30-06-2008
BYWR Historic : Reacties na de wedstrijd - deel 2
Piloten mogen steeds hun reactie ter publicatie doorsturen naar rallylovers.be.
-
Jacques Maroy - Wouter Knockaert / Ford Escort MKI
Wat een pechrally! 500 meter na de technische controle brak een lager van de achterbrug, waardoor we die nog dienden te vervangen nog voor de rally gestart was. Vrijdagavond goed vertrokken, op safe gereden, en toch goede tijden gedraaid.
Het plan voor de zaterdag was om een goed tempo te rijden, zonder risico's te nemen. KP Kemmelberg verliep probleemloos. Daarna kwam de grote uitdaging; KP Heuvelland. Deze zou echter totaal anders aflopen dan verwacht. Na twee bochten op de KP kwamen we uit een blinde vlotte rechtse bocht, en stond de gecrashte Opel van Koenraad Huyghe volledig dwars over de weg. Wij kwamen er à fond aan, en werden door geen enkele marshall verwittigd. Door het uitwijkmanoever zijn we dwars op een elektriciteitspaal beland, die doormidden brak en op de baan belandde. De escort is enorm zwaar beschadigd, maar wij kwamen er nog goed vanaf.
Een onverantwoorde daad van de organisatie om ons op de baan te sturen, of geen enkele verwittiging te geven van wat er was. Men liet ons blindelings naar een versperde weg rijden met alle gevolgen vandien. En dat voor een rally die zogenaamd alles voor de veiligheid doet (toch voor de moderne auto's) ! Gelukkig is er enkel materiële schade, want volgens sommige toeschouwers had het veel erger gekund. Wanneer men een rally wil organiseren , dient men er zijn verantwoordelijkheid voor op te nemen, en garanderen dat alles veilig is, maar wat ons werd aangedaan kan echt niet door de beugel.
Meteen het einde van ons seizoen.
-
Emanuel Mackelberg - Kris D'Alleine / Porsche 911
"Een pechweekend, dat is zowat de enige conclusie die je kunt maken na onze ervaringen dit weekend. Nadat we een schitterende shakedown hadden afgewerkt op woensdag, startten we met enige ambitie. We zouden proberen top-20 te halen in onze tweede Ypres Historic Rally. Het is helemaal anders uitgedraaid. Vrijdagavond hebben we slechts 10 meter gereden - cardans afgebroken in de start. Dankzij het schitterende werk van onze service ploeg - de ganse nacht gewerkt om een nieuwe böîte te steken - konden we toch nog starten op zaterdag. Weliswaar met 10 minuten straftijd, maar we waren al blij dat we opnieuw konden starten. Zonder te forceren hebben we KP Kemmelberg en KP Heuvelland afgewerkt. Wij weer gelukkig want de auto hield stand. En dan sloeg het noodlot weer toe. Halverwege KP Hollebeke hoorden we opeens een "tik" in de motor. We hebben de KP "op ralenti" uitgereden en direct de wagen aan de kant gezet na de finish. Motor gecontroleerd en we zagen dat we olie verloren. Overleg met de service en we hebben dan maar de handdoek gegooid want we wilden vermijden dat we de motor -net als in Oostrozebeke - opnieuw in de soep zouden draaien. Voor de tweede maal op twee dagen de auto op de "dépanneur" gezet en zo naar huis. Dan maar supporteren voor onze teamgenoten, maar dame fortuna had het dit weekend echt niet voor ons. Bart Maes en Wouter Polfliet vallen ook uit terwijl ze nota bene aan de kop stonden bij de nationale en Wouter De Keyser moet 2 km voor het einde van de rally ook opgeven met een kapotte motor.
Kortom, voor het ganse team een weekend om snel te vergeten. Toch nog enkele positieve zaken. De suppoters die ons massaal bleven steunen ondanks onze pech, onze sponsors die ondanks alles toch tevreden waren en beloofden ons te blijven steunen (bedankt jongens) en last but not least onze schitterende service crew die de ganse nacht doorgewerkt heeft om ons opnieuw te kunnen laten starten. Sorry dat we het einde niet hebben gehaald, het lag zeker niet aan jullie.
Wat het volgende zal zijn weten we nog niet - eerst de schade eens opmeten - en dan zullen we wel zien."
-
Bart Maes - Wouter Polfliet / Porsche 911
We hadden al ons deel van de pech gehad voor de wedstrijd begon ! We dachten dat het tij zou keren , helaas.. We sloten de vrijdag af op een 'voorzichtige' 4de plaats.
