28-04-2008
Wallonie Fiesta Trophy: Neuville in de sporen van Martin
Er lijken verschillende gelijkenissen te bestaan tussen Anthony Martin en Thierry Neuville. Allebei zijn het laureaten van de "Rally Contest" georganiseerd door Ford en de RACB om jong rallytalent te ontdekken, respectievelijk in 2007 en 2008. Vervolgens bevestigen ze hun statuut door meteen hun talent te showen. Twaalf maanden geleden won Anthony Martin zijn eerste rally in de Wallonie in zijn tweede wedstrijd met de Fiesta ST. Dit jaar doet Neuville even goed, want ook hij won dit weekend de klassieker in Namen.
Na het spannende verloop van de East Belgian Rally keek iedereen uit naar de Rally van Wallonië. Die is immers traditioneel heel spannend, met heel kleine verschillen. We werden niet ontgoocheld!
In de loop van het weekend kende de wedstrijd drie leiders (Martin op de eerste 2 proeven, Cherain op de 3de en 4de proef en vervolgens Neuville tot de finish). Tussen de eerste vijf bedroeg het verschil lange tijd slechts een handvol seconden (Neuville, Cherain, Martin, Baugnet en Taminiaux). Zonder een gemist rempunt in Crupet had Verhees dat groepje vervoegd. Maar liefst acht verschillende piloten klokten een scratch (zie de tabel). De cijfers spreken voor zich en de Rally van Wallonië zal de geschiedenis ingaan als razend spannend.
Eens aan de leiding, controleerde Thierry Neuville perfect zijn voorsprong. In eerste instantie stond hij onder druk van Cédric Cherain die amper 8"6 verloor tijdens de eerste etappe. Maar, Cherain moest zondagochtend opgeven (wiellager), waardoor Anthony Martin de tweede plaats pakte. Even leek Martin de forcing te voeren met de eerste twee besttijden op de slotdag, maar Neuville reageerde en bouwde zijn voorsprong verder uit. De posities wijzigden niet meer.
Vincent Taminiaux (van de baan in Hamois na een uitstekende start), Nikias Priem (bediening van de versnellingsbak) en Cédric De Cecco (pomp van de stuurbekrachtiging) moesten zaterdag al opgeven. Xavier Baugnet reed op de derde plaats, met een ontketende Cédric Verhees in zijn spoor. De piloot uit Visé naderde tot op 3"8 van de Fiesta nr. 42, maar hij moest de rol lossen door een elektrisch probleem op de proef van Bois-de-Villers. Het kostte Verhees meer dan 4 minuten!
Taminiaux, zondag dankzij de SupeRally weer gestart, reed zich in de kijker met een scratch op de tweede doortocht in Nannine. Verder onthouden we zeker ook de prachtige vierde plaats van debutant Mathias Boon.
De volgende etappe staat gepland in Ieper, vlak voor de zomervakantie.
Comments
Martin-Borguet (#40)
"Een prachtige wedstrijd! Zaterdag hadden we een paar remproblemen, maar zondag ging alles uitstekend.In vergelijking met vorig jaar zijn we nog sneller, maar Neuville is snel, heel snel!"
Cherain-Jalet (#41)
"Jammer van de schade. Hoewel we vrijdagavond alles vervangen hebben, is deze sortie misschien toch het gevolg van onze tik tegen een borduur op de Citadel. We zaten goed in het ritme, vooral in het donker, toen we bijna alle snelste tijden reden. Deze opgave is frustrerend, want de mechaniek liet ons in de steek toen we nog in strijd waren voor de overwinning. We maakten geen fouten, maar we hebben nu geen joker meer…"
Baugnet-Xavier (#42)
"De top 3 was ons doel na onze podiumplaats in de East Belgian Rally. Ik ben heel tevreden, want voor het kampioenschap is dit een uitstekend resultaat."
Neuville-Maraite (#43)
"Het verliep perfect. Wat een rally! Wat een weekend! En wat een organisatie! Het ritme lag constant heel hoog en ik moest Cherain in het oog houden, want die naderde tot op een paar seconden. Zijn opgave maakte het een stuk eenvoudiger, want Martin zat op een halve minuut. Toch moest ik blijven opletten, want een lekke band of een foutje had me de zege gekost."
Deburghgraeve-Verfaillie (#44)
"Omdat we niet veel competitie-ervaring hebben (4 provinciale rally's en de East Belgian Rally), begonnen we aan de wedstrijd zoals in Stavelot. Een rustige start om vervolgens op te bouwen. We staan aan de finish, we hebben ons goed geamuseerd en ervaring opgedaan. Kortom, de balans is positief."
