06-04-2008
TAC: Reacties na de wedstrijd
Piloten mogen steeds hun reactie ter publicatie doorsturen naar rallylovers.be. Bekijk HIER de foto-reportage van de TAC Rally. Piloten die interesse hebben om foto's aan te kopen kunnen steeds contact opnemen, ik stuur graag enkele voorbeelden terug via email.
-
Mylleville Patrick – Maveau Freddy / Opel Manta
Je debuut maken in de rallysport is zo al niet gemakkelijk neem daarbij nog de barre weersomstandigheden en je kunt het je al voorstellen, dat de moeilijkheidsgraad enorm hoog lag.
Maar toch is onze doelstelling gelukt om de wagen heelhuids aan de finish te brengen met een 10e plaats in het algemeen klassement en een klasse-overwinnig erboven op.
Wel hebben we enkele kleine foutjes gemaakt met een beetje tijdverlies maar zonder schade zodat de wagen heelhuids aan finisch stond we kijken nu al uit naar onze volgende wedstrijd namelijk de Rallysprint van de Monteberg (waarschijnlijk op zondag).
Een volledig verslag kun je lezen op onze website : www.mas-racing.be tevens zijn alle reacties welkom in onze gastenboek.
Sportieve groeten MAS-RACING
-
Jan Czech - Kim Lootens / Subaru Impreza
Criterium Tac Tielt
Alweer een teleurstellend weekend voor ons. Na de opgave in de East Belgian met een defecte rempomp waren we gebrand om een goed resultaat neer te zetten in onze thuis rally. Met het weer als sterkste troef hadden we ons voorgenomen om direct het tempo strak te zetten en zodoende een plaats in de top 10 te verwerven. Groot was onze verstelling toen we vaststelden dat we op de 3de stek stonden na de 1ste boucle. Hoe euforisch ik ook was om deze plek wisten we ook dat we zeer attent moesten blijven om het zeer verradelijk parcours.
Naarmate de wedstrijd vorderde konden we onze 3de plaats zeer veilig zetten maar toch moesten we rekening houden met de Evo van Degeling-Ons die met rasse schreden tijd aan het nemen was. Van regen was er opeens geen sprake meer en zodoende konden de power auto’s hun betere tijden noteren. Toch waren er nog altijd de zeer verradelijke stukken want gedurende de wedstrijd veranderde het parcours steeds van structuur en was het voor de co kwestie van aanpassen.
Heelaas is het weeral op kp Poelberg slecht afgelopen voor ons want toen we indraaiden naar de Poelberg zelf heeft de 2de versnelling het nogmaals begeven. Aangezien we zonder versnelling bergop stonden en we niet verder konden en wetende dat Ceename elk ogenblik kon komen hebben we maar ons in de gracht laten bollen zodat we geen oponthoud zouden geweest zijn voor onze concurenten.
Wanneer we er nog eens zullen bij zijn weten we niet want als ik het uitreken dan rijden gemiddeld 5wedstrijden met de standaard bak en dan breekt hij. We zullen een oplossing moeten vinden bij iemand als Jos Boon want zo ben ik het meer dan moe.
-
Koen Demeyere - Christophe Samyn / Citroen C2 R2
Tielt is/was alles behalve makkelijke rally...
Nadat we 1 goeie rit hadden afgewerkt op de shakedown (de 2 andere waren rustig aan in het donker zonder lichtbak) en een propere verkenning (betreffende het weer en de toestand van het parkoer) zag ik het goed zitten om de rally aan te vangen. Na een rijles te hebben gekregen van Johan Caen hoe de C2 zich het best laat besturen (alles behalve een makkelijke auto), had ik de wagen ietwat beter onder de knie dan in Moorslede.
Toen het zaterdagmorgen begon te regenen zag ik m'n plan in het water vallen. Plan was om stiekem revanche te nemen op Moorslede... De eerste 2 KP's in de regen waren dan ook (weeral) een kleine ramp met beetje te veel PK op de voorwielen en (alweer) ik ietsje te gretig met die handrem (een paar keer rond). Op een bepaald moment stonden we dan ook pas ergens rond de 60ste plaats. Doordat het droger werd konden we niet anders dan dat eerste tijdverlies te doen vergeten door nu een mooier tempo aan te houden. Hoe meer droge kilometers te rijden, hoe minder erg het tijdverlies aan de finish zou zijn...
Jammer genoeg zagen we meer dan 30KM (van de bijna 100) in rook opgaan doordat we Schuiferkappelle geen enkele keer moesten rijden, dat wegens neutralisatie door 2 zware sorties. Nog erger was de normtijd die we daar aan onze broek kregen. Die werd o.a. ingesteld op de groep N Golf van Vandenabeele die iedere (kortere KP) ongeveer 30 tot 40 seconden trager reed. Op de eindstreep is dit minstens 1 tot anderhalve minuut verlies (ook voor b.v. Frank Baert was dit het geval).
