21-05-2008
Sezoens: Reacties na de wedstrijd - deel 3
Piloten mogen steeds hun reactie ter publicatie doorsturen naar rallylovers.be.
-
Jet Car Racing Team
Vier van de vijf Jetcar-wagens aan de finish in Sezoensrally Bocholt
Jetcar-youngsters Van Tricht en Langenakens schitteren
Op zaterdag 17 mei streek het Jetcar Racing Team met vijf wagens neer in het Limburgse Bocholt. Omdat de Sezoensrally meetelt voor de Euro Rally Challenge, kwamen er tal van potente WRC’s aan de start. In hoeverre zou Kris Princen de strijd met hen kunnen aangaan in zijn Evo 8 groep A ? Wat zouden Vleminckx en Van Tricht in groep N doen met hun Evo 9 ? Zouden Van Keer en Langenakens hun debuut op de Maaskiezel tot een goed einde brengen ? De ene vraag werd al sneller opgelost dan de andere…
Kris Princen: “De taktiek voor de Sezoensrally was dezelfde als die in Tielt: eigen tempo rijden en zien waar we uit komen. Dat bracht ons na twee KP’s op de vierde plaats algemeen als eerste Belg. Aangezien Patrick Snijers al opgegeven had op KP 2 wilde ik proberen zoveel mogelijk punten te sprokkelen voor het BK. Maar op KP 3 weigerde de motor alle dienst. Ik vind de opgave bijzonder jammer voor het Jetcar Racing Team maar ook voor mijn gelegenheidsco Eddy Smeets die zich zijn thuisrally wel ietsje anders had voorgesteld.”
Eddy Smeets: “Mijn 10de Sezoensrally werd de kortste ooit… Ik was er écht niet goed van. Ik kon een beetje troost halen uit het feit dat Kristof de groep N won, dat Jonas opnieuw schitterend reed en dat Roel Vrolix – mijn plaatsvervanger naast Johan Van Keer – de dag van zijn leven meemaakte als gelegenheidsco. Ik heb Kris gevraagd dat we de Sezoensrally samen blijven rijden tot we ze ooit kunnen winnen. Vroeg of laat zal het wel eens lukken… “
Jetcar-patron Johan Van Keer werd voor zijn debuut in Bocholt genavigeerd door Roel Vrolix van Boring Systems. De gelegenheidsco beleefde een prachtige dag en denkt al hardop aan een vervolg…
Johan Van Keer: “In de Sezoensrally moest ik zowel het parcours als de co ontdekken. Maar beiden hebben me aangenaam verrast. Het was héérlijk rijden op het Bocholts onverhard en Roel heeft het uitstekend gedaan. Hij heeft het niet met zoveel woorden gezegd maar ik denk dat hij me doodgeknepen had als ik er in één van de laatste proeven zou afgegaan zijn. Zodoende eindigden we mooi 18de algemeen na een wedstrijd vol fun in de wagen. Het enig minpuntje was natuurlijk de opgave van Kris maar anderzijds staan er wel vier van de vijf Jetcar-wagens aan de finish en wint Jetcar de groep N. En als er een beker voor best geklede team was, hadden we die wellicht ook gewonnen.”
Roel Vrolix: “Dit is een avontuur om nooit te vergeten… en om te herhalen. Het Jetcar Racing Team is zo’n gezellige bende dat dit om een méér vraagt. Vorig jaar was Boring Systems gelegenheidssponsor voor de twee wedstrijden die Eddy Smeets met Kris Princen reed. Als hij in Haspengouw terug naast Kris zit, zal ik proberen om zijn plaatsje naast Johan in te vullen. “
Van Tricht behaalt groep N-zege voor Jetcar Racing Team
Kristof Van Tricht: “ Met een top drie voor ogen, hoopten Ludo en ik om toch mee te kunnen strijden voor de groep N zege. Helaas begon de wedstrijd een beetje in mineur: door een losgekomen turbodarm waren we meteen op achtervolgen aangewezen. Met een groep N-scratch op KP 3 toonden we echter dat we zeker bij de top wilden aansluiten. De meeste tegenstand kwam van de Deen Pedersen en de Nederlander Faes. Laatstgenoemde was erg snel maar in de laatste ronde konden we hem toch nog bijbenen. De beslissing viel zelfs op de allerlaatste KP waar we de laatste drie seconden achterstand konden goedmaken. De zege in groep N werd stevig gevierd op de Sezoens Rally Party. “
Erik Vleminckx: “In tegenstelling tot vorig jaar konden we dit jaar wél de finish halen in Bocholt. Verschillende piloten waren aan elkaar gewaagd in groep N. Eigenaardig genoeg konden we niet mee met de toppers in de klasse. Daar waren verschillende redenen voor: we maakten enkele foutjes en even werd zelfs getwijfeld aan ons eigen kunnen. Maar toeschouwers vertelden ons achteraf dat onze Evo 9 niet zo performant leek dan de andere wagens… Voordat tuner Koen Pauwels hier een grondige inspectie van gedaan heeft, kunnen we daar verder weinig over gissen. Met amper een 13de plaats algemeen en de vijfde in groep N schieten we niet veel op in het kampioenschap. Ik denk dat er daarom nu een tijd van bezinnen over de verdere toekomst aangebroken is.”
Last but not least was er youngster Jonas Langenakens. Na zijn opgemerkt optreden in de Wallonie vond co Peter Adriaens het nodige budget om de Sezoensrally aan het programma toe te voegen.
