01-05-2008
Wallonie: Reacties na de wedstrijd - deel 3
-
Stefaan Prinzie - Sharon Vermeulen / BMW M3
Wat moet je meer hebben, droog weer en een rally die mij het meest geliefd is. Ik denk dat ik voor de 12e keer de start nam te Jambes. Verleden jaar tikten we nog als 12e algemeen af, wat we dit jaar gingen doen had ik niet kunnen voorspellen daar de concurrentie veel groter was.
De verkenningen waren moeizaam verlopen, door pech met de verkenningswagen konden we toch nog ter plaatse een andere wagen op de kop tikken, een Land Rover Discovery met 300.000 km op de teller, verre van ideaal maar beter dan niks.
Na de show kp van vrijdag gingen we zaterdag met het mes tussen de tanden van start. Meteen was het duidelijk dat de auto niet vooruit ging, een sensor was losgekomen en het programma van de motor deed alles uitgezonderd power bezorgen.
Na een service beurt was alles opgelost en konden we meteen gaan achtervolgen. Voor de gelegenheid hadden we een GPS aan boord, daar konden we na iedere proef onze gemiddelde snelheid, die opliep tot 117 km/h en onze topsnelheid, die opliep tot 228 km/h aflezen. Echt plezant die proeven van de Wallonie.
We klommen goed op in het klassement maar een kp of vier voor de zaterdag etappe kon afgewerkt worden voelde ik de koppeling verzwakken, nochtans was alles nieuw van Tielt. Meteen greep Caen rallysport in, een stuk werd per expres van Roeselare naar Jambes gebracht. Wij moesten er enkel voor zorgen dat we de meet haalden met de koppeling die alsmaar slechter functioneerde. Eens de grote service beurt binnen gereden konden de Caen’s beginnen sleutelen en ja na 45 min konden we vertrekken met een nieuwe koppeling! Bedankt service mannen!!!
Op zondag morgen hadden we even de tijd om de details van de herstelling af te werken. We vertrokken toen van een 15e plaats, veel opschuiven gingen we niet meer kunnen zonder dat er uitvallers waren. Die uitvallers waren al meteen te noteren, toen we Patrick Snijers langs de weg zagen op de eerste speciale, dit vind ik persoonlijk heel jammer want had hem graag zien winnen, enkel maar om de inzet van sponsor en team te belonen. Her en der moesten er jammer genoeg nog enkele teams voor ons de strijd staken, onze beurt was er ook bijna geweest toen de starter het liet afweten maar dan lieten we maar alles draaiende tijdens het verloop van iedere etappe. Niet evident met het warme weer. Naar het einde toe moesten we ons nog even scherp zetten met onze naaste achtervolgers, Vleminckx en Depuis kwamen druk zetten, beiden met een heuse groep N maar die konden we net afhouden en zo plaatsten we ons op de twaalfde stek algemeen (idem 2007) en terug een overwinning in groep M.
Heel tevreden kijken we uit naar onze volgende nationale deelname te Bocholt, na deze rijden we Wervik en dan laten we even onze BMW M3 op stal om de Ypres westhoek rally te rijden met een C2 R2 van het Caen rallysport Team.
-
Kris Cools - Pieter Seys / Citroen C2 R2 Max
We starten de vrijdagavond met de rally in zeer moeilijke omstandigheden, want geen van beiden heeft ervaring in de Wallonie en het is ook de eerste keer samenwerken in de wagen. Ikzelf ben gewoon nota’s te lezen in een saxo gr N, dus de overstap naar de C2 R2 MAX is enorm.
