30-06-2008
BYWR Historic : Reacties na de wedstrijd
Piloten mogen steeds hun reactie ter publicatie doorsturen naar rallylovers.be.
-
Geert Vandoorne - Filip Vandamme / Ford Escort MK1
Na de overwinning in Wervik werden we door sommigen direkt tot topfavorieten gebombardeerd voor Ieper. Wijzelf houden het liever wat bescheiden,maar toch zouden we ons best doen en proberen zo dicht mogelijk te eindigen en zo, wie weet ??? Het zou in ieder geval een open strijd worden. We hebben dit seizoen al 3 overwinningen behaald, de wagen was tiptop in orde en zelf waren we supergemotiveerd.
We vertrekken naar Boezinge en de wagen draait als een klok. De wedstrijd begint, gooien de tank vol op de refuelling en vertrekken. 500meter verder begint het. De motor begin op 3 cilinders te draaien en gaat geen vel meer vooruit! Het eerste waaraan wordt gedacht, bougie kapot. Via het serviceteam van Stouf krijgen we een nieuwe bougie toegestopt maar het euvel is niet opgelost. Dan maar starten op Watou als toeristen en hopen dat we de aankomst halen. Het moreel zakt ziederogen. We starten de proef als vijfde deelnemer en halen de aankomst als tweede. Stouf, Jensen en Chambon, allen komen we ze tegen ergens in het decor. Wat word dit voor een wedstrijd ?????
Na Watou word beslist de wedstrijd te staken omdat het toch geen zin meer heeft. De wagen wordt getakeld en zo bereiken we terug Boezinge. De bougies en bougiekabels worden allen vervangen maar er treed geen verbetering op, dus conclusie de injectie (verdeler) is kapot.. Al die voorbereidingen zijn dus voor niets geweest... maar na overleg word beslist de wagen terug op karburators te zetten. (We hebben nu eenmaal een servicecrew die door een vuur gaat!!!) Het is 23.00u., Geert vertrekt van Boezinge naar Ledegem om de karburators en nodige onderdelen op te halen en het serviceteam doet de nodige voorbereidingen. Om 23.45 kunnen ze er aan beginnen. Het serviceteam van Stouf springt ook bij en plots zijn zo een tiental mensen als bezeten aan het sleutelen!! Man,chapeau,wat een spirit!!
Om ongeveer 01.00u moet de wagen draaien om te kunnen herstarten op zaterdag en zo nog in de klassering te worden opgenomen. Klokslag 01.00u.draait de motor !!! Ongelooflijk! Bedankt gasten!!
Na een veel te korte nacht kunnen we herstarten op zaterdag. We worden door de organisatie de weg op gestuurd als derde wagen (Bedankt hiervoor!). In het klassement staan we wel op de laatste plaats!!(we verliezen 5.50min.op onze concurenten).
Op de eerste proef (Kemmel) ondervinden we direkt het verschil in vermogen en ook de piloot is nog niet goed wakker. Na onszelf een trap onder onze kont te geven beginnen we aan de superspecial van Heuvelland. Alles begint beter te gaan en het ritme word stenselmatig opgedreven. We trakteren het publiek op wat dwarse passages en beginnen weer wat plezier te maken in de wagen. Ook de vier volgende proeven verlopen vlekkeloos (we draaien weer konstant derde,vierde tijden) en na wat rekenwerk stellen we vast dat het nog mogelijk is om onze klasse te winnen, dus de laatste 2 proeven zetten we ons nog eens recht.
Moe maar tevreden bereiken we Boezinge, het zit erop. Plots steekt iemand ons een voorlopige eindklassering in handen. We winnen alsnog onze klasse, maar stellen ook vast dat we teruggekeerd zijn tot op een zesde plaats algemeen. Ongelooflijk.
Bij deze wil ik nog eens ons serviceteam (en de mannen van Stefaan Stoufs serviceteam) bedanken. Zonder jullie was het niet gelukt!! Ook bedankt voor alle aanmoedigingen van zowel andere teams als van supporters op service als langs de klassementsproeven!! Bedankt, en tot met den Omloop van Vlaanderen.
