06-04-2008
TAC: Reacties na de wedstrijd - deel 2
Piloten mogen steeds hun reactie ter publicatie doorsturen naar rallylovers.be. Bekijk HIER de foto-reportage van de TAC Rally. Piloten die interesse hebben om foto's aan te kopen kunnen steeds contact opnemen, ik stuur graag enkele voorbeelden terug via email.
-
Stefaan Prinzie – Sharon Vermeulen / BMW M3
De week voor de rally was ik goed ziek, tijdens de shakedown reden we als zondags rijders over de weg maar enkele belangrijke zaken aan de auto konden nog worden bijgesteld. Vrijdag tijdens de verkenningen ging het weeral niet goed met mij maar we hadden toch nota’s. Toen we zaterdag het mooie weer zagen zat de moed tot onder de schoenen. Zo gingen we heel rustig van start en bouwden we het ritme beetje bij beetje op. Het was geen kado om met een M3 op deze gladde wegen te presteren, met hier en daar een klein uitstapje kwam het wedstrijd ritme er wel degelijk in.
Door het uitvallen van Lefevere waren we plots met 3 M3’s dicht bij elkaar aan het rijden voor de overwinning in de groep M. Veel aanvallen mochten we zeker niet doen want even van de ideale lijn of snelheid afwijken was voldoende om naast de weg te belanden, uiteindelijk hebben we deze overwinning behaald al was het niet gemakkelijk. De rug problemen bleven beperkt al was deze rally lang genoeg. Naar het einde van de wedstrijd toe had het ziekte virus zich op mijn vrouw, copilote, geworpen waardoor ik bijna geen nota’s meer hoorde… eind goed al goed.
Het was een leuke wedstrijd en kijken al uit naar onze volgende rally te Jambes.
-
Mackelberg Emanuel - D'alleine Kris /Porsche 911 1981
Man, man wat was dat dit weekend? Na een teleurstellende shakedown (in het donker moeten starten zonder lichten) startten we als enigste van De Keyser Sport in de rally van Tielt. Wij kozen om het criterium te rijden omdat dit meetelde voor het VAS-historic kampioenschap. Onze doelstelling vooraf was uitrijden en nadat we op zaterdagmorgen de lucht bekeken, bleef dit onze betrachting. Met een Porsche in de regen rijden is sowieso geen sinecure (voor ons was het zelfs de eerste keer in de regen), dus startten we heel voorzichtig op de eerste KP.
Was me dat even verschieten ! Niet alleen regende het serieus (spekglad, vuil, enz), maar bovendien zag ikzelf geen steek omdat onze voorruit constant aandampte. Om de 10 seconden moest ik met mijn hand de voorruit schoon vegen. Resultaat na de eerste twee KP's: opluchting dat we er geraakt waren (ondanks enkele zware schuivers die ik nog net kon corrigeren).
De tweede boucle was het gestopt met regenen, maar toch bleef het voor ons schaatsen dat het een lieve lust was. Toch voelden we dat het iets beter ging en net toen alles een beetje opgedroogd was - net voor onze lievelings KP Poelberg - viel de regen weer met bakken uit de hemel. Resultaat: weer op safe moeten rijden en ternauwernood weer enkele sorties vermeden.
De laatste boucle hebben we aangevat met smallere banden wat voor een betere wegligging in de vettige bochten zorgde. Het was ook gestopt met regenen en onze tijden verbeterden (oa opeens 33ste tijd op KP De Ondank terwijl we anders altijd rond de 50ste plaats aan het sukkelen waren). Net op het moment dat de weersomstandigheden ons dus wat gunstiger gestemd waren, begon de temperatuur van de olie gevaarlijk te stijgen en kregen we constant rook binnen. Ramen open en op reserve uitrijden was weeral de boodschap. Net voor de laatste KP kregen we de temperatuur weer naar beneden en besloten we om - eigenlijk voor de eerste maarte tegelijk ook voor de laatste keer - er eindelijk eens een lap op te geven om te tonen dat eigenlijk wel veel beter konden. Resultaat opeens een 23ste plaats en vooral een goed gevoel na onze laatste KP.
Eindresultaat 40ste algemeen (dankzij het droog weer op KP Ondank en KP Poelberg) en veel punten gescoord voor het VAS-kampioenschap. We onthouden dat we heel veel hebben bijgeleerd om in de regen te rijden en dat we gespaard gebleven zijn van grote mechanische pech. Nog een grote merci aan De Keyser Sport, aan de familie Alain Debergh voor de service en aan Arne en Nancy voor het gebruik van hun super de luxe mobilhome.
Tot de volgende rally!
-
Yves Bruneel - Kristof Goethals / Mitsubishi Lancer EVO 9
De TAC Rally 2008 was onze eerste afspraak van het seizoen. Met de aangekondigde weersvoorspelling was onze enige vraag: kunnen we ook meestrijden bij natte weersomstandigheden voor de overwinning in groep N. Het antwoord was positief, zaterdagavond reden we als 7 de algemeen en 1 ste Groep N over het podium.
