30-06-2008
BYWR: Reacties na de wedstrijd - deel 2
Piloten mogen steeds hun reactie ter publicatie doorsturen naar rallylovers.be.
-
Jasper Van den Heuvel - Martine Colman / Mitsubishhi Lancer EVO IX
Jasper van den Heuvel torent in Rally van Ieper boven de concurrentie uit
Met een fraaie zevende plaats algemeen en de eerste plaats in de standaard Groep N-klasse hebben Jasper van den Heuvel en Martine Kolman in de Rally van Ieper weer een internationale prestatie van formaat geleverd. De concurrentie was hevig want de gehele Europese top gaf acte de prĂ©sence in de Zuid-Belgische stad. Het Europese Rallykampioenschap wordt tegenwoordig deels met een ander type auto gereden dan voorheen het geval was, toen de 300 pk sterke World Rally Cars waren toegelaten. Daarvoor in de plaats is een ook niet mals type auto gekomen, de zogenaamde Super 2000. Ontwikkeld op basis van compacte gezinsautoâs bieden deze S2000âs alles wat een snelle rallyauto nodig heeft, tot en met vierwielaandrijving en een sequentieel schakelende versnellingsbak toe. âVoeg daaraan toe dat de remmen ook nog een fractie groter zijn dan die van onze âstandaard' Groep N Mitsubishi Evo 9, en dat die autoâs 250 kilo minder wegen en het zal duidelijk zijn dat we op deze bochtige en smalle wegen hier in BelgiĂ« wel wat te kort gaan komen, wat we met extra inzet moeten proberen te compenserenâ, mijmerde Jasper van den Heuvel voor de start. Al snel was duidelijk dat de Nederlander geen schijn van kans had tegen het S2000-geweld. Op de eerste paar klassementsproeven was de uiteindelijke winnaar Freddy Loix per kilometer een seconde sneller en toen Van den Heuvel op het tweede rondje nog een tandje bijzette, pareerde de Belg dat net zo makkelijk. âOnze positie is nu zonneklaar: De standaard Groep N-klasse winnen en zo hoog mogelijk zien te komenâ, sprak de Barnevelder strijdlustig. Met zijn vaste navigator Martine Kolman reden de Nederlanders alle andere Groep N-rijders op grote tot zeer grote afstand, mede door twee dagen en 300 kilometer lang helemaal foutloos te rijden. Daarmee andermaal onderstrepend dat zij in die showroom categorie inmiddels tot de wereldtop behoren.
Toch kwam de equipe nog even in gevaar. De oranje Mitsubishi Evo 9 stond voor de start van een proef keurig op haar beurt te wachten en toen de klok aangaf dat de auto naar voren mocht komen werd die plotseling vol van achteren geramd door de Fiat Abarth S2000 van Dani Sola. De Spanjaard was te laat en probeerde nog even voor te dringen maar dat moest hij bekopen met een definitief einde. âBij mij stond het achterwiel scheef maar daar kon ik nog wel op rijden. Hij had zelf het hele voorwiel van zijn Fiat afgescheurd, dus dat was einde oefening. Wat een zot, zegâ, gaf Van den Heuvel te kennen.
Zijn zevende plaats algemeen had wel tot gevolg dat de FIA technische commissarissen na afloop zijn hele auto binnenste buiten keerden. âGeen detail werd overgeslagen, zelfs de turbo werd tot het laatste boutje uit elkaar gehaald. Waarop ook nog een dopingcontrole volgde. Volgens de FIA-mensen was onze auto perfect opgebouwd en we kregen daarvoor ook een groot complimentâ, glom Jasper van trots. âOns vele testen met de Proflex schokdempers heeft nu een grandioos liggende auto opgeleverd. We waren overigens ook nog eens de snelste equipe op Pirelli banden, dus dat zullen ze daar ook wel leuk vinden. De eerstvolgende rally is die voor het NK in West Brabant, maar daarna gaan we een paar WK-evenementen rijden. Ik denk dat we ook daar helemaal klaar voor zijn!â, blikt Jasper alweer vooruit.