Op de showproef de vrijdagavond verliep alles goed en hadden we geen problemen. De zaterdag daarentegen gingen we van start op Kp Gesves die kort maar zeer snel is en vanaf dat moment besefte ik dat de overstap niet gemakkelijk zou gaan. Tijdens de eerste twee kp’s had ik daardoor enkele fouten gemaakt die ons tijd gekost hebben. Vanaf kp 3 wist ik al wat ik kon verwachten en ging het beter en beter, waardoor zowel ik als Kris meer vertrouwen kregen in de wagen. In een rally zoals deze is het al moeilijk zonder ervaring te kunnen volgen, dus was het niet gemakkelijk om de verloren tijd in het begin van de dag terug goed te maken. Later op de dag werden er nog mooie tijden gereden en in de kp’s in het donker was het verschil maar 3 seconden met het rijden tijdens de dag, dus voor Kris die enorm op nota’s rijd is dit toch wel een bewijs dat het lukte met ons in de wagen. Zo sloten we de eerste etappe af als 28ste algemeen.
Bij het starten van etappe 2 ondervonden we direct dat het een groot verschil was met de kp’s van de zaterdag. De zondag waren het meer technische parkours. Alles verliep goed tijdens de twee eerste boucles, we stonden telkens hoger in het klassement, doordat we ons ritme gevonden hadden en ook door de vele uitvallers. Voor de start van de twee laatste kp’s maakte ik Kris duidelijk dat we niets meer konden winnen en dat aanvallen zeker niet de bedoeling was op de laatste twee kp’s. Maar op de voorlaatste kp liep het eerst mis toen de wagen uitbrak in een linkse bocht waar we vervolgens door een omheining gevlogen hebben en niet alleen vele seconden verloren hadden, maar ook de bumper en de spiegel van de C2. Toen we konden verder rijden was de remzone aan de pinne links totaal verkeerd en kon Kris op het laatste moment nog met de handrem draaien om het stro niet te verzetten. Weer een warm moment dus, en Kris besluit om zijn tempo terug op te voeren en dat werpt zijn vruchten af, met op de laatste kp zelfs nog een 17de tijd algemeen.
Nu weten we dat het beter is je tempo te behouden dan te twijfelen als je wil trager rijden. Als je ziet dat we zaterdagmorgen nog een 58ste plaats hadden door de fouten en teruggeklommen zijn naar de 19de plaats algemeen kunnen we zeker tevreden zijn. En zo zijn we vierde in de klasse geworden en staat Kris aan de leiding in de drukbezette klasse van het BK.
Ik wil vooral nog iedereen bedanken die me geholpen heeft met het verloop van de rally, met zeker Andy die me enorm geholpen heeft met de voorbereiding, Kris die me deze mooie kans gegeven heeft en die rustig bleef tijdens de fouten in het begin toen ik nog moest wennen aan de nota’s en iedereen van Philcars voor de goede zorgen aan de wagen, en natuurlijk Bruno voor het verloop van de rally te volgen en de mooie beelden die zullen op dvd gezet worden. Voor mij was het een enorme ervaring en de rally’s die Kris zal rijden zal ik hem altijd volgen en zeker wanneer het kan supporteren!
-
Frederik Dekeyser - Issidoor Smets / Subaru Impreza
Geen finish
Deze keer geen positief einde voor Frederik en Isidoor. Na de klassementspoef van Hamois, de 4e proef op zaterdag was het gedaan. “Tijdens de proef roken we olie in de auto maar we vermoedden dat het van een voorganger was. Op de T situatie na het onverhard ging ik even rechtdoor zonder te weten waarom. Na het einde van de proef direct na ons vertrek aan de stop werden we gebeld dat we een plas olie hadden achtergelaten. Een directe controle op de verbinding maakte alles duidelijk. Gans het linkse voorwiel hing vol olie alsook de volledige onderkant. Na goed 4 km op de proef was blijkbaar de retour van de versnellingsbak los gekomen waardoor we alle olie kwijt waren met de definitieve opgave en stukke schakelbak als gevolg.” klonk een ontgoochelde Frederik net na zijn aankomst op de service in Jambes.
