25-09-2008
Condroz: Simon Jean-Joseph & Bruno Thiry met C2 R2 Max
De idee hing al een tijdje in de lucht. Dankzij het werk van Yves Matton en zijn structuur MY Racing kan het project nu ook geconcretiseerd worden. Simon Jean-Joseph en Bruno Thiry staan wel degelijk aan de start van de komende Condrozrally aan het stuur van de Citroƫn C2 R2 Max.
"Naast het duidelijke sportieve aspect is het doel van dit project de competitiviteit van onze producten aan te tonen, legt Yves Matton uit. De Condrozrally is daar uiterst geschikt voor, want er staat heel wat schoon volk aan de start. Bovendien is het het einde van het seizoen, het moment waarop heel wat rijders nadenken over hun programma voor het volgende seizoen. Tenslotte zijn de verraderlijke en gladde wegen van de Condroz op maat gesneden voor de C2 R2 Max." aldus Yves Matton.
Het ziet er naar uit dat het een leuke strijd kan worden, want de twee voormalige Europese kampioenen beschikken over een identieke wagen, de krachtige CitroĆ«n C2 R2 Max. Het wordt dus een prestigestrijd tussen de Fransman en de Belg, die zo elk hun eigen troeven achter de hand hebben: de Ć©Ć©n kent de wagen door en door, terwijl voor de ander het parcours van de Condroz geen geheimen meer heeftā¦
Herinneren we er nog even aan dat Simon al twee keer de Condroz reed (met een Ford Escort Cosworth en een Renault Clio S1600) en dat hij dit seizoen een C2 R2 Max bestuurt in menige manches van het Europees kampioenschap. "Ik kijk er al naar uit om nog eens te starten in Hoei. Ik heb er echt goede herinneringen aan: mooi parcours, veel volk, warm onthaalā¦ alles was in orde. Bovendien is een duel met Bruno en met gelijke wapens altijd een mooie uitdaging. Men zegt wel eens dat de
Belgen op eigen terrein moeilijk te kloppen zijn. Ik ga proberen dat te ontkrachten."
Bruno daarentegen, die heeft zijn helm aan de haak gehangen: geen volledig kampioenschap meer, maar links en rechts enkele one-shots, voor het plezier. "Ik kon me onmiddellijk vinden in het project dat Yves me voorstelde. Het is een leuk idee en om als rijder de sfeer van de Condroz te proeven, daar kan je geen nee tegen zeggen. Bovendien lijkt die C2 R2 Max me een leuke auto. En er is geen druk, want ik rijd niet voor de zege. Toch zal ik de wedstrijd samen met mijn co Nicolas Gilsoul terdege voorbereiden, want ik wil mijn goede vriend Simon wel achter me latenā¦"
Om dit project tot een goed einde te brengen kan MY Racing rekenen op de medewerking van Citroƫn Sport, BF Goodrich en Total, maar ook op de steun van Citroƫn Belux en van de Motor Club de Huy, de organisator van de rally. Na een eerste kennismaking tijdens een privƩ-test net voor de wedstrijd, eind oktober, kunnen Simon en Bruno samen de verkenningen aanvatten.
Op het ogenblikje zijn er 6 Citroƫn C2 R2 Max in Belgiƫ. MY Racing heeft er tot nu toe drie gebouwd, waarvan ƩƩn voor Belgiƫ en twee voor Nederland.
MY Newsflash
Ook een derde C2 R2 Max zal in de gaten moeten worden gehouden. Circuitrijder Pierre-Yves Corthals
staat eveneens aan de start van de Condrozrally. Toen āPilouā lucht kreeg van het project, besloot
hij zich er mee te mengen. De rijder van het wereldkampioenschap van toerismewagens reed eerder
al enkele rallyās, waaronder de Condroz met een Renault Clio en een Ford Puma kitcar.
MY Racing zal tijdens de Condroz aanwezig zijn met een truck reserve-onderdelen van Citroƫn Sport,
die ter beschikking staan van elke Citroƫn-rijder.
De C2 R2 Max onderscheidt zich van de C2 R2 door een krachtigere motor (190 pk), dankzij een
herziene luchtfilter, maar ook dankzij een nieuwe uitlaat en een specifieke distributie. Verder is er een sequentiƫle vijfbak, een lagere wegligging, een breder spoor, driewegs ophanging, hydraulische stuurinrichting, een evolutie op het vlak van de remmen en een regelbare achtertrein. Qua prestaties wordt de verbetering tegenover de C2 R2 geschat op zo een zes tienden van een seconde per kilometer
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Condroz Rally , Bruno Thiry