07-04-2008
TAC: Reacties na de wedstrijd - deel 3
Piloten mogen steeds hun reactie ter publicatie doorsturen naar rallylovers.be. Bekijk HIER de foto-reportage van de TAC Rally. Piloten die interesse hebben om foto's aan te kopen kunnen steeds contact opnemen, ik stuur graag enkele voorbeelden terug via email.
-
Mario Vantieghem - Heikki Vandeputte / Porsche 911
Goed...en niet goed...dat is zowat de kortste omschrijving van onze Tac rally.Goed... We hebben een beestige machine ontdekt.Eindelijk hebben we het potentieel van de Porsche eens goed kunnen benutten en tonen.En heel belangrijk,geen enkel mechanisch probleem.Hij draaide als een lierke.We besloten voor de rally dat we er ongeacht de omstandigheden een lap zouden opgeven.Gedaan met aftasten en uitproberen.Op een gegeven moment is de aftastperiode voorbij en moet je naar voor durven treden.Dat deden we ook .De regen en het vettige parkoer schrikten ons niet af en dat is ook ons ongeluk geweest waarschijnlijk.Op de eerste kp schuiferskapelle draaiden we onze eerste scratch met de Porsche.Met het nodige schuif en glijwerk namen we een 9-tal seconden voorsprong op de naaste escortrijders en referenties in het Historicgebeuren.De toon was metteen gezet.Op kp ondank en Oosthoek verloren we welliswaar seconden op Stouf,maar bleven we uitlopen op de rest en stonden we 2de.Met een memorable 9de tijd algemeen op Oosthoek waar Stefaan stouf 7 de algemeen draaide.Fantastisch voor Historickarren toch???op Poelberg draaiden we onze tweede scratch tijd bij de Historics en bevestigden we dat het geen one-shot was.Met 2 seconden achterstand op de eerste plaats vertrokken we voor de 2de ronde.Op Schuiferskapelle met zijn rechte stukken (gegoten voor de Porsche)op het einde ,zouden we voor de eerste plaats gaan.Helaas werd deze geannuleerd.Op naar Ondank.Niet goed...op het eind van kp Ondank bezorgde een lichte R 15 die diep moest aangesneden worden ons een brede schuiver op de modder.Mario kreeg de wagen nog goed terug maar haakte achter de straatboord en we gleden de gracht binnen.Geen schade aan de wagen maar we raakten er niet uit en einde rally.Vooreerst grote ontgoocheling,hadden we misschien 5 km/uur minder gedaan ,was het niet gebeurd.Maar we wilden ook echt koersen en als je wilt meegaan vanvoor dan moet er op limiet gereden worden.Soms met een dosis geluk soms met ongeluk en dat hadden wij nu.Na eens goed erover gepraat te hebben met al ons naaste medewerkers was iedereen er over eens.We hebben gestreden voor elke meter.Misschien ontbreekt de ervaring ons nog om constant op limiet te rijden.Maar elke volgende rally gaan we meer ervaring opdoen.We gaan proberen iedere rally met de kopgroep mee te strijden en misschien brengt meer ervaring uiteindelijk wel resultaat..Buiten de takelproblemen op het eind(4u staan wachten om dan te horen dat ze toch niet gaan takelen.Uiteindelijk is het toch goed gekomen) hebben we ons wel geamuseerd.De volgende rally zal de Monteberg zijn als voorbereiding op Ieper.
-
Bart Cooman - Wim Verstraete / BMW M3
Het heel wisselvallige weer maakte van deze 35ste editie een van de moeilijkste jaargangen van de TAC Rally. Bij droog weer is de asfaltlaag op de smalle baantjes in de omgeving van Tielt al berucht om zijn gladheid. Bij regen is het vinden van tractie haast onmogelijk. Regen, afgewisseld met opklaringen, zorgde voor bijzonder verraderlijke omstandigheden. Het mag dan ook geen wonder heten dat slechts 3 achterwielaangedreven wagens in de top-10 zijn gefinisht. CD, X. Alliet en Dobbelaere hebben dit weekend bewezen dat ze de dodelijk efficiënt kunnen zijn in uiterst moeilijke omstandigheden. We beseffen na dit weekend maar al te goed dat het geen sinecure is om het vermogen van onze BMW over te brengen in gladde omstandigheden, daarenboven weten we dat 1 fout in Tielt fataal kan zijn. Deze factoren in acht genomen zijn we oprecht tevreden over het resultaat van afgelopen weekend. We hebben deze rally meer geleerd dan in 2 of 3 wedstrijden samen. De keuze voor het nieuwe differentieel was zeker een voltreffer.
