08-04-2008
TAC: Reacties na de wedstrijd - deel 5
Piloten mogen steeds hun reactie ter publicatie doorsturen naar rallylovers.be. Bekijk HIER de foto-reportage van de TAC Rally. Piloten die interesse hebben om foto's aan te kopen kunnen steeds contact opnemen, ik stuur graag enkele voorbeelden terug via email.
-
MIES RACING TEAM
De TAC was voor Mies Racing even slecht als 't weer. Nog voor de start begon 't al in mineur voor team Lannoo/Vander Meulen. Ondanks een vlekkeloze VAS-keuring bevond de hoge raad van de RACB de turbo (die er al jaren onveranderd inzit) niet conform. Na wat kunst- en vliegwerk werd de bride dan maar extra verkleind en mochten ze alsnog starten... om na twee proeven gediskwalificeerd te worden wegens een niet conforme wagen! Ondanks een verwaarloosbare turbodruk raakten de heren toch nog in de top 15 maar 't mocht niet baten, alle geanimeerde discussies ten spijt. Aangezien de twee Tieltenaars al twee proeven gereden hadden konden ze ook fluiten naar een teruggave van 't inschrijvingsgeld. Nooit gedacht dat dergelijke truken van de foor ook in de organisatie van een rally werden toegepast!
Op datzelfde moment was het eveneens game over voor Bert Cornelis en Hannelore, die verraden werden door een kapotte cardan. De tussentijden bleken in elk geval messcherp, wat belooft voor de komende wedstrijden. De teleurstelling in hun thuiswedstrijd was niettemin zeer groot. Om een beetje solidair te blijven zat ook nonkel Vermeirsch zelve in de miserie, iets kapot aan de stuurinrichting. Gevolg: geen servo meer en gratis powertraining voor Dirk, die na 't einde van de eerste ronde zijn armen niet meer voelde en ook nog verder mocht met een gekraakte duim na een onverwachte terugslag van 't stuur. Het stuurprobleem kon mits 50' straftijd hersteld worden, en rekening houdende met het grote tijdverlies werd de rest van de rally één grote testsessie. Alle afstellingen, regelingen, knopjes en prutsjes werden uitgeprobeerd om de wagen zoveel mogelijk te leren kennen en nog 9e te eindigen (weliswaar zonder allerlei straftijd voor allerlei redenen). Toch voor iets nuttig geweest, deze TAC!
Terwijl Koen Dewaele na een paar warme momenten zijn Mk.2 definitief in de gracht had gelegd (adieu toptien), glibberde Bjorn Hamiaux zonder een schrammetje naar een tweede plaats in de klasse op 9'(vond achteraf dat hij toch wat té voorzichtig was geweest), en finishten Karel Dedecker en Matthijs Debaeke knap 12e in hun criteriumdebuut met de Impreza Gr. N, de nieuwste aanwinst van Mies Racing. Ook last minute drivers Colman/Dehaene brachten de goede oude Civic heelhuids aan de finish van de wedstrijd (wat van de shakedown niet echt kon gezegd worden)
De balans kon dus een heel stuk beter na deze aartsmoeilijke wedstrijd, hoeft 't nog gezegd dat de revanchegevoelens bij een aantal teamleden sterk leven?
-
Wim Lootens - Bert Minne / Renault Clio
Het voorbije weekend reden we onze thuis wedstrijd. Na het voorbije jaar van pech en verandering van wagen was het ook onze eerste serieuze wedstrijd met onze nieuw Clio. Normaal gingen we eerst de Rally van Hanuit rijden maar doordat Wim een dringende operatie moest ondergaan moesten we forfait geven.
Hierdoor werd de TAC Rally een test maar toch omdat het onze thuisrally is wouden we toch een goed resultaat neerzetten. Door het gebrek aan ritme met de wagen konden we in het begin in de regen niet het potentieel van de wagen benutten. Zo stonden we na 5kp's 6de algemeen. Eens het begon op te drogen was het gemakkelijker om de automatismen terug te vinden. Na enkele hele goeie tijden, zijn we ervan overtuigd dat de clio een goed potentieel heeft al zal het nog wat tijd nodig hebben eer we het volledige potentieel van kunnen benutten.
Na een sterk wedstrijdeinde finishten we als 4de algemeen en 1ste in de klasse A7 en als eerste Tieltse team.
Al bij al zijn we zeer tevreden. Over de hele rally geen onnodige risico's genomen. Zo kenden we slechts 1 warm momentje op de jump, waar door kinderziekte de wielen bij het uitveren de wielkassen open maakten en de wielen achter blokkeerden. Zo zagen we enkele malen de zijkanten van de weg.
Door de goede uitslag in Tielt hebben we ook besloten om voorlopig ons te richten op het criterium en niet de VAS, daar er nog geen serieuze kanidaten zich gemeld hebben voor Copiloot in de rally van Wervik en Oostrozebeke.