Verhees-Gonay (#50)
"Een beetje onderstuur en even rechtdoor in Crupet, waar we ongeveer 20" verloren (motor afgeslagen) waren onze grootste problemen zaterdag. De ophanging stond te hard afgeveerd. Nadat alles naar mijn hand stond, was ik vastbesloten om de derde plaats van Baugnet over te nemen, maar in Bois-de-Villers viel de motor plots stil. Pas na 3 of 4 minuten startte hij opnieuw! Omdat ik niets meer te verliezen had, wilde ik absoluut de scratch rijden op de laatste twee proeven. Op de allerlaatste proef, Bois-de-Villers, was ik iets te optimistisch. We staken een tijdje in een greppel. We zijn heel ontgoocheld en we zullen daarom niet aan de start komen in Ieper."
Taminiaux-Vandewauver (#52)
"We begonnen niet slecht, maar we moesten opgeven nadat ik met de achterkant een elektriciteitspaal velde zaterdag. (over dit onderwerp vertelde zijn copiloot, niemand minder dan "Vande": "ik had geen schrik. Ik heb nooit schrik, maar ik was wel wat in de war!"). Zondag gingen we opnieuw van start in SupeRally om extra ervaring op te doen. We reden een scratch in Naninne."
Priem-Pattyn (#53)
"Het zit dit seizoen niet mee. Na onze sortie in de East Belgian Rally keek ik uit naar deze wedstrijd. Maar, vanaf het begin waren we niet in staat het tempo van de toppers te volgen. Daarna liet de bediening van de versnellingsbak ons in de steek. Hopelijk gaat het beter in Ieper."
Berville-Malais (#60)
"Ik had voordien maar een paar VAS-wedstrijden gereden, waaronder twee in de Fiesta ST. Hier ontdekte ik het parcours. Na onze problemen met de versnellingsbak (geen 3de en 4de) zaterdag, begon onze wedstrijd in feite pas in de tweede ronde. Zondag maakte ik een paar foutjes: rechtdoor in Naninne, daarna in Malonne, waar ik achterstevoren ging. Globaal gesproken ben ik tevreden. Omdat ik in Ieper woon, kijk ik vooral uit naar mijn thuiswedstrijd. Een prognose doe ik niet. Ze gaan vooraan enorm hard."
Cetinkaya-Yilmaz (#61)
"Met veel plezier keerde ik terug naar België. Ik vergelijking met vorig jaar, toen ik ook aan mijn Belgische campagne begon in de Wallonie, ben ik 1 tot 2 seconden per km sneller. Maar, we zitten nog ver van de snelsten, die heel hard gaan. Tijdens de tweede dag hadden we wat problemen met de stuurbekrachtiging. Mijn programma voor 2008 is goed gevuld: Fiesta Sporting Trophy in Turkije en Internationaal, met 6 WK-manches, maar verder ook Ieper, de Omloop en de Condroz."
Boon-Sonck (#62)
(Reed zijn eerste rally) "Ik maakte kennis met de Fiesta ST in de finale van de "Rally Contest". Ik had dit weekend alles te leren: een rally rijden, de wagen, het parcours, de copiloot… Daarom begon ik op mijn eigen tempo, 100% op safe, om stelselmatig te leren. De 2de tijd op de derde doortocht in Crupet doet me enorm deugd. Dat bewijst dat ik, mits wat meer ervaring, vooraan mee kan draaien. Maar, ik heb geen haast. Ik heb nog een gans seizoen de tijd. Ik zal ook nog een paar extra wedstrijden rijden als training (vb. Wervik). Voor het overige is er nog 2009. Maar, ik zal het wel moeten combineren met mijn studies graduaat elektro-mechanica. In september begin ik aan die studie."
Classifications
1. Neuville-Maraite, 2:28'04"8"
2. Martin-Borguet, + 21"5
3. Baugnet-Beck, + 1'42"9
4. Boon-Sonck, + 2'50"8
5. Deburghgraeve-Verfaillie, + 7'56"1
6. Berville-Malais, + 8'21"7
7. Cetinkaya-Yilmaz, +10'02"6
8. Verhees-Gonay, + 13'01"5
9. Courteyn-Blondeel, + 9'42"8.
Championship standing after round 2 of 6
1 Martin - 38
2 Neuville - 35
3 Baugnet - 32
4 Deburghgraeve - 28
5 Cherain - 18
6 Boon - 15
7 Berville - 13
8 Verhees - 12
9 Courteyn 11
Bron Ford persbericht
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Rallye de Wallonie , Thierry Neuville , Ford Fiesta Sporting Trophy