09-10-2008
Haspengouw: Reacties na de wedstrijd - deel 3
Reacties van piloten/teams mogen naar rallylovers.be@telenet.be worden gestuurd.
-
Frederic Berville - Christian Malais / Ford Fiesta ST
Op 4 en 5 oktober was het de beurt aan de voorlaatste manche van dit seizoen, namelijk de Rally van Haspengouw.
Dat de streek bekend is voor zijn appels dat wisten we al lang, maar dat dit een moeilijke wedstrijd ging worden werd ons ook al vlug duidelijk. Met Baugnet, Martin en Neuville die beloofden een snoeiharde wedstrijd te rijden lag het tempo al van de eerste meter enorm hoog. Men moest er niet over nadenken om es een paar dingen te proberen of je kreeg de seconden naar het hoofd geslingerd.
Toch waren we vastberaden om hier goed te presteren en de leiders proberen te volgen. Zaterdag had ik problemen om de juiste remzones in te schatten en dit resulteerde in een paar bezoekjes aan de lokale akkers op KP Lincent en Walshoutem. Toch hielden we het hoofd koel en hoopten we op regen voor de zondag.
Na een korte nacht waren de weergoden ons gunstig gezind en het bleek een natte dag te worden met veel regen. Er werden nog nieuwe remblokken geplaatst de zaterdagavond op de laatste service en deze moesten bijgevolg nog ingereden worden op de eerste 2 proeven van de zondag. Hierdoor moesten we nog opletten in deze proeven en geen onnodige risico's nemen. Vanaf de 3de Kp ging het gaspedaal volledig in en waren we terug mee in het ritme op de legendarische onverhard van KP3 Zepperen.
Halfweg de 2de dag stonden we 4de Fiesta in de Trophy, we beslisten dan om deze plaats veilig te stellen door regelmaat te rijden en af en toe toch een mooie 3de tijd te draaien op een minieme afstand (3 Ă 4 sec) van de tenoren.
Het bleek een mooie prestatie te worden in deze weersomstandigheden en op dit moeilijke parkoer,..., het smaakt naar meer. We werden na de laatste KP plotseling toch nog 3de na de onfortuinlijke schuiver van Neuville die nog aan het vechten was voor de 1ste plaatse (dommage Thierry!) maar voor ons was het de bevestiging dat de vlamingen in de cup ook nog konden meestrijden voor een top 3 plaats.
We bedanken terug onze sponsors, vrienden, Peerlings voor het terug afleveren van een perfecte wagen en uiteraard ook onze goeie mentor Tim Van Parijs die er was om ons goeie tips te geven. Kortom bedankt aan iedereen!!
-
Alain Troch - Tim Laureyn / Opel Manta
Ik heb voor de eerste keer met de opel manta gereden in de haspengouw, en ook voor de eerste keer met mijn nieuwe copiloot Tim Laureyn en dat is zeer goed mee gevallen, we hebben dan ook besloten van de RTS rally te rijden samen, en volgend jaar een heel seizoen samen, nu is er nog iets nieuws uit de bus gekomen, onze beide vrouwen gaan volgend seizoen een paar wedstrijden rijden, met onze Opel Manta, mijn Manta replica 400 wordt volledig omgebouwd en rallyklaar gemaakt bij Willy Cools, waar wij dan zullen bij rijden als de vrouwen met onze auto rijden, nu moet ik toch ook een dank woord richten, tot het service team van Willy Cools, bijzonder Stejn en Eddy,want deze mensen leven voor hun werk, en ik werk ook zeer graag met deze mensen samen, tot de RTS.
-
Jos Hermans - / Mitsubishi Lancer EVO IX
Probleem Versnelligsbak zorgt voor snelle opgave
We hebben niet lang kunnen genieten van onze uitstap naar de fruitstreek.Na enkele km op de 2° Kp hadden we plots geen 2° ,3 ° en 4° versnelling meer .Soms lukte het wel , dan weer niet en zo hebben we de proef kunnen uitrijden en voorzichtig de service kunnen bereiken.
Doordat de oorzaak niet meteen duidelijk was en we verdere schade wilden beperken hebben we de handdoek moeten gooien .Jammer want enkele minuten na de tijdsoverschrijding werd duidelijk dat een losgeschoten klem de oorzaak was .We hebben nog getracht om te mogen starten in het criterium maar ook daarvoor waren we te laat.
Zondag herstarten , alleen om wat punten in het kampioenshap Groep N te pakken , maar dan met een tijdsstraf van 20 minuten ,dat zag ik niet zitten.Dan nog liever een kleine wedstrijd in de VAS of ASAF als voorbereiding op de Condroz , waar we nog wat recht te zetten hebben na onze pech vorig jaar. Zoals in de Famenne zal Jos Laudus weer mijn co zijn. We gaan proberen om een paar puntjes te pakken om alzo nog derde in het kampioenschap te worden.