Door de eerste ronde af te sluiten met 4 scratchtijden en 15 sec voorsprong op Lhonnay konden we ons tempo ietwat laten zakken. Op KP 2 de Ondank zagen we plots de EVO van Lhonnay in de gracht liggen, spijtig maar zowel Van Tricht, Vleminckx als Du Jardin zorgden ervoor dat we geconcentreerd moesten blijven rijden. Na het einde van de 2de ronde hadden we een voorsprong van 19 sec op Van Tricht en 37 sec op Du Jardin. De boodschap was dus controleren en zeker geen fouten maken, zo gezegd zo gedaan al moeten we toegeven dat onze laatste jump op schuiverskapelle bijna fataal was. Onze eerste overwinning in 2008 is dus binnen en we kijken al uit naar de 12 uren van Wervik als voorbereiding op de Ypres westhoek Rally.
Dank aan onze trouwe supporters, servicemannen van JDR en ConXion, alle mensen die het voor ons mogelijk maken en Angelo die ons perfect op de hoogte hield over de tijden van de concurentie.
-
Joop Schouten - Gert Pauchet / Metro 6R4 (Slowly Sideways)
Met als bedoeling om de nieuwe motor in te rijden en de nieuwe voordifferentieel te testen is Joop met de Metro afgezakt naar Tielt.
Op de eerste proef voor de demo's regende het en was de baan flink nat. Onmogelijk om het vermogen van de Metro onder deze omstandigheden op het asfalt te krijgen en dus deden we het heel rustig aan. Blijkbaar had de mechaniek ook lastg van de natte omstandigheden, want kleine electrische probleempjes zorgden ervoor dat de motor op 5 cilinders ging lopen in plaat van op de gebruikelijke 6. Daarom besloten we na de eerste proef onmiddellijk terug te keren naar de service.
Na het vervangen van de bougiekabels draaide de Metro weer vrolijk op 6 cilinders. Als demo mochten we de volgende ronde gewoon opnieuw starten. Met dit keer droog asfalt konden we het publiek meer vermaken omdat we het vermogen wel overgebracht kregen. Helaas bleek al snel dat de metro alle vocht nog niet helemaal verteerd had. 2 Cilinders draaiden niet meer mee. We besloten geen enkel risico meer te nemen en de handdoek te gooien.
De monteurs gaan de volgende week aan het werk om het probleem op te lossen. Als alles naar wens verloopt komt zal de Metro opnieuw op de Monteberg in aktie komen.
We willen de organisatie langs deze weg bedanken voor de voortreffelijk ontvangst.
-
JET CAR RACING TEAM
Princen stuurt nieuwe Jetcar-Evo 8 naar eerste zege
Van Tricht geeft visitekaartje af in groep N
Na de gemiste start in de East Belgian Rally waren veel ogen gericht op Kris Princen tijdens TAC Rally. Pauwels Motorsport bouwde een nieuwe Lancer Evo 8 groep A op amper twee weken tijd. Kris Princen had maar één doel in Tielt: de thuiswedstrijd van zijn co Bram Eelbode eindigen zonder schrammen. Ook in groep N zorgden twee Jetcar Lancers voor goede chrono´s.
Kris Princen: "Dankzij het veelvuldig overleg met Koen Pauwels kreeg ik in TAC Tielt een Evo 8 groep A waarin ik me stukken beter voelde dan in Stavelot. Ik had voorspeld dat de rally uitrijden zonder problemen automatisch naar een mooi resultaat zou leiden. Ik ben dan ook erg tevreden dat ik deze zege aan iedereen kan opdragen: het Jetcar Racing Team, Pauwels Motorsport en alle mecaniciens en natuurlijk ook onze sponsors. Iedereen heeft dat dubbel en dik verdiend. Extra kers op de taart is dat mijn co Bram in extremis nog een mooi verjaardagsgeschenk krijgt, namelijk een zege in zijn thuiswedstrijd. De gebeurtenissen van de EBR zijn nog niet helemaal vergeten maar dit is wel de meest ideale manier om aan te knopen in het Belgisch kampioenschap. In Tielt startten we met de nodige reserve maar niettemin kwamen we vanaf KP 4 aan de leiding. Na de sortie van Deferm moesten we niks meer riskeren en de zege veilig stellen. Volgende afspraak in de Rallye de Wallonie eind deze maand."
Kristof Van Tricht: "Onze doelstelling voor TAC Tielt werd behaald: ik heb de Jetcar Evo 9 nog beter leren kennen en daardoor ook mijn eerste scratch in groep N op de tabellen gezet ! Het was een extreem gladde editie van de TAC maar we konden alle valstrikken ontwijken. Helaas reden Ludo en ik lek in het begin van de voorlaatste KP waardoor we een quasi zekere tweede plaats in groep N verloren. We hadden net een beetje meer voorsprong genomen op Du Jardin maar met 40 seconden verlies zakten we terug naar de derde stek in groep N. Niettemin zijn we tevreden met die podiumplaats in groep N."
Erik Vleminckx: "Een vlotte maar voorzichtige start in het immers gladde Tielt resulteerde meteen in enkele mooie chrono´s. Samen met teamgenoot Van Tricht konden we mooi in de buurt blijven van groep N-toppers als Lhonnay, Bruneel en Du Jardin. Helaas ging in het begin van de tweede ronde het centraal differentieel stuk. De Evo 9 was moeilijk te besturen en we verloren veel kostbare tijd. Ondanks fantastisch werk van de mecaniciens passeerden we de termijn van buitenwedstrijdstelling. Zodoende had het weinig zin om nog verder te rijden. Voor ons is het nu uitkijken naar de Wallonie."
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : TAC Rally , Stefaan Prinzie , Emanuel Mackelberg , Yves Bruneel , Jet Car Racing Team , Erik Vleminckx , Kris Princen