07-04-2008
TAC: Reacties na de wedstrijd - deel 4
Piloten mogen steeds hun reactie ter publicatie doorsturen naar rallylovers.be. Bekijk HIER de foto-reportage van de TAC Rally. Piloten die interesse hebben om foto's aan te kopen kunnen steeds contact opnemen, ik stuur graag enkele voorbeelden terug via email.
-
Kristof Van Tricht - Ludo L'Hoyes / Mitsubishi Lancer EVO IX
VT Rallysport op schema in leerproces tijdens TAC Rally
3 weken na de seizoensopener in Stavelot, stond op zaterdag 05 april de TAC Rally te Tielt op het programma. Verleden jaar voelde Kristof zich uitstekend in zijn sas op het smalle en vooral gladde Tieltse asfalt tijdens het Criterium-gedeelte van de rally, vooraleer hij met een opgeblazen turbo diende op te geven. Met de toen opgedane parcourservaring en het wedstrijdritme van in Stavelot, hoopten Kristof en Ludo dichter bij de Groep N top aansluiting te vinden. Deze top werd naast kampioenschapsrijders Vleminckx, Lhonnay en De Keyser aangevuld met snelle streekrijders Bruneel en Dujardin, beiden in een Lancer Evo9. Daarom vertrok de jonge Jetcar-piloot meteen met het mes tussen de tanden op KP Schuiferskapelle.
Dit resulteerde in een 9de tijd algemeen en 2de plaats in Groep N na Yves Bruneel maar voor Stéphane Lhonnay. Ook op de volgende proeven werden steeds tijden rond de top 10 algemeen geklokt. Het was duidelijk dat Kristof de wagen veel beter aanvoelde dan tijdens de East Belgian Rally, mede te verklaren door de revisie van de versnellingsbak waarbij de differentiëlen anders ingesteld werden. Bij aanvang van de 2de ronde openden de hemelsluizen boven Tielt waardoor het parcours nog gladder werd dan het al was. Met een spektaculaire doch snelle rijstijl, stuurde Kristof de Evo9 de top10 binnen. Ondertussen had teamgenoot Vleminckx te kampen met een nukkig differentieel en hij zou dan ook bij de aanvang van de derde ronde niet meer aan de start verschijnen. Lhonnay had eerder het strijdtoneel al verlaten door een sortie. Na KP11 prijkte het VT Rallysport-team op een onverhoopte 7de plaats algemeen in de rangschikking, voor enkele nationale toppers zoals Paul Lietaer en Dirk Vermeirsch in dikke Impreza WRC’s en Nederlander Ronald Leemans met een Lancer Groep A. Bruneel was met de JDR-Lancer nog steeds leider in groep N en ook Dujardin naderde op Kristof. Tijdens de service voor de laatste boucle werd geopteerd voor 18” banden waardoor de Lancer nog stabieler in de waaiers zou liggen. De eerste plaats van Bruneel werd het doel. Toch moest Kristof op de langste KP van de dag nog 3seconden toegeven op Bruneel. Het was duidelijk dat hij zijn eerste plaats duur zou verkopen. Op KP Ondank knabbelde de Jetcar-belofte 3 seconden van de voorsprong van Bruneel af en dit betekende dan ook meteen de eerste scratch in het nationale Groep N kampioenschap. De voorlaatste KP van de dag zorgde echter voor de ontnuchtering. Met 18” banden kan men sneller door de bochten maar is het risico op lekke banden groter. En dit is exact wat er gebeurde. Amper één km na de start begon de Evo9 raar te reageren. Eerst werd even gedacht aan een slecht werkend differentieel, maar snel werd duidelijk dat ze met een lekke band onderweg waren. 40 seconden en een tweede plaats gingen jammer genoeg verloren… Bart Dujardin had voor deze proef immers slechts een 10-tal seconden achterstand. De allerlaatste KP van de dag verliep vlekkeloos zodat Kristof en Ludo reeds bij hun tweede deelname met de Jetcar Lancer met de beker van de derde plaats Groep N huiswaarts konden keren.
In de algemene stand werd de wedstrijd besloten op een knappe10de plaats. Kristof, Ludo en het ganse VT Rallysport-team zouden dan ook van de gelegenheid gebruik willen maken om Johan Van Keer en het Jetcar Racing Team te bedanken voor de steun en motivatie bij elke TRC en Pauwels Motorsport voor een perfect geprepareerde Lancer. Tot in Namen voor de volgende afspraak!
