16-09-2008
OVV: Reacties na de wedstrijd - deel 5
Reacties van piloten/teams mogen naar rallylovers.be@telenet.be worden gestuurd.
-
Didier Vanwijnsberghe - Geert Beauprez / Ford Escort MKII
Didier Vanwijnsberghe en Geert Beauprez hebben hun naam van de “Poulidors van de rallysport” jammer genoeg nog maar eens laten bevestigen in de Omloop van Vlaanderen. Ditmaal moesten ze hun meerdere erkennen in Stefaan Stouf en Kurt Declerck.
Van bij de start was het duidelijk dat de Belgen de belangrijkste rol gingen spelen. Stouf, Vanwijnsberghe en Vandoorne klokten steevast de snelste tijden. Zeker ogenblik was het rekenen op tienden van een seconde om het onderling verschil te kennen! Maar het laatste gedeelte op zaterdag zorgde voor heel wat animo.
Geert “De Buze” Beauprez: “Toen wij net de service wilden verlaten voor de laatste ronde, zagen de mecaniciens dat de gaskabel bijna stuk was. Dus dit werd vlug vervangen, maar dat zorgde er toch voor dat we drie minuten te laat inklokten, wat omgerekend 30 seconden straftijd was. OP de zoningproef gingen de hemelsluizen dan open. Gezien we ons goed voelen in de regen, dachten we dat dit het moment ging zijn dat we iets konden terugnemen. Maar door het feit dat de banden maar niet op temperatuur kwamen, moesten we enkele rake klappen incasseren. Vooral de Engelsen ontbonden hun duivels in dit weer, en Porschist Smith zette enkele knaltijden neer. Maar ook de collega’s zagen de Engelsen zo van hen wegrijden. Bovendien kende Geert Vandoorne nog heel wat pech in de laatste kp, wat uiteindelijk zou leiden naar de opgave zondagmorgen aan de start van de eerste proef. Bij het afsluiten van de eerste dag was Smith naar de tweede plaats opgeklommen. Wij wisten ons nog te verzekeren van de derde plaats, maar telden toch al anderhalve minuut achterstand op Stouf en een 50-tal seconden op Smith. Tamelijk veel maar zeker niet onmogelijk…
Zondag lachte het zonnetje ons toe van ’s morgens, en we wisten meteen dat Smith zeker niet meer de tijden zou neerzetten van de avond voordien. Didier leek heel goed uitgeslapen en van bij de start zetten we een ware achtervolgingsrace in, om toch maar weer die tweede plaats te kunnen bemachtigen. Sommige klassementsproeven namen we meer dan 15 seconden terug! Weet je dat we op KP Hooglede zelfs de 8ste tijd lieten afklokken bij de moderne rally?
Met nog één proef te rijden waren we nog een halve seconde verwijderd van de dichtste ereplaats. Op Westrozebeke wisten we echter terug vier seconden sneller te gaan dan Smith, zodat we, nog maar eens, op de tweede plaats eindigden. Maar we hebben een schitterende tweede dag gereden, en wisten alle scratchtijden voor onze rekening te nemen. En hadden we de problemen niet gekend met de gaskabel, dan hadden we misschien een mooi duel om de eindzege kunnen uitvechten met Stefaan Stouf, gezien we nu op 35 seconden eindigen van de kustzoon.
Maar we hebben weeral een schitterend weekend gekend, en te zien naar de reacties van de supporters langs de weg werden onze passages fel gesmaakt.”
-
Gunther Monnens - Jeannick Breyne / Opel Ascona
Gunther Monnens en Jeannick Breyne reden zich naar een mooie 12de eindplaats in de Omloop van Vlaanderen Historic. Maar wat meer is, moest er een prijs voor het spektakel te winnen vallen, dan had dit team in de gele Opel Manta A dit met stip in de wacht gesleept.
Jeannick Breyne: “Ik heb in mijn lange carrière al heel wat meegemaakt, en naast heel wat piloten gezeten, maar zoveel gegleden als nu in één rally, heb ik nog nooit meegemaakt. Haast iedere bocht of wegverlating, klein of groot, werd met de handrem genomen. En let wel, het was niet zomaar glijden, alles was verantwoord en we wisten dan ook nog mooie tijden af te klokken. Als je rekening houdt met de volle minuut penalisatie die we incasseerden door technische problemen, dan hadden we zelfs binnen de top-10 gestaan. We wisten dan ook meteen het hart te veroveren van heel wat toeschouwers. Velen bleven wachten tot de Monnens-Manta zijn opwachting maakte!
Na het zaterdaggedeelte stonden we 19e algemeen, maar hadden al flink wat pech gekend, met ondermeer de remmen. Wanneer we eens rondgingen, dan was ook de achteruit versnelling moeilijk te nemen en ook daar verloren we flink wat seconden. Maar zondag wisten we gaandeweg te stijgen, al liet de pechduivel ons nog altijd niet ongemoeid. We leverden een mooie strijd met rijders als Dirk Deveux(Ford Escort) en Adrian Kermode(Porsche 911), en eindigden met 5 rijders binnen dezelfde minuut!
