16-09-2008
OVV: Reacties na de wedstrijd - deel 3
Reacties van piloten/teams mogen naar rallylovers.be@telenet.be worden gestuurd.
-
Geert Vandoorne - Vandamme / Ford Escort MK1
Na een volledige ronde staan 5 concurrenten binnen een tijdsverschil van 5 sec. Dit illustreert hoe hard er werd er werd geknokt voor iedere seconde. Het gaat er superspannend aan toe en de toeschouwers genieten ervan. Dit kan het Historicgebeuren alleen maar ten goede komen?!? Ook wij zijn met het mes tussen de tanden vertrokken en alles verliep naar wens.(één angstig moment maken we mee toen Stokes net voor ons van de weg gaat en er een elektriciteitspaal.
Over de weg komt te liggen. Nogmaals bedankt aan de twee plaatselijke bewoners die ons nog kunnen waarschuwen.Die elektriciteitspaal had ook de onze kunnen zijn in die flauwe blinde linkse bocht!). Verder genieten we van elke special en kunnen enkele besttijden op onze naam zetten, o.a. Zoning en Rumbeke. Een besttijd op Rumbeke zijn we onszelf zowat verplicht gezien ¾ van de special op grondgebied Ledegem word verreden. (We zijn beiden inwoners van de gemeente Ledegem.)
De laatste boucle op zaterdag begint het plots te regenen. Geert houdt niet zo van een verwaterd parcours en we zijn bang omtijd te verliezen, maar iets anders brengt ons uit concentratie. Plots ontwikkeld zich rook in de wagen. Aanvankelijk wordt er niet al te veel aandacht aan geschonken, ge weet wel, water en hete remmen?!
Op de laatste KP van zaterdag (Rumbeke) , na de eerste serieuze acceleratie vult de wagen zich met rook zodanig dat we elkaar amper nog konden zien zitten en ook door de spiegels zien we een witte rookpluim. Geert licht wijselijk het voetje om geen schade aan de motor te veroorzaken.
Terug op service wordt vastgesteld dat het kleppendeksel losgekomen is…de olie spuit in het rond! Nu, het probleem kan worden opgelost en we kunnen de wagen in het gesloten wagenpark plaatsen. Het is enkel nog koffiedik kijken hoeveel tijd we verloren hebben want veel (juiste) informatie krijgen we niet van de organisatie.
Zondagmorgen zien we dat we op een vierde plaats staan. De vooruitzichten zie er positief uit, en daarbij lijkt het een zonovergoten dag te worden! Dit zou onze dag moeten worden en we zijn vastbesloten onze achterstand goed te maken. We arriveren aan de eerste klassementsproef (Zoning), klokken in en rijden naar de startlijn als plots de wagen zonder verwittiging stilvalt. We krijgen de wagen niet meer aan de praat en zien met lede ogen al onze concurrenten vertrekken. De opgave is onvermijdelijk. In het servicepark wordt vastgesteld dat de injectiepomp is vastgelopen.
Na het injectieprobleem in Ieper, nu terug een opgave. De wagen was net terug van Engeland waar hij een volledige revisie onderging!?! In elk geval heeft onze Engelse vriend preparateur belooft deze week zelf de overtocht te maken om alles te bekijken! Op deze manier word de rest van het seizoen met vraagtekens bekeken!!
-
Vincent Verschueren - Opel Ascona
Een onverhoopte 3de plaats algemeen !!
Wanneer we dit verslagje schrijven hebben we juist beseft wat we dit weekend hebben gepresteerd. We werden 3de algemeen in het historic gedeelte van de 49ste omloop van vlaanderen, achter de ongenaakbare stefaan stouf en de immer snelle didier vanwijnsberghe. Toen we deze week de motor in onze ascona plaatsten staken de twijfels weer de kop op, zou hij het wel uithouden?, is alles goed gemonteerd?, wat met de joint de culasse??
Na ieper waren we gewaarschuwd, wie rap wil gaan moet niet alleen hard trappen maar de wagen moet ook performant blijven het ganse weekend. Bij deze heeft hij het dus gehouden en is het dan ook niet abnormaal dat we Charles Scmid van harte bedanken voor de geleverde prestaties!
Dag 1 van de OVV en we steken van wal. Na de eerste proef weten we al hoe laat het is en krijgen direct meer dan 15seconden van de snelste. We schudden ons wakker want we beseffen dat een goed resultaat dit weekend moet komen na onze pech in Ieper waar we toch getoond hebben een woordje te willen mee babbelen in de debatten. Ondertussen vernemen we dat een belangrijke kandidaat in naam van Chris Debysere het strijdtoneel heeft verlaten. Jammer voor de onderlinge strijd…
Na proef twee waar we maar 5seconden meer toegeven zijn we goed wakker en proberen de ganse dag in de top 5 te draaien wat aardig lukt op 2 of 3 proeven na. Een veel te late freinage of een onaangekondigde spin laten ons nog enkele malen wat seconden verliezen maar erger blijft uit.
De avondproeven in de regen zijn totaal nieuw voor ons en ook daar kunnen we een pak tijd winnen. We mogen de dag afsluiten op de 7de plaats algemeen waar we tevreden mee zijn maar toch weten dat er nog marge is en we de voeling met de top 5 willen behouden, daar we weten dat de 5de stek maar 5 seconden weg is met nog een ganse dag voor de boeg. De zondag zijn we fris en klaar om de strijd aan te gaan met de britten die voor ons staan, zo slagen we erin om na 3proeven de 5de plek over te nemen met oa de 4de tijd op de zoning We kunnen de volgende proeven zelfs wat voorsprong nemen door ondermeer een 2de tijd te draaien op de zoning en zo komt onze 4de plaats niet meer in gevaar.
Onze set banden waar we trouwens een stuk van ieper mee reden hadden het wel bijna gehad, de laatste proef was er dan ook eentje om snel te vergeten maar wel om uit te rijden. Eens het service park binnen was de ontlading enorm, we werden 4de algemeen maar met de twee verschillende podia schoven we op naar plek 3de plek en zo mochten we plaats nemen op het podium naast de twee BDA’s, al beseffen we wel dat wanneer Geert Vandoorne niet uitvalt en Chris DeByser geen pech heeft wij waarschijnlijk nog een plaatsje of misschien wel 2 zakken. We hebben dit weekend een beetje kunnen bewijzen dat we progressie hebben gemaakt tov ieper zowel op motorisch vlak als de rijder zelf.
De plannen voor de rest van het seizoen zijn nog niet 100% al zouden we graag starten in de Condroz om opnieuw een mooi resultaat neer te zetten. Bedankt aan alle supporters die aanwezig waren en de collega rijders voor de positieve commentaren.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Omloop van Vlaanderen , Geert Vandoorne , Vincent Verschueren