09-09-2008
ASAF: Boucles De Semois Reacties na de wedstrijd
Reacties van piloten/teams mogen naar rallylovers.be@telenet.be worden gestuurd.
-
Stefaan Prinzie - Jennifer Rambour / Citroen C2 R2 Max
We weten het allemaal dat in wallonie heel wat mooie proeven verscholen liggen en dit konden we het voorbije weekend terug mee maken met de C2R2 MAX van Caen Rallysport.
Het begon als de Max toen we nog voor het verkennen een proef voorgeschoteld kregen om de wagen af te stellen. Mede door dat Patrick Ubaghs, een streekpiloot, de Geko M3 had gehuurd bij Caen. Een heel mooi stuk parkoer, afgezet met de hulp van gemeentelijke diensten, waar we het nieuwe speelgoed konden leren temmen. Na een paar runs leek het heel duidelijke dat we een heel moderne brok mechaniek in handen hadden, die C2 Max zit boordevol snufjes die je kan gaan aanpassen om hem te laten aanvoelen als een trein op rails. Op het einde van de test namen we bijna alle snelle wegveranderingen vol gas. De BMW M3 kan dit nooit…
Goed verkend en heel vriendelijk ontvangen door de organisatie keken we treurig de morgenstond aan waar het water met bakken uit de hemel afzakte. Een moeilijke opdracht voor mij want ik ben niet zozeer bevriend met de regen, neem dan nog de vettige wegen erbij, een splinternieuwe wagen en een ongekende copilote. Het mes zat eerder onder het gaspedaal dan tussen de tanden. Heel rustig gingen we van start en moest toegeven dat de wagen geen halve meter schoof op de spekgladde bochten. Intussen waren de zenuwen van Jennifer verdampt en konden we het tempo opdrijven, het ging alsmaar beter maar zaten nog ver van de limieten van de wagen. Van de gereden chrono’s wilden we niet veel weten maar plots kreeg ik op het podium de micro onder de neus omdat we ergens de top 10 waren binnen gekomen. Toen viseerden we ons toch op de tijden en kregen we geweldige aanvalslust. Zonder er bij stil te staan dat het nog altijd aan het gieten was en dat de koorden echte modderbaden waren gingen we heel hard over de proeven, de wagen gaf geen krimp en ik voelde dat het nog veel harder kon. Uiteindelijk gingen we als 8e over de streep en eerste in ons klasse, een plaats die ik voor het wedstrijd begin niet had durven denken met al die dikke wagens aan de start.
Kortom kan ik verzekeren dat wie deze vernuftige C2Max helemaal onder de knie heeft heel dicht kan scoren op iedere ondergrond. Ik bedank Caen Rallysport om hun inzet en kwaliteit.
-
Callens Mike - Desmet Marleen / Opel Manta
Het voorbije weekend ben ik gestart in de rally de le semois in Bièvre. Dit beloofde voor mij een heel avontuur te zijn. De Kp's verschillend enorm bij die van ons, brede banen, lange bochten, haarspeldbochten en een ferme onverhard die ons voorgeschoteld werden. Ook het wegdek verschilde van kp tot kp. Veel kon ik niet bewijzen tussen al die kamikaze piloten daar, maar mijn doel was dan ook deze wedstrijd te overleven zonder kleerscheuren en mij ferm amuseren. En dit is mij heel goed gelukt.
De eerste ronde was wat zoeken wat de wagen deed op deze wegen, vooral in de lange bochten was het fun, de manta brak nogal vlug uit op het natte wegdek,waardoor ik lekker al driftend door deze bochten kon scheuren. Natuurlijk kwam ik stukken pk's te kort om vlot weg te geraken. Het was een plezier om, ondanks de weersomstandigheden, de toch talrijke supporters uit de bol te zien gaan. Voor deze wedstrijd had ik eens ons moederke naast mij gezet, en ze heeft dat heel goed voltooid moet ik zeggen, na een jaartje afwezig te zijn als co-pilote, doordat haar plaats bij haar vorige piloot plots werd ingenomen door iemand anders, was ze een beetje onwennig en moest ze weer wat in het ritme komen, maar dat vormde geen enkel probleem voor haar.
