05-06-2008
ORC: Reacties na de wedstrijd - deel 3
Piloten mogen steeds hun reactie ter publicatie doorsturen naar rallylovers.be.
-
Koen Lauwaert - Nico Beernaert / Clio R3 Maxi
Na 2 wedstrijden met de clio williams, de sprint in Moorslede waar we overtuigend de klasse winnen en de TAC rally waar we het criterium winnen konden we eindelijk starten met de nieuwe Clio R3 Maxi... De Rallye de Wallonie, het debuut met de R3, was niet echt een hoogtepunt want we moesten opgeven met een gebroken ophanging.
Maar vol goede moed zijn we van start gegaan in Oostrozebeke om de wagen beter te leren kennen voor de rally van Ieper. De eerste ronde van 3 proeven was door de regen en omdat wij op slicks waren vertrokken zeer moeilijk, maar blijkbaar voor de andere deelnemers ook want de tijden waren goed. De 2de doortocht was al veel beter om de auto te leren kennen op Westvlaamse bodem en we waren volop in strijd met de mitsu van Van Craenenbroeck en de Cosworth van Cornelis. We konden regelmatig iets sneller draaien maar op de 2 korte proeven waren de 4wiel aangedreven wagens sneller.
De volgende 2 rondes werden de tijden telkens beter en ik begin de wagen ook beter te begrijpen... Volop aanvallen zoals met de C2 lukt niet zo goed, ik moet nu echt mooie lijnen rijden om de tijden te verbeteren! Na een mooie rally eindigen we 6de op slechts 5 tellen van Bert Cornelis en een half minuutje na Van Craenenbroeck.
Bedankt aan het ORC team voor deze superorganisatie en aan de serviceboys die al vroeg uit de veren moesten...
-
Manu Mackelberg - Kris D'Alleine / Porsche 911
Godverdomme, godverdome, godverdomme. Dat is zowat de samenvatting voor ons van de rally van Oostrozebeke. We waren nochthans met grote verwachtingen gestart. De verkenningen leerden ons dat het om een ideaal parcours ging voor onze Porsche. Het enige wat we konden missen was regen. En zowaar de goden waren ons gunstig gezind. Niettegenstaande het bij ons vertrek naar Oostrozebeke zondagmorgen water goot, was het toch redelijk droog bij de eerste KP. Omdat zowel de remmen als de veringen vernieuwd waren, besloten we om de eerste ronde de kat uit de boom te kijken.
Wat bleek echter, zonder door te duwen realiseerden we de 9de tijd (op 30 historics) op de eerste KP en tweemaal een 13de tijd op de twee volgende KP's. We gingen op service binnen op een voor ons schitterende 12de plaats. De Porsche eens goed onder handen genomen in de service en na een laatste woordje van teambaas Lode De Keyser - "steek maar een tandje bij" - vertrokken we voor de tweede ronde. En toen begonnen de problemen. Nog voor de start van KP4 kreeg de motor heel warm. Gelukkig kregen we dit weer naar beneden maar tijdens de KP was het weer van dat. Veel te warm draaien, verschrikkelijk veel rook binnen krijgen en dan beslissen om zeker niet meer voluit te gaan. Op de lange rechte stukken zelfs gewoon uitbollen om de temperatuur te doen zakken. Zo zijn we tot op het einde van KP 4 geraakt - wonder boven wonder nog een 17de tijd. In de verbinden hebben we geprobeerd om de motor zoveel mogelijk te sparen, maar bij het indraaien naar de start van KP 5 hoorden we opeens "een klop in de motor" en dan weet je het wel. Tegen beter weten in nog eens geprobeerd te vertrekken nadat we een 5-tal minuutjes hadden stilgestaan, maar die "klop" was er nog altijd en dus "game over".
Weg dus met de rally, weg dus met een eventueel mooi klassement en weg VAS-punten. Nog eens serieus gevloekt en dan verder de rally gevolgd en onze teamcollega's Joost De Keyser en Kris Willaert zien uitrijden in hun Golf GTI. Toch bedankt aan onze sponsors, aan de andere collega's die wel wilden helpen maar niet konden, aan Geert Casier voor de hulp en aan onze service crew. Hopelijk halen we Wervik,anders zal het Ieper worden (hopen we).
-
Pedro Capelle - Tom / Ford Puma
Vorig jaar reden we nog met een BMW 2002 tijdens de eerste ORC. Dit jaar was het de tweede ORC rally en voor ons ook de tweede keer dat we een rally reden met de Ford Puma. Het was opnieuw even wennen na de korte rallysprint van de Monteberg. Co-piloot Tom had de notities tot in de puntjes klaargemaakt en serviceman Karel van KB Racing was paraat met de wagen. De eerste van 4 rondes van telkens 3 snelheidsproeven legden wij rustig af, zonder risico's te nemen. Al in die eerste ronde zagen we auto's links en rechts uit wedstrijd vliegen. En dat wilden wij vermijden.
Blijven hang op 4000 RPM
De tweede ronde deden we al flink wat van onze tijden af, de weg was ondertussen ook droog en dat helpt altijd natuurlijk. De 3de ronde ging het nog beter en opnieuw deden we vlugger over de eerste snelheidsproef. Voorbij de flying finish wou de motor echter niet meer trager draaien, hij bleef hangen op 4000 toeren. En dat maakt een hels lawaai als je zomaar stil staat :-) We hadden nog 2 proeven voor de service af te leggen, het toerental was niet lager te krijgen en dus reden we rustig verder, met veel lawaai bij het traag aanschuiven voor de start. Zonder risico's te nemen reden we die proeven uit tot aan de service. Daar bleek dat een waterbuis geklemd zat tussen de gaskabel, en na 5 minuten draaide de Ford Puma weer stationair, netjes rond de 1000 toeren. We hadden nog 1 volledige ronde te gaan en die ging opnieuw goed. We reden de beste tijden van onze dag in de laatste 2 etappes. De wagen ligt ons steeds beter, en in de klasse tussen 1601 cc en 2000 cc reden wij 8ste. Met onze 1695 cc zitten wij aan de laagste kant van die klasse. In het algemeen klassement staan wij 54ste op een startveld van 136 wagens. De volgende rally is "de 12 uren van Wervik". Op 14 juni rijden we dan voor het eerst deze rally.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : ORC , Koen Lauwaert , Emanuel Mackelberg , Pedro Capelle