23-10-2008
TBR: Reacties na de wedstrijd - deel 5
-
Chris Debyser / Kurt Declerck / Ford Escort MKII
Met de Transeurope nog steeds in de stal van Lahouter konden we in de TBR nogmaals beroep doen op de Ford Escort MKII van Wim Soenens. Na onze korte uitstap in de Omloop, kregen we dan toch nog even de kans om de BDA wat beter te leren kennen. Want als je het parcours van Kasterlee vergelijkt met dit van de T.B.R. Rally, dan zal iedereen het met ons eens zijn dat de wegen rond Kasterlee niet echt een rallyparcours omvatten.
We kregen het schitterende startnummer 10 en indien we in de Top 10 Algemeen konden afsluiten, waren we meer dan tevreden. Bij de Historics was de top 3 onze doelstelling.
Na wat korte verkenningen op zaterdag waren we klaar voor de eerste boucle. Na KP 4 De Zilten stonden we waar we hoorden. Op de derde plaats met 30 seconden voorsprong op een immer snelle Gunther Monnens. Maar vooraleer we KP 4 dienden aan te vangen, wilde de motor niet starten omwille van een defecte starter. Dank aan Willy Cools die zonder aarzelen op enkele minuten van de start ons ter hulp snelde om samen met Kurt de wagen in gang te duwen.
Op de service werd beslist een nieuwe starter te steken, maar dit verliep niet vlekkeloos met als gevolg dat we 2 minuten te laat inklokten in de regroup en met 20 seconden straftijd aan ons rallykostuum.
In de 2e boucle haalde Gunter met z'n spectaculaire rijstijl als kers op de taart een fantastische tijd op KP Oekene. Niet echt de KP van Chris met z'n verraderlijke waaiers. Het was alle hens aan dek om deze tijden terug goed te maken op Rumbeke en de Ruiter. KP De Zilten was onze KP maar alweer hadden we problemen, dan nog op de KP zelf. Na ongeveer 1,5 km hoorden we een hels lawaai de wagen binnenkomen. Er werd beslist om "op redelijk safe" te rijden tot we aan de finish konden uitmaken wat het euvel inhield om zo de wagen niet te beschadigen. Wat bleek? De starter was volledig losgekomen en hing aan z'n kabel rond te slingeren tussen weg en onderstel. Opnieuw een tiental seconden verloren. Nog nipt op de derde plaats met luttele seconden voorsprong op Gunter. Gezien we geen risico wilden nemen om terug straftijd op te lopen, besloten we om geen nieuwe starter te monteren tijdens de daarop volgende servicebeurt.
De 3e boucle verliep vlekkeloos, op een paar schoonheidsfoutjes na konden we telkens onze tijden gevoelig verbeteren en kwam de Escort steeds meer schuin te staan. Wat een plezierige en snelle wagen. Intussen had Geert Vandoorne wederom een pechdag toen hij op zijn beurt 12 minuten te laat inklokte wegens mechanische problemen met de achteras.
We bleven echter op de 3e plaats hangen. Een ontketende Monnens had ons op 6 seconden gezet! Onder druk van de co-piloot werd beslist om de laatste ronde alles op alles te zetten. KP Oekene werd onder het goedkeurend oog van Kurt Declerk afgesloten met wat voor ons een knaltijd leek te zijn. 8m05 en 8 seconden afgesnoept van onze beste tijd voor deze KP. Ware het niet dat Gunter nu z'n voorsprong had vergroot met nog eens 5 seconden. Het verschil bedroeg zo 11 seconden met nog 3 KP's te gaan. Met berekende risico's konden we de strijd in ons voordeel beslechten met 3 seconden voorsprong die op de laatste KP van de dag bijeen gesprokkeld werden. Opdracht volbracht en een tevreden team dat zelfs nog de 7de plaats algemeen in de wacht sleepte.
De eerste kennismaking met de mannen van MRaceTech verliep uitstekend. Ook de andere teams waren meer dan content met de diensten van Jean Yves & Co (zowel technisch als culinair).
We kijken uit naar onze volgende rally waar kennelijk nogal wat historic wagens aan de start zullen komen. Het belooft alvast een prachtig rallyweekend te worden. Onze volgende afspraak is de Condroz met een Opel Escort, of is het een Ford Transeurope, of is het... Eén ding is alvast zeker. De copiloot, dit is niemand minder dan Filip Depelsemaeker.
Nog vermelden dat we van Power & Passion lover Francis Veranneman vernamen dat we West-Vlaams kampioen zijn geworden in de Historic. Mooi meegenomen en dank hiervoor aan Kurt Declerck die er voor gezorgd heeft dat ik ook in de laatste ronde er ben voor blijven gaan. Met een voorlopige 2e plaats in het VAS kampioenschap en met het oog op een 3e plaats in het Belgisch Kampioenschap, kunnen we na onze tegenslagen, waar we mee te kampen hadden in de 2e seizoenshelft, al bij al niet klagen.
-
Wim Soenens - Geert Beauprez / Porsche 996 GT3
Een ongewoon team aan de start van de TBR-rally was toch wel het duo Wim Soenens en Geert Beauprez. Maar in functie van de Condrozrally, die ze in november ook tesamen betwisten, besloten ze in de Roeselaarse regionale klassieker de nodige wedstrijdkilometers op te doen. Resultaat werd niet vooropgesteld, gezien er meerdere factoren een negatieve rol konden spelen: het was de eerste rally tesamen, Wim reed met de Porsche 996 GT3, wat toch ook wel de nodige aanpassing zou vragen, en reed bovendien op een voor hem totaal onbekend parcours.
Dat de Porsche 996 GT3 een imposante wagen is, maakte de Geko-boss reeds meermalen mee als co van Patrick Snijers. Maar eenmaal zelf achter het stuur is toch iets heel anders. De eerste twee ronden hadden Wim en “De Buze” nodig om te wennen aan de wagen. En net toen het beter begon te gaan, moesten ze in de laatste proef van de derde ronde de handdoek gooien. “Enkele meters na de start van KP De Zilten begaf de cardan. Net dezelfde overigens als deze die zorgde voor de vroege opgave van Patrick Snijers in de Haspengouw. Spijtig, want Wim begon echt zijn draai te vinden in de Porsche. Zeker geen sinecure om met dergelijke bolide uit te pakken, zoveel is zeker. Temeer Wim nu ook niet zoveel zelf het stuur in handen neemt. Toen we uitvielen wisten we toch in de buurt van de top-10 te komen, en wat meer was, Wim vergat zeker het spektakelonderdeel niet. We hebben de toeschouwers heel vaak vergast op mooie schuivers.
Maar we zijn klaar voor de Condroz, al zullen we ons ook daar grondig moeten voorbereiden. We hebben beiden weinig ervaring in deze hoogstaande rally, meestal op modderige en heel gladde wegen, waarop al menig piloot zijn tanden heeft stukgebeten” ,aldus Geert Beauprez.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : TBR Short Rally , Chris Debyser , Wim Soenens