-
Didier Vanwijnsberghe - Geert Beauprez / Ford Escort MKII
Voor de start van de 16e editie van de Ypres Historic Rally werd, vooral ook door de afwezigheid van Paul Lietaer, Didier Vanwijnsberghe als voornaamste zegekandidaat voor deze wedstrijd naar voor geschoven. Didier en co-rijder Geert Beauprez relativeerden alles meteen en beseften dat er nog wel enkele mensen rondreden die op de zege aasden. In één adem noemden zij de West-Vlaamse Ford Escort-rijders Geert Vandoorne, Stefaan Stouf en Mario Vantieghem. Met de nodige vraagtekens werd ook gekeken naar de prestaties in de Westhoek van Robert Droogmans en van buitenlandse kleppers als Jensen, Chambon, Maslen en andere Brazzoli’s.
De allereerste klassementsproef van het vrijdaggedeelte, de KP Watou, legde het wedstrijdverhaal meteen in zijn definitieve plooi. Lag er vettigheid op de weg op niet, door een sortie van een openingswagen, maar feit is dat er enkele van de toppers van de weg afdoken. Meteen mochten Jensen, Chambon en Stouf een kruis maken over hun winstkansen. Geert Vandoorne kwam aan de meet met een niet zo goed brullende motor en moest een tijdje later aan de kant. Tot veler verrassing klokte Robert Droogmans de besttijd af voor Didier. Over dit voorval wisten heel wat piloten ook te vertellen dat je gewoon moet weten dat Watou een spekgladde KP is, waar je weinig of geen risico’s moet nemen!
Ook in Dikkebus bleek de ex-Europese kampioen sneller, zodat hij het servicepark in Boezinge bereikte met een handvol seconden voorsprong op Didier. Toen al was duidelijk dat het gevecht om de eindzege zou gaan tussen deze twee.
Op zaterdag stonden er nog 8 klassementsproeven op het menu, met daartussen liefst tweemaal de 42 km lange proef van Heuvelland!
Voor de start werden er enkele opmerkelijke zaken vastgesteld. Robert Droogmans kent nog altijd het klappen van de zweep of zeg maar de “trucjes van lepe Charel” . Hij klokte zaterdagavond bewust een minuut te laat in, zodat hij 10 seconden penalisatie kreeg en niet als eerste de baan op moest. Die “eer” viel nu te beurt aan de nieuwe leiders Didier en “De Buze”. Andere vreemde vaststelling was dat Stefaan Stouf maar één minuut achter de leider stond, ondanks de vijf minuten “grachtliggen” in Watou. Bleek dat de koersdirectie beslist had een normtijd in te voeren voor enkele teams. Een al met al vreemde beslissing die volgens bepaalde insiders kant noch wal raakt… Ook Geert Vandoorne was via het systeem van de superrally weer heropgevist, maar had al een serieuze achterstand om nog een rol van belang te kunnen spelen.
Maar Didier en De Buze trokken zich van dit alles niets af en wilden zich in de sportieve strijd gooien met Droogmans. Van in de eerste wedstrijdkilometers bleek dat de Limburger echter zijn stuurmanskunsten nog niet verleerd is. Hij klokte steevast de scratchtijden af. Didier kwam enkele malen op tienden van een seconde in de buurt, maar op de lange proef werden er dan weer een pak seconden geĂŻncasseerd. Al gauw werd duidelijk dat het veiligstellen van de tweede plaats binnen het team de voornaamste betrachting zou worden. Iets wat overigens wonderwel lukte, want de tegenstand hinkte een vijftal minuten achterop. Maslen had intussen al een oververhitte Triumph TR7V8 aan de kant geplaatst, Stouf had meer dan 3 minuten verloren door een lekke band, en Brazzoli kwam eigenlijk nooit echt in het stuk voor.
De Buze: “Didier was al vier keer op de dichtste ereplaats geëindigd in de Historic, ik driemaal. We dachten dat we, wanneer we in dezelfde wagen plaats namen, het tij misschien ging keren. Vroeger was het dikwijls Paul Lietaer die roet in het eten kwam gooien, nu was het Droogmans. Maar chapeau voor de prestatie van Robert en we voelen het zeker niet als een schande aan om te verliezen van een rallygrootheid als Robert Droogmans. We zijn dik tevreden over onze wedstrijd, hebben ons rotgeamuseerd, hebben geen seconde problemen gekend met de Ford Escort en kijken nu al uit naar de Omloop van Vlaanderen.
-
Rudi Dekimpe - Geert Seys / Opel Ascona
We zijn er in geslaagd om ons doel te bereiken, namelijk het eindpodium in Boezinge halen !
