22-06-2008
BYWR: Vooruitbik Teams
-
Jet Car Racing Team
Jetcar Racing Team met vier Lancers en één Clio naar Ieper
Eind juni maakt de Westhoek zich op voor de grootste rally van België. Ieper mag zich als IRC-manche aan een record aantal S2000-wagens verwachten. Jetcar stuurt vijf wagens naar de Kattestad. Speerpunt Kris Princen ruilt voor deze gelegenheid de Evo 8 groep A voor zijn oude liefde, de Renault Clio R3.
Van Keer en Van Tricht starten met hun vertrouwde Evo 9’s. Piet Declercq rijdt zijn thuiswedstrijd met de Evo 6,5 van Langenakens, die zelf debuteert in Ieper in een Evo 9 !
Johan Van Keer: “ Eerder dit seizoen hebben we met het idee gespeeld om een Abarth Grande Punto in S2000 in te zetten voor Kris Princen in Ieper. Maar na de opgaves in de Wallonie en Sezoens veranderde deze plannen. Kris haalt zijn oude liefde – de Renault Clio R3 – van stal en wil zich laten opmerken bij de tweewielaandrijvers. De wagen krijgt een Jetcar-kleurtje en zal ook de volledige ondersteuning van Renault Sport krijgen voor de laatste R3-evoluties. De service aan de wagen gebeurt door Eddy Spelmans die voor deze gelegenheid onze serviceplaats dan ook zal vervoegen. Voor Jetcar is Ieper dé afspraak van het jaar waarbij we alle sponsors eens extra in de watten leggen. Zelf ben ik toe aan mijn vierde deelname aan dit prachtevenement. “
Kris Princen: Tijdens de komende Belgium Ypres Westhoek Rally zullen we aan de start staan met onze Renault Clio R3. Deze zal echter in de gekende Jetcar-kleuren getooid worden. Het was een origineel idee van Jetcarbaas Johan Van Keer waarin beide partijen zich onmiddellijk konden vinden.
Kristof Van Tricht: “ Onze eerste groep N overwinning in de Sezoensrally heeft erg goed gesmaakt. En het proeft naar meer… maar laten we realistisch blijven: in Ieper zal er de zege in groep N er niet inzitten. Achteraf bekeken waren we in functie van het kampioenschap misschien beter gestart in de Wallonie en hadden we Ieper overgeslagen. Maar het is dan ook moeilijk om te weerstaan aan de grootste rally van het land. Alleen al de KP-afstanden maken Ieper uniek. In principe hadden we Ieper met een Evo 8 groep N moeten rijden maar dankzij Johan Van Keer kunnen we met onze vertrouwde Evo 9 starten. “
Piet Declercq: “ In de Monteberg rallysprint kon ik al twee dagen ritme opdoen in de Evo 6,5. Die werd daar al terug in groep N configuratie gezet zodat we niet teveel verschil zouden voelen in Ieper. Dat blijft voor mij dé afspraak van het jaar. Dit jaar zal een speciale editie worden aangezien mijn vriendin Anne – de zus van vroegere co Nico Debruyne - de nota’s zal lezen. Na een uitstekend debuut in de Monteberg heb ik er het volste vertrouwen in en zij kijkt er zelf ook ontzettend naar uit. We zullen mooi gekleed voor de dag komen want net zoals de rest van het team, hebben we een prachtige witte Jetcar-overall besteld voor Ieper !”
Jonas Langenakens: “ Dit seizoen kan voor mij al niet meer stuk. De reacties na de Wallonie en Sezoens zijn erg goed maar dat betekent daarom niet dat de sponsors staan aan te schuiven. Dankzij een erg mooi aanbod van Jetcar zal ik in Ieper kunnen debuteren met een goede Evo 9 groep N. Net zoals in de andere wedstrijden zal ik me niet gek laten maken: eigen ritme rijden, de Evo 9 én Ieper met zijn typische wegen leren kennen zijn de hoofddoelstellingen. Deze unieke kans heb ik te danken aan Jetcar-patron Johan Van Keer, mijn vader die voor het Iepers budget dankzij enkele lokale sponsors, samen met mijn trouwe sponsors (waaronder mijn nonkel) en mijn co Lennert Salmon. Ik zou het vertrouwen van al deze mensen niet willen beschamen en hoop dan ook mijn Ieper-debuut op het finish-podium af te sluiten. “
-
Frederik Dekeyser - Issidoor Smets / Subaru Impreza
De grote afspraak
Na een korte test in Wervik zijn Frederik en Isidoor met hun Thienpont Subaru Impreza STI klaar voor de grootste afspraak van het Belgisch Rally Kampioenschap. Anders dan de voorgaande rally’s gaan er nu wel een aanzienlijk aantal Subaru’s meedoen. Frederik, “normaalgezien rijden we met onze Subaru steeds in een heel pak Mitsubishi’s, nu met de aanwezigheid van oa. Tim Van Parijs en Mc Shea met een soortgelijke auto als de onze zullen we zeker voldoende vergelijkingspunten hebben.”
