29-04-2008
Wallonie: Reacties na de wedstrijd - deel 2
Piloten mogen steeds hun reactie ter publicatie doorsturen naar rallylovers.be.
-
JET CAR RACING TEAM
Ook pech voor Jetcar Racing Team tijdens de Wallonie
In extremis stonden er vier geblokte Lancers van het Jetcar Racing Team aan de start van de Rallye de Wallonie. Het duo Van Tricht – L’Hoyes moest verstek laten gaan voor de derde manche van het BK. Kris Princen (4) was paraat om al het goede van TAC Tielt te bevestigen. Jonas Langenakens maakte de overstap van groep N naar Groep A op zoek naar een mooi algemeen resultaat. Erik Vleminckx wou in Groep N revanche nemen voor de ontgoochelende beurt in Tielt. Johan Van Keer wilde de opgave van vorig jaar definitief vergeten in zijn tweede Wallonie. Ondanks alle goede voornemens kreeg het Jetcar Racing Team - zoals zoveel anderen - af te rekenen met pech...
Het BK lijkt een spannende editie tegemoet te gaan. De strijd voor de overwinning zou even warm worden als het eerste zomers weekend van eind april. Maar de 23 KP's leken eerder een "survival of the fittest" te worden want de slopende Wallonie kende een groot aantal opgaves. Helaas was Jetcar-speerpunt Kris Princen Ă©Ă©n van de eerste namen op de lijst met opgaves.
Princen: “We waren vrijdag rustig gestart om zeker geen brokken te maken op de Citadel. Het is een show-KP en daar hebben Bram en ik dan ook een beetje aan gedacht... Ondanks een kleine schuiver draaiden we de vierde tijd. Op KP Gesves - de eerste van zaterdag - moesten we de PK-rijke GT’s voor ons dulden. Ik had vooraf gezegd dat de rally voor ons zou beginnen op KP 3 Crupet maar het draaide anders uit: daar eindigde de wedstrijd al voor ons. Jammer maar helaas. We kunnen alleen maar hopen dat het in de volgende wedstrijd beter gaat."
Langenakens had voor deze rally gekozen om met een groep A configuratie te rijden. De keuze voor extra vermogen moest het mogelijk maken om wat beter te scoren in het algemene klassement.
Langenakens: “ In samenspraak met Koen Pauwels en Johan Van Keer hadden we besloten om de wagen om te bouwen naar een Groep A. Extra vermogen is altijd een troef in een rally als de Wallonie, maar vooral ook de hydraulische handrem zou me meer vertrouwen geven. Ik voelde me vanaf de eerste wedstrijdmeter super in de wagen. Op de Citadel stonden we zelfs een tijdje met de scratch genoteerd. Tijdens de tweede wedstrijddag reden we een stevig tempo waardoor we onze plaats vooraan in het klassement konden handhaven. Enig minpuntje was een kleine schuiver die ons wat terugzette. Maar niettemin konden we als 12de van start gaan op zondag, net achter de C2's van Beco en Burton die respectievelijk 28” en 51” voor ons stonden. We wilden het tempo een beetje opdrijven om deze kleine voortrekkers bij te benen. Dat lukte vrij snel met Beco maar Burton weerde zich goed. Voor de start van de voorlaatste KP stonden we nog 14 seconden achter hem maar na een sortie verdween hij uit de wedstrijd. Mede door de opgave van de toppers - Snijers, Casier en Van Woensel - konden we opklimmen tot de 8ste plaats algemeen en 2de in groep A, een resultaat dat ik nooit had durven dromen...
De groep N piloten Vleminckx en Van Keer zagen het zo al sterke deelnemersveld versterkt worden met toppers zoals Collard en Romain. Ook zij hadden dus een hete strijd voor de boeg.
