17-09-2008
OVV: Reacties na de wedstrijd - deel 6
Reacties van piloten/teams mogen naar rallylovers.be@telenet.be worden gestuurd.
-
Mylleville Patrick – Maveau Freddy / Opel Ascona
Donderdag in de vooravond gingen we normaal gezien een laatste verkenning gaan doen , maar door de enorme grote hoeveelheid neerslag die er s'avond uit de lucht kwam gevallen zagen we ons genoodzaakt die vrijdag verder af te werken. Op vrijdagmorgen was het nog altijd hetzelfde liedje, regen en nog eens regen, gelukkig stopte deze zondvloed in de namiddag en konden we alle klassementproeven nog eens afwerken in wat drogere omstandigheden en zodoende alle modderige plaatsen te noteren om zo voor geen verrrassingen te komen staan tijdens de wedstrijd.
Na het afwerken van een perfect en vlot verlopen technische en administratieve controle was het tijd om onder de wol gaan kruipen en te genieten van een goeie nachtrust om zo het lange zaterdaggedeelte te kunnen aanvatten want het beloofde een moeilijke wedstrijd te worden door de hevige regenval van de afgelopen dagen.
Op zaterdagmorgen verkozen we om te starten op het zachte type banden en dit voor de eerste twee klassementproeven van de dag Izegem en de Zoning . Al de tijdens de eerste klassmentsproef voelde we dat de wagen nogal gemakkelijk dwars en meteen wisten we dat we onze bandendruk iets te hoog gezet . Maar aan de finish van deze eerste proef bleek dat we met een 19de tijd bij de nationale deelnemers toch nog een meer dan behoorlijke tijd hadden neergezet .
Dan op naar de tweede proef waar we alwisten dat we moesten uitkijken naar de chicane met containers en ook het nemen van de vluchtheuvels langs de verkeerde . Dit ging voor ons een verkenningsronde worden en we wisten al op voorhand dat een goeie tijd rijden daar ging moeilijk zijn . Deze bleek achteraf toch behoorlijk te zijn zodat we deze eerste lus afsloten op een twintigste plaats bij de nationale rijders waarmee we zeker tevreden waren .
Na een eerste servicebeurt trokken we met volle moed richting Passendale om de langste proef van deze rally af te werken . Na een klein foutje in het begin van de proef met een minimum aan tijdverlies waren op weg om terug een goeie tijd neer te plaatsen . Maar ongeveer één kilometer voor het einde van de proef kwamen we mooi dwars uit een haakse T-situatie maar onze Manta wilde niet meer vooruit . Wij ( twee topmekaniekers in spé ) wisten niet juist wat er aan de hand was , maar dachten dat de koppeling stuk was iets wat ons bevestigd werd door een behulpzame toeschouwer .
Dit betekende wel dat dat onze eerste wedstrijddag erop zat en we zo snel mogelijk moesten zien om de wagen te herstellen om zodoende de tweede wedstrijddag terug te kunnen aanvatten met de nodige straftijd die het reglement ons voorschrijft .Nadat we de wagen van het parcours hadden gehaald kwam het Conxion serviceteam onder leiding van Francky Geldhof direct in aktie en werd er meteen gesleuteld en kwamen ze tot de conclussie dat niet de ambriage maar wel een steekas kapot was . Daar het stukje dat afgebroken was zich nog binnenin de achterbrug bevond werd beslist om de hulp van Serge Lahouter in te roepen om deze achterbrug te demonteren en het afgebroken stuk eruit te halen en deze ' pond ' terug te monteren met nieuwe steekassen erin . Gelukkig was Serge direct bereid om ons uit de nood te helpen en reden wijzelf met dit onderdeel naar Ieper waarmee we na een tweetal uren terug richting Roeselare vertrokken . Daar Francky met zijn al klaar om alles terug onder de wagen te monteren en na een kort testritje was de wagen terug klaar voor de tweede dag .