Bart Cooman: "Zelf ben ik heel tevreden van het afgelopen weekend. De rally werd verreden in uiterst moeilijke omstandigheden en het werd meteen mijn vuurdoop met het rijden van een achterwiel aangedreven wagen in de regen. Met de aanpassing van het sperdifferentieel hebben we meteen een stap in de goede richting gezet, want met de wagen kon je nu mooi gecontroleerd dwars gaan en meters pakken. Enkel op kp Schuiferskapelle (kp 7 /10) maakten we één schuiver wat resulteerde in een geplooide triangel links vooraan en zodoende hebben we deze klassementsproef en de resterende drie kp’s moeten afwerken met redelijk wat marge onder de voet. Op naar de volgende Criterium manche in Namen waar ik opnieuw een stap voorwaarts wil zetten in samenwerking met TT Autosport die voortreffelijk werk heeft afgeleverd!"
-
Geert Beauprez - Daniel Defever / Porsche 911
Het mocht alweer niet zijn voor “De Buze” in de eerste West-Vlaamse proef van het nationaal kampioenschap.
Na dagen van intens sleutelen om de vernieuwde krachtbron tijdig klaar te krijgen, wat uiteindelijk vrijdagmorgen, enkele uren voor de technische controle, lukte, werd volle goede moed naar Tielt getrokken zaterdagmorgen.
De intentie was om een voorzichtige rally te rijden, gezien de grote concurrentie, en de voornaamste doelstelling was dan ook om de eindmeet te bereiken. Geert Beauprez en Daniel Defever wilden nog eens de finish halen, gezien dit, buiten de rallysprint van Moorslede begin maart, al van in de Omloop van Vlaanderen begin september 2007 geleden was. De motor draaide op een heerlijke manier en het team zag het dan ook volledig zitten, ondanks de weinig goeds voorspellende weersberichten.
“Op de eerste klassementsproef in Schuiferskapelle had ik in de eerste bochten wat moeite om de banden warm te krijgen, maar dan lukte na een tijdje wel. Ik voelde me goed in mijn vel tot op enkele bochten van het einde. Ik schakelde in 2e, maar de wagen gromde en wilde niet echt meer vooruit . Ik dacht nog dat ik verkeerd had geschakeld, maar toen ik naar 3de versnelling ging gebeurde net hetzelfde. Hoogstwaarschijnlijk was een kapotte cardan de oorzaak. Ik probeerde nog aan een slakkengangetje de kp uit te rijden, maar toen ik plaats maakte voor latere winnaar Geert Vandoorne, kon ik totaal niet meer vooruit. Meteen weer “game-over” voor De Buze. Zo kreeg ik de weinig benijdenswaardige titel opgekleefd van “eerste opgever in de TAC Rally 2008”…...
Dat de ontgoocheling erg groot was binnen het volledige team, hoeft zeker geen betoog. De rally was immers voor het Buze-team alweer voorbij nog voor dat die goed en wel op gang geschoten was. Wat hebben wij Dame Fortuna misdaan dat zij ons team zo zwaar teistert? Haspengouw 2007 KP 2 out , Legend Spa KP1, East Belgian KP6 en nu alweer KP1, wanneer verdwijnt de pechduivel uit onze wagen????
-
Stefaan Stouf – Joris Erard /Ford Escort RS1800
Na de opgave van vorig jaar hoopte Stefaan dit jaar op een aankomst. Maar vanaf de 1ste kp was al duidelijk dat dit niet makkelijk ging zijn door een tegenpruttelende motor. Op KP1 Schuiferskapelle hebben we zeker 25sec verloren door enorm vermogenverlies waardoor we op de snelle stroken bijna stilstonden tov andere deelnemers. Maar tot grote verbazing hadden we toch een 2de tijd gezet na de sterk rijdende Mario Vantieghem.
Op de volgende kp’s ging de motor nog steeds niet en mochten we na 2kp’s bijna telkens andere bougies steken. Toch stonden we na 7kp’s mooi aan de leiding met ruim 1min voorsprong op Vanwijnsberghe.
Net voor de start van Kp9 wilde de motor terug niet starten en na het vlug vernieuwen van de 4 bougies namen we de start. Maar dit duurde niet lang, want Ă©Ă©n kilometer verder was het over en uit toen de motor totaal niet meer mee wilde ! Teleurgesteld trokken we terug richting servicepark. De volgende keer beter en dat is al de 18de april in Engeland !
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : TAC Rally , Mario Vantieghem , Bart Cooman , Geert Beauprez , Stefaan Stouf