Vleminckx: Door privé problemen was de voorbereiding voor deze rally allesbehalve optimaal verlopen. Op de eerste twee wedstrijddagen voelde ik mij niet goed. Dankzij een geruststellend telefoontje op zaterdagavond kon ik me zondag terug beter op de rally concentreren. Johan en ik waren dan ook vastbesloten om onze 17de plaats algemeen te verbeteren. Pauwels Motorsport deed een prachtjob op zaterdagavond door de koppeling binnen tijd te vervangen. Daardoor waren we topfit om de strijd met Dupuis en Prinzie aan te gaan. Dupuis moest al snel de rol lossen we kwamen heel kort bij Prinzie maar onze achterstand bleek te groot. Een 12e plaats algemeen (4e groep N) is niet slecht maar we weten dat, indien we 3 dagen voluit hadden kunnen gaan, er heel wat meer had in gezeten. Dat geeft ons moed voor de volgende manche in Bocholt.
Van Keer: “Ik startte voor de eerste keer dit seizoen met Eddy Smeets als co. We hadden afgesproken om een strak tempo te rijden en om ons in eerste instantie te amuseren, om zo de wrange smaak van de vorige editie weg te spoelen. Dat bracht ons zondagmorgen op een 24ste plaats. Tijdens de laatste wedstrijddag was de top 20 ons doel en dat werd al na de eerste ronde behaald. De zondagse proeven - in het bijzonder Malonne - lagen ons goed maar helaas betekende de laatste keer Malonne ook onze opgave. Op het moment dat we virtueel 15de algemeen stonden - aangezien we Burton al op iets ervoor in de kant zagen steken - brak het rechtervoorwiel af. We hadden niets geraakt ervoor maar bij het afremmen voor een linkerbocht, klapte het wiel ineens los. Het is bijzonder spijtig dat we zo'n ontspannen en fijne rally niet konden afsluiten met een mooi resultaat."
-
Wim Lootens - Bert Minne / Renault Clio
Na onze 4de plaats in de TAC Rally besloten we deel te nemen aan de Rally de Wallonie. Bij het bekijken van de deelnemerslijst bleek het een moeilijke opdracht te zijn met een hele reeks Evo’s en streekpiloten. Hierbij nog dat het een heel anders parcours is, een heel rap en mooi parcours.
De eerste kp werd direct een grote uitdaging, met een heel rappe afdeling in een bos, tijdens de eerste passage draaiden we daar een mooie 6de tijd. We hielden een goed tempo aan, maar net voor de finish van de 3de kp reden we een lekke band. Na de eerste ronde stonden we zo 10de algemeen.
Tijdens de volgende passage door het bos probeerden we het iets vlotter, dit liep echter mis af toen we in een hele rappe rechtse waar de auto uitbrak en enkele malen ronddraaiden om zo tot stilstand te komen in de berm. Gelukkig geen schade en konden we door enkele mensen eruit geduwd worden. Hierdoor verloren we 4 minuten en tuimelden we van een 10de plaats naar een 58ste plaats. Even twijfelden we of we nog verder zouden rijden na zo’n warm momentje. Maar aangezien het nog maar onze 2de echte wedstrijd was met de Clio wilden we er nog meer ervaring mee opdoen en de ophanging nog verder afstellen. Met nog wat verschillende set-ups te proberen zijn we tenslotte tot een ideale afstelling gekomen voor de rally, die ons in de toekomst zeker ten goede zal komen.
Maar we finishten toch nog mooi net buiten de top 20. Nu de wagen klaarzetten voor één van onze favoriete rally’s, de Sezoensrally met 30% onverhard.
-
SMS-team: Vankemmel - Vandemoortele / Opel Ascona A
Eerst en vooral een woord van dank aan de organisatoren (Automobile Club de Namur) en de RACB om de het 9 deelnemers tellende Historic-clubje vooraan te laten starten.
Omwille van onze deelname aan de LRT Comines Rally dienden we via een toegestane derogatie de verkenningen op woensdag uit te voeren. Voor Stephen waren het acht volledig onbekende KP’s en dit op één dag verkennen is bijna onmogelijk. Dank zij de assistentie van Pol Quatannens konden we alle KP’s 3 keer afrijden (behalve de laatste).