-
Erik Degeling - Els Ons / Mitsubishi Lancer
Na een geslaagde test in de B-short du Trèfle gingen we afgelopen weekend richting Landen voor de Rally van de Haspengouw. Vrijdag en zaterdag waren de verkenningen en zondagochtend gingen we van start. Zaterdag tijdens de verkenningen was de zon van de partij, maar zondagmorgen was er enorme harde wind en iets later begon het dan ook nog serieus te regenen. Het parkoer zou er zeer vettig bijliggen.
De eerste proef ging met een pak vertraging van start. Er ontbrak een takelwagen en daardoor kon er niet van start gegaan worden. Na lang wachten konden we dan toch vertrekken. Door het slechte weer en het uitermate gladde parkoer pakten we het wat te voorzichtig aan, maar toch konden we een zesde tijd op de tabellen zetten. Met al wat meer vertrouwen gingen we richting Velm voor de tweede proef. Buiten een kleine schuiver ging alles vlot en ook hier konden we een zesde tijd neerzetten. Daarna werd KP Zepperen gereden, dit is een proef met een paar stroken onverhard. We besloten om een strak tempo te rijden, maar zeker geen risico’s te nemen. Ook hier reden we een zesde tijd. Van Zepperen ging het richting Neerlanden. Dit was de langste proef van de wedstrijd en één van onze favorieten. En dit was te merken aan de mooie vierde tijd die we realiseerden.
Tot zover ging alles super goed. We sloten de eerste ronde af op een zesde plaats, maar er zat zeker nog meer in, maar toch besloten we om dit tempo verder te rijden. Wanneer we uitreden was Erik zeker van zijn 2de plaats in het criterium kampioenschap en met dit klassement was Els kampioen bij de co-piloten. Haar naaste concurrent stond immers ver genoeg achter haar geklasseerd zodat ze voldoende punten zou scoren om de titel te pakken. Ook de titel in de Group A was binnen handbereik. De tweede ronde ging van start, bij het aankomen van KP Landen merkten we onmiddellijk dat er een probleem was met de intercom. De batterij was bijna leeg en Els moest dus zo hard mogelijk roepen om de nota’s verstaanbaar door te geven. Ondanks dit probleempje kon er toch nog een 5de tijd gereden worden. Gelukkig was er een reservebatterij aanwezig in de auto en kon de lege batterij op de verbinding vervangen worden. Op kp Velm ging alles weer zoals het moet en weer konden we de zesde tijd neerzetten. Daarna terug de lange verbinding naar Zepperen. Toen het aan ons was om te starten werd de wedstrijd stilgelegd. Door een sortie van één van de internationale deelnemers was de weg versperd en moesten we wachten tot deze weer vrij was. We moesten meer als 30 min. wachten. Normaal wil dit zeggen dat de proef geneutraliseerd zou worden, maar er werd beslist om toch terug van start te gaan. We gingen van start met het mes tussen de tanden en konden een mooie 5de tijd neerzetten. Hierdoor stonden we nog slechts op 2 sec. verwijderd van de 5de plaats. En ook nu ging het richting Neerlanden. We gingen vlot van start, maar al snel hoorden we een onheilspellend geluid in de versnellingsbak. Telkens er naar 3de geschakeld werd hoorden we een enorm geluid. We besloten om verder te rijden maar probeerden de derde versnelling zo weinig mogelijk te gebruiken. Toch konden we nog de vierde tijd rijden en schoven we op naar de 5de plaats in de algemene rangschikking.
Onderweg naar de service hoorden we stilaan ook het lawaai opduiken in de 1ste en 2de versnelling en we namen de beslissing om te stoppen. We beseften dat dit het einde van de mooie vooruitzichten voor het kampioenschap betekende, maar we zouden waarschijnlijk nog meer beschadigd hebben als we verder zouden gereden hebben. Danny Claesen, onze concurrent voor het kampioenschap, had op deze proef nog veel minder geluk. Hij ging zeer zwaar van de baan en vernielde zijn auto volledig. Gelukkig kwamen piloot en co-piloot zonder kleerscheuren uit het ongeval. Momenteel kunnen we nog niet zeggen hoe erg de breuk in de versnellingsbak zal zijn. Wanneer de volgende wedstrijd zal verreden worden is nog niet duidelijk, maar we houden jullie zeker op de hoogte.
Maar niet enkel voor ons liep het slecht af. Onze “Kroon-Oil” teamgenoot, Stefan Hermans, haalde ook de eindstreep niet. Op de voorlaatste proef brak hij een kardan-as en dit betekende ook onmiddellijk het einde van zijn wedstrijd. Op het moment van zijn opgave stond hij op een mooie 7de plaats geklasseerd.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Haspengouw Rally , Frederic Berville , Alain Troch , Jos Hermans , Erik Degeling