09-07-2008
Suikerstreek: Reacties na de wedstrijd
Piloten mogen steeds hun reactie ter publicatie doorsturen naar rallylovers.be.
-
Michel Smets - Patrick Fleurackers / Toyota Celica 4WD
Na 22 jaar niet maar achter het stuur van een rallywagen gezeten te hebben en 14 jaar nadat hij nog het vaste co-zitje bemande in de imposante Audi Quattro van Ludwig Lauwers, kreeg Michel Smets uit Grobbendonk bij het zien van de Boucles De Spa Legends terug de smaak te pakken. Er werd uitgekeken naar het geschikte moment en wapen om zijn heroptreden te realiseren. Uiteindelijk werd 6 juli op de kalender aangestipt en werd in de Toyota Celica Groep N van Freddy Dekeersgieter een geschikte doch betaalbare bolide gevonden. Ervaren rot Patrick Fleurackers tekende present om de rol van co-piloot op zich te nemen en Michel doorheen de Tiense verkavelingswegen te loodsen tijdens de B- Short Rally van de Suikerstreek. Een goede week eerder werd tijdens een korte test de Celica al eens aan de tand gevoeld en goed bevonden.
Voor zijn rentree hoopte Michel op droog weer om wat gemakkelijker te wennen aan de wagen. Tijdens de verkenningen op zaterdag kwam de regen nog met bakken uit de lucht maar op zondag werden de gebeden aanhoord, zodat de rallyrijders op een opgedroogd parcours van start konden gaan. Dat het toch geen zondagsritje zou worden bleek al snel uit de zware sorties van Mitsubishi-rijders Clajot en Deveux. Dit leverde meteen het nodige oponthoud en zorgde zelfs voor de neutralisatie van de eerste klassementsproef. De eerste meters op snelheid zouden dus deze op de meer technische KP Outgaarden zijn. Er werd dan ook rustig gestart om parcours, wagen en co-piloot te leren kennen. Deze voorzichtige aanpak leverde een 29ste tijd op de tabellen op. Ook op de volgende proef van Bost werd dezelfde strategie doorgetrokken met een 27ste tijd tot gevolg. Na twee proeven probleemloos te hebben afgewerkt vond de Michel de tijd rijp om erin te vliegen. Tijdens de volgende doortocht op Outgaarden slaagden Michel en Patrick erin om hun eerste tijd met maar liefst 26 seconden te verbeteren. Er werd postgevat op een 18de plaats in het klassement. Het ideale ritme was snel gevonden en bij de volgende proeven werden er steeds nog enkele seconden gewonnen. Na de laatste KP van de dag was de witte Dekeersgieter Celica op een mooie 17de plaats in het eindklassement terug te vinden. De juiste toon is alvast gezet en tijdens het volgende optreden tijdens de thuiswedstrijd in Kasterlee op 31 augustus hopen Michel en Patrick nog beter te doen en aansluiting te vinden bij de vaste waarden in het VAS-kampioenschap.
-
Stefaan Van Gool / Citroen Saxo
Vandaag aan de start met nr 28 met veel goede hoop en vertrouwen. Na de opgave in hanuit en een gebroken motor stonden we terug aan de start met een nieuwe motor. Tijdens ronde 1 werd duidelijk dat we iets te veel vertrouwen hadden in onze wagen, daar de benzine pomp het gaan had.
We hebben dan ronde 2,3 en 4 uitgereden met een oudere benzine pomp die nog wel iets gaf maar zeker niet optimaal. Wagen krijgt een nieuwe pomp tegen de volgende wedstrijd en kunnen we terug starten.
Buiten al deze race verhalen waren we het slachttoffer van een gerechtelijke dwaling J, tussen ronde 3 en 4 heeft de verkeers politie ons aan de kant gezet. Niet voor een verkeersovertreding maar voor documenten controle, uit deze controle bleek dat volgens hen een wedstrijdvoertuig niet op de openbare weg mag rijden met een rode schouwingkaart voor wedstrijdvoertuigen. Na uitleg van mezelf en de organisatie bleven deze agenten bij hun stelling. Met dank aan Kris Peeters ( Titanic) en Gaston Van de Put ( Vas) die naar de verkeerspost in Bertem verhaal gaan halen zijn en op deze manier mijn documenten hebben terug gekregen.
Ook zeker een dank woordje voor Johan Dotremont en de volledige TRT Organisatie, zowel voor de steun in het documenten verhaal als voor hen mooi race. Op deze manier heb ik alsnog ronde 4 kunnen afwerken. Deze zaak wordt zowel door boven vermelde personen als mezelf opgevolgd en zullen dit zeker naar buiten brengen, daar het aan ons allemaal kan overkomen. Ambtenaren van de wet die niet op de hoogte zijn binnen welk wettelijk kader wij ons verplaatsen op de openbare weg.
Buiten de technische problemen en mijn bovenvermelde problemen, 31 ste algemeen en 4 de klasse.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Short Rally van de Suikerstreek , Michel Smets , Stefaan Van Gool