29-06-2008
BYWR; Freddy Loix recordhouder in Ieper !
Van start tot finish domineerde Freddy Loix dit weekend de Belgium Ypres Westhoek Rally met zijn Peugeot 207 Super 2000 geprepareerd door Kronos. Vrijdagavond sloeg Fast Freddy een eerste keer toe met vijf snelste tijden op rij. De zesde op de slotproef in Langemark miste hij op het nippertje, omdat hij gehinderd werd door de sortie van Jan Kopecky. Zondag ging Freddy op zijn elan verder, tot hij verlost was van zijn laatste bedreiging, die van teamgenoot Nicolas Vouilloz. In Westouter ging Nicolas Vouilloz even rond, wat de Fransman een minuutje kostte. Vanaf dat moment was het aftellen voor Freddy Loix en navigator Robin Buysmans. Uiteindelijk reed Loix op de Grote Markt in Ieper met 58"7 voorsprong over de finish. Loix is daarmee de nieuwe recordhouder van de Belgium Ypres Westhoek Rally met vijf overwinningen, na zeges in 1996, 1997, 1998 en 1999.
"We waren perfect voorbereid en ik heb vanaf de start de aanval geopend, want ik wist dat Vouilloz en Rossetti in de eerste ronde wat tijd zouden verliezen door een gebrek aan parcourskennis. Het ganse weekend hadden we alles onder controle. In de snelle waaiers kon ik het verschil maken. Zaterdagochtend, in de eerste ronde van vier proeven, verloor ik een beetje tijd omdat ik de vijfde versnelling miste, maar voor het overige was dit de perfecte wedstrijd. Eindelijk bleven we eens van pech gespaard in het IRC! ," vertelde Freddy Loix. Al kreeg het KRONOS team halverwege de zaterdag een zware klus te klaren, er moest een nieuwe versnellingsbak gemonteerd worden binnen de voorziene 20 minuten service.
Voor de tweede plaats was het razend spannend. Uiteindelijk ging de dichtste ereplaats naar de teamgenoot van Loix, Nicolas Vouilloz, die het duel met Loix verloor door een foutje. "In een rechtse aan 10 km/h ging ik rond. De voortrein haakte in de koord en toen ik op het gas ging, ging de wagen rond. Ik stond geblokkeerd. Dankzij de toeschouwers kon ik verder, maar we verloren wel een kleine minuut."
De derde plaats ging in extremis nog naar Luca Rossetti, die vanuit een verloren gewaande 11de positie terug knokte naar een podiumplaats. Het is de eerste keer dat de Italiaan een overwinning in een IRC-manche laat liggen, maar de Peugeot-piloot was in elk geval dolblij, want hij blijft leider in de Intercontinental Rally Challenge. "In elk geval voel ik me als een winnaar, want vorig jaar beschouwde men me hier als de "gelukkige" winnaar. Dit jaar heb ik bewezen mee te kunnen strijden met de besten op de proeven in de Westhoek," aldus een gelukkige Italiaan.
Achter de drie Peugeots eindigde Bernd Casier op de vierde plaats met zijn Volkswagen Polo Super 2000. Casier reed een sublieme wedstrijd, maar de lagere topsnelheid van zijn VW speelde hem parten. Patrick Snijers, de piloot van het BF Goodrich Drivers Team in deze Belgium Ypres Westhoek Rally, rechtvaardigde de keuze van de jury met een geweldige vijfde plaats in zijn eerste wedstrijd met een Super 2000. Maar, Snijers was natuurlijk niet aan zijn proefstuk toe in Ieper. Hij vierde immers zijn... 30ste deelname in de Westhoek.
Giandomenico Basso, zesde, eindigde als eerste van de Abarth-rijders. In de slotfase liet Basso een vijfde plaats liggen door een minuutje te vroeg in te klokken. Zijn merkgenoten Alèn, 12de na een lekke band die 4 minuten kostte, Travaglia, over de kop, en Sola, die de ophanging stuk reed bij een aanrijding met Van den Heuvel, kwamen helemaal niet in het stuk voor. Maar, ook bij Peugeot waren er pechvogels: Tirabassi (ophanging), Toth (ophanging) en Kopecky (koprol) haalden evenmin de finish.
De eerste "conventionele" Groep N aan de finish was de Mitsubishi Lancer Evo9 van de Nederlander Jasper Van den Heuvel, die een foutloze wedstrijd bekroonde met de 7de plaats. Hij werd op 1'35" gevolgd door Dominique Bruyneel, die zijn Subaru Impreza WRX N14 in Heuvelland nog flink de sporen gaf om de tweede plaats te pakken, voor de jarige Paul Lietaer. De jonge Raphaël Auquier stuurde de tweede VW Polo Super 2000 nog net binnen de top 10, voor Melissa Debackere, vanzelfsprekend de eerste dame in de eindstand.
Nadat de dominantie van Kris Princen gestopt werd door een kapotte motor, was de Citroën C2 Super 1600 van Aaron Burkart, nochtans een debutant in Ieper, de eerste voortrekker aan de finish en 15de algmeen, vlak voor Gilles Schammel met de Renault Clio R3.
In de Ford Fiesta Sporting Trophy domineerde Thierry Neuville, de laureaat van de Ford RACB Rally Contest, zeker na de opgave van Anthony Martin met een motorpanne na een sortie. In het slot van de wedstrijd moest Neuville opgeven met een geblokkeerde versnellingsbak, zodat Xavier Baugnet deze manche van de Fiesta Trophy won, voor Ieperling Nikias Priem.
In de Europese Historic-manche ging de overwinning naar Robert Droogmans in een Ford Escort RS MK2, de auto waarmee hij destijds furore maakte in het Belgisch kampioenschap. De Nationale Historic-wedstrijd werd gewonnen door de Mercedes 500 SLC van de broers Vanhaverbeke.
Piloten mogen steeds hun reactie ter publicatie doorsturen naar rallylovers.be.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Ardeca Ypres Rally Belgium , Freddy Loix