07-10-2008
Haspengouw: Reacties na de wedstrijd - deel 2
Reacties van piloten/teams mogen naar rallylovers.be@telenet.be worden gestuurd.
-
Erik Vleminckx – Johan Vandeweyers / BMW M3
Afleren en Leren. Dit waren de zaken die Erik dit weekend moest doen in de BMW M3.
+ Afleren : alle 4 x 4 automatismen die hij ondertussen had opgebouwd in de evo’s.
+ Leren : het herontdekken van het rijden met een achterwiel aangedreven rallywagen.
Het kennismaken met de krachtige achterwiel aangedreven bolide zou zeker niet zomaar verlopen. Zonder echte testkilometers moesten Erik en Johan de auto zelfs ontdekken in de wedstrijd zelf. Vroeger had Erik al met krachtige achterwiel aangedreven auto’s gereden maar de BMW had op zijn minst 100 pk meer dan de krachtigste toen. Ook de sequentiële bak vroeg nog enige gewenning. Maar ze kwamen hier om te leren, niet om te presteren. Erik beseft dat hij enkele wedstrijden zal nodig hebben om de juiste automatismen terug te hebben.
Zaterdag gingen ze kalmer als gewoonlijk van start, maar reden toch top 15 tijden. Toen het echter donker werd, moesten ze wat afhaken door een slecht functionerende lichtbak. Op gewone lichten op hoge snelheid is zeker geen pretje. De tijden waren er naar. Maar zoals reeds gezegd: niet echt belangrijk. Het leerproces doorlopen heeft prioriteit.
Zondagmorgen waren niet alleen de deelnemers van de partij maar ook de voorspelde regen. In overvloed zelfs. Iedereen weet dat zulke regen in de regio blubber en water op de Haspengouwse rallypaden betekend.
Geen sinecure voor Erik om in die omstandigheden verder kennis te maken met de BMW. De eerste drie proeven werden voorzichtig afgehaspeld. Proef 4 Neerlanden was de proef waar ze het ritme gingen verhogen en de tot dan opgedane ervaring gingen meten. 10de tijd ! Na de service werd het in de korte proef van Landen wederom een 10de tijd. Erik besloot dan om de volgende proeven waar het kon de remafstanden te verkleinen. Enkele mooie rond- en andere standjes waren het gevolg. Ervaring baart kunst zegt men dan.
Tijdens de laatste ronde rijd Erik op proef Landen bij het opkomen van de kasseien lek rechtsvoor en verliest daar nog enige tijd. Erger is echter dat ze bij het wisselen van de band tijd verliezen en 3’ te laat klokken op de volgende tijdcontrole. Straftijd: 30”. De laatste proef van de wedstrijd Zepperen met zijn prachtige onverhard tussen de plantages is voor Erik het moment om zich nog even uit te leven en te ervaren hoe de BMW reageert op andere lijnen op het onverhard om aldus deze leerzame wedstrijd af te sluiten op een 11de plaats juist 6/10 sec voor vriend Phil Nijs met zijn nieuwe en mooi gedecoreerde subaru. (sorry Phil!)
Terug in het servicepark gekomen werden Erik en Johan op de hoogte gebracht van de zware sortie van BMW-genoot Stefan Prinzie en Sharon Vermeulen. Het is logisch dat dit laatste gebeuren nog zwaarder doorwoog in het hele Caen kamp dan de opgave van Patrick Snijers. Hierbij wensen Erik en Johan een spoedig herstel toe aan Stefan en Sharon.
-
Frederik Dekeyser - Issidoor Smets / Subaru Impreza WRX
Aanvallen en schade beperken was voor Frederik en Isidoor dé opdracht op de lange betonstroken rond Landen om hun kansen in het kampioenschap te vrijwaren. Doch niet zonder zich te laten opmerken en indien mogelijk de strijd aan te gaan met hun grootste concurent in het kampioenschap. Met slechts 1 tijd buiten de top 10 en 5 tijden in de top 4 algemeen van de 17 proeven kijkt dit duo met grote tevredenheid terug op een zeer gladde en modderige Haspengouw Rally.
“We hebben goed verkend en de nodige aandacht geschonken aan de remzones. Eenzelfde stuk kan écht op enkele meters veranderen van goede grip tot spekglad.” Vertelde een ontspannen Frederik op de service aan het Industrie terrein Roosveld. Dit heeft het Subaru Impreza STI team op de proef van Velm Zondag mogen ervaren in de 2de passage waar een perfecte benadering van een situatie toch plotseling uitdraaide op een pirouette. Gelukkig zonder erg. Erger was het in Zepperen waar zowaar de indrukwekkend achtervleugel er aan moest geloven. Waar een goed inschatte linkse haakse de wagen brutaal omsloeg met verlies van 10”, de achterspoiler en 3 appelbomen....
“Onverhard heeft me altijd sterk aangesproken doch was het niet op dat gedeelte waar het fout ging. Ik ben zeker geen brokkenrijder maar nu was ik verrast. Ik denk dat ik dezelfde appelboom 3 keer heb gezien”. Zei een nog steeds onder indruk zijnde Frederik aan de finish. De aanvalslust was geensinds getemperd. Op de uitgeregende proeven moesten Frederik en Isidoor met 5 snellere tijden niet onderdoen voor L’Honnay, doch van zodra het enigsinds opdroogte of de proef uit verschillende rechte stukken bestond zoals Neerlanden kon Stephan snel het verschil maken. Zonder twijfel heeft elke toeschouwer met kennis ter zake weer duidelijke progressie gezien van het team uit Merelbeke. Een evolutie die hun mogelijk de perfecte context geeft voor de laatste confrontatie en ontknoping van het kampioenschap in Hoei tijdens de Condroz Rally op 7-8-9 November. Graag tot dan.
-
Benny Roosen - Johnny Roosen / Mitsubishi Lancer EVO IX
Na positieve deelnames in de Short rally van Tienen (9de) en Rallysprint van Andenne(7de), vond V.J.B. Racing de tijd om naar Landen af te zakken met de Mitsubishi EVO 9. Ondertussen werd de performantie van de Mitsubishi EVO 9 nog verbeterd, maar gezien het gebrek aan wedstrijdritme en het sterke deelnemersveld werden er geen al te hoge verwachtingen gesteld.
Toch trok Benny Roosen onmiddellijk hard van leer op de spekgladde fruitwegen. Op KP Landen werd dan ook meteen een 3de tijd algemeen genoteerd. Benny reageert uitermate opgelucht: “het werd tijd dat de wagen goed ging presteren. Een aantal missing links hebben we weggewerkt met een schitterend resultaat tot gevolg. In Landen wilden we voornamelijk verder testen met ophanging en differentiëlen. Op KP Landen en Neerlanden liep dat uitstekend met steeds tijden in de top 5. Maar op KP Velm en Zepperen zaten we met een verkeerde afstelling en verloren we, mede door een paar foutjes toch snel 15-20 seconden per KP. In de laatste boucle hebben we die afstelling bijgewerkt en zijn we nog voluit ten aanval getrokken, enerzijds om Hermans af te houden en anderzijds om misschien nog Deveux bij te benen.”
Die strategie werkte. Mede dankzij een aantal opgaves en sorties kon V.J.B. Racing afsluiten op een 4de plaats algemeen op slechts 13” van Deveux. Een schitterend resultaat en een ferme opkikker voor dit seizoen. In November zullen we present tekenen voor de Short Rally van Sint-Truiden.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Haspengouw Rally , Erik Vleminckx , Frederik Dekeyser , Benny Roosen