Door de gebrekkige kennis van het parcours was Stephen nogal gespannen zaterdagmorgen. Tijdens de eerste doortochten kwamen we enkele keren voor een verrassing te staan maar Stephen slaagde er telkens in gepast te corrigeren. Alhoewel we over een redelijk krachtige motor beschikken voelden we toch een gebrek aan power in de vele “klimmende” stukken die de KP’s rijk zijn. Naarmate de wedstrijd vorderde kreeg Stephen meer voeling met de “ideale lijn” en de tijden werden stelselmatig beter. Door het mooie weer was de grip fantastisch (behalve de eerste kilometers van de KP Natoye dan). Het zaterdaggedeelte konden we afsluiten op een 1ste plaats gevolgd door de Transeurope van Chris Debyser (op 1’30” sec) en de Escort van Craig Salter (op 2’30”).
Op zondagmorgen kampten we opnieuw met het gebrek aan kennis van de KP’s. Hierdoor dienden we wat voorsprong prijs te geven. Chris Debyser dreef het tempo op (het hendeltje …) en bleef aandringen. Het kwam er dus op aan geen fouten te maken. De opluchting was groot bij de aankomst van de laatste KP, eindelijk waren we zeker van de overwinning.
Door een gezamenlijke overeenkomst met de Historics ging de wedstrijdleiding akkoord dat er geen verplichting was om in het wagenpark te blijven tot de uitslag officieel was. Zo slaagden we erin om tegen iets na achten al te toasten op de overwinning bij onze sponsor” Bruno’s wijnboetiek” te Zonnebeke. Hierbij nog een dikke merci aan onze servicecrew: Jos, Hendrik, Stefaan, Bruno, Pedro en Mathieu.
-
Vincent Verstraete - Dieter Verbeke / Peugeot 106 GTI
Voor ons was het bijna geen Rally de Wallonie. De vrijdag van de technische controle werd namelijk nog vele uren aan de wagen gewerkt waardoor ik toestemming gevraagd heb om pas op zaterdag naar de technische controle te mogen gaan. Dit ging voorgelegd worden tijdens de vergadering van de technische commissarissen op vrijdagavond. Toen ik om 23u aankwam in Namen wist ik dus eigenlijk niet eens of ik zou mogen starten de volgende dag !!!
De technische controle op zaterdagmorgen bleek uiteindelijk geen grote problemen te scheppen. Bedankt Freddy Hindryckx van Autstal Atlantic, Jean Broeckx van de relatie deelnemers en Kurt Van Campenhout van de KACB !
De 1ste KP was een korte, maar snelle KP. Bij het 1ste echte remmaneuver brak de wagen echter uit waardoor ik geen vertrouwen had in de wagen. Dit probleem sleepte de ganse KP aan, maar gelukkig loste het probleem zich vanzelf op vanaf KP 2. Op KP 2 voelde ik wel dat ik vermogen tekort kwam. Geluk bij een ongeluk werden KP 3 en 4 geneutraliseerd. Het tekort aan vermogen werd tijdens de service gedeeltelijk vakkundig opgelost door serviceman Steven. De 2de boucle deden we 14” af van onze tijden van de 1ste boucle en het begon dan ook goed te vlotten. We kenden nog even een warm momentje op een glad stuk op KP 3 en op KP 4 gingen we even een talud op en sukkelden we bijna in de gracht na een korte linkse.
De laatste 2 KP’s van de dag kreeg ik nog meer vertrouwen zodat we nogmaals onze tijden verbeterden (met 8” tov de 2de ronde en met 21” tov de 1ste ronde).
We eindigden uiteindelijk op de 28ste plaats en als 3de in de klasse na een warme, supersnelle rally. Bedankt aan co Dieter voor het snelle lezen van de nota’s, serviceman en manusje van alles Steven, Inge, Marieke, Steven, Bert en Thomas voor de catering, het supporteren en de ambiance.
Onze volgende wedstrijd wordt de Monteberg op zaterdag met als co Nick Borms.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Rallye de Wallonie , Kris Princen , Erik Vleminckx , Jonas Langenakens , Johan Van Keer , Wim Lootens , Stephen Vankemmel