08-07-2008
BYWR Historic : Reacties na de wedstrijd - deel 4
Piloten mogen steeds hun reactie ter publicatie doorsturen naar rallylovers.be.
-
Olivier Kurt - Fieuw Tom / Ford Escort MKII
Vorig weekend kwamen Olivier Kurt en Fieuw Tom aan de start van hun eerste Ypres Historic rally. Na meerdere jaren gestreden te hebben in verschillende promotieformules werd nu dus gekozen voor een andere formule.
Onze Ford Escort MK2 werd in een recordtempo opgebouwd door Dieter Corneillie ( CODI ) uit Gullegem. We slaagden er niet in om de wagen voor te stellen de week voor de rally en ook de shakedown konden we niet rijden omdat de wagen dan nog niet klaar was.
We zijn dan ook voorzichtig van start gegaan vrijdagavond omdat we geen enkel idee hadden waaraan we ons konden verwachten.
Op het eerste snelle stuk van KP Watou hadden we hevige trillingen veroorzaakt door de aandrijfas. Omdat we niet direct wisten wat er aan de hand was reden we "nog meer op eieren" dan we van plan waren. Ook de snelle KP Dikkebus werkten we voorzichtig af, niet wetende wat het probleem was. Alles op de wagen was immers nieuw! Tijdens het service besloot het team een andere aandrijfas te monteren. Op weg naar het gesloten wagenpark hadden we de indruk van de trillingen verlost te zijn. We waren wel nog aangenaam verrast op het podium dat ondanks de problemen op de eerste twee proeven we al op een 24ste plaats stonden.
Zaterdagmiddag vertrokken we met het idee om het ritme direct wat op te drijven, de wagen verder ontdekken en om hier en daar een spectaculaire passage te maken.
Halfweg KP Kemmelberg kwamen we uit een "links 3" maar bij de herneming kregen we niet direct reactie van de motor. Op de tweede KP ( Heuvelland ) kregen we meer en meer "tekort aan vermogen". Op de zeer lange stukken was het alsof de motor in 5° wou stilvallen????
Tijdens de service kwamen we tot de vaststelling dat we met te weinig benzinedruk reden. Eens ook dit was opgelost konden we starten voor KP Hollebeke, Mesen/Sauvegarde, Westouter & Watou. Dit waren 4 fantastische proeven voor ons! De wagen was super. Ons vertrouwen groeide met de minuut en qua "rallyplezier" was dit het mooiste wat we in lange tijd meegemaakt hadden. We hadden nog geen seconde getwijfeld aan onze overstap maar nu waren we het wel zeer zeker! FUN!!
Op de voorlaatste proef ( Kemmelberg ) kwam er echter plots een einde aan het mooie liedje. Op onverklaarbare wijze begon de motor ons in de steek te laten en 500M verder was het helemaal gedaan. Nadien bleek dat de carburator was losgekomen waardoor de motor dienst weigerde. Ter plaatse werd de carburator weer bevestigd en startte de wagen weer. Verder was er geen schade. Jammer voor ons, De Peters & Dieter en zijn team dat we de rally niet konden uitrijden. Ongeacht het resultaat ( we waren 10de algemeen (op nog 34 wagens in wedstrijd) en 3de in de klasse ) zou het een prestatie geweest zijn als we tijdens onze eerste rally ( en dan nog Ieper ) direct het podium konden halen. Niemand geloofde in de kansen van het project gezien de korte tijd waarin de wagen moets opgebouwd worden, maar het was dus bijna wel gelukt.
Vanwege Kurt en Tom nen dikke proficiat voor het geleverde werk! We kijken nu al uit naar onze volgende rally. Misschien komt deze al vroeger dan gepland en nemen we misschien nog deel aan de Rallysprint van Staden op 15.08.2008.
Verder nog een woord van dank aan onze sponsors, de organisatie en de collega's. Over de sfeer in Boezinge hebben we al veel positieve reacties gehoord, maar nu mochten we deze aan de lijve ondervinden en inderdaad, het was genieten!!!
-
Ferdi Perneel / Ford Escort MKII
Voor ons was de kennismaking met de historic rally van Ieper een schot in de roos. Zoals eerder vermeld rij ik dit seizoen en wellicht ook de komende seizoenen met een Ford Escort MK2. Samen met Kurt Olivier vormden we 't Tengtools-team. Wij hebben in Boezinge een prachtige servicestand met sfeertenten opgebouwd voor onze sponsor en zijn genodigden. Bedankt aan de mensen die mij daarbij geholpen hebben!
De escort die ik huurde van CRE GROUP deed 't subliem. Dit is prijs-kwaliteit een HELE goeie rallywagen. Je kan dit zien aan de uitslag die we behaalden, 4e algemeen bij de Nationale en 6e algemeen als we onze totaaltijd tussen de FIA's zetten!! Dit bewijst 't potentieel van de auto. Carl en Didier hebben in de voorgaande jaren genoeg bewezen tot wat ze in staat zijn. Het mag gezegd dat ik de enige was die in 3 seizoenen Ford Focus Tour nooit uitviel met mechanische pech. Ook bedankt aan hen.
Na 't toffe weekend met veel rallyplezier, veel leute en ambiance kijk ik al uit naar de Omloop van Vlaanderen.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Ardeca Ypres Rally Belgium , Ferdi Perneel , Kurt Olivier