Jonas Langenakens: “Onze inschrijving was erg last minute maar dankzij Peter kon ik vlugger dan verwacht opnieuw rijden. Het was mijn eerste Sezoensrally en ik zal ze niet gauw vergeten. Ik kon moeilijk beter doen dan de 7de plaats algemeen achter vier WRC’s, één S2000 en de winnende wagen van vorig jaar. Jetcar was dan ook goed vertegenwoordigd op de after party want samen met Kristof hadden we wel iets te vieren. Met twee goede resultaten op rij hoop ik nu wat sponsors warm te kunnen maken voor nog een extra wedstrijd. In principe is de Omloop van Vlaanderen pas de volgende rally maar mits het nodige budget zou ik graag Ieper rijden met een Evo 9 groep N van Jetcar. “
-
Frederik Dekeyser - Issidoor Smets / Subaru Impreza Sti
De schade proberen te beperken Met het vele onverhard maar vooral met de korte bochten wisten Frederik en Isidoor dat ze met hun Thienpont Subaru Impreza STI in deze Sezoens Rally zeker vermogen te kort zouden komen tegen al het Mitsu geweld.
Frederik, “Na de technische aanpassingen voor de Rallye de Wallonie is onze wagen vooral geëvolueerd op basis van motriciteit en stabiliteit wat me meer en meer vertrouwen geeft in het snelle en technische bochtenwerk en de wagen meer en meer als een échte rallywagen begint aan te voelen waardoor ik de wagen opnieuw moet ontdekken”.
Oa. op de vettige en natte ochtendproeven hadden ze hun start niet gemist en stonden ze op een 3de plaats Group N na 3 proeven. Echter van zodra de proeven begonnen op te drogen was ook deze plaats niet meer te houden. Frederik, “We doen alles wat we kunnen om onze plaats te verdedigen maar het zal niet lukken. Als je alleen al telkens de start van L’Honnay ziet dan weet je direct waar de eerste paar seconden liggen met nog maar enkele meters in de proef”.
Als magere troost hebben Frederik en Isidoor van de 4 merkgenoten aan de start de Subaru eer het hoogste kunnen houden. Na hun technische problemen in de Rallye de Wallonie heeft de Subaru opnieuw duidelijk zijn betrouwbaarheid bewezen en finishen ze op een 14e plaats algemeen en 6e in GrN. De schade beperkt, nu op naar het snelle technische parcour rond Ieper op 26 – 28 Juni.
-
Peter Hopmans - Hilde Gijsbrechts / Mitsubishi Lancer EVO 9
Peter, tegenwoordig meer actief in de Belcar dan in rally, nam na een jaar pauze opnieuw een rallystuur in handen. In 2007 stond Peter ook aan de start van de Sezoensrally, maar die was van korte duur na een opgave op kp 3.
Ditmaal liet Peter niets aan het toeval over en ging een Lancer evo 9 huren, made by Colsoul. En om het geheel compleet te maken kreeg Peter de nota's voorgelezen van vrouwlief Hilde Gijsbrechts. Voor Hilde was het al twee jaar geleden en de spanning zat er dus zeker in voor haar.
Een nieuwe wagen, gebrek aan competitieritme (in de rally althans), een co-pilote die een comeback maakte en gure weersomstandigheden. Redenen genoeg om de rally voorzichtig aan te pakken. In het verleden is in Bocholt trouwens meermaals gebleken dat aankomen gelijkstaat een goed klassement.
Kp 1 werd wat te voorzichtig gestart, maar net zoals de meeste piloten gingen wij ook even het parcours 'aftasten'. Hilde maakte een uitstekende comeback en zat meteen in het goede ritme. Tijdens een eerste regroup maakte wij een balans op. De koplopers in Gp N zijn te snel voor ons en wij willen absoluut finishen. Dus beslisten wij maar een andere koers te varen en wat spektakel te verkopen.
Kp na kp voelden wij de wagen beter aan en het amusementsgehalte in de wagen was hoog ! Hier doen wij het tenslotte voor... Na kp 5 merken wij op de verbinding op dat wij lek staan. Enkele minuten resten ons nog om op tijd aan de volgende TK te staan. Uitgerekend de teams met wie wij in strijd lagen voor het klassement, komen ons helpen wisselen. In een recordtijd konden wij terug door rijden. Daarom een grote dank u aan Johan Vankeer en Jos Hermans (en hun co's natuurlijk) !!! Het grote bewijs dat er nog degelijk een leuke sfeer bestaat tussen de deelnemers.
Op kp 9 (Goolder) hebben wij minder geluk. Op onverklaarbare wijze rijden wij lek, rechts vooraan. Met nog maar 2 Ă 3 kilometer te gaan en te weinig plaats om veilig te kunnen wisselen naast het parcours, besluiten wij door te rijden. Maar onze lekke band spaart onze wagen niet. Het spatbord zagen wij letterlijk wegvliegen en wat bedrading sneuvelde. Kostbare 40 seconden gingen verloren en meteen ook de strijd met Johan Vankeer.
De Sezoensrally 2008 was weerom een voltreffer voor ons. Een leuke rally in een leuke sfeer, dankzij het team rond Jef Steensels. Wij hopen budgettair rond te geraken om binnen 2 weken Oostrozebeke mee te rijden. Later meer hierover.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Sezoensrally , Johan Van Keer , Frederik Dekeyser , Peter Hopmans , Kristof Van Tricht , Jonas Langenakens , Erik Vleminckx