een lege doos. Vervolgens door het rallyparcours grondig te herzien, meer bepaald door langere en moeilijkere proeven te selecteren. Met gunstig gevolg, want meer dan 200 teams lieten zich verleiden door het pakket dat de Motor Club van Hoei hen voor deze editie aanbiedt. Bij de voornaamste deelnemers noteren we niet minder dan zes voormalige winnaars (Bruno Thiry, Freddy Loix, Patrick Snijers, Kris Princen, Marc Duez en Renaud Verreydt). En uiteraard moeten we ook even stilstaan bij de aanwezigheid van Sébastien Ogier, de kersverse Junior WRC-kampioen, en van Nicolas Vouilloz, die heel recent samen met Peugeot België-Luxemburg tot kampioen werd gekroond in de International Rally Challenge. Dit jaar behoort de Condrozrally ook tot de Euro Rally Challenge, met als gevolg dat enkele goede piloten met schitterend materiaal naar Hoei afzakken.
WRC: Pieter Tsjoen op zoek naar de graal
Indien we ons baseren op de intrinsieke kwaliteiten van het materiaal, zou de zege zeker naar een WRC moeten gaan. Dit jaar trekken acht piloten met een “World Rally Car” naar Hoei. De meest opvallende naam is die van Pieter Tsjoen. Acht jaar na zijn eerste poging met een WRC komt de viervoudige Belgische kampioen naar Hoei met de beste wagen uit het veld, de Ford Focus WRC07 waarmee François Duval een podiumplaats afdwong in Duitsland. De Rallye du Condroz-Huy is de enige grote Belgische rally die Pieter Tsjoen nog nooit won. Maar om deze laatste scalp aan zijn palmares toe te voegen, zal Tsjoen in de eerste plaats met de andere WRC’s moeten afrekenen. Om te beginnen met die van de titelkandidaten voor 2008: Patrick Snijers (Subaru Impreza WRC S5), Hubert Deferm (Subaru Impreza WRC S10) en Melissa Debackere (Toyota Corolla WRC). Momenteel leidt de jonge amazone met 3 punten voorsprong op Deferm en 14 op Snijers. Ter info: een zege levert 20 punten op … In Hoei zal Tsjoen ook botsen op een zekere Xavier Bouche (Subaru Impreza WRC S5), die zijn terugkeer viert na een jaar afwezigheid. Door een gebrekkige terreinkennis zullen de Nederlanders René en Dennis Kuipers – vader en zoon – het wellicht wat moeilijker hebben om het volle potentieel van hun recente Ford Focussen WRC06 te benutten. Uit Frankrijk komt Bryan Bouffier aanzetten met een Mitsubishi Lancer Evo8 gr.A. Hij lijkt wat minder goed bewapend, maar zijn talent (hij werd 3e in 2007) zal zijn materiaalhandicap allicht compenseren.
Super 2000: met Vouilloz (IRC-kampioen) en Loix (vice-kampioen IRC)!
Ondanks de aanwezigheid van enkele WRC’s ging vorig jaar een Super 2000 met de zege aan de haal in Hoei. Wat betekent dat we die atmosferische 4x4’s niet zomaar uit het lijstje met zegekandidaten mogen schrappen. Vooral ook omdat de kwaliteit van de ingeschreven teams niet van de minste is. Het Peugeot België-Luxemburg team, dat net de titels bij constructeurs en piloten wegkaapte in de International Rally Challenge, zakt naar Hoei af met zijn twee toprijders: Fransman Nicolas Vouilloz en voormalig winnaar Freddy Loix, respectievelijk kampioen en vice-kampioen van de IRC 2008. Beide piloten beschikken over de beste wagen in deze categorie: de Peugeot 207 Super 2000. Hoei wordt voor het PBL-team al de derde “Belgische” rally van het jaar. En het doel? Niet meer of minder dan een derde thuiszege! Freddy Loix won immers eerder dit seizoen al in de East Belgian Rally en in Ieper. De Limburger schreef Hoei in 2003 ook al op zijn palmares en vertrekt dus als favoriet, maar zijn Franse teammaat bewees al vaker dat hij over een geweldig aanpassingsvermogen beschikt. Hij werd uiteraard ook niet voor niets eindlaureaat in de IRC!
Bernd Casier (VW Polo Super 2000) moet eenzaam en alleen optornen tegen al dat Peugeot-geweld. Maar de snelle West-Vlaming bewees in Ieper dat zijn bolide niet moet onderdoen voor de besten uit zijn categorie op Belgische bodem. Verlost van alle druk om de titelstrijd, kan Casier trouwens vrank en vrij zijn kans gaan om minstens een Peugeot voor te blijven.
