08-07-2008
BYWR: Reacties na de wedstrijd - deel 4
Piloten mogen steeds hun reactie ter publicatie doorsturen naar rallylovers.be.
-
Patrick Vandeputte - / Honda Civic
Deze keer in Ieper hadden we graag eens wat geprobeerd in onze klasse, al wisten we dat Dieter Verbeke een moeilijke klant zou worden. Hij heeft provinciaal al een en ander bewezen en had ook een goeie wagen gehuurd.
Dus probeerden we van in de start direct mee te zijn wat aardig lukte gezien we in dikkebus dezelfde tijd draaiden en in kemmel 10 sec. konden nemen.
Vol vertrouwen dus naar onze thuis-kp Langemark(Patrick woont in merkem en Stefaan is opgegroeid in Bikschote) en uitgerekend daar is het goed fout gegaan. ongeveer halfweg de kp in een linkse die goed vlot in 4e werd genomen is de wagen uitgebroken,waarschijnlijk een klein beetje uit het spoor gekomen op de uitgereden stenen. Patrick kon eerst de wagen nog terughalen maar die trok dan naar de andere kant weg en ging dan recht op een paal met daar juist achter een huis af. De paal hebben we nog juist geraakt met de rechterhoek achteraan(de eerste keer geluk) en we zijn geland in het voortuintje een 10-tal meter verder op een paar cm van het huis(tweede keer geluk)! Buiten een paar blutsen en een geplooide carterplaat viel de schade al bij al nog mee. We zaten wel goed vast en zonder toeschouwers in de buurt duurde het een minuut of 3 voor we terug op de weg stonden(de eigenaar van het huis had om begrijpelijke redenen niet veel zin om ons te helpen). 500 meter verder zijn we dan gestopt om een lekke band(ook door die schuiver) te wisselen, en zo was natuurlijk onze rally om zeep maar langs de andere kant tevreden dat we nog in koers zaten. Op de service werd met man en macht gewerkt om de wagen op te lappen en zo konden we onze rally verder zetten (merci gasten!)
Zaterdag probeerden we Dieter niet te ver laten uitlopen want het was nog een lange dag en er kon nog van alles gebeuren maar buiten 10 sec op kp hollebeke was hij toch sneller. Maar we zijn toch blij dat we gezien de gebeurtenissen van vrijdag deze mooie rally toch hebben kunnen uitrijden. Allezins bedankt aan Dre en Cisje van de service om 2 weken voor de rally de auto klaar te klaar te zetten, zonder hen zouden we zelfs niet kunne starten. Ook proficiat aan Dieter en co voor de eerste keer in Ieper aankomen en alle valstrikken omzeilen,chapeau!
Wij trachten in elk geval iets recht te zetten in de omloop van vlaanderen.
-
Marnick Vanlancker - / Citroen C2 R2
Na een geslaagde test tijdens de shake down,voelde ik me terug klaar,voor een goede uitslag neer te zetten. Wat we dus ook deden,maar het had heel anders kunnen uitdraaien.
Tijdens den eersten kp kregen we het al twee maal zeer warm. De reacties van een voortrekker was ik blijkbaar een beetje vergeten en daardoor moest ik toch terug een beetje vertrouwen kweken. Toch konden we constant de tweede tijd draaien van de C2R2’s.
Na den eerste dag stonden we al confortabel den tweeden C2R2 met 1min57sec voor op den derden,dus dachten we al van niks meer te forceren,want we waren er tenslotte om het potentieel te tonen van de nieuwe aanwinst van CDS Rallysport. Zaterdag was ik blijkbaar goed wakker,want ik draaide sterke tijden. Op den derden kp gingen we er efkes af in een overmoedige rechtse afond,na het ontwijken van een boom gleden we een dikke vijftig meter door een grasperk ,tot aan den boord van den Scandola vijver(italiaan 2 jaar geleden…)geen erg,vooruit gebarsten door een houten staakje en 21 sec verloren. Watou en Kemmelberg verliepen ook vlekkeloos en dan de zwaarste kp van de rally Heuvelland een dikke 42 km,alles verliep goed aan het einde hadden we minder remdruk,maar we hadden een goede tijd neer gezet. Na deze finish moesten alle wagens op de weegschaal en toen plots hadden we niks meer van rem,ze hadden het blijkbaar toch zwaar te verduren gehad. De volgende 4 kp’s waren zeer moeilijk,na de service dachten we dat alles terug opgelost zou geweest zijn,maar we hadden weinig of geen remdruk,da was nie evident. Laatste servicebeurt konden ze alles oplossen,zodat we de 2 laatste kp’s rustig konden uitrijden,wel nog met een probleem aan de benzinepomp waardoor we een kleine 2 min verloren.
