01-04-2008
TAC: Vooruitblik teams
- Erik Vleminckx
Erik Vleminckx en Johan Vandeweyers hebben van de organisatie van de TAC-rally het startnummer 22 gekregen. Tijdens deze westvlaamse wedstrijd zullen ze voor de tweede maal de strijd aangaan met hun groep N opponenten met de Nationale titel als inzet.
Het parkoers is typisch voor de streek: smalle asfaltwegen, afgezoomd met diepe grachten; her en der verspreide hagen en bomen die op de rand van de gladde wegen obstakels vormen waarmee je maar beter niet in aanraking komt. Kortom, deze TAC-rally zal weerom goed verkend moeten worden, om de vastrikken op voorhand te kennen.
De tegenstand wordt een stuk steviger. Streekrijders Bruneel en Dujardin, ook met Mitsibishi, hebben het voordeel van de terreinkennis, en Lhonnay heeft in de vorige rally al bewezen een belangrijke titelpretendent te zijn. Dekeyser (Subaru) zal zeker proberen zijn sortie van vorig jaar niet te herhalen, en staat garant voor snelle tijden. En ook teamgenoot Van Tricht zal zich beter thuisvoelen op het Tieltse asfalt. Deze namen vullen we aan met Moreels, en de limburgers Hermans, Nijs en Roosen, en dan hebben we tien groep N deelnemers die het beste van zichzelf en hun wagen zullen geven om mee te spelen in de jacht op kampioenschapspunten.
Erik en Johan weten nu al dat ze er vanaf de allereerste proef moeten staan. Special Stage 1, Schuiferskapelle, bekend voor zijn “jump” kort na de start is verlengd tot 15 km, en wordt daarmee de scherprechter van de rally. Hier tijd verliezen in het begin van de wedstrijd kan op het einde zuur opbreken. Maar dat betekent niet ze er ondoordacht gaan invliegen, het team heeft al genoeg moeilijke watertjes doorzwommen.
Voor de algemene overwinning komt er een nieuwe kandidaat op de proppen. Bernd Casier is, na het ongeval van een langzaam herstellend Larry Cols, officieel VW piloot geworden. Met de Polo Super2000, die vorig jaar met Freddy Loix in Tielt won, zal hij kandidaat winnaar zijn. Daarnaast staat ook Kris Princen er weer met een opnieuw opgebouwde Jetcar-Lancer groep A. Naast deze favorieten zullen ook Patrick Snijers en Tim Van Parijs (beide porsche GT3), een heroptredende Melissa Debackere (toyota WRC), Hubert Deferm, Paul Lietaer en Dirk Vermeirsch (alledrie met subaru WRC) een hartig woordje mee bakkeleien.
Als de weergoden meewillen, dan kan het een prachtig rallyweekend worden. Ingeval het regent zal Erik in zijn handen wrijven... want het is in het rallymilieu al langer geweten dat iets gladdere omstandigheden hem wel liggen.
- THE HISTORIC ESCORT BOYS
De 1ste rally op nationaal niveau komt eraan : TAC RALLY VAN TIELT. Ons startnummer is 121. Mijn co-piloot van dienst is terug Tom Van Der Auwera.
Bedoeling is onze nieuwe wagen goed te leren kennen. Het zal een zeer modderige en vette bedoening worden. Daar we dit jaar niet meedingen voor het Belgisch kampioenschap zijn voor ons de tijden niet zo belangrijk. De rally van 259 km uitrijden zal op zich al een grote beproeving zijn gezien de weersomstandigheden.
Wij passeren iedere keer ongeveer een 10tal minuten na start 1ste wagen met het nummer 130.
Met vriendelijke groet en misschien tot zaterdag,
Koen Verhaeghe.
- SCHMID RACING
Komend weekend gaat de TAC rally te Tielt van start. De 2e manche voor Bart Cooman en team. De wagen heeft nu zijn definitieve kleuren gekregen en bescheiden als we zijn; het ziet er mooi
uit! Een striping die zal opvallen op de Belgische rallywegen. Alvast een woordje van dank voor Alain van Signcenter die deze klus voor zijn rekening nam.
