06-10-2008
Haspengouw: Reacties na de wedstrijd
Reacties van piloten/teams mogen naar rallylovers.be@telenet.be worden gestuurd.
-
Alex Mafezzoni - Pascal Zafiropoulos / Citroen C2 R2
Toen we zaterdag aan de start van de eerste proef stonden had ik welgeteld een 4km met de C2 R2 gereden. Van het servicepark tot Lincent dus. Neem daar nog eens bij dat het pas mijn tweede rally was in 6 jaar en dat mijn co Pascal 3 weken geleden voor het eerst in zijn leven een rallyauto zag, wisten we niet wat we moesten verwachten. Gelukkig bleef het droog op zaterdag en konden we op ons ritme de wagen leren kennen en gewoon worden aan elkaar. Tot ons grote verbazing waren onze tijden nog zo slecht niet en sloten we de eerste dag af op een 21ste plaats algemeen en 2de A6.
De tweede dag besloten we om op ons ritme door te gaan en niet naar onze tijden te kijken en vooral ons te ammusseren en het publiek niet te vergeten. Jammer genoeg eindigde onze rally in een greppel, zonder veel schade aan de wagen maar we geraakte er gewoon niet uit.
Toen we na de rally de tijden van vandaag erbij namen bleek dat we vandaag een paar keer rond de 15de tijd algemeen zaten. We mogen dus tevreden terugblikken op deze rally en we doen er alles aan om volgend jaar meer wedstrijden met deze C2 af te werken. We willen ook Johan Caen en zijn serviceteam onder leiding van Bas bedanken voor de goede service en het fantastisch werk wat ze geleverd hebben. Toen ik en Johan de zaterdag 2h voor de rally even een ritje maakte om mij de wagen uit te leggen stelde Johan vast dat er een mankement was aan de nieuwe sequentiele bak. Bas en zijn team speelde het klaar om in 45min de bak onder de wagen te halen, ze helemaal te demonteren en terug onder de wagen te zetten. Dus al bij al kijken we tevreden terug op de Haspengouw rally temeer ook dat pascal de notas voor zijn eerste rally piekfijn heeft gelezen.
-
Mario Vantieghem - Heiki Vandeputte / Talbot Sunbeam Lotus
Weeral balen ,niet.Ne mens zou van minder depri worden.Heel het jaar al niets dan miserie gehad. We hadden als enig doel om de wagen te leren kennen in de Haspengouw.Zelfs dat was ons niet gegund. Buiten een tweetal kleine ritten in onze binnenwegeltjes hadden we nog geen ervaring in de Talbot.We hadden wel de vering en uitlaathoogte al aangepast aan onze wegen ,maar verder niets.De eerste klassementsproef verliep vrij goed buiten een kleine spin waarbij we een tiental seconden verloren. Wel hadden we al gemerkt dat de eindverhouding veel te kort was voor de lange stukken van de Haspengouw. Ook merkten we dat we het gevoel hadden dat de wagen niet dezelfde power had of ervoor.Kwam het nu door de te korte verhouding, of beeldden we het ons in??? De tijd leek ons ook niet echt je dat,maar dat was bijkomstig. We moesten de wagen leren kennen. De tweede Kp ging het stukken beter tot op het rechte stuk naar de bruggen toe.We voelden dat er geen kracht meer in de wagen zat en zijn dan ook maar net over de finish gesukkeld.Over de stop viel de wagen stil en was er geen beweging meer in te krijgen.Motor vast en einde rally.Een veel te kort debuut en ontgoocheld dat een blijkbaar nieuwe?motor het weeral bij ons liet afweten. Volgens de eerste prognoses zou de boring van het blok iets te klein gemaakt zijn volgens de speling die de zuigers moeten hebben zodat de boel vastgelopen is. We zullen alvast volgende week meer weten. We zullen nu maar naar volgend jaar toewerken en hopen dat het nieuwe jaar eens pechvrij wordt.
-
Phil Nijs - Steven Ramboer / Subaru Impreza N14
In Landen werd er voor het eerst gestart met de nieuwe Subaru Impreza N14 van Multy Cabine Racing Team. Het is echt een heel mooie wagen. De reacties waren dan ook unaniem positief. Uiteraard moesten piloot en co-piloot zich nog aanpassen aan bijv. het weggedrag, de vering, remgedrag en alle toeters en bellen. Zowel Phil als ik zagen de wagen voor het eerst op zaterdagmorgen. Het werd dus een test op ware grootte.
We zijn dus ook zonder veel ambitie gestart en zagen de Haspengouw als een kennismaking met de nieuwe wagen. Naarmate de wedstrijd vorderde kon men al een evolutie zien in de tijden en konden we af en toe ook al eens een prikje uitdelen. Uiteindelijk werden we twaalfde algemeen wat uiteraard niet slecht is. Zonder een lichte sortie op Kp Zepperen hadden we zelfs 11de kunnen worden. Af en toe moesten we ook het voetje een beetje lichten aangezien de motor warm liep en nog kleine kinderziektes zoals ze wel eens zeggen. Jos Boon en zijn team zijn al druk in de weer om hem verder op punt te stellen maar zowel co als piloot waren tevreden dat ze op een verdienstelijke plaats (12e) de finish haalden. De eerste test kreeg dus een positief rapport.
We wensen ook Stefaan Prinzie en Sharon Vermeulen een goed herstel toe. Stefaan reed een prachtige wedstrijd (petje af !) maar zag in de eindfase een mooi resultaat verloren gaan door een high speed crash.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Haspengouw Rally , Alex Mafezzoni , Phil Nijs , Mario Vantieghem