Op zaterdag haalden we alles uit de kast en op de lange proef van Heuvelland draaiden we de scratch, wat ons meteen de leidersplaats opleverde. Het beloofde een spannende en sportieve strijd te worden met Chris 'Conxion' Debyser voor de overwinning. Maar op Sauvegarde begon de versnellingsbak weer onheilspellend nukkig te doen en we verloren weer 12 sec. We sukkelden voort , maar op de voorlaatste KP gaf de boite voorgoed de geest en vloog hij aan diggelen. De olie lekte er uit en we zetten ons zo spoedig mogelijk opzij om Marc Devos en Filip Cailliau die achter ons kwamen geen gevaar te berokkenen. Game over. In Boezinge spoelden we de ontgoocheling door ....
-
Chris Debyser - Filip Depelsemaeker / Trans Europe
Voor Chris Debyser & Filip Depelsemaeker werd met de Transeurope op een podiumplaats gemikt. De eerste avond met 2 PK's voor de boeg was een verdeeld succes omdat de Transeurope plots uitbrak en de wagen zo rondging op Watou. Bleek nadien op de plaats te zijn waar menig wagen een sortie had gemaakt. Al bij al geluk gehad en slechts een vijftiental seconden verloren. Op KP Dikkebus werd zenuwachtig gestart omdat zowel piloot als co het donker eerder schuwen (althans in een rally). Toch eindigden ze slechts op 2 seconden van de scratch en sloten ze de dag af als derde met slechts 19,9 seconden achterstand op de nummer één. Toen wist Filip al dat ze één van de grote kanshebbers gingen worden op zaterdag. Want op een droog parcours bewees Chris met de Transeurope reeds in de Wallonie dat er puike resulataten bijeen konden gereden worden.
Dit werd bewezen met een eerste scratch op Kemmel en met een 2e plaats als gevolg. De druk werd opgevoerd maar groot was de verbazing wanneer de finish nog geen tijden had binnengekregen van de andere wagens voor de TE. Alain Vermeulen was eruit en dat gebeurde op Nieuwkerke. Spijtig voor hun team maar de ploeg is er rotsvast van overtuigd dat Alain zich zeker zal laten zien en revanche zal nemen in de Omloop van Vlaanderen. Kop op Alain! Ook Stephen Vankemmel had de handdoek moeten werpen door een sortie. Zo was de eerste plaats een feit al was er na KP Heuvelland slechts 2 seconden voorsprong op Bart Maes. Het werd een leuke strijd maar er werd vanaf KP Westouter dan toch beslist een tandje bij te steken en zo werd er 27 seconden afstand genomen. De allerlaatste KP zou uitsluitsel brengen maar toen werd vernomen dat Bart de strijd had moeten staken omwillen van een defecte versnellingsbak. Jammer voor Bart want we gunden hem zeker de tweede plaats. De eerste plaats in de Nationale was een feit en met 6 scratches van de 8 op zaterdag werd er heel voortreffelijk gereden. Chris & Filip leken al jaren met elkaar de wagen te delen. Het feesten kon beginnen en het werd laat. Heel laat. Een fantastische week voor zowel de teams als voor ConXioN en haar supporters.
Het weekend van 27 & 28 juni werd dus een hoogdag voor het voltallige team van ConXioN Rallysport. Er was de zege voor Chris Debyser & Filip Depelsemaeker in het Nationale gedeelte. Het Boezings Rallyteam met Rudi Dekimpe en Geert Seys werd winnaar in de omstreden klasse D4 en zette een kroon op het werk door als 9de algemeen te finishen. En dan hadden we nog Patrick Milleville en Timothy Alliet die een top 15 behaalden met de Ascona 2.0. Châpeau!
Dit alles werd mogelijk gemaakt door de service crew van ConXioN Rallysport. Dank aan Frankie, Angelo, Graveke, Dave & Kenny voor de puike prestaties van de afgelopen weken.
Spijtig nog voor de sympathieke Lieven Denys & de Zonnebeekse Patrick Mylleville want die werden met mechanische pech abrupt uit de rally gehaald. Ze verdienden immers beter.
De wedstrijd voor de petjesactie met als inzet de co-zit naast Chris in Moorslede wordt op gang gefloten deze week. Momenteel worden alle foto's verzameld en stelselmatig zullen alle genomen foto's gepubliceerd worden op de website. Wordt vervolgd.....
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Ardeca Ypres Rally Belgium , Jacques Maroy , Emanuel Mackelberg , Bart Maes , Chris Debyser