21-08-2008
RS Staden: Reacties na de wedstrijd - deel 3
Reacties van piloten/teams mogen naar rallylovers.be@telenet.be worden gestuurd.
-
Rino Beernaert - Vandoorne Hans / Citroen C2
Na de nieuwe C2 aangekocht te hebben in mei was RS staden de test met het oog op de Omloop van Vlaanderen. De wagen was opgebouwd door Caren Burton en was dan ook helemaal op en top. Maar het het mocht niet zijn...
Na de eerste ronde te hebben afgewerkt met een tiende tijd waren we tevreden want ik vond dat er nog meer in zat. Het was de bedoeling stelselmatig op te bouwen en de wagen te leren kennen en ervaring op te doen maar daar heb ik niet lang van kunnen genieten...
Op de 2 de ronde nabij de start waarbij we net als op de eerste ronde alles vol namen raakte ik even uit spoor ik kreeg de wagen terug op de weg maar de volgende bocht waarbij 1 wiel de graskant inging sloeg de wagen zonder verwittiging direct rond zijn as. Het vervolg is ondertussen wel al bekend 3 Ă 4 maal overde kop we waren onmiddelijk afgestraft... De kas is totaal vernield dus word het een compleet nieuwe kas maar mechanisch daarintegen is de wagen volledig in orde. Het was een zware donder, vooral moreel, zo net voor de Omloop jammer.
De wagen wordt momenteel gedomonteerd en de kas is besteld we hopen er zo vlug mogelijk weer bij te zijn. Merci Anneke (mijn vrouwtje) die ik altijd beloof dat het mijn laatste wagen is (maar hoe zeggen ze dat de rallymicrobe...), maar die me telkens weer steunt om verder te doen en natuurlijk merci Eric die nu al goed bezig is met sleutelen.
-
Bart Cooman - Wim Verstraeten / BMW M3
Met het oog op onze deelname aan de Omloop van Vlaanderen op 13 & 14 september werd beslist om de RS Staden en de Rallye de la Famenne te rijden als voorbereiding. Het werd een mooie dag voor Bart en Wim met een (niet-officiële) 11e plaats algemeen. Hier volgt het relaas van Bart over het hoe en waarom van de 2 minuten straftijd.
“ Bij het starten van de wagen net voor de start van de eerste KP weigerde de wagen om te starten. Een euvel die ons reeds parten speelde in de Rallye de Wallonie, maar niets dat wijst op grote problemen. We startten uiteindelijk na de eerste 0 wagen van de Historics, weliswaar zonder intercom. De nodige marge werd onder de voet gehouden, want het was toch van begin mei geleden dat we gereden hadden. Geen problemen gekend, goed tempo kunnen aanhouden en uiteindelijk een 11ste tijd algemeen.
Uiteindelijk hebben we de resterende drie KP’s goed kunnen afwerken, op enkele kleine foutjes na, maar het belangrijkste was voor mezelf dat de versnellingsbak perfect functioneerde. De tijdstraf (2 min.) die we uiteindelijk kregen wegens “ openen motorkap tussen TK en Start KP1” is het compromis tussen piloot, copiloot & wedstrijdleiding, want anders gingen we uitgesloten worden. Maar aangezien we de eerste maal een onboard camera bij hadden staat alles op video en er is nooit een motorkap open geweest… Alleszins jammer voor ons eindresultaat wat uiteindelijk een 11e plaats algemeen had moeten opleveren. Geen slecht woord over de organisatie die mede dankzij het schitterende weer, mooi deelnemersveld, parcours … fier mag zijn op deze fijne dag." (@ wedstrijdleiding: onboard video steeds te verkrijgen via bart.cooman@heli.be)
Komend weekend is Schmid Racing actief in de Rallye de la Famenne om nog meer te testen en vooral om wedstrijdkilometers te maken. We krijgen maar liefst 144 wedstrijdkilometers voorgeschoteld op voor ons een totaal onbekend terrein. Drie boucles van 5 kp’s worden verreden. Er nemen maar liefst 200 wagens deel aan deze rally wat hopelijk niet voor teveel vertragingen zal zorgen. De co – piloot van dienst is Bert Truyens en de service zal verzorgd worden door M Car Tech.