-
JET CAR RACING TEAM
Mooie top 25 in Ieper voor Jonas Langenakens en Piet Declercq
Dit seizoen is de pechduivel al té vaak op bezoek geweest bij het Jetcar Racing Team. Kopman Kris Princen ruilde de Evo 8 voor zijn oude liefde maar werd ook in de Clio geconfronteerd met een motorbreuk. Voor Kristof Van Tricht eindigde Ieper op een boom en patron Van Keer zocht een diepe gracht op. Maar er was ook goed nieuws uit het Jetcar-kamp: youngster Jonas Langenakens beëindigde zijn Iepers debuut in de Evo 9 met een 24ste plaats terwijl thuisrijder Piet Declercq met volle teugen genoot van zijn 25ste plaats.
Kris Princen: â Het wil dit jaar maar niet lukken voor ons. Uitgezonderd de overwinning in TAC Tielt is het tot nu toe al Ă©Ă©n groot pechseizoen. In Ieper waren we goed op weg naar een prachtresultaat. Bram en ik vonden vrij snel onze draai terug in de Clio R3 die dankzij Renault Sport voorzien was van enkele evoluties inzake ophanging, uitlaat en motor. We lagen ruim op kop bij de tweewielaandrijvers op een mooie 12de plaats algemeen. Helaas gaf de motor de geest op KP ???. We moeten nog uitzoeken wat precies de oorzaak was, maar ik kan me voorstellen dat de lange stukken tegen de begrenzer geen enkele motor goed doen. â
Kristof Van Tricht: â Ieper was voor Ludo en mij vrijdagavond al afgelopen. Op KP Kemmelberg-Monteberg knalden we op een boom. Het was het gevolg van een lekgeslagen band bleek achteraf. De impact was vrij hevig en Ludo verloor even het bewustzijn. Zelf zitten we al enkele dagen met serieuze spierpijnen. De Evo 9 is zwaar beschadigd wat budgettair natuurlijk een flinke streep door onze rekening betekent. Omdat alle beetjes helpen, wil ik bij deze dan ook een warme oproep doen om massaal naar de barbecue van VT Rallysport te komen op zaterdag 2 augustus ! Meer info en inschrijven kan via www.vtrallysport.be. â
Piet Declercq : â Dankzij Jetcar en Pauwels Motorsport werd mijn 15de deelname in Ieper Ă©Ă©n van de mooiste ooit. Samen met mijn vriendin Anne als co-pilote kon ik rekenen op een perfect werkende Evo 6,5. We klokten regelmatig mooie tijden en hoger eindigen was met een oude Evo dan ook moeilijk. In de laatste KP zette de eigenaar van de wagen â Jonas Langenakens â een supertijd op de tabellen zodat hij net ons over wipte in de eindstand. Maar dat maakt me niet minder tevreden over de uitslag: 25ste algemeen is het beste resultaat dat ik ooit in Ieper boekte. We hebben dat zondag uitgebreid gevierd met onze trouwe sponsors waar ik hopelijk in 2009 opnieuw op kan rekenen voor een nieuw avontuur met Jetcar. â
Jonas Langenakens: â Voor de eerste keer Ieper en de eerste keer met een Evo 9 had ik maar Ă©Ă©n doelstelling, namelijk het finishpodium halen. Dat is me samen met co Lennert Salmon mooi gelukt al hebben we het wel even warm gehad. Daarnaast hebben we wat tijd verloren door een probleem met de achterbrug. Het maakte zoân kabaal en uit schrik om de wagen helemaal kapot te rijden, stopte ik om te overleggen met tuner Koen Pauwels. Dat telefoontje kostte het meeste tijd want voor het overige bleek het tijdsverlies op de resterende proeven mee te vallen. Vanaf de eerste passage op Heuvelland voelde ik me echt goed in de Evo 9 en toonden we toch mooie tijden in groep N. De 24ste plaats beantwoordt dan ook aan onze verwachtingen. Ik kijk uit naar het verder verloop van het BK bij het Jetcar Racing Team. â
Johan Van Keer: â Ik stond erg scherp voor de start van mijn vierde keer Ieper. Dat bewezen we door een 26ste tijd algemeen op de allereerste KP, nota bene vĂČĂČr teamgenoten Langenakens en Van Tricht ! Op KP 2 waren we twee seconden trager dan hen doordat we even rechtdoor schoven. Helaas belandden we op KP 3 in een diepe gracht. Daar konden we pas na lange tijd uitgeraken. Gezien we op zaterdag een groots VIP-evenement hadden, wilde ik kost wat kost verder rijden. We belandden helemaal achteraan in het deelnemersveld en waren door de (teveel) verloren tijd verplicht om via superrally te herstarten. Ook zaterdag reden we dan helemaal achteraan. Het vertrouwen had een deuk gekregen zodat de goede tijden van de eerste KPâs niet meer gehaald werden. Maar achteraf gezien was deze moelijke Ieper uitrijden ook al een mooie prestatie op zich. Het is alleen jammer dat we niet terug te vinden zijn in de einduitslag. Voor de rest zit ik met gemengde gevoelens: het is erg jammer dat Kris en Kristof moesten opgeven. Anderzijds ben ik uitermate tevreden met de top 25 plaatsen van Jonas en Piet. â
-
Raphael Auquier - Cederic Pirotte / VW Polo Super 2000
Een top 10 in Ieper voor Raphaël Auquier
"Ervaring die van pas zal komen"
Met een 10de plaats in de Belgium Ypres Westhoek Rally, de 7de plaats in de categorie Super 2000, met 18 wagens van dat type aan de start, behaalden Raphaël Auquier en Cédric Pirotte een tweede resultaat aan het stuur van hun Volkswagen Polo S2000. Ze eindigden net buiten de punten bij hun debuut in de Intercontinental Rally Challenge. De opgedane ervaring is in elk geval bijzonder waardevol voor de toekomst.
