17-06-2008
Wervik: Reacties na de wedstrijd - deel 4
Piloten mogen steeds hun reactie ter publicatie doorsturen naar rallylovers.be.
-
Dieter Thys - Emeric Debusschere / VW Golf 2 kitcar
Nadat we onze inschrijving hadden doorgestuurd, kregen we enkele dagen daarna onverwacht een telefoontje van de organisatie van de Rally van Wervik. En dit met de vraag of we eventueel de ‘T0’ wagen wilden rijden voor de ‘Timothy van Parijs Cup’. En omdat dit voor ons een testsessie op ware grootte was, namen we het aanbod met plezier aan!
De eerste boucle werd in droog weer afgewerkt zonder problemen. Maar toen kwam de regen als een zondvloed naar beneden tijdens de tweede boucle. En we hadden gekozen voor intermediums in plaats van regenbanden. Met gevolg, eenmaal rechtdoor, en één keer brak de kont uit in een vlotte linkse vol modder. Toch haalden we ondanks dat er een gat van 3 minuten tussen de laatste Historic wagen en onszelf was, deze constant in. Zodat we eigenlijk geen idee hadden waar we eigenlijk stonden qua tijden tegenover de VAS piloten.
Nadat de regen was gestopt, konden we vooraan medium slicks leggen en achteraan kozen we voor intermediums. Dit bleek de goeie keuze voor de derde ronde. Dus in de allerlaatste proef, de langste van 22 km vroegen we aan de starter om meer tijd te laten tussen ons en de laatste Historic auto. Zodoende konden we nadat we ons de ganse dag aan onze ‘0’ wagen verplichtingen hadden gehouden, eindelijk de auto eens de sporen geven. We probeerden zoveel mogelijk uit de auto en onszelf te halen om een goeie tijd neer te zetten. We draaiden een zeer mooie tijd van 13’35’’ Dat was 6 minuten sneller dan tijdens onze vorige rondes.
Maar het was pas ’s avonds na de wedstrijd dat we beseften wat voor goede tijd we hadden gedraaid, toen we de tijden per proef analyseerden. Als we deze 13’35 vergeleken met de tijden van de VAS rijders tijdens de 22 km. van eerste ronde, draaiden we de scratch, juist voor Dirk Vermeersch. Als we deze tijd vergeleken met de 22 km. van de tweede ronde, reden we de 2de tijd, juist na Dirk Vermeersch. We konden het haast zelf niet geloven. Natuurlijk geeft dit een vertekend beeld, want je kunt eigenlijk geen tijden vergelijken uit verschillende boucles, maar toch. Dit was echt buiten alle verwachtingen.
Het was jammer dat de VAS piloten de laatste proef niet meer mochten rijden door een annulatie. Iedereen zou door de opdrogende wegen een betere tijd hebben gedraaid, en zo zou een exacte analyse mogelijk zijn geweest. Ondertussen krijgen we de Golf stilaan onder de knie, en kan ik stilaan de auto ‘zetten’ voor de bocht, zoals we vroeger deden met de Mini. En dat is alleen maar hoopvol voor de toekomst. Ons volgend evenement wordt onze reuze BBQ op 13 Juli, en na een korte zomerstop volgt de RS van Staden.
-
Dieter Verbeke - Davy Spriet / Peugeot 205 16V
"Na onze 2 opgaves in de ORC en Comines wou ik er alles aan doen om een mooi resultaat in Wervik te behalen . De verkenningen verliepen goed en zaterdagmorgen waren de weergoden ons goedgezind. We konden vlot starten in de eerste KP's en zonder problemen , toen vertrokken we naar de 3de KP en begon het hard te regenen , ik besloot om snel van banden te wisselen net voor we inklokten en namen hierdoor wel 10 sec straftijd. Dit bleek wel de juiste beslissing te zijn ,want we gingen op slicks meer dan 10 sec verliezen. Na de eerste ronde stonden we op een 2 de plaats in de klasse en 10 de algemeen .De 2de ronde vertok ik op intermedium banden en konden de tijden nog verbeteren . Helaas was er de annulatie van KP5 door een sortie waardoor iedereen in de VAS wedstrijd niet startte . KP 6 verliep dan weer goed ,ondanks er hier en daar toeschouwers stonden op wel heel gevaarlijke plaatsen.
De laatste ronde bleef ik op intermedium rijden ,op KP 7 was dit geen probleem ,KP8 was te lang en te droog maar al bij al viel dit nog mee. Op de laatste service ,net voor KP 9 ,ging ik nog op slicks vertrekken ,maar toen kwam men ons vertellen dat we onmiddellijk naar het podium moesten ,dat KP 9 geanulleerd was. Jammer ,want op deze lange special konden we nog eens aanvallen . Buiten enkel een waterverlies heb ik geen problemen gehad. We finishten als 2 de in de klasse en als 10 algemeen. Tevreden met dit resultaat vertrokken we naar huis. Bedankt aan Dimi , Rudy en Tom voor de perfecte service. Volgende afspraak wordt de Rally van Ieper waar ik zal debuteren met de 106 gti ."
-
Renier Brian - Lecluse David / Peugeot 206gti
Eventjes terugblikken op onze thuisrally. Van in't begin zat het tempo er goed in, zelfs een beetje te goed wat leidde tot een spin aan de befaamde silo's op kp kruiseke, ik wilde er rustig de laatste bocht voor het dubbel punt inrijden zonder couperen maar toch iets te snel aangekomen en beginnen glijden op de kiezel, we zijn zo'n kleine 360° gespind, zonder erg maar de strobalen kwamen toch héél dicht.
Vanaf deze verwittiging ben ik wat gekalmeerd, het begon ook te regenen maar dat kon de pret niet bederven, de max gewoon die lange kp's. Mijne co die zijn debuut maakte, eveneens als inwoner van wervik, had voor donderdag nog nooit in een rijdende rallywagen gezeten en beleefde een supergeslaagde dag, op die minuut straftijd die we gekregen hebben door verkeerd inklokken ( wat ook grotendeels aan mij ligt ) zijn we toch nog 4de in de klasse en 15 de groep n. Jammer dat we 2 kp's niet gereden hebben, eerst gaan we in verlof naar Spanje en dan starten we in ettelgem wederom als co van Bjorn. Bedankt aan Bjorn voor het vertrouwen te geven om te rijden, merci Philcars en team want diene 206 heeft alweer gene krimp gegeven ( tis nu al de tiende rally op rij zonder mechanische breuk ).
Ook proficiat Bjorn en Koen met de puike prestatie in de fiesta.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Rally van Wervik , Dieter Thys , Dieter Verbeke , Brian Renier