Voor deze gelegenheid kon ik service doen bij Caen rallysport, die ik via deze weg nog eens extra wil bedanken voor de goede zorgen aan de wagen en de toffe sfeer. Deze mannen hebben een prachtige job geleverd.
Achteraf bekeken kunnen we zeker tevreden zijn met het resultaat. Ik werd 63ste algemeen van de 157 deelnemers die aan de start kwamen en 6de in divisie 3 klasse 10. Volgende afspraak zal voor mij de TBR rally worden en zal ook de laatste wedstrijd op mijn programma zijn voor dit jaar.
-
Wouter Lammertyn – Van Eeckhoutte / Citroen C2-R2
Wat voor ons een super ervaring moest worden in de semois werd er één van korte duur. Alles begon super met op zaterdag een afgesloten parcours bekomen door Patrick Ubaghs met alles erin wat je kan denken (onverhard, rappe en technische stukken). Zo konden we de auto afstellen voor de rally op zondag.
De zondagmorgen beseften we dat we tijdens de rally niet zo snel gingen rijden als tijdens de test doordat het water met bakken naar beneden viel. We begonnen dan ook voorzichtig maar alles verliep vlot op de eerste KP. Spijtig dat men toertjes moest rijden want we verloren toch wat tijd doordat we 2 collega piloten moesten inhalen. KP 2 en 3 was weer wat aftasten omdat wij Vlamingen de brede wegen en lange bochten hier niet gewend zijn.
Op KP 3 hadden we iets geroken in de auto maar wisten niet wat het was, weg was de reuk na afloop van de KP. Op KP 4 ging er iets mis en kon ik niet meer schakelen zonder ontkoppelen, er ontwikkelde zich in de auto rook…waardoor we beslisten om de auto aan de kant te zetten. De versnellingsbak moet zijn opengesprongen want het was al olie dat men zag onder de motorkap en hebben dan maar de sleutel aan de haak gehangen.
Wat er gebeurd is blijft voor ons en Caen rallysport een vraagteken, het blijft dan ook een mechanische sport en met 1 opgave op 12 koersen mogen we zeker niet klagen. Onze supporters hebben ons komen ophalen en zijn dan de rest van de rally gaan supporteren voor Mike Callens en Stefaan Prinzie die samen met ons en het Caen team naar Bievre waren afgereisd.
Hierbij willen we iedereen danken die mee was om te supporteren, onze partners die dit mogelijk maakten en Caen rallysport voor de goede service. Afspraak in Roeselare voor de TBR op 18 en 19 oktober.
-
Xavier Debaere - Lara Vanneste / Citroen ZX
Daar het ASAF kampioenschap nog heel wat uitdagingen biedt, trokken wij naar de verre streek van Bièvres met de vertrouwde Citroën ZX. Zeker een verplaatsing waard.
Op het totaal onbekend parcours hebben we meteen het juiste ritme gevonden. Trajectoires konden soms wel beter maar met de nota’s perfect gelezen door een enthousiaste Lara gingen wij een onverwachte strijd aan met de C2R2Max van Prinzie en de Clio R3 van Constant. Spijtig genoeg hebben wij de laaste boucle van 50km moeten afwerken zonder 3de en 6de versnelling.
Een negende plaats algemeen en derde in de classe achter de Clio’s van Princen en Servais zorgen voor de perfecte afsluiter van mijn 11de seizoen aan het stuur van de ZX. Dank aan Autosport Debackere voor de professionele en amicale bijstand. Chapeau aan de organisatie voor deze perfecte wedstrijd zonder wachttijden.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Boucles De Semois , Stefaan Prinzie , Mike Callens , Xavier Debaere