-
Nemegheer Tom – Van den Berghe Rudy / Ford Escort MK II 1978
Toen wij woensdagavond de shake down aanvatten stelden wij vast dat onze temperatuurmeter boven de 100 ° celcius piekte, hetgeen er niet goed uitzag voor onze start op zaterdag bij de nationale deelnemers !!!
Vrijdagavond werd dit probleem aangekaart met hayworth en na enkele testen te hebben gedaan, besloot men dat het niet anders kon zijn dan een slechte join de culasse na 20 h werd dan besloten om een nieuwe te steken. Na enkele stress momenten te hebben doorgemaakt stonden wij start klaar op zaterdagmorgen, met het mes tussen de tanden mijn piloot Tom heeft in de editie van 2008 een pak ervaring opgedaan kwestie van regen, droog, regen, droog, bandenkeuze etc…. hetgeen resulteerde in een 28 ste plaats algemeen nationaal en een 6 de plaats bij de historics.
Verder nog een hartelijke dank aan onze service mensen die er alles aan deden om alles vlekkeloos te laten verlopen en, aan deveux dirk voor zijn assistentie op vrijdagavond (demonteren culasse) en uiteraard aan de Heer Luc van Hayworth.
-
Chris Debyser - Kurt Declerck / Opel Transeurope
Een verraderlijke rally, maar nu toch reeds de 5de opeenvolgende keer dat Chris aan de finish staat van de TAC Rally.
Onze 3e plaats van verleden jaar evenaren, was dit jaar echter geen haalbare kaart. Het deelnemersveld was indrukwekkend en de crème van de historic piloten waren bijna allen op post. We hadden ons een top 10 vooropgesteld in moeilijke weersomstandigheden en een top 5 bij droog weer. Het werd uiteindelijk een 9de plaats maar met de vele genietbare schuivers, al bij al geen slecht resultaat.
De eerste boucle startten we heel voorzichtig want met slicks onder een Transeurope op een nat wegdek is het niet eenvoudig om de wagen in de rangen en op de juiste positie te houden. De bestelde regenbanden waren immers niet tijdig bij ons geleverd en dus wist Chris reeds van in het begin dat de tijden van ondergeschikt belang gingen zijn. Werd bevestigd met een 15de plaats na Boucle 1.
In de tweede boucle en nog steeds in een wisselvallig weertype gedrenkt, konden we toch de tijden wat verscherpen en stonden we al iets beter met een 12de plaats. Toen het droog begon te worden, werd besloten om niet meer roekeloos aan te vallen maar toch onze tijden gevoelig te verbeteren. We kwamen op verschillende KP's zelfs aardig in de buurt van de sympathieke Chris Brown uit Engeland. Spijtig dat hij nog de handdoek moest werpen op de laatste KP.
Na een foutloze 4e boucle sloten we uiteindelijk af op een 9e plaats op enkele seconden van Paul & Pol die weer belangrijke punten meepikken met het oog op het Belgisch Kampioenschap.
Dank aan de service crew, aan Kurt Declerck die gezorgd heeft voor een perfecte begeleiding, en dank ook aan Charlotte Vansteenkiste voor de assistentie op vrijdag tijdens de verkenningen.
-
Paul Allerts - Yvan Eelbode / Toyota Celica
Paul Allerts wilde na jaren wel weer eens met vader Yvan Eelbode rijden in Tielt, aangezien de vliegende bakker de streek iedere dag verkent tijdens zijn broodronde...
Kp 1 was verschrikkelijk glad nadat de historics de baan helemaal hadden veranderd in een modderglijbaan... Wat een belachelijke regel om de historics als eertse te laten starten!! Normaal rijdt Paul heel graag in regen en gladheid maar nu gingen we zelf effe rond en moesten we Ă©Ă©n keer terugsteken. Kp2 ging al wat vlotter en we hadden een goed tempo te pakken, alleen na de kp voelde paul zich enorm slecht. Tijdens kp3 was alle concentratie weg en was Paul blij dat hij de finish haalde...Toen werd besloten om te stoppen omdat de rijder zich zelf te ziek voelde om verder te doen...Op deze manier ben ik nog nooit uitgevallen maar nu 2 dagen verder is de griep bijna uitgewerkt aldus Paul...
Volgende wedstrijd word de monteberg om de nieuwe EVO 8 MR eens te testen voordat hij verhuurt word.
Geert Grooten
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : TAC Rally , Kristof Van Tricht , Tom Nemegheer , Chris Debyser , Paul Allerts