15-06-2008
Wervik: Desmet, Vandoorne en Vermeirsch winnen in Wervik
Drie apparte wedstrijden maakten de 34ste editie van de rally van Wervik een heel moeilijke wedstrijd om te volgen. Door dat enkele deelnemers van de ere-prijs Timothy Van Parijs van de baan werden enkele proeven geneutraliseerd voor de VAS deelnemers. Dit zorgde zowel voor de VAS piloten als voor de toeschouwers vaak voor onaangenaam lange wachttijden...
Alhoewel er drie wedstrijden waren, was er slechts 1 winnaar algemeen, op de eerste proeven leek er een strijd te worden gestreden tussen Peter Desmet, ingeschreven in de ere-prijs Van Parijs, en Dirk Vermeirsch die tussen de VAS piloten reed. Peter Desmet kon snel profiteren van de vaak wisselende weersomstandigheden, hij werkte proef 3 af op een droog wegdek, Vermerisch die een pak later moest starten kwam in een stortbui terecht...
John Deconinck zette de scratch en kwam na de eerste ronde aan de leiding met 10 seconden voor op Desmet en 41 op Lietaer die bij zijn Lancer debuut meteen de snelste groep N was. Vermeirsch verloor een pak tijd in die stortbui en stond amper nog in de top 10.
Lang kon Deconinck niet genieten van de eerste positie, op kp 5 was remde hij veel te laat greep naar de handrem en kwam vast te zitten in een gracht... Peter Desmet had nu ruim de leiding in handen, achter de WRC waren het de groep N's van Lietaer, Bruyneel, Munster en Bruneel die volgden.
Desmet kon en werd ook in de laatste ronde niet meer bedreigd en werd in de Broederschool van Wervik onthaald als winnaar van de rally van Wervik. De laatste ronde was echter niet onbewogen... Bernard Munster verloor nog zijn 4de plaats, Munster ging met de mooie Impreza N14 van de baan op de voorlaatste proef. John Deconinck, die na zijn sortie had herstart (mits een straftijd van 20 minuten), ging op de allerlaatste proef heel zwaar van de baan... De bemanning was ongedeerd, maar een toeschouwer liep verwondingen op door de batterij die was losgekomen uit de Lancer. De proef werd ook meteen geneutraliseerd.
Paul Lietaer kon met succes de rally van Ieper voorbereiden, hij klopte bij zijn de kennismaking met de Lancer de meer ervaren groep N rijders Dominique Bruyneel en Yves Bruneel, respectievelijk derde en vierde. Melissa Debackere op stap met de tweede CRACK Lancer sloot de top 5 af net voor Didier Duquesne in de DMS Toyota Celica. Dirk Vermeirsch werd uiteindelijk als zevende algemeen en won de VAS wedstrijd. Verder in de top 10 Timothy Van Parijs als achste dit ondanks wat tijdsverlies door enkele kleine technische problemen aan de BMA Impreza. Geert Vandoorne werd negende en winnaar bij de Historics en ten slotte sloot Filip Dekeerle de top 10 af.
Vooral de VAS piloten kregen te maken met neutralisaties, dit zorgde hier en daar wel voor wat frustraties. "Wij als de “Rally van Wervik” reden amper 2 derden van de koers", aldus Stefaan Prinzie, "ook al zijn we 2e geworden, het was er echt niet leuk!". Stefaan Prinzie viel net buiten de top 10 algemeen, maar klopte in de VAS wedstrijd Bart Maes die in extremis de Lancer van Filip Pyck ging huren. Thuisrijder Marnick Van Lancer reed lange tijd op een vierde plaats, maar dankzij een sterke laatste ronde werd hij nog vierde voor de Megane van Bart Pyck en de C2 R2 Max van Kris Cools.
Bij de Historics hadden we gehoopt op een strijd tussen de Escorts van Vandoorne en Vanwijnsberghe. Maar al in de eerste ronde kreeg de nieuw opgebouwde Escort van Vanwijnsberghe problemen. Hij verloor zowat 3 minuten, in de service kon het probleem aan de versnellingsbak worden hersteld en vanaf toen klokte Didier Vanwijnsberghe alle scratches af. Uiteindelijk werd hij nog knap tweede na Geert Vandoorne. Gunther Monnens was ongetwijfeld een van de spectaculairste Historics en sloot de top 3 af.
Piloten mogen steeds hun reactie ter publicatie doorsturen naar rallylovers.be.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Rally van Wervik , Peter Desmet , Dirk Vermeirsch