We eindigden 30ste algemeen en 2de C2R2,dus kunnen we zeggen,missie vervuld,het potencieel van de wagen getoond in een toch zeer zware rally. Zowel CDS Rallysport als wij zijn zeer tevreden van onze prestatie.
-
Marc Deblieck - Yeannick Breyne
Alles begon donderdagavond in mineur toen we van Ieper naar Nieuwkerke reden voor de shakedown ontdekten we bij aankomst dat de wagen te warm kreeg plotseling zei marc ik heb geen servo meer .jammer genoeg konden de mannen die met ons mee waren niet echt werken aan de wagen.dan hebben de mannen van Floral Racing maar ingegrepen (Roeland-Jurgen-Seppe) ze hebben dan direct een nieuwe servopomp gestoken.Toen we aan de start stonden voor de 1ste maal de shakedown te rijden kregen we de wagen niet meer in gang er zat een heel raar geluid in de motor we hebben dan maar beslist om niet meer te rijden en na overleg beslisten de zelfde mannen om naar pittem te rijden en er daar een nieuwe motor in te steken.Ze hebben de ganse nacht doorgewerkt en om 8h vrijdagmorgen draaide de motor.
We hebben dan een probleem loze rally gereden buiten vrijdagavond op de laatste kp langemark hebben we nog meer dan 1min verloren door kapotte koppeling.de mannen van floral hebben dat dan weer opgeknapt zonder dat we tijd hebben moeten nemen. langs deze weg willen wij Jean-Marc en Roeland bedanken dat hun mannen ons hebben mogen helpen want anders was Ieper al over voor het begon. Ik zou ook graag Marc bedanken voor onze 42ste plaats in de 24ste Ypres westhoek rally nu op naar mijn jubileum 25 jaar Ypres westhoek rally.
-
Bert Coene - Werner Thores / Mitsubishi Lancer EVO VII
Ik weet dat het wat aan de late kant is maar het is hier ook enorm druk.
Het begon allemaal een beetje hektisch. Werner moest op cursus, hierdoor konden we niet deelnamen aan de toegestane verkenningen. We kregen mondelinge toestemming om de donderdag en de vrijdag nog op een aangepaste mannier te verkennen.
Donderdag na de technische controle gingen we verkennen. Maar we wilden ook wel de shakedown rijden. Tijdens deze shakedown merkten we op dat de motor enorm veel druk op het water stak en dat hij ook te warm kwam. Op een stuk van slechts 5 km wilden we zeker het risico niet nemen om zo aan de start te komen en besloten we om nog de motor te openen.
Donderdagnacht reed ik nog naar Namen achter wisselstukken. S morgens om 6u begon werner samen met enkele mechaniekers om de motor te openen.
Inderdaad, de koppakdichting liet door. Deze werd vervangen met de nodige miserie, afbreken van bouten, enz. Zodat we de wagen pas klaarkregen tegen 17u vrijdagavond. We hadden nog een uur voor podium. Op zo een manier aan de start komen is niet ideaal, niet genoeg verkend en met de angst als nu alles wel goed is met de motor. De vrijdagavond werd dus eigenlijk eerder een test als alles goed was of niet.
De zaterdag begon het allemaal een beetje rond te draaien tot op kp mesen sauvegarde vlak voor het einde mijn stuur in mijn shoot viel. De ophanging in het dashbord was losgekomen en zo moest ik nog 2 kps rijden tot op de service. Kortom een wedstrijd met de nodige miserie maar toch nog een behoorlijk resultaat. We eindigden 34e algemeen . Toch niet mis als je het deelnemersveld bekijkt. We kijken vol verwachting uit naar de komende afspraak, de short rally oudenburg op 20 juli.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Ardeca Ypres Rally Belgium , Bert Coene , Patrick Vandeputte , Marc Deblieck , Marnick Vanlancker