We kijken in Tielt vooral uit naar de het nieuwe differentieel dat werd voorzien. Vorig seizoen en enkele weken geleden in Hannuit werd gereden met een differentieel met slechts ca. 25 % sper. Een ongewone verhouding voor een rallywagen en tevens zorgde dit ervoor dat de achterkant soms onvoorspelbaar uit de hoek kwam. Er werd besloten om het differentieel aan te passen naar ca. 70 % sper, een verhouding die zowat alle achterwieltrekkers hebben. Het zal echter in de eerste kilometers wat aftasten zijn om het gedrag van de wagen te voorspellen. Mede daarom werd beslist om deel te nemen aan de shakedown op woensdag 05/04/08 op KP De Ratte. Een ideale opportuniteit van de organiserende club om zo de wagen en team in, quasi wedstrijdverband, te kunnen testen voor het grote werk op zaterdag.
De wedstrijd op zaterdag 31 maart 2008 gaan ca. 150 teams van start. De Historic-rijders gaan als eerste van start in dit in omgekeerde volgorde: van nummer 130 en naar 101. Met het Escort-trio Vandoorne, Vanwijnsberghe en Stouf ligt bij de oudjes een mooie strijd in het verschiet.
Daarna gaan de moderne wagens uit het BK van start, te beginnen met Bernd Casier en de VW Polo Super 2000, die vorig jaar in Tielt won met Freddy Loix. Casier mag het opnemen tegen de WRC's van Debackere, Lietaer, Deferm en Vermeirsch en de snelle achtertrekkers van Snijers, Van Parijs en Lefevere.
Vanaf KP 3 vervoegen de Criterium-rijders het veld, die na de laatste twee proeven uit de eerste ronde nog twee volledige lussen rijden. Zo'n 70 piloten zijn momenteel ingeschreven, maar enkelen (aangeduid met * op deelnemerslijst) daarvan staan wel op een reservelijst wegens een te hoog aantal inschrijvingen. Voor de Criterium-zege is het uitkijken naar oa. Coene, Van Craenenbroeck, Alliet, Claesen, Cornelis,... Bart Cooman zal van start gaan op KP3 om 10u45 (lange slapers zijn dus voor Ă©Ă©n keer in het voordeel).
Vanaf de tweede ronde kunnen de toeschouwers genieten van de attractie van de wedstrijd, ter gelegenheid van de 35ste editie. Vanaf dan gaan een tiental wagens van 'Slowly Sideways' op de KP's toeren en dit tussen de 000 en 00 wagen. Het veld omvat wagens met een rijke geschiedenis in de rallywereld, oa. Metro 6R4, Audi Quattro, Lancia 037,...
- Tegelsfeer team
We zijn klaar voor de Tac rally. Na enkele maanden op donderdag aan de 911 gesleuteld te hebben, en zowat alles aangepakt te hebben,is de wagen klaar. Na een korte testsessie op zaterdag laatstleden te Brugge is de Porsche goed bevonden. De nieuwe vering, het korte stuurhuis en het grotere koppel onderin de motor is een grote verbetering.
Onze doelstellingen? Zoals de Buze elders beschrijft… azen op een topplaats! Het is een mooi deelnemersveld, en waarschijnlijk zullen de BDA’s het vooraan uitvechten. We zitten echter klaar!!! Nee serieus, we willen na enkele opgaves nu toch wel eens het potentieel van de 911 tonen. De rest volgt wel.
- Geert "De Buze" Beauprez-Daniel Defever
De ontgoocheling binnen het kamp van Geert Beauprez en Daniel Defever na het uitvallen in de East Belgian Rally was erg groot. Niet alleen omwille van de opgave, maar zeker ook voor het missen van een unieke kans om een karrenvracht punten te scoren voor het kampioenschap. En bovenal was het onheilspellende geluid dat van onder de motorkap kwam op zijn zachtst uitgedrukt zorgwekkend. “We wisten meteen dat we met deze krachtbron niet meer aan de start zouden moeten komen in Tielt, gezien er slechts een drietal weken tussen de twee proeven lag.
In eerste instantie kozen we ervoor om met de witte Porsche 911 te starten, waarmee Krist Vansuypeene, de RACB Historic Manager, nog de Boucles de Spa reed” aldus De Buze. “Een iets minder pk-krachtige wagen misschien, maar eventueel een hogere kans op zekerheid en op punten scoren. Maar toen alles wat bezonken was, en we tesamen met tuner Geert Windels eventjes aan tafel gingen zitten en alle voor-en nadelen tegenover elkaar plaatsten, besloten we vlug om een nieuwe motor in de gekende rood-blauwe Porsche 911 te steken.
En natuurlijk is het nog altijd uitkijken naar de komst van de nieuwe Porsche, waaraan volop gesleuteld wordt ten huize Windels, en waarmee we normaliter gezien zullen debuteren in Wervik om dan de klassieