16-09-2008
OVV: Reacties na de wedstrijd - deel 4
Reacties van piloten/teams mogen naar rallylovers.be@telenet.be worden gestuurd.
-
Bart Cooman - Wim / BMW M3 E30
Enkel maar tevreden gezichten aan de servicetent van Schmid-Racing op zondagavond. Na een schitterende rally werden Bart en Wim bekroond met een 21e plaats algemeen en een plaats op het derde schavot van het podium in klasse M16. Dat de Omloop geen rally voor lange slapers was bewezen de Engelse deelnemers. Ashton & McQuaid stonden na de eerste boucle toch wel verrassend op nummer 2 & 3. Andy Lefevre had zich zoals verwacht al onmiddellijk in de top-10 genesteld, onbereikbaar ver voor ons. Onze verwachte speelkameraden voor dit weekend, Louies & Braeckevelt stonden al op 18” en 25” genoteerd. Reden voor euforie was er zeker nog niet. De wagen reageerde op de snelle stukken heel nerveus op de voortrein. Tijdens de servicebeurt werd gezocht naar het euvel, maar de servicecrew van Mcartech kon geen oorzaak vinden. Met een enige twijfel en onzekerheid werd de wedstrijd verdergezet.
De Omloop v/ Vlaanderen werd voor ons beslist in ronde 2. Alles liep ‘RAS’ (rien à signaler) tot op KP 10 de hemelsluizen opengingen. Op slicks en met het onverklaarbare probleem aan de voortrein werd in de regen enkele malen in de fout gegaan. Louies profiteerde door zijn hoger startnummer van een nog quasi volledig droge KP en smeerde ons bijna 55” aan de broek. Gedaan met de hoopvolle vooruitzichten en achtervolgen was de boodschap. Ronde 3 was zeker niet de aangewezen ronde om voor ‘full attack’ te gaan. Vettige wegen en invallende duister zijn voor een jonge piloot niet echt de optimale omstandigheden om tijd goed te maken tegen een ervaringsdeskundige als Eric Louies. Dag 1 werd afgesloten op 1’30” van Louies en op bijna 2’00” van de sympathieke McQuaid. De andere BMW’s in M16 stonden reeds een aanzienlijke achterstand. Enkel Braeckevelt deelde af en toe enkele speldenprikken uit. Hoeft het nog gezegd te worden, Andy Lefevre stond toen al meer dan 9’00” voor op ons. Enkel een schitterende wagen met een schitterende piloot zorgen voor zulk verschil. Chapeau!
Tijd bracht raad voor Schmid-Racing. Een goede nachtrust en de zon hoog aan de hemel zorgde voor hernieuwde moed. Full attack! Aanvallen betekende voor Bart en Wim wel degelijk een slagersmes tussen de tanden nemen. Er werd op zondag, tijdens ronde 1 meer dan 43” goedgemaakt op rechtstreeks concurrent Louies. Tijdens deze ronde namen we ook afscheid van een waardige tegenstander. McQuaid was door een foutje op KP18 fors teruggevallen.
Aanvallen bleef de ganse dag de boodschap, maar echt verder dan 32” geraakten we niet. In de laatste ronde werd dan ook maar wijselijk beslist om op zeker te spelen en de limiet niet nog verder te verkennen. De seconden die we in de regen lieten liggen konden we onmogelijk terugpakken.
Een schitterend weekend werd afgesloten. We bevestigden de resultaten uit voorbije wedstrijden en, mits inachtname van alle factoren, kunnen we het elke BMW rijder lastig maken. Proficiat aan Eric voor zijn snelle wedstrijd. We kijken nu al uit naar het volgende duel!
Graag wensen we nog even de Historic piloten te waarschuwen. Onze streekgenoot en service-collega Vincent ‘Tsjanne’ Verscheuren werd dit weekend 4e tijdens het Historic gedeelte. Een topje van de ijsberg… Historic rijders, u weze gewaarschuwd voor een te duchten concurrent! Proficiat Tsjanne!
-
Paul Vanallemeersch – Pol Quatannens / Ford Escort MK I
De Omloop was voor ons iets speciaals. Dit zou onze laatste race worden, samen in ons “Wit Beertje”, zeker op West-Vlaamse wegen . Paul werkt namelijk aan een nieuw project. Ik heb de Escort overgenomen en ook deze zal mogelijk ingezet worden in een nieuw project. Als er iets concreets is lezen jullie het wel op deze site.