Met 47 deelnemers in de klasse N4 waarvan 18 met S2000 is een ere plaats in de klasse nagenoeg onmogelijk daarom wordt er gekeken naar de directe concurenten in het kampioenschap. Frederik, “met de afwezigheid van Eric Vleminckx kijken we grotendeels naar Stefan L’honnay en Kristof Vantricht. Na opnieuw enkele aanpassing aan onze auto zouden we graag terug aanpikken aan het tempo van Kristof. Doch willen we onze kansen niet riskeren en gaan we defensief starten.” Niet enkel is Ieper een mooie rally maar het technische parcour zit ook vol valstrikken. Een vlot tempo vanaf het begin is dan ook de bootschap maar met reserves.
Vrijdagavond gaat om 17u25 de eerste wagen over het podium op de markt in Ieper, met als finish zaterdagavond om 22u30. Het Kitana Racingteam kan je vinden aan’t “Scholeke”, de service plaats van Autostal Duindistel.
-
Didier Vanwijnsberghe - Geert Beauprez / Ford Escort
Komend weekend staat er één van de belangrijkste afspraken van het seizoen op het programma. Voor heel wat rijders vormt zowel de Ypres Westhoek Rally als de Ypres Historic Rally het hoogtepunt van het jaar.
Zo ook voor Didier Vanwijnsberghe en Geert Beauprez. Dit nieuwbakken team is pas bij elkaar, maar de eerste test in de rally van Wervik een goede week terug, met een mooie tweede plaats algemeen, en met liefst 6 van de 9 scratchtijden, moet hen in “optima forma” aan de start brengen in Boezinge.
“Wervik, met alle respect voor de rally en voor het organisatieteam, valt qua lastigheidgraad zeker niet te vergelijken met Ieper”, aldus “De Buze”. “Een tweedaagse rally, lange tot extralange klassementsproeven en een meer dan serieuze tegenstand, dat is wat ons vrijdag en zaterdag te wachten staat.
In Wervik moesten we het eigenlijk enkel opnemen tegen Geert Vandoorne, maar in de Ypres Historic Rally zijn nog heel wat andere kleppers in het oog te houden. Natuurlijk denken we hierbij in de eerste plaats ook aan Geert Vandoorne, maar noem in één adem ook maar Stefaan Stouf, Mario Vantieghem en vergeet ook Robert Droogmans niet. De Limburger is het draaien aan een stuur nog altijd niet verleerd en krijgt met de Escort, waarmee Snijers won in Spa, een prachtbolide onder de bips geschoven.
En bij de buitenlanders kan er ook wel ergens een verrassing opduiken. Ik denk hierbij in de eerste plaats aan de Noor Jensen, toch één van de Europese toppers in het Historic-gebeuren, met een vlugge Porsche 911.
Maar we hebben vertrouwen. Ook in onze Ford Escort, die echter niet zal voorzien zijn van een injectie; Dit hing ons misschien nog enkele extra pk’s opleveren, maar het monteren ging pas enkele uurtjes voor de rally afgelopen zijn en de risico’s zijn te groot om zonder enige testkilometers aan de start te komen. Maar geen nood, dat betekent niet dat we ons gaan laten veroordelen tot een tweederangsrol.”
Didier en “De Buze” werden voorzien van startnummer 208 in het FIA-gedeelte.
Dat de samenwerking optimaal verloopt tussen deze twee rijders, bewijst het feit dat ze ook aankondigden om samen van start te gaan in de Omloop van Vlaanderen medio september in Roeselare.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Ardeca Ypres Rally Belgium , Jet Car Racing Team , Kris Princen , Johan Van Keer , Jonas Langenakens , Piet Declercq , Kristof Van Tricht