27-04-2008
Wallonie: Reacties na de wedstrijd
Piloten mogen steeds hun reactie ter publicatie doorsturen naar rallylovers.be.
-
Raphaël Auquier - Cédric Pirotte / VW Polo S2000
Te korte kennismaking met de Polo S2000 voor Raphaël Auquier
"Sterke tijden… en een zwarte kat"
Raphaël Auquier en Cédric Pirotte, vijfde in het algemeen klassement na vijf proeven, hadden niet gedacht zo sterk te beginnen aan hun eerste rally aan het stuur van de Volkswagen Polo S2000 van het team René Georges. Hoewel ze moesten opgeven, maakte het duo indruk. Ze kijken al vol ongeduld uit naar de volgende afspraak.
Raphaël keek reikhalzend uit naar de start van deze Rally van Wallonië. Toen hij vrijdagavond van start ging op de showproef op de Citadel, had de jonge piloot als doelstelling het opbouwen van vertrouwen aan het stuur van zijn nieuwe rallywagen in de eerste wedstrijdkilometers: "Ik heb de wagen bewust geforceerd in de eerste bochten om te voelen hoe het chassis reageert. Zo kon ik vertrouwen opdoen met deze wagen, die ik moest leren kennen. Na de finish van de proef van 5 km stond ik versteld van onze tijd. Ondanks mijn experimenten klokten we de 6de tijd, amper 8 seconden achter de snelste tijd van Bernd. Daardoor kon ik met een zeker vertrouwen beginnen aan de eerste echte wedstrijddag."
Op de eerste proeven werd die goede indruk bevestigd. Bij zijn terugkeer in het servicepark van Jambes na de eerste twee proeven straalde Raphaël: "Op de eerste twee proeven van de dag, Gesves en Crupet, verloren we slechts 6"3 op Bernd, voor ons toch de beste referentie. Echt, ik had niet gedacht dat het verschil zo klein zou zijn. Ik ontdek deze wagen en na elke proef kon ik wel een paar plaatsen aanduiden waar ik nog tijd kan winnen. De afstelling van de Polo bevalt me uitstekend. Het onderstuur bij het ingaan van de bochten is volledig verdwenen. De wagen reageert prima."
Ondanks een lekke band in Natoye, sloten Raphaël en Cédric de eerste ronde af op de vijfde plaats algemeen: "In de tweede ronde ga ik proberen om het ritme wat op te drijven om te zien hoeveel ik mijn tijden kan verbeteren."
Maar, bij de start van de proef van Gesves sloeg het noodlot toe: "We hebben het differentieel gebroken. De opgave was onvermijdelijk. Samen met het team hebben we gezocht naar de oorzaak. Het probleem deed zich in het verleden al eens voor. Men moet blijkbaar enorm opletten bij de start. De handrem moet op tijd gelost worden om te vermijden dat de wielen nog afgeremd worden bij de start. Helaas is dat bij ons gebeurd."
Raphaël ging zondagochtend opnieuw van start met een nieuwe versnellingsbak met de bedoeling om de S2000 nog beter onder de knie te krijgen. De Polo S2000 reed echter traag over de finish van de proef van Malonne: "Geen stuurbekrachtiging meer! Het is niet mogelijk verder te rijden, want ik krijg de wagen amper gedraaid. Een bevestiging kwam los… We gaan met zijn allen jagen op de zwarte kat! Wat me vooral dwars zit is niet het missen van een podiumplaats, want dat was mogelijk als je kijkt naar de tijden die we draaiden in het begin van de wedstrijd. Nee, vooral het feit dat ik zo weinig competitiekilometers kon maken is jammer. Zo sleep ik mijn gebrek aan ervaring nog langer mee. Ondanks alles mogen we tevreden zijn over onze prestaties. Ik was heel benieuwd naar onze progressiemarge. Daarvoor moeten we nu wachten tot de Sezoens Rally. Het zal daar niet eenvoudig worden om ons in de kijker te rijden, gelet op het aantal WRC's aan de start."
-
Bernd Casier - Yves Peyskens / VW Polo Super 2000
Casier tweede voor opgave
Bernd Casier en Yves Peyskens hebben het einde van de Rallye de Wallonie niet gehaald. Hoewel ze met hun Polo Super 2000 tot de tweede plaats algemeen waren opgerukt, werden door een defecte brandstofpomp tot de opgave gedwongen.
David heeft Goliath niet verslagen deze keer. Het nochtans milde weer maakte de opdracht van de Polo Super 2000 heel moeilijk, tegenover wagens met een krachtiger motor en hogere topsnelheid. “Je moet de dingen gewoon in hun context plaatsen”, stelde René Georges aan het eind van de rally. “De motor van de Polo is een atmosferische tweeliter met 280 pk. Tegenover de GT’s moeten we zo een honderd paarden toegeven. Hier lieten we een topsnelheid noteren van 168 km/u. Sommige GT’s haalden tot 235 km/u. Omdat de zon de hele wedstrijd lang heeft geschenen en de wegen droog waren, was het onmogelijk om met die wagens te wedijveren, zelfs al beschikken ze maar over tweewielaandrijving.”
Nochtans stonden Bernd Casier en Yves Peyskens op het punt een mooie prestatie neer te zetten. Ondanks het feit dat een lekke band (het gevolg van een schuiver) het duo zaterdag een minuut had gekost, kon de Polo door de problemen van de concurrentie nadien opnieuw klimmen in het klassement. Op vier chronoritten van het eind stond de VW Polo Super 2000 op de tweede plaats, voor definitief stil te vallen.
“Een elektrische verbinding weigerde nog stroom te sturen naar de benzinepomp”, analyseerde René Georges, verantwoordelijk voor de wagen. “Het is niet onmogelijk dat de kabel het door de trillingen bij het rijden met de lekke band begeven heeft.”
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Rallye de Wallonie , Raphael Auquier , Bernd Casier