Langs deze weg wil nog een dankwoordje plaatsen aan Francky Geldhof en zijn volledig serviceteam en tevens ook aan Serge Lahouter want zonder deze mensen gingen we niet meet moeten starten op zondag , nogmaals bedankt en Francky jullie zijn een toffe bende om mee samen te werken Door de toepassing van het reglement kregen we ongeveer een 55-tal minuten straftijd en zo konden we tweede dag starten helemaal achteraan het startveld waardoor we een goed resultaat konden vergeten en zodoende verkozen we er maar voor om wat spektakel te verkopen want de tijden waren van ondergeschikt belang.
Na de eerste ronde van vier klassemetproeven met heel wat glij- en schuifwerk waren we blij dat de wagen weer had gewerkt als een zwitsers uurwerk . In de laatste ronde werd de rijstijl niet gewijzigd waardoor op vele plaatsen de handen op elkaar gingen en de duimen omhoog , toch werden we op de laatste proef nog verrast toen we in een linkse bocht helemaal dwars kwamen te staan en met de voorwielen in de gracht wat nog ons nog eens een halve minuut kostte .
Toch waren we tevreden dat we aan de finish stonden na pech tijdens de eerste dag maar met een bijzonder geslaagde tweede dag . We werden uiteindelijk 59ste op 63 aangekomen deelnemers . Onze volgende wedstrijd wordt de TBR Rally die eveneens in Roeselare verreden wordt en dit op 18 en 19 oktober.
-
Kurt Braeckevelt - Bart de Clerck / BMW M3
Na onze opgave door een schuiver in de Tac rally hadden we iets goed te maken. Daarom hadden we besloten om heel rustig te beginnen en geen risico’s te nemen. We konden het tempo van onze concurrenten gemakkelijk volgen.
Door het stilleggen van proef 10 Rumbeke hebben we moeten starten in de regen in tegenstelling tot de andere BMW’s en op slicks is dat geen sinecure. Daardoor hebben we het zekere voor het onzekere genomen en besloten om de wagen zonder schade aan de finisch te brengen, wat ons heel wat tijd deed verliezen. Na die kp begon alles terug goed te gaan eens we op regenbanden stonden. We konden vanaf dan enkele goede tijden noteren ondanks dat onze wagen wel wat pk’s mist tegenover de andere M3’s. De eerste dag werd afgesloten op de 35ste plaats. Strikt genomen een niet zo goede plaats maar voor de volgende dag werd droog weer verwacht,……
De terugweg naar de Expo hallen was een verontrustende rit : een hels lawaai onderaan de wagen. Na overleg met onze servicecrew en de raad van Andy Lefevere die heel wat ervaring heeft met dergelijke wagens was de diagnose : “meer dan waarschijnlijk de bevestingsbouten van de centralecardan die los zijn gekomen”. Helaas hadden we zaterdagavond geen tijd om het euvel te verhelpen. Daarom werd beslist om alles in gereedheid te brengen om de zondagmorgen na het verlaten van het gesloten wagenpark de wagen te herstellen.
Ons team en het team van Lefevere Rallysport hebben de cardan terug in orde gebracht maar we hebben toch 9 minuten later aangeklokt dan voorzien met als resultaat 90 seconden straftijd. Met de wagen terug als nieuw en vol zelfvertrouwen hebben we op zondag enkele malen een 11de en 13de tijd algemeen gereden. Toch is en blijft het nog een moeilijke keuze voor ons: driften en voor spektakel zorgen ofwel goede tijden rijden en daardoor minder mooi om zien.
Onze eerste Omloop van Vlaanderen hebben we afgesloten met een 25ste plaats algemeen en 4de in onze klasse. Al bij al was het een heel leuke rally voor ons en hopelijk hebben de toeschouwers er ook van genoten.
Voor de volgende rally zal er waarschijnlijk een andere motor en versnellingsbak worden aangekocht, maar daarover later meer,...