Op naar de Wallonie!
-
Frederik Dekeyser - Issidoor Smets / Subaru Impreza WRX
De ban gebroken
Gezien het moeilijke parcour en mindere ervaringen van Frederik tijdens de laatste 2 uitgaven van de Tieltse TAC rally moest deze maal de deelname van Frederik nu samen met Isidoor in de co zetel het vertrouwen in deze rally terug gewonnen worden doch zonder het kampioenschap uit het oog te verliezen.
“2 jaar geleden kwam een gracht na ¾ wedstrijd iets te dicht bij wat toen het einde van onze rally betekende maar ook vorig jaar eindigde onze rally in een gracht op de proef van Schuiverskapelle maar toen was een technische breuk de oorzaak. Nu derde keer goede keer moet het lukken” klonk een niet 100% ontspannen maar zelfverzekerde Frederik De Keyser aan de Europahal in Tielt op zaterdag ochtend.
Daarom werd er ook met de nodige reserve op de eerste proef gestart, de gevreesde Schuiverkapelle. Een tijd die ver boven het gemiddelde in GrN lag maar een begin was van steeds groeiende progressie en vertrouwen. Frederik en Isidoor zouden nooit ver van een 14e plaats algemeen en een 4e plaats in GrN blijven maar zagen bij het begin van de 2e ronde hun 1ste kampioenschapsconcurent Lhonnay in de gracht liggen. Gezien de afwisselende regenbuien en steeds veranderende spekgladde parcour werd hun wedstrijdstrategie bevestigd door rustig tijden te draaien en met voorbaad te reageren op de steeds meer en meer opduikende valstrikken.
Ook na de 2e ronde moest nagenoeg hun 2e concurent Vleminckx aan de kant door technische problemen. Met nog 7 klassementsproeven te gaan werd alles gezet op het vermijden van missers en heelhuids aan de finish komen. Een opzet die perfect gelukt is.
Met volle vertrouwen en als leider in het Belgisch Kampioenschap GrN wordt er met ongeduld gewerkt richting Rallye De Wallonie in en rond Jambes (Namen) op 25-26-27 April.
-
Marc Maertens - Julie Maertens / BMW M3
Na lang wachten en smeken was het eindelijk eens mijn toer om te mogen meedoen met de rally van Tielt. Bij de aankomst in Tielt was het prachtig weer, dus we hadden er onmiddellijk zin in. Tijdens de verkenning kreeg ik echt wel de indruk dat geen simpele rally ging zijn. Dat ik toch op sommige momenten echt niet verkeerd mocht zijn, maar toch had ik veel goesting om te mogen meedoen.
Dan was het zaterdag, we wisten opvoorant dat het natuurlijk ging regen. De 1ste rond ging super goed.. eerst wat aftasten hoe de baan erbij lag en kijken welke banden we het beste konden opleggen. Bij de 2de en 3de ronde hadden we onze tijden veel verbeterd.
Eindelijk stond de auto eens perfect en we hadden super veel lol en we amuseerde ons. We dachten ons geluk kon niet meer op, maar we hadden iets te vroeg gejuicht. Bij de laatste ronde kwamen problemen met de gas opduiken. We reden een mooi tempo tot het gas op hol sloeg, niemand kon er nog iets aandoen de wagen bouwde uit zichzelf snelheid op en begon zijn eigen gang te rijden waarbij we na enkele bomen , afsluitingsdraad en koprollen tot stilstand kwamen.
we probeerden snel uit de wagen te komen, dat was echter niet simpel tussen al het glas .. mijn pa had niks, ik had na controle in het ziekenhuis enkel een kneuzing aan de linker schouder opgelopen(wellicht van de gordel ) , wat sneden aan de vingers en nu nog altijd hoofdpijn !
Nu 2 dagen later heb IK althans besloten om door te gaan, mss ga ik nu zelf rijden of er nog eens een paar keer naast kruipen, mijn pa geeft forfait voor de eerst komende keren, we krijgen hem wel back on the road ! hij wil dat ik samen met Demeyer Kevin even alles verder zet. Dat zullen we dan ook doen met de manta a we hopen dan ook snel te kunnen starten in de Monteberg, wie weet zit ik zelf aan het stuur ofwel zal het Demeyer Kevin zijn.
Zolang mijn pa geen zin meer heeft vorm ik vanaf nu een team met Demeyer Kevin. Graag zou ik mijn vader nog willen bedanken voor alle leuke rally’s dat ik al heb kunnen rijden met hem en natuurlijk voor de kans dat ik nu krijg van hem!
Luc voor de service die hij heeft gegeven en natuurlijk voor de steun achteraf! Demeyer Kevin voor zijn steun en dat hij vanaf nu een team wil vormen met mij!! En natuurlijk de organisatie voor de leuke dag.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : TAC Rally , MIES Racing , Dirk Vermeirsch , Wim Lootens , Frederik Dekeyser , Marc Maertens