06-04-2008
TAC: Magistrale revanche van Kris Princen
Kris Princen heeft orde op zaken gesteld in de TAC Rally, de tweede manche van het Kampioenschap van België Rally. Twee weken geleden ging hij letterlijk kopje onder in de slotfase van de East Belgian Rally, nadat hij in het begin van de openingswedstrijd ook al een salto had gemaakt. Met een nieuwe Mitsubishi Lancer Evo8 en de drang om zijn foute seizoenstart recht te zetten, domineerde Princen de TAC Rally.
Het heel wisselvallige weer maakte van deze 35ste editie een van de moeilijkste jaargangen van de TAC Rally. Bij droog weer is de asfaltlaag op de smalle baantjes in de omgeving van Tielt al berucht om zijn gladheid. Bij regen is het vinden van tractie haast onmogelijk. Regen, afgewisseld met opklaringen, zorgde voor bijzonder verraderlijke omstandigheden. Een dikke WRC bleek geen garantie op succes... Hubert Deferm was heel goed gestart, hij klokte meteen de scratch op kp1 en bleef constant in gevecht met Kris Princen voor de eerste plaats to de kasseilegger een fout maakte aan de finish van kp 10 en moest opgeven.
"Het vertrouwen is helemaal terug,” lachte Kris Princen aan de finish. “De nieuwe Lancer Evo8 is niet te vergelijken met de wagen die ik in Stavelot bestuurde. Toen brak hij heel agressief uit bij het uitkomen van de bochten. Deze keer was de wagen veel stabieler. We hadden duidelijk de juiste afstellingen van het differentieel en de ophanging gevonden. Het kampioenschap kan nu beginnen.”
Het was ook uitkijken naar de prestaties van de lokale Subaru WRC's van Vermeirsch en Lietaer. Vermeirsch verloor al snel zijn kansen door een probleem met de stuurbekrachtiging. Dirk Vermeirsch heeft nog niet de snelheid die we van hem gewoon zijn, hij reed een eerder onopvallende wedstrijd met slechts enkele top 5 tijden. Paul Lietaer heeft al meer ervaring met de WRC en ging ook meteen met de kopgroep mee, echter de snor maakte 2 fouten die hem respectievelijk 1 en 2 minuten hebben gekost. Eerst reed hij zich vast op een talud en later ging hij rond tegen een boom. Gelukkig was er enkel blikschade aan de WRC en kon Lietaer tot aan de finish voluit gaan. Hij werd uiteindelijk 5de op 5 minuten van Princen. zonder de fouten zat er een tweede plaats in.
Bernd Casier kwam in Tielt kennismaken met de VW Polo Super 2000, in de eerste ronde kende het team heelwat problemen na een kleine sortie sukkelde de Polo met een oververhitte motor. Het team kon, mits een straftijd van 1 minuut, alles herstellen. Bernd had duidelijk snel vertrouwen in de wagen en ging bijzonder hard, helmaas was sit niet snel genoeg om in de clinch te gaan met de EVO van Princen. De minuut straftijd kostte hem de tweede plaats, maar Casier was bij zijn Polo debuut tevreden met een derde plaats.
Na de fouten van Lietaer en Deferm en de straftijd van Casier bleef Melissa Debackere foutloos sturen met de Corolla WRC. De Wervikse kon zo meer dan verdiend opklimmen naar de 2de plaats. Wie foutloos kon de finish bereiken in Tielt scoorde zowiezo punten, dat bewees niet enkel Melissa maar ook Patrick Snijers. Snijers was met de tweewielaangedreven Porsche uiteraard kansloos tegen de 4x4's. De zuivere, maar heel doeltreffende rijstijl van 'de lange' werden aan de finish beloond met een 4de plaats en de leiderspositie in het BK. Met deze leiderspositie trekt Snijers binnen enkele weken naar de Rallye de Wallonie, een wedstrijd op maat gesneden van de Porsche, ten minste als het droog blijft...
Timothy Van Parijs werd in de Porsche ondanks zijn vele spectaculaire schuivers zesde net voor de winaar in groep N Yves Bruneel met de JDR Lancer EVO IX, deze laatste klopte de andere lokale piloot Bart Dujardin in een Colsoul Lancer. Stéphane Lhonnay, in Stavelot de snelste, ging al in de tweede lus van de baan.
Bij de voortrekkers was het uitkijken naar de debuut van de Citroen C2 R2 Max met Claudie Tanghe in de wagen van Caen en Kris Cools in de wagen van Philcars. Tanghe kon eerder deze week de wagen reeds testen terwijl Cools nog maar amper de C2 bestuurde. Tanghe was dan ook de snelste van de twee C2's hij werd 12de terwijl Kris Cools 20ste werd.
Net zoals in de East Belgian Rally startten de Historics voor de moderne rally, enig verschil in Stavelot waren er 3 Historics in Tielt 30 ! Uiteraard is dit een goed initiatief om de Historics meer aandacht te schenken, enkel de timing komt hierdoor redelijk ingewikkeld. Er waren kandidaten genoeg die met wat punten huiswaarts wilden keren. Helaas voor Geert Beauprez was het al afgelopen op kp1. De strijd voor de overwinning ging zoals verwacht tussen de Ford Escorts, lange tijd werd er gestreden tussen Didier Vanwijnsberghe en Geert Vandoorne, in de laatste ronde moest Vanwijnsberghe helaas opgeven en was de strijd beslist in het voordeel van Geert Vandoorne.
Drie wedstrijden is voor de timing iets van het goede teveel, wie de Criteriumrijders aan het werk wou zien moest heel aandachtig de timing bekijken, zeker nadat er enkele 'gaten' in de timing zaten. De Criterium piloten begonnen de wedstrijd op kp3 meteen in de regen, aan de finish van hun eerste proef al geen teken meer van favorieten Bert Coene en Stefaan Vancraenebroeck. De leiding werd genomen door 2 last-minute inschrijvers, John Deconinck was de snelste verassend gevolgd door de kleine Clio van Koen Lauwaert.
John Deconinck stelde zijn leiderspositie snel veileg, Lauwaert bleef ook hard doortrappen en hield de 4x4 Mitsubishi van Erik Degeling achter zich. Dit leek de top 3 te worden, echter na de finish bleek de turbo van de JDR Lancer niet conform en kreeg Lauwaert de eerste plaats toegewezen.
Piloten mogen steeds hun reactie ter publicatie doorsturen naar rallylovers.be. Bekijk HIER de foto-reportage van de TAC Rally. Piloten die interesse hebben om foto's aan te kopen kunnen steeds contact opnemen, ik stuur graag enkele voorbeelden terug via email.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : TAC Rally , Kris Princen