23-10-2008
TBR: Reacties na de wedstrijd - deel 2
Reacties van piloten/teams mogen naar rallylovers.be@telenet.be worden gestuurd.
- Kurt Olivier - Tom Fieuw / Ford Escort MKII
Dit weekend startten we niet zonder ambitie aan de TBR Rally te Roeselare. Wat voor ons een bevestiging moest worden van de laatste ( mooie ) resultaten is niet verlopen zoals gehoopt. We hebben ons nu al enkele keren kunnen meten met de vele sterke concurenten ( Nationaal en VAS ) en zijn tot de vaststelling gekomen dat we een heel goede wagen hebben maar dat we enkel wat de motor betreft niet zoveel "power" hebben als onze rechtsreekse concurenten. Om mee te strijden voor de ereplaatsen moeten we echt hard trappen. Voor we de overstap maakten naar Historic hadden we er geen idee van dat het er daar zo hard aan toeging.
De wedstrijd zelf nu : Op de eerste proef was het voor iedereen zoeken naar grip, maar persoonlijk was ik zeer tevreden met de gereden tijd ( 11de Historic op 10 seconden van Ferdi Perneel ). Op KP Rumbeke reden we opnieuw de 11de chrono maar de beste KP in de eerste ronde was zonder twijfel KP Moorslede waar we de 6de tijd neerzetten!!! Na de eerste ronde waren we dan ook zeer tevreden met de 10de plaats algemeen.
We waren goed gestart en wilden op hetzelfde tempo de wedstrijd verderzetten. Echter tijdens de tweede ronde op KP Oekene liep het mis. In een snelle rechtse brak de wagen achteraan uit en schoven we van de weg op het veld ( gelukkig was daar geen gracht ). Wanneer we echter het veld opschoven kwamen we in een greppel terecht waardoor de wagen kantelde en op zijn dak tot stilstand kwam! Voor we het goed en wel realiseerden was Lieven Denys al gestopt om hulp te komen bieden en ons uit de wagen te helpen ( DANK DAARVOOR!!! ).
Beiden waren we niet gekwetst en ook de schade aan de wagen viel mee maar verder rijden zat er niet meer in. Dit betekent echter wel het einde van het seizoen voor ons... We waren nog van plan om naar de Condroz te gaan maar dit is nu niet meer haalbaar. De enige afspraak die we nog hebben dit jaar is ons eetfestijn (Orloff met goenten en frietjes) op 15 november aanstaande te Izegem. Allen daarheen!!!
Nu al gaan we proberen te werken naar een nieuw Historic seizoen voor 2009 waar we willen met gelijkwaardige pk's de strijd aangaan. We zijn zelf ZEER tevreden over de gemaakte keuze en hebben enorm veel plezier beleefd dit jaar. De vele foto's, filmpjes en commentaar die we mochten ontvangen doet ons vermoeden dat ook het publiek onze prestaties gesmaakt heeft.
-
Jan Czech / Gert Pauchet / Subaru Impreza
Het dateerde van Wervik waar mechanische pech ons uit de wedstrijd hield. Na aankoop van een revisie motor en een herstelde versnellingsbak die verkeerd gemonteerd door een buitenstaander van ons team waren we met volle moed afgezakt naar Roeselare om deel te nemen aan de Tbr rally.
Helaas was het van korte duur. Aan de start van kp1 Oekene ging de motor al stuk na 50 meter. Niet wetende wat er aan de hand was konden we nog verder rijden maar bij de eerste rechts 3 hadden we geen controle meer over de Sub en belanden we in de gracht. We constateerden dat er rook vanonder de motorkap kwam en daarom dacht ik dat er een darm afgesprongen was daar er ook op het wegdek vloeistof lag. Eenmaal aangekomen in de service zagen we dat een drijfstang een gat geslagen had doorheen het motorhuis en dat de gehele motorruimte en banden vol hing met olie.
Dit was dan ook de oorzaak van onze spijtige sortie. Nu heb je eenmaal kwatongen die anders redeneren over zulke feiten van dergelijke sortie’s en piloten analiseren na het weekend over hoe het moet maar zoals het spreekwoord zegt “ de beste stuurlui staan aan wal”.