Toch is deze wedstrijd voor hen beide geen ontgoocheling. Het is duidelijk te merken dat er evolutie is gemaakt. Op Natoye werd oa. de maat genomen van Bonjean met de Lancer EVO7 en op 15,5 km lange proef werd slechts 6 sec toegegeven aan Collard. Frederik, “We hebben sinds de TAC Rally niet stilgestaan. Een technische evolutie die nodig was, maar wat voor mij toch ook enige aanpassing met zich meebracht. Op de showproef boven op de Citadelle op vrijdagavond voelde ik al duidelijk het verschil en draaiden we nagenoeg dezelfde tijd als L’Honnay, onze grote concurrent in het kampioenschap. Op Natoye en Hamois was het al duidelijk dat ik geen lange leerschool nodig had. Het stemt me vol vertrouwen voor Bocholt.”
Frederik en Isidoor verliezen welliswaar hun leidersplaats in het Kampioenschap GrN maar staan nog steeds behouden op een 2e plaats op 2 punten van hun directe volger. Het Thienpont Cars team uit Merelbeke en hun Subaru Impreza STI staan dan ook super gemotiveerd om aan te zetten in dé “gravel” rally van het Belgisch Kampioenschap in Bocholt op 17 Mei.
-
Jos Herman - Robin Barbez / Mitsubishi Lancer EVO IX
Ondanks ideale omstandigheden werd de 25° uitgave van deze rally een zeer moeilijke wedstrijd. Vooral de zaterdag was niet van de poes : ongelofelijk snelle stukken op hobbelige gladde wegen. Het deelnemersveld was indrukwekkend met een 6 tal auto's van meer dan 400 PK, 14 group N's, snelle C2 's en ikweet niet wat nog.
De show Kp op vrijdag deed me terugdenken aan Rally cross ; een lange dag waar je bij momenten moet zoeken hoe je op een rustige manier de start om 22 h kan halen zonder teveel spanning op te bouwen.Het onverhard lag er zeer glad bij zodat de tijden iets trager waren dan in 2007. Rally-seventeen beeindgde de show Kp op een 23° plaats.
Zaterdagmorgen de echte start met reeds vanaf de 3° proef een voorsmaakje van wat komen zou : ontzettend snelle proeven met totsnelheden voor onze Mitsu tegen de 200 km liep, de Porsches tot 238 km/h. Normaal haal je die snelheid voor enkele honderden meters , nu waren er echter stukken bij van meerdere Km 's tegen topsnelheid, op wegen waar je met een tractor moet opletten om op de baan te blijven. Geef mij maar de kick van technische proeven met couperen ,glijden, remmen en schakelen tegenover op topsnelheid te hopen dat je dat éne bobbeltje teveel niet tegenkomt.
We draaiden tijden rond de 25 ° plaats waar we ons in konden vinden omdat de proeven van zondag de onze zouden zijn. Door een schuiver zonder veel schade op KP 9 tuimeleden we van de 26° naar de 38° plaats ( 2 min tijdsverlies). Day V Tec herstelde ons beestje snel en de jacht naar de top 20 was open. De Zaterdag eindigde op de 31 ° plaats.
Technishe Kp's , onverhard ,asfalt met veel grip....alles zou goedkomen vandaag. En het is gelukt, we wouden 1 plaats winnen per proef en alzo de top 20 induiken. Mede door enkele uitvallers (het is een lange rally) behaalden we een mooie 18° plaats algemeen. Er had nog meer ingezeten indien we op de hoogte waren geweest van de juiste tussenstanden (2 plaatsen binnen 9 seconden). De jump in Nannine zullen Paula en onze supporters niet snel vergeten (ik probeer de beelden op de site te zetten)... De grote haag daar is er geplaatst om rally-auto's uit de tuin te houden en ons terug op de weg te smijten. We waren maar wat blij dat ze er staat.
Robin en ikzelf zijn tevreden over het week-end en kijken reeds uit naar Bocholt waarvoor we onze autonog iets sneller proberen te maken.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Rallye de Wallonie , Stefaan Prinzie , Kris Cools , Frederik Dekeyser , Jos Hermans