Voortrekkers: Ogier-Thiry, generatiestrijd … met veel scheidsrechters!
Op je 46ste voor een klassezege gaan met vier algemene overwinningen op je palmares? Het is wellicht enkel voor Bruno Thiry weggelegd! De Luikenaar is nog altijd even gedreven en keert terug naar zijn geliefkoosd terrein met een kleine Citroën C2 R2 MAX. Thiry antwoordde positief op de uitnodiging van MY Racing, de invoerder van Citroën Sport-materiaal voor de Benelux, die twee identieke auto’s aan de start brengt. De eerste voor publiekslieveling Bruno, de tweede voor Sébastien Ogier, de kersverse Junior WRC-kampioen die stand-in speelt voor Simon Jean-Joseph, die nog altijd herstelt van een ongeval. De jonge Fransman (23) kent de wedstrijd alleen maar van naam. Maar in zijn voordeel pleiten zijn jeugdig enthousiasme en de ervaring van zijn copiloot voor een weekend, Jack Boyère, die de Super 1600 in Hoei won in 2003. Met hun C2’s die in vermogen de duimen moeten leggen voor de Renault Clio R3, zouden beide “stars” wel eens de wet van nog een andere voormalige winnaar kunnen ondergaan: Kris Princen. Maar nog heel wat andere jonge Belgen en buitenlanders staan te popelen om zich in deze titanenstrijd te mengen. Zij krijgen immers een unieke kans om hun talent te tonen tegen referenties als Ogier of Thiry. Denk maar aan de piloten met een C2 R2 MAX (Weijs – de jonge belofte van de Nederlandse federatie, Cherain, Corthals, Dumont, …) of een Clio R3 (Servais, Lauwaert, Cartelle, De Winkel, Lucchese, …).
Achtertrekkers: strijd tussen Porsche, Nissan en BMW
Ondanks de inspanningen van een aantal toppiloten (Duval, Snijers, Duez, Bodson, …), slaagde de Porsche 911 GT3 er nog niet in een moderne rally in België te winnen. Gezien de affiche in Hoei, lijken hun kansen op succes hier ook zo goed als nihil. Maar op de applausmeter winnen de krachtige GT’s met meer dan een lengte voorsprong! Zeker nu enkele toprijders als Marc Duez en Timothy Van Parijs met dergelijke wagen aan de start verschijnen. Maar ook Claudie Tanghe, Henri Schmelcher en Francis Lejeune zetten aan met een spectaculaire GT3. Chris Van Woensel zal trachten zijn mooie Nissan 350Z voor al dit Porsche-geweld te parkeren. In deze categorie treffen we verder nog enkele goed bestuurde BMW’s M3 aan. Te beginnen met de bolide van Renaud Verreydt, een mythische E30 met het rauwe 4-cilindergeluid. Moderner zijn de BMW M3 E36 en E46 met zescilindermotor van Frédéric Jansemme, Andy Lefevere en Erik Vleminckx. Jonger dus dan hun oudere neef, die destijds het mooie weer maakte in het WK-rally. Hun auto’s zijn immers Belgische versies die van het technische RMS-reglement profiteren dat door de RACB werd uitgedokterd. Maar het blijven niettemin originele, snelle en spectaculaire wagens.
Groep N: clash Mitsubishi-Subaru voor de titel
Streekrijder Stéphane Lhonnay (Mitsubishi Lancer Evo9) komt als leider in het kampioenschap aan de start in Hoei. Met een luttel puntje voorsprong op Frederic De Keyser (Subaru Impreza WRX STi) lijkt het een spannend duel te worden. Lijkt, want de West-Vlaming moet zijn minst goede uitslag na afloop in mindering brengen, terwijl Lhonnay nog vol kan scoren. Hoe dan ook zullen beide kemphanen het niet gemakkelijk hebben om deze 35e Rally du Condroz-Huy op hun naam te schrijven. De concurrentie belooft immers moordend te worden. Denk maar aan de Subaru’s van Gilles Schammel, Olivier Collard (versie N12B) en Bertrand Grooten (N14). Het duo Schammel-Jamoul, dat een moeilijk jaar achter de rug heeft in het Junior-WRC, probeert het in Hoei met een Subaru Impreza WRX STi 2008 van het SYMS-team. Voor het Antwerpse team, dat in 2004 Production-wereldkampioen werd en nu vooral actief is in de Verenigde Staten, wordt het de … eerste rally op Belgische bodem! Verder kan deze categorie rekenen op de aanwezigheid van de Deen Michael Pedersen (Mitsubishi Lancer Evo9), die dit seizoen al vier gr.N-zeges in de Euro Rally Challenge behaalde. Cédric Verhees (Mitsubishi Lancer Evo9) en Yves Matton (Mitsubishi Lancer Evo9), baas van MY Racing en organisator van het duel Ogier-Thiry, vervolledigen deze mooie affiche in de Production-categorie.
