02-07-2008
BYWR: Reacties na de wedstrijd - deel 3
Piloten mogen steeds hun reactie ter publicatie doorsturen naar rallylovers.be.
-
Marcel Piepers - Erik de Wild / Honda Civic Type-R R3
Honda-équipe Piepers-De Wild haalt finish in Ieper niet, maar…
“Dit smaakt naar meer!”
Voor de eerste keer dit seizoen kwamen Marcel Piepers en Erik de Wild niet over het finishpodium. Na drie uitdagende klassementsproeven van de Belgium Ypres Westhoek Rally, de grootste Ă©n zwaarste rally van de Benelux, gaf de versnellingsbak van de Honda Civic Type-R R3 vrijdagavond de geest. Het Honda Piepers Rallyteam had nauwelijks kans gehad haar visitekaartje af te geven, maar liet in die korte tijd wel zien zonder problemen mee te kunnen komen met de Europese concurrentie in de klasse.
Marcel Piepers en Erik de Wild waren sneller thuis dan ze gewild hadden. Niet na twee dagen met 18 klassementsproeven over bijna 300 kilometer, maar na een halve avond, drie proeven en amper 40 wedstrijdkilometers was hun rally al voorbij. Ook dat is autosport. “Op weg naar de service op de Grote Markt van Ieper hoorde ik plots een vreemd geluid. Het kwam uit de versnellingsbak, dacht ik”, legt een teleurgestelde Piepers uit. De ingenieur van JAS-Sport, de preparateur van de Honda van de Italiaanse professional Allessandro Bettega, dacht aan een kapotte aandrijfas, maar na vervanging van dat onderdeel bleven er onheilspellende geluiden uit het vooronder van de snelle Japanse bolide komen. “In overleg met de ingenieur en onze monteurs hebben we toen besloten op te geven. Het risico om de kostbare versnellingsbak kapot te rijden was te groot. Later bleek ons vermoeden overigens juist te zijn: de eindoverbrenging in de bak had het begeven.”
Na de grootste teleurstelling verwerkt te hebben, zag de Gelderse rijder alweer de nodige mogelijkheden. “Dit smaakt absoluut naar meer. Zo’n grote Europese rally is echt prachtig: het parcours in het zuidwesten van Vlaanderen was schitterend, de concurrentie ijzersterk, de hele entourage ongelooflijk. Niets ten nadele van de rally’s uit het Nederlands kampioenschap, maar zo’n wedstrijd uit de Intercontinental Rally Challenge is een hele flink stap hoger, in alle opzichten. Echt een uitdaging. We zijn al druk aan het kijken of we in de toekomst meer van dit soort evenementen kunnen rijden.”
Ook al was hun optreden maar kort, Piepers en De Wild hadden in korte tijd al laten zien dat ze op z’n minst goed mee konden komen in het sterke, internationale deelnemersveld. “We waren rustig begonnen, op oude banden, om te kijken waar we met voorzichtig rijden zouden staan.” Meteen al bleek dat de equipe met een defensieve tactiek toch gewoon aansluiting had bij de subtop in de klasse R3. Maar een aanval in de tweede ronde op vrijdagavond zet er niet in, mechanische pech wierp het team uit de strijd. “Jammer, want het vertrouwen groeide en we stonden niet ver achter onze landgenoot Jan de Winkel, die al voor de zoveelste keer in Ieper in actie kwam. En hij kwam zaterdagavond als tweede in de klasse R3 over de finish…”
De overwinning in de Belgium Ypres Westhoek Rally ging naar Freddy Loix. De Belgische toprijder won de wedstrijd al voor de vijfde keer. In de R3-klasse kwamen slechts twee teams aan de finish; de Luxemburger Gilles Schammel zegevierde voor Jan de Winkel, die over twee weken in de Exotic Green Rally in het zuidwesten van Brabant weer de belangrijkste tegenstander is van Marcel Piepers. Ook Honda-collega Bettega haalde de finish niet: zaterdagmiddag raakte de Italiaan met zijn Civic Type-R van de weg.
-
Jos Hermans - Robin Barbez / Mitsubishi Lancer
Top 30 verprutst door gebroken remleiding in laatste KP
Ieper uitrijden zonder lekke banden en der op blijven ; dat was de opdracht om ondanks ons slecht startnummer (75) een Top 30 te behalen. Mooi weer , prachtige proeven en veel volk voor deze editie.
De eertse proeven op vrijdagavond maakte reeds duidelijk dat we de zaterdag rond plaats 50 konden starten .Met de snel invallende duisternis maakt een half uur vroeger of later starten een groot verschil.De achterstand ten opzichte van onze dorpsgenoot Phil en anderen was beperkt gebleven zodat we zaterdag met gelijke wapens konden strijden.
Het plannetje om 2 plaatsen per kp te winnen klopte als een bus zodat we als 31 ° konden starten aan Heuvelland 2. Na 5 km trok ik echter door de handrem in een rechts 3 waarbij 200 m verder uitkwam wat ik vreesde : totaal geen rem meer .Na een snelle check of er geen zichtbaar gevaar voor een brandje was hebben we ervoor gekozen om ondanks geen rem en nog 36 km KP uit te rijden .Gemakkelijk was het niet , je zit met anderen die je niet wiil hinderen het vermogen blijft en Robin moest me reeds 3à 400 m op voorhand aangeven wanneer we een redelijk scherpe bocht zouden krijgen om alzo de kans te krijgen om op de boite te remmen .We verloren een 10 tal minuten en finishten uiteindelijk als 44°.
Na nog een lange rit naar Ieper bleek op de service dat de remleiding rechtsachter de dader was.Weg top 30 maar fier dat we hem toch uitgereden hebben.Het feestje was er nadien niet minder om. Alvast aan iedereen een goed verlof en tot de volgende.