Omdat hij niet had kunnen testen voor de wedstrijd, hoopte Raphaël Auquier een nieuwe set-up van de schokdempers te kunnen testen tijdens de shakedown donderdagavond. Helaas kon hij geen enkele run maken op snelheid tijdens deze ultieme opwarming voor de rally. De piloot uit Braine begon vrijdagavond aan de eerste drie proeven met een wagen waarvan hij de reacties zou moeten ontdekken: "We wilden een nieuwe configuratie van de ophanging die door Bernd en Reiger op punt was gezet testen tijdens de officiële shakedown. Helaas ging dat niet door en de set-up beviel me helemaal niet. De eerste drie proeven gingen gepaard met een aantal benauwde momenten. We konden geen goede tijden draaien."
De volgende lus werkte Raphaël af met de afstelling die hij tijdens de vorige wedstrijden gebruikte, maar hij vond niet de Polo S2000 terug die hem eerder goed bevallen was: "Het was onmogelijk om vertrouwen op te doen. Onze wagen had de neiging brutaal uit te breken en we voelden vaak vibraties. We hebben getracht een oplossing te vinden met kleine aanpassingen aan de set-up zonder echt de vinger op het probleem te kunnen leggen. Na een lekke band en in de gegeven omstandigheden, beslisten we om ons enkel te concentreren op het opdoen van ervaring. Ik wilde de wagen aan de finish brengen en zoveel mogelijk kilometers maken."
Cédric, de navigator van Raphaël, kon zich vinden in de afwachtende wedstrijd: "Op zich is het resultaat, met een 10de plaats in deze uitermate moeilijke en hoogstaande wedstrijd, natuurlijk schitterend. Raphaël is heel verstandig. Hij heeft het karakter om rustig te blijven, hoewel we nogal wat spannende momenten beleefden zonder te weten waarom. Een ander positief punt: onze nota's waren uitstekend, ondanks een beperkt aantal passages in de verkenningen."
Zaterdagavond was men bij Volkswagen alvast uiterst tevreden. De twee Polo's S2000 eindigden allebei in de top 10. Hoewel hij een hoger tempo had willen rijden, was Raphaël wel tevreden met het resultaat: "Ik wilde absoluut de wagen aan de finish brengen om René en de mecaniciens te belonen voor het geleverde werk. De sfeer in het team is uitstekend en ik voel dat ze volledig achter me staan. Ik hoop wel een testsessie te kunnen afwerken voor Roeselare om de afstellingen naar mijn hand te zetten en om meer vertrouwen op te doen. De Volkswagen Polo S2000 heeft in elk geval bewezen competitief en betrouwbaar te zijn. Met bijna 299 km tegen de chrono, heb ik mijn ervaring aan het stuur van de Polo S2000 bijna verdubbeld. De opgedane ervaring zal me zeker nog van pas komen in de toekomst."
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Ardeca Ypres Rally Belgium , Jasper Van den Heuvel , Johan Van Keer , Piet Declercq , Kristof Van Tricht , Raphael Auquier , Jonas Langenakens