We hebben op "safe" gereden door gans de wedstrijd onze opgesneden mixt-banden te laten liggen (de regenband bij een R2). In de laatste ronde mocht dit wel een drogere band geweest zijn, want we hebben verschillende keren gras en grachten gemaaid. Iedere keer zonder erg zodat we weer verder konden, vooral dankzij m'n co (Christophe Samyn) die erop hamerde van gas, gas, gas te blijven geven... Kleine uitstapjes die niet goed zijn voor de chrono .... maar uiteindelijk wel aan de finish :o)
Achteraf gezien heb ik dan ook op iedere KP verschillende slippers gedaan (zowel in waaiers als in korte vuile situaties) waar ik iedere keer enkele seconden verloor door te moeten corrigeren of te vroeg op de gas en op de neus weg te schuiven. Op die momenten heb ik het meest bijgeleerd veronderstel ik.
Vooral onregelmatig kan ik het noemen: soms hard, zeer hard, dan te hard om daarna dan weer te veel voorzichtig te zijn (doordat mijne tikker ffkes was overgeslagen). Al bij al draaien we de laatste 2 rondes iedere keer in top 20 met als beste een 16de tijd. Gene vetten dus, maar ik heb zoals ik al zei heel veel bijgeleerd uit mijn fouten en deze Tielt is dan ook (net als voor iedereen) een zeer moeillijke rally geweest. Hoe kunnen sommige plaatsen nu zo glad zijn vroeg ik me soms af...
De wagen was deze keer zeker tip-top maar ik vraag me af of hij wel bij me past. Het parkoer was nu ook (nogmaals) geen makkie. Ik moet nu voor mezelf evalueren wat de toekomst nog zal brengen en mogelijks word mijn programma voor dit jaar nog wat aangepast (qua wedstrijden en/of auto).
-
Bernd Casier - Frederic Miclotte / VW Polo Super 2000
Bernd Casier en de VW Polo Super 2000 op het podium
Opdracht volbracht voor Bernd Casier, Frédéric Miclotte en de Polo Super 2000 van de Belgian VW Club, die in de TAC Rally een podiumplaats wisten te veroveren, na een dag vol incidenten die het team van René Georges eigenlijk konden missen als kiespijn…
“Alles begon met de ventilator die niet snel genoeg draaide,” legt René Georges uit. “De verklaring was even simpel als ontmoedigend: bij de bekabeling, dus niet in ons atelier, waren er twee elektrische kabels omgewisseld. Daags voordien hadden we al een vergelijkbaar probleem gehad, ook door de slechte originele bekabeling. Die van gisteren had echter iets grotere gevolgen: toen de wagen de 90 graden bereikte, raakte de motor oververhit en spoot het water er uit. Het water dat we er nadien bijgoten was uiteraard koud, waardoor er een thermische schok ontstond en er zich in de motor een luchtbel creëerde. Daarom liep de motor niet gelijkmatig warm en dat was ook de reden waarom aan het eind van de tweede lus de wissel water-olie het begaf. Op het moment dat alles stilviel was het water 140 graden heet.”
Toch was dat niet genoeg om het team van René Georges te stoppen. “Ik geloofde er niet meer in, maar onze Polo startte toch nog”, lacht Bernd. “Het kostte ons een minuut straftijd, maar het belangrijkste was dat we onze weg konden verder zetten!”
Eens het probleem was opgelost en het circuit helemaal was ververst kon de VW Polo S2000 opnieuw op weg, en bij aanvang van de laatste lus lag de tweede plaats op amper twintig seconden: met nog 41 kilometer te gaan veel en weinig tegelijk. “Na zoveel dagen van stress en problemen was het bereiken van de finish een voldoening op zich”, stelde J-G Mal-Voy, voorzitter van de Belgian VW Club. “We waren naar Tielt gekomen om een resultaat neer te zetten. Voor onze eerste wedstrijd na de tragische gebeurtenissen van vorige maand en voor de eerste rally van Bernd met de VW Polo, een auto die hij vorige donderdag maar gedurende amper 70 kilometer had bestuurd, denk ik dat we met deze derde plaats best tevreden mogen zijn.”
“Ik kan me wel vinden in het eindresultaat”, aldus Bernd. “Niet vergeten dat deze auto op zes dagen gebouwd is, net op tijd om hier de start te nemen. Dat op zich was al een serieuze prestatie. Voeg daar nog de problemen bij die ons de hele dag geplaagd hebben en je begrijpt dat ik heel blij ben dat ik hier toch op het podium kan staan. Twee keer dacht ik dat het gedaan was. Voor het team wou ik echter tot het eind gaan. We zijn er geraakt, meer nog, we staan op het podium. Ik ben dolgelukkig.”
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : TAC Rally , Patrick Mylleville , Jan Czech , Koen Demeyere , Bernd Casier