-
Dieter Verbeke - Gert Pauchet / Peugeot 106
"Het was onze eerste maal dat we startten in Ieper ,ook voor co piloot Gert .Donderdagavond reden we een 5 tal runs op de shakedown en het vertrouwen groeide,zeker in een wagen die ik niet gewoon ben .Vrijdagavond startten we vlot ,op een gezond tempo en na de eerste 3 KP's zaten we in het goede ritme om vooraan in de klasse mee te spelen. De 2 de ronde verliep in het donker en dit was voor mij de eerste maal ,we namen de leiding in de klasse en sloten vrijdagavond af als leider in de klasse en op een 67 ste plaats algemeen ,we waren hiermee tevreden . Zaterdagmiddag startten we dan ,de eerste Kp verliep goed tot halverwege ik een nota verkeerd inschatte en even van de baan ging ,gelukkig zonder erg ,we konden de Kp afwerken zonder probleem. De volgende KP kreeg ik opnieuw wat remproblemen , idem als deze die vrijdagavond nu en dan opduikten. De remdruk viel bij momenten weg en dit zorgde voor enkele warme momenten. Op de service bleek op het eerste zicht niets erg aan de hand ,enkel wat speling op een rollager . We vertrokken dan voor Kp heuvelland ,de langste special. Van bij de start hield ik er een mooi tempo in en de special verliep verder zonder problemen tot op een 30 tal km plots de koppelingspedaal loshangde en ook de remmen wegvielen. We konden nog finishen ,maar eerst vreesde we voor de opgave . Gelukkig konden we nu naar de service en bleek de koppelingskabel het probleem te geven ,even wat paniek toen ik geen versnellingen kon nemen , maar het probleem werd toch opgelost. De rest van de wedstrijd verliep nog goed ,buiten de voortdurende remproblemen . We kozen ervoor om op safe de wedstrijd uit te rijden en haalden dan ook het podium op zaterdagavond. We finishten als eerste in de klasse N2 en op een 45 ste plaats algemeen . Voor mezelf en Gert was de opdracht meer dan geslaagd en dit smaakt naar meer .Bedankt aan de voltallige service ploeg en ook aan hoofdsponsor Bouwkranen Ronsijn om dit mogelijk te maken.
-
Frederik Dekyeser - Issidoor Smets / Subaru Imprezabr>
Een fantastisch resultaat
Niettegenstaande Frederik en Isidoor zich toegelegd hebben om het ganse Belgische Rally Kampioenschap te rijden werd hun slechts een 52ste startplaats toebedeeld. Dit mocht echter hun drang om een goed resultaat te halen niet temperen. Met hun 2de deelname aan de Ieper Westhoek Rally wilde het Subaru Thienpont Cars team uit Merelbeke tijdens hun voorbereidingen niets aan het toeval overlaten en werd alles nogmaals grondig gecheckt en indien nodig vervangen. Ook tijdens de voorafgaande shakedown op Donderdagavond waren Frederik en Isidoor op zoek naar een goed ritme, een benadering die gedurende de wedstrijd zijn vruchten zou afwerpen.
Frederik, “we hebben ons tijdens de verkenningen grotendeels toegelegd op het al dan niet snijden van de 1.001 bochten die het parcours in en rond Ieper rijk is. Eén lekke band, eender welk oponthoud en we mogen het vergeten”. Van de 47 deelnemers in GrN werd er grotendeels gekeken naar de Kampioenschapsrijders met vooral L’Honnay en Van Tricht als grootste concurrenten, beide op Mitsubishi EVO9. Tijdens de eerste proeven werd het al snel duidelijk dat Frederik en Isidoor hun ritme hadden gevonden met 2x een snellere tijd dan Van Tricht. Met op de 2 volgende proeven beide een zelfde tijd te hebben gedraaid was de rally na een schuiver in de 5de proef voor Kristof Van Tricht finaal gedaan. Van dan af aan was het concentreren om telkens opnieuw een plaats te kunnen winnen wat hen na de vrijdagproeven een 32ste positie algemeen opleverde. Op zaterdag werd dezelfde trend verdergezet. Alleen tijdens de eerste passage op Heuvelland had het Subaru team op de laatste T links situatie het even warm door rond te gaan wat de versnellingsbak lichtjes beschadigde. Gelukkig leidde dit euvel tot geen al te grote problemen en konden Frederik en Isidoor op een onverwachte 18e plaats algemeen om 23u over het podium op de publiek afgeladen markt in Ieper rijden.
Frederik, ”Een ongelooflijk resultaat met zulk deelnemersveld punten kunnen pakken, dit was vrijdagnamiddag net voor de start sowieso ondenkbaar. Dan nog eindigen als eerste privé team achter alle officiële en semiofficiële teams is helemaal een droom. Verder hernemen we onze 2e plaats in het Belgisch Kampioenschap GrN en winnen we 3 banden in de Pirelli challenge. Het lijkt wel Sinterklaas in de Zomer. Isidoor heeft me bijna in mijn wang moeten knijpen tijdens de verbinding terug naar Ieper na Heuvelland 2 om me wakker te maken”.
Frederik en Isidoor gaan nu een wel verdiende vakantie periode tegemoet en hernemen het Belgisch Kampioenschap in Roeselare tijdens de Omloop Van Vlaanderen. Voorafgaand zal Frederik samen met Nathalie nog de B-Short van Kasterlee rijden als nieuwe opwarmer. Graag tot dan.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Ardeca Ypres Rally Belgium , Frederik Dekeyser , Jos Hermans , Marcel Piepers , Dieter Verbeke