Maar dat we met dergelijk resultaat zouden eindigen hadden we vooraf niet kunnen dromen: een 10de plaats algemeen bij de nationale rijders en een eerste plaats in klasse D4. Een klasse waar toch enkele favorieten zaten voor de eindoverwinning.
Na een voorzichtige start op vrijdag, met de kp Watou in het schemerdonker en kp Dikkebus volledig in het donker stonden we 19de algemeen geklasseerd. Na de lange proef van heuvelland op zaterdag waren we goed op dreef en zagen we een top 15 plaats zitten tot het noodlot toesloeg en Rudi juist voor de start van de kp Westouter de versnellingsstok brak. Na de proef in tweede versnelling te hebben afgelegd konden we min of meer terug alle versnellingen nemen op de proef van Watou. Maar telkens als Rudi de pook los liet moest Geert die op de juiste plaats vasthouden. Bijgevolg heel wat tijd verlies. Terug in Boezinge werd er door het serviceteam van Conxion prachtig werk geleverd en zonder tijdverlies konden we opnieuw vertrekken met een herstelde versnellingspook voor de laatste twee proeven.
Wij hadden nog 1 doel : uitrijden en het klassement was bijzaak. Het werd pas duidelijk toen we in Boezinge aankwamen dat we eerste waren in klasse D4 en 10de algemeen bij de nationale rijders. Dit was een onverhoopt succes en voor het Conxion team eveneens, met drie wagens uit eigen stal die de eindmeet halen en een 1ste plaats nationaal voor Chris Debyser. Wij danken al onze sponsors, vrienden, familieleden en Boezingenaren voor de vele steun. We kijken al uit naar volgend jaar maar eerst volgt nog de Omloop van Vlaanderen in Roeselare.
-
Mario Vantieghem - Heikki Vandeputte / Ford Escort MK II
Ieper heeft voor ons een heel raar verloop gehad dit jaar.Eerst was er de breuk van Paul zijn beste motor wat erop leek dat we starten mochten vergeten.Donderdag morgen werd er beslist om een motor die nog langs de kant lag in te bouwen. EĂ©n die 2 jaar stillag en nog niet gedraaid had. Pas vrijdagmiddag rond 12u30 liet ie zijn eerste geluid horen.Op het eerste zicht niet slecht maar toch een heel aantal Pk's minder volgens Paul. Wel werd er gevraagd om hem vrijdagavond te ontzien omdat ie nog moest ingereden worden.
Eerste Kp watou,het inmiddels beruchte koelwater op de weg zorgde voor opschudding. Wij gingen ook van de baan,door het koelwater of niet?We kunnen het niet zeggen en het speelt ook geen rol. Op vraag van een bevriende copiloot lieten wij ook vrijdag optekenen dat er een probleem was op die Kp. Wat we wel vreemd vonden dat slechts enkele wagens(waarvan er twee volledig opgaven)een normtijd kregen en zodoende werden de anderen toch wel zwaar benadeeld.
Ontgoocheld hierdoor startten we zaterdag op een 13de plaats en toch wel gepikkeerd. Eerste Kp Kemmel, weeral pech. De gasbediening begaf het en een noodreparatie met een gevonden touw bracht soelaas. Wel verloren we een drietal minuten, maar we konden verder.In de verbindingsrit naar Kp Heuvelland herstelden we de bediening en waren we net op tijd binnen. Waar we stonden weten we niet maar zeker, maar weer een plaats of vijf verloren. Vanaf toen verliep alles gesmeerd en konden we eindlijk beginnen racen.Met +/- 3e en 4e tijden en als uitschieter een tweede tijd op Watou, klommen we geleidelijk naar boven met als eindresultaat een vijfde plaats bij de Fia's.
Gezien het verloop van de rally een goed resultaat,maar toch een kleine ontgoocheling dat we ons resultaat van vorig jaar niet konden verbeteren. In betere omstandigheden had het waarschijnlijk wel gelukt maar dat is nu Rally. We willen wel uitdrukkelijk Paul Lietaer,zijn crew, en al onze mannen bedanken voor de steun en inzet, anders hadden we zelfs niet moeten starten. Verdere plannen zijn er nog niet, eerst wordt er met Paul rond tafel gezeten de eerst komende dagen.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Ardeca Ypres Rally Belgium , Geert Vandoorne , Didier Vanwijnsberghe , Rudi Dekimpe , Mario Vantieghem