16-06-2008
Wervik: Reacties na de wedstrijd - deel 2
Piloten mogen steeds hun reactie ter publicatie doorsturen naar rallylovers.be.
-
Marnick Vanlancker - Cathy Taillieu / BMW M3
Na twee testrally’s hoopten we dat de kinderziekten allemaal zouden gevonden zijn en wat bleek… dat ze voorlopig weg bleven (dank u Caen-team goe werk geleverd). De wagen gaf nie het minste probleemtje aan zodat we onze thuisrally op een aanvals lustige manier konden afwerken.
We begonnen zelfs heel sterk met een tweede tijd algemeen in het VAS-gedeelte. Op de derde KP hebben we het zeer warm gehad toen we den eerste keer aan de autostrade toe kwamen veel te laat in de remmen en de wagen links in de vlugtopening moeten smijten waardoor we een 15-tal sec verloren het had erger gekund maar af en toe heb je eens een beetje geluk aan je zijde nodig.
Het was zeker een zeer leerrijke rally voor mij voor het eerst met een dergelijke wagen in de gietende regen het was een ontdekkingsreis waar we toch tevreden over zijn. De laatste drie kp’s was het dan terug droog waardoor we terug goed konden aanvallen met uiteindelijk een zeer bevredigende uitslag.
Ik ben zeer tevreden over mijn keuze van over te schakelen naar een achterwiel aangedreven wagen wat nie wil zeggen dat ik binnen 14 dagen mij nie volledig zal geven in Ieper met de C2R2 van CDS-Rallysport.
-
Emanuel Mackelberg - Kris D'Alleine / Porsche 911
Na de brute pech van Oostrozebeke (motor stuk) was het bij De Keyser Sport alle hens aan dek om de Porsche tijdig klaar te krijgen voor de ultieme voorbereidingswedstrijd op Ieper (bedankt Lode, Norbert, Alain, Arne ea). De eerste ronde hadden we nodig om de bijna compleet nieuwe auto opnieuw te leren kennen (nieuwe motor nieuwe boïte, nieuwe remmen, ed) maar toch sloten we deze af op een mooie 12de plaats.
KP 4 tot KP 6 werden afgewerkt in de gietende regen wat voor ons het sein was om zeker geen risico's te nemen want we wilden zeker geen brokken maken. Te traag mochten we echter ook niet gaan want achter ons startte ene Didier Van Wijnsberghe die na zijn problemen de ene na de andere scratch reed. Door het uitvallen van Roelens sloten en we ronde 2 af op een 11de plaats. In ronde 3 voelden we de hete adem van Geert Glorieux in onze nek die stelselmatig tijd op ons terugnam en voor de laatste KP tot op 10 seconden was genaderd (we wisten toen beiden nog niet van de tijdstraf die Geert nog zou krijgen). Dat we net na elkaar startten maakte het nog spannender en we besloten allebei voor die 11de plaats te gaan. Gelukkig dat we een handrem hadden want ik heb hem een paar keer serieus nodig gehad en het bleek nuttig geweest te zijn want we draaiden opeens de 8ste tijd, maar liefst 1 minuut beter dan in de tweede ronde, en vooral we gaven slechts 4 seconden toe op Geert en Peter en daardoor konden we onze 11de plaats veilig stellen.
We onthouden een voor ons schitterende rally (van het vele wachten hadden wij geen last omdat de Historics als eerste mochten starten), voor ons een heel mooi resultaat met een bijna totaal vernieuwde auto, een schitterend debuut van onze teamgenoten Wouter Dekeyser - Veerle Breyne Willaert die in hun eerste rally ooit zonder problemen het einde haalden en een chapeau voor de andere teamleden Bart Maes en Wouter Polfliet die in hun last minute gehuurde auto toch een mooi resultaat haalden.
Bedankt aan onze sponsors, aan Lode De Keyser en zijn team (Norbert, Alain, Kris) voor de service, aan Arne voor de mobilhome en aan de organisatie voor deze schone rally. Nu donderdag 19 juni geven wij onze persvoorstelling voor de Historic Rally van Ieper waar De Keyser Sport normaal gezien met 6 wagen zal starten. Iedereen is dan ook donderdag uitgenodigd in Herberg De Kippe te Merkem voor een hapje en een drankje. Tot dan.
-
Bjorn Renier - Hein Derynck / Ford Fiesta ST
Begin dit jaar werd bij het opmaken van ons programma afgesproken om apart ( mijn broer en ik ) onze thuisrally te rijden. Dus moest één van ons op zoek naar een andere wagen, ik wou al lang eens achter het stuur kruipen van een echt koersbeest dus bij deze een ideale gelegenheid om het eens te riskeren.
Er waren verschillende mogelijkheden, saxo groep a van Philcars, clio Ragnotti, Fiesta,... Door de steeds goeie zorgen door Phil en co wou ik liefst van al bij hem huren maar om punten te scoren moest dit wel ne 2liter groep n zijn. Dus de saxo viel weg, dan hebben we het geluk gehad dat Phil en Hein Derynck mij in vertrouwen namen zodat ik de Hankook-Fiesta kon huren voor Wervik.
Vorige donderdag dan even de Fiesta kunnen aan de tand voelen om zo niet teveel tijd te verliezen in het begin van de rally. Ik had al veel positieve opmerkingen gehoord en kan dit alleen maar bevestigen, de Fiesta is een zeer stabiele wagen die hem gemakkelijk laat besturen om zo vol vertrouwen te kunnen aanvallen. Na de test was ik tevreden en zo kon ik met minder stress de verkenningen aanvatten.
Zaterdag op een vlot tempo aan de wedstrijd begonnen, enkel het weer was wisselvallig. Op de 3de special begon de 3de versnelling moeilijk te doen waardoor het vertrouwen en de concentratie wat minder waren, zo hebben we nog kp's 4 en 6 moeten afwerken terwijl de servicemannen alles klaar maakten om tijdens de service nieuwe kabels te steken zodat het schakelen terug 100% in orde was. De crew heeft dit vlekkeloos volbracht binnen de tijd en zo dus op weg naar de laatste ronde. Door de problemen een 15tal sec verloren maar toch hadden we nog zicht op de klassezege met 12 sec achter op Benoit Huyghe in de Clio, op kp 7 en 8 draaien we de snelste tijd na de 2 evo's en blijkbaar was dit net genoeg om de klasse te winnen met amper 2 sec voorsprong!
Jammer dat de laatste kp niet meer moest worden gereden want had er echt nog zin in en zat goed in men vel in de wagen. Vooraf zou ik getekend hebben voor de finish maar dit is nog veel beter en smaakt naar meer... Bij deze wil ik nog Hein, Petra, Phil bedanken voor de kans die ik heb gekregen, alle mannen die service gedaan hebben en de vrouwkes voor het lekkere eten tussen de specials door. Merci!
Ook voor de vele supporters en aanmoedigingen langs het parkoer, was de max. Jammer genoeg 1 opgave op 7 wagens maar met 3 klassezeges in het Philcarskamp kon de avond goed ingezet worden en tis redelijk laat geworden ook zondagmorgen! Volgende wedstrijd normaal Ettelgem terug met de voetjes op de grond achter het stuur van de 206.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Rally van Wervik , Marnick Vanlancker , Emanuel Mackelberg , Bjorn Renier