Ook de Idee Home-Boys wilden er een feestje van maken, een feestje op onze maat, naar onze traditie, gewoon gezelligheid. En het werd een groot feest, voor de “King-brothers” en hun genodigden.
Nu de wedstrijd zelf. We gingen voor een plaats binnen de top 40 samen met de Britten en een 20° plaats Nationaal. Maar een mens hoopt steeds meer en beter. We trachtten een 30/15 plaats binnen te rijven. Dit lukte net niet. We strandden net na Delaere met zijn mooie, krachtige BMW op een 31° plaats. Johan en Geert reden dan ook nog eens in onze klasse. Dus we hadden dubbele pech met deze “vijanden”. Eén positieve zaak is dat Geert nog twee bakken bier moet geven. Hij weet wel wat ik bedoel. Schol Geert !!!
Het was echt genieten van alles. Paul greep veel vaker dan voorgeschreven op de nota’s naar de handrem. Om eerlijk te zijn: nog nooit schoven we zo mooi, zo spectaculair door sommige bochten. Het was voor mij gewoon genieten in een sparco-zitje. We willen bij deze ook onze helpers bedanken, mensen die ons al een ganse tijd helpen. Bedankt kerels en dames, zonder jullie waren we nergens.
-
Frederik Dekeyser - Issidoor Smets / Subaru Impreza STI
Fantastisch!
Meer konden Frederik en Isidoor zondagnamiddag in hun Subaru Impreza STI aan de stop van de laatste proef West Rozebeke niet uitbrengen. Na hun resultaat in Ieper waren ze ook nu met Dominique Bruyneel en Stephan L’Honnay aan de start ingesteld om de achterstand zo veel mogelijk te beperken en te finishen. Maar winnen in GrN en een top 10 plaats algemeen was volledig onverwacht. Frederik, “Autoclub Midden Vlaanderen zet ieder jaar een mooi maar technisch moeilijk parcour uit, met zijn snelle stukken en zeker de diepe “coupures” met veel grind is een valstrik steeds heel kortbij. Niettegenstaande zijn we vlot gestart om direct een goed ritme op te bouwen.”
Na verlies van Stephan L’Honnay in de klasse owv technische problemen waren Frederik en Isidoor zaterdagnamiddag na de 2e passage op de Zoning in de haven van Roeselare op 1” genaderd van merkgenoot Dominique Bruyneel op de BMA Subaru. Helaas sloeg ook voor hem owv een sortie het noodlot toe op de proef net buiten Passendale waardoor het Thienpont Cars team uit Merelbeke plotseling aan de leiding stond met nog 19 van de 27 proeven te gaan en dreigende regenwolken. Frederik, “Na het korte besef dat we algemeen aan de leiding stonden van onze klasse in een Nationale rally realiseerde ik me nog meer dat we het kampioenschap terug opentrekken wanneer we hier konden winnen. Samen hebben we er dan ook aan gewerkt om de concentratie optimaal te houden en het ritme niet te laten zakken tot zondagmiddag”.
De Engelse onverhard piloot Swan ook op Subaru Impreza stond op dat moment op goed 26”. Eén lekke band zou hen sowieso ver achteruit slagen, één sortie of rechtdoor zou voldoende zijn om de voorsprong te verliezen. Niets van dit gebeurde en de voorsprong werd stelselmatig uitgebouwd tot 1’38” na 2de passage op Westrozebeke op zondagnamiddag met nog één ronde te gaan. Van dan af werd er geconsolideerd en met een grote ommetoer rond de valstrikken gereden, mét resultaat.
Frederik, “Wat een rally, we hebben donderdag en vrijdag verschillende scenario’s bekeken in functie van het kampioenschap, ook deze zat erbij maar werd afgedaan als “wishfull thinking..”, en nu staan we hier terug aan de laatste tijdscontrole in Roeselare en hebben we het beste wat ons op dit moment kon overkomen in handen, een droom, gewoon fantastisch”.
Een vreugde die Frederik en Isidoor nog een tijdje zullen koesteren. Een eerste bevestiging van hun nieuwe samenwerking, maar het smaakt naar meer. Graag hadden ze dan ook iedereen uitgenodigd tijdens de 3 Uren Indoor kartwedstrijd in Extreme Kart (www.extremekart.be) in Herselt voor een Meet & Greet op Zondag 28 sept tussen 10 en 16u. Graag tot dan!
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Omloop van Vlaanderen , Paul Vanallemeersch , Bart Cooman , Frederik Dekeyser