-
Rudi Dekimpe - Geert Seys / Opel Ascona
Het Boezings Rally Team vertrok naar Roeselare met de gedachte zich te amuseren. Algauw werd reeds duidelijk in de verkenningen dat dit geen zondagsuitstap ging worden. De wegen lagen er door de modder spekglad bij. Er werd wat voorzichtig gestart, ook al door gebrek aan wedstrijdritme. Het was ondertussen al weer twee maanden geleden, van in de Rally van Ieper dat we nog gereden hadden met de Conxion Opel Ascona 2,4 liter.
Na de eerste ronde werd het gas wat dieper ingedrukt en kwam het vertrouwen met de wagen terug. Tot we aan de start kwamen van KP Izegem en de hemelsluizen openden. Na de bandenwissel volgden nog de 3 laatste kp's in het donker. Waarvan we KP Zilverberg voor het eerst reden door het ongeval van de Engelsman Stokes.
We sloten het zaterdag gedeelte af met een 38ste plaats algemeen en 3de in de klasse D4. Gezien het sterke (Engelse) deelnemersveld een mooie plaats. De zondag zag er veel belovend uit maar reeds na KP Beveren was het liedje uit. Op de verbinding naar Hooglede brak er een stuk in de koppeling. We deden nog een poging om aan de start te geraken maar we moesten uiteindelijk de handdoek werpen. Einde van een mooie wedstrijd.
Dit was de laatste wedstrijd voor dit jaar. Wij bedanken onze sponsors, vrienden en familieleden en vooral onze echtgenoten voor de steun en aanmoedigingen het afgelopen jaar. Wij gaan volgend jaar zeker opnieuw enkele wedstrijden rijden. Eerstvolgende afspraak in februari voor "stoofvlees met frieten". Meer nieuws volgt. Bezoek onze website : www.boezingsrallyteam.tk.
-
Patrick Vandeputte – Osselaere / Honda Civic Vtec
Het was al een eind dat we erover spraken om deel te nemen in de omloop en dit jaar kwam het ervan. Want na de TBR was het bijna een jaar geleden dat Kristof navigeerde. Het was terug eventjes wennen maar al snel vonden we het juiste ritme. Het tempo hoog het gaspedaal laag. Nadat kp Zilverberg werd geannuleerd bleven we het tempo verhogen. We deden er enkele seconden vanaf, tot de regen eventjes spelbreker was. Snel verwisselden we van banden want het weer bleef er niet goed uit zien. Het werd een nat boeltje met enkele gladde en vuile situaties. Daarna werd het donker en moest er voor de eerste maal over kp Zilverberg. We kwamen er zeer onverwacht het Ecrane-team tegen die met hun C2-R2 boven de gracht hingen, we konden ze maar net passeren. Dankzij omstaanders konden zij net als ons een korte nacht in om s’morgens vroeg weer te starten.
De zondag verliep de eerste ronde niet naar wens. Het ging wel vooruit maar niet zoals de dag ervoor. We wisten dat we beter konden. Stefaan D. duwde dit goed onder onze neus en dus moest en gingen we beter. De 2de en 3de ronde gingen zoals het moest zijn. Hard en met weinig foutjes. Zo deden we op Hooglede eerst 10sec. en daarna nog een 12 sec. er vanaf.
Mede dankzij het service team Cisje en Dré is de Spar Koksijde Civic heelhuids aangekomen. We zijn beiden zeer tevreden over het weekend. De zaterdag sloten we af als 49ste algemeen. De zondag gingen we uiteindelijk als 40ste over de meet met klassewinst. De Volgende wedstrijd is de Hemicuda in Koekelare waar terug Kristof zal navigeren bij Patrick. Ook nog een dankwoordje aan onze sponsors: De Spar Koksijde, New Holland Zedelgem en restaurant “Lady Ann” te Knokke-Heist, die ons dit weekend mogelijk maakten.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Omloop van Vlaanderen , Patrick Mylleville , Kurt Braeckevelt , Rudi Dekimpe , Patrick Vandeputte