Buiten de wagen is Gunther een heel kalme jongen, die rust uitstraalt. Maar éénmaal achter het rallystuur, weet hij alle duivels te ontbinden. Volgens mij is dit één van de meest ondergewaardeerde piloten uit ons landje.”
-
Phil Nijs - Steven Ramboer / Subaru Impreza
Aangezien Phil pas terug was uit Zuid-Afrika en nog moe was hebben we de verkenningen tot een minimum beperkt. Iets wat ook te zien was aan onze tijden in de eerste ronde. Het was droog maar vettig en vuil en we moesten ons aanpassen aan de omstandigheden. Wij beleefden enkele warme momentjes tijdens de eerste proeven maar Phil was zich overal goed te redden. Toen het ook nog eens begon te regenen net als we de start van Rumbeke namen was het helemaal een fiasco. We verloren veel tijd op onze rechtstreekse concurrenten aangezien die allemaal voor ons gestart waren en wij op slicks de proef moesten afwerken. Dat deed pijn maar net op dat moment kwam de spirit er om er de volgende ronde fel tegenaan te gaan. ( Opgepast van een gebeten hond !)
Op nieuwe regenbanden begonnen we goede tijden te draaien en toen het duister werd dachten we opnieuw veel tijd te verliezen aangezien Phil niet zo goed ziet in het duister. Maar ik keek ver vooruit en legde de gevaarlijke punten goed uit aan Phil en zowaar draaiden we uitstekende tijden. De strijdersmentaliteit was terug aanwezig in de wagen en ook de laatste twee proeven werd op deze manier afgewerkt.
Zondag zouden we er weer volop invliegen van bij de start en het mes zat wel degelijk tussen de tanden. Phil draaide zowaar top 10 tijden. ( zelfs een 8ste tijd algemeen werd op de tabellen gezet ) Ondertussen woede weer het kampioenschap van Zutendaal in volle hevigheid. Phil stond zaterdag op een bepaald moment zelf meer dan anderhalve minuut achter op Jos Hermans maar was stelselmatig aan zijn achterstand aan het knabbelen. We moesten telkens onze meerdere erkennen op de zoning en deze stond net iets teveel op het menu om Jos nog kunnen terug te halen en toen we op de laatste proef ook nog met een leegloper te kampen kregen moesten we de handdoek werpen maar niet zonder een goede tijd neer te zetten. We kwamen uiteindelijk 9 seconden tekort maar werden toch knap 14de algemeen. ( eerste in de categorie 60+ maar met een strijdershart zoals de jonge gasten van de cup ) Phil reed echt één van zijn beste wedstrijden van het afgelopen jaar en ook de wagen functioneerde als een zwitsers uurwerk. Al zat de schrik er even goed in toen de wagen aan de geneutraliseerde kp van Beveren alle dienst weigerde. Na wat duwwerk en zoekwerk kregen we hem weer aan de praat waarna alles opnieuw perfect liep. We hebben ons trouwens ook heel goed geamuseerd en hopelijk het publiek ook want Phil heeft heel wat handremwerk verricht. Op het podium en op de service mochten we alvast veel felicitaties ontvangen en ook op de proef zagen we heel wat aanmoedigingen. ( waarvoor onze dank voor de zeer toffe aanmoedigingen ) De sfeer was uitermate goed in de auto en ook het service team van Jos Boon leverde prachtig werk. Dank je Benny, Wim, Eric en Jos. Bedankt ook Patricia en Kris voor de goede zorgen. Het werd een weekend om nog lang te herinneren.
-
Bert Coene - Werner Thores / Mitsubishi Lancer EVO VIII
Ondanks het drukke leven zijn we goed voorbereid aan de start gekomen. We waren vanaf het eerste moment al goed mee. Op de zoning een klein schuivertje, maar het vertrouwen was er direct. Tijdens de 2e ronde op de zoning was het wel goed verschieten, we rijden naar het rond punt toe, een snelheid van ongeveer een 150 km per uur, en plots in het remmen breekt een remleiding en we vliegen het rond punt op, een remmanoever met de handrem en we draaien rond, een velg kapot en zo nog 3 ronden rijden zonder rem, enkel met handrem. Maar we rijden door zodat we op de service de remleiding kunnen vervangen.
Tijdens de volgende kp s terug wat het vertrouwen winnen van de remmen en dan plots op kp rumbeke begint het te regenen. Zoals de meesten staan ook wij op slicks. dus niet evident om tijden te draaien. We nemen wel nog tijd terug en komen terug in de top 4 van de groep N's, na voor de remproblemen 3e gestaan te hebben. Na de finish van kp izegem krijgen we een raar geluid in de versnellingsbak, we proberen voorzichtig nog even, maar besluiten om op te geven en onze reserve versnellingsbak te gaan inbouwen om te herstarten de zondag.
Maar een ongeluk komt nooit alleen, bij het demonteren van de boite breken we de buté. Einde omloop van vlaanderen. Het mocht niet zijn. We zijn voor het ogenblik andere mogelijkheden aan het bekijken. Meer nieuws volgt...
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Didier Vanwijnsberghe , Bert Coene , Phil Nijs , Gunther Monnens