Ford Fiesta Sporting Trophy: verdict in Hoei
De Ford Fiesta Sporting Trophy, de enige promotiecup in België, zal zijn ontknoping pas kennen in Hoei. Nog drie piloten komen in aanmerking voor de titel, al zijn de kansen van Thierry Neuville, de laureaat van de Ford RACB Rally Contest en dé revelatie van het seizoen, wel zeer klein. Om Xavier Baugnet en Anthony Martin, die nagenoeg gelijk staan in de Trophy-tussenstand, te verslaan, moet Neuville deze laatste manche winnen en mogen zijn rivalen geen enkel punt scoren.
Een show-KP als aperitief en een vernieuwd parcours
Door de richtlijn-Peeters, de steeds groter wordende dorpskernen en de beperkingen verbonden aan de diverse autorisaties, is het uiteraard onmogelijk om voor een rally die zijn 35ste verjaardag viert, een heel nieuw parcours uit te stippelen. Toch heeft de Motor Club van Hoei hard gewerkt om nieuwe rallystroken op te nemen. Zo begint de rally op vrijdagavond met een onuitgegeven showetappe aan de jachthaven van Statte. De deelnemers starten er in omgekeerde orde, maar eerst moet een freestyle-motorshow, op touw gezet door Red Bull, de toeschouwers op temperatuur brengen.
Zaterdagochtend beginnen de rijders met de KP van Ben-Ahin, identiek aan 2007 maar in omgekeerde richting verreden. Volgen Wanzoul (identiek aan 2007) en de eerste grote brok van de wedstrijd: Engis-Nandrin-Scry (23 km). Dit is eigenlijk de oude proef van Engis-Strée, verlengd met een lus van de Rallysprint Micky 2 ter hoogte van Aux Houx. Na de assistentie in Hoei begint de namiddag met Vierset-Modave (19,68 km), een combinatie van de twee proeven via de N636. Volgens hetzelfde recept lopen de valstrikken van Marchin-Goesnes over 24 kilometer.
Zondag staan drie verschillende proeven op het menu: Villers-le-Temple – Strée, in omgekeerde richting en verlengd tegenover vorig jaar, de traditionele lange proef van Wanze-Marneffe, gewijzigd aan het eind met een strook ruilverkavelingswegen, en ten slotte Lavoir, die ook in omgekeerde richting wordt verreden. Er zijn dus negen verschillende proeven voor 17 chronoritten. Een parcours voor rijders met een lange adem. Wie dit jaar wil winnen, zal snel moeten rijden, de valstrikken vermijden en veel gevoel voor tactiek hebben.
In de Rallye du Condroz-Huy kunt u uit diverse formules kiezen: 8 euro voor 1 KP, 10 euro (show-KP) en 25 euro (weekend). Een pakket met een algemeen inkomticket, het officiële programma van de wedstrijd en de pet “35e Rallye du Condroz-Huy” is te koop voor 40 euro. U kunt dit ook bestellen via www.ticketnet.be of ter plaatste aankopen op de dag van de wedstrijd.
Met Radio Contact en conform het nieuwe frequentieplan
Door een decreet van de Franse Gemeenschap dat in juli 2008 werd gestemd, kunnen geen specifieke frequenties meer worden geopend voor een “live” evenement. Toch zetten Radio Contact en de Motor Club van Hoei hun inspanningen verder om het publiek te informeren. Zo zijn heel wat infoflashes voorzien met Olivier Colle, de gastspreker in Hoei, op de nationale frequentie. Verder kunnen toeschouwers ook “RALLY” of “RALLYE” sturen naar het verkorte nummer 3120, waarna ze maximaal 9 SMS-en zullen ontvangen voor een totaal van 4,50 euro. Tot slot zendt www.radiocontact.be live uit van de 35e Rallye du Condroz-Huy. Stay tuned!
Bron: persbericht
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Condroz Rally