Ondertussen zijn de startnummers toegekend en wij starten met nummer 35! See you @ Famenne..
-
Logghe Antony - Vandousselaere Sandy / Citroen C2 R2
Voor ons was dit de 3de wedstrijd ooit met Antony aan het stuur en terug met een andere wagen . Na Staden en de Hemicuda vorig jaar met de Caen C2 groepN was het nu de beurt aan de paarse Citroën C2-R2 . Daarom was de eerste kp een beetje aftasten want deze wagen gaat toch heel wat harder dan de groep N , ook het schakelen met de sequentiële versnellingsbak is toch aanpassen .Het lawaai binnenin de wagen is ook veel luider zodat de intercom soms niet voldeed . We draaiden 7'14" op de eerste proef . Voor mezelf en vrouwlief in de praatstoel konden we daar mee tevreden zijn en besloten dit tempo de rest van de proeven aan te houden.
De tweede proef deden we er een 7-tal seconden af zonder grote risico's te nemen . De derde en vierde proef reden we telkens 6'59" , wat een 6de plaats in 3F opleverde en een 42ste plaats algemeen . We konden zeker nog seconden er af doen maar we wilden de auto liefst in goede staat teruggeven aan tuner Caen ( die ons een feilloze wagen had meegegeven , waarvoor dank , ook aan de service dank) . Daar deze wagen zeer goed meeviel werd besloten om de Hemicuda te starten met de R2 ipv de groep N . Tot volgende maand in Koekelare.
-
Brian Renier - Ganne / Peugeot 206 GTI
Gehoopt op droog weer en een droge editie gekregen, telkens moeten wachten om te starten door sortie's en dergelijke, redelijke tijden gedraaid, nooit een warm moment gehad, achteraf gezien konden we wel nog een seconde of 10 rapper draaien maar kon nooit echt in het ritme komen, op laatste service nog de remblokken vervangen want ze waren opgebruikt.
Vlekkeloze wedstrijd gereden, wagen opnieuw optimaal gepresteerd. Op naar onze voorlaatste wedstrijd van het jaar in koekelare, tenminste als de wagen nog niet is verkocht, indien wel rijden we nog enkel de tbr met een gehuurde wagen.
-
Wouter Lammertyn - Bruneel / Citroen C2-R2
De RS-Staden stond voor mij niet op het programma maar door de inzet van mijn gelegenheids co die het nodige budget vond, een ideale oefening om de wagen te leren kennen voor de Boucles de Semois. We wisten niet wat we moesten verwachten aan de start van de eerste ronde tegenover de concurrentie in de klasse maar waren aangenaam verrast toen we zagen dat we 4de stonden na de 1ste ronde.
De zenuwen waren weg en verbeterden in de 2de ronde onze tijd met 8 sec. Na ronde 3 stonden we op de 2de plaats in de klasse waar alles nog mogelijk was aangezien we voor de 2de, 3de en 4de plaats maar op een handvol seconden van elkaar stonden. We begonnen onze 4de ronde aan het zelfde tempo zonder zotte risico’s te nemen maar werden dan toch verrast door de auto in een linkse koord waar de auto uitbrak. Aan de meet gaven we 3 sec toe op Arne Barrezeele en Pieter Seys en werden zo 4de in klasse 3F.
Al bij al zijn we zeer tevreden van onze koers en gaan met een goed gevoel in de auto naar de Semois om iets nieuws te ontdekken. We brengen dan ook weer een verslagje van onze koers die ik rij met mijn vaste co Franky waar zijn ervaring zeker zal helpen.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Rally van Staden , Wouter Lammertyn , Rino Beernaert , Bart Cooman , Antony Logghe , Brian Renier