Toen we 2 jaar geleden de ex De Keyser Subaru kochten van garage Thienpont zijn we altijd tevreden geweest over het advies dat we meekregen en de bewezen diensten. Tenslotte zijn we met deze wagen Vas kampioen geworden div2 . Nog steeds kan ik terecht bij Dirk Thienpont want het blijkt dat we niet de nodige ervaring hebben om de wagen zelf onderhanden te kunnen nemen.
Wat de toekomst ons zal bieden weet ik nog niet direct, volgend jaar zullen we er terug bij zijn maar hoe wat en wanneer kan ik momenteel nog niet zeggen. Veel zal afhangen van het financieel plaatje en hoe het zal uitdraaien met de motor.
- Chritophe Lagache - Wim Haest / Opel Corsa
Na de harde sortie in Komen van piloot Christophe was het voor hem onduidelijk wat hij zou doen . Maar na enkele maanden sudderen bleek hij terug de microbe te pakken te hebben.Bij deze werd besloten met het service crew (waaraan alle dank) om de Corsa terug herop te bouwen met bedoeling te starten in Roeselare. Waarin niemand geloofde lukte toch en de wagen was startklaar en gekeurd de dinsdag avond.
Nu kon alles echt terug beginnen. Alle nodige verkenningen achter de rug werd met alle vertrouwen zondag morgen richting roeselare getrokken. Het was voor Christophe ten eerste terug vertrouwen opdoen en opnieuw de wagen te leren kennen.
Op kp 1 ging alles naar wens behalve een iets tragere deelnemer voor ons waarvoor ons begrip en een redelijke tijd als gevolg maar ik voelde van de eerste meters dat het terug goed zat in da koppeke bij Christophe. De volgende kp verliep heel vlot en we waren zeker tevreden over de wagen. Tot op een kilometer van het einde van kp3 verliep alles naar wens toen we uit een linkse kwamen en gele vlag zagen .ik zei nog tegen Chritophe dat is daar nie goe en als we naderden zagen we dat het de vrienden (pascal en fre )waren met de eerder gestarte corsa die een zware sortie gemaakt hadden.
De wagen volledig verhakkeld maar piloot en co stonden ernaast. Niettemin was voor ons hier de veer gebroken en werd de rest van de kp afgewerkt op een gezapig tempo. Aan het einde van de proef werd meteen de telefoon ter hand genomen om te weten hoe de toestand was. Met een ongerust hart reden we richting kp 4 waar de andere voorbijgaande piloten ons aanspraken over de gecrachte Corsa. Hierbij konden wij ook werk collega van Pascal, Bryan claeys op de hoogte brengen die meteen ook de kluts kwijt was. Kp de Zilten afgewerkt aan een vlot tempo.
Onze eerste ronde was voor bij maar op het service werd er over niets anders gepraat over de toestand van piloot en co. Allee op naar de tweede ronde. Met een verbetering van 35 sec op kp 1 wisten we da we goed bezig waren. Kp 2 werd ook verbeterd net als kp 3 en 4. Na een op onthoud (weegschaal) en een kleine discussie aan regroup in over de ideale tijd vertrokken we met vertrouwen richting oekene.
We besloten om op onze baan banden geen risicos te nemen en deze derde ronde vlot en zonder misstappen proberen te eindigen wat ons ook lukte. Ronde vier werd aangevat met een laag hangende zon waardoor we op oekene en rumbeke enkele seconden lieten vallen. Op moorslede werd er van de eerst meters aan gevallen om nog eens te probeern wat de corsa in zijn mars had met gevolge onze besttijd op kp moorslede. Nu enkel nog de zilten maar we hielden het ritme hoog en verbeterden daar ook nog eens onze tijd (van uitbollen gesproken).
Na een douche van champagne reden we dolgelukkig en tevreden het podium over en wagenpark binnen Onze missie was geslaagd. Vertrouwen op doen De wagen opniew leren kennen en vooral zonder breuk en bluts aan de meet te brengen. Bij deze dank ik nog maals alle sponsors, Say, Betty, Bjorn, Franky, service team, supporters en Christophe hem zelf die er voor gezorgd hebben dat de auto startklaar was en aan de meet gebracht werd met een mooie 57 ste plaats algemeen. Bedankt en volgend seizoen staan we er zeker terug.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : TBR Short Rally , Christophe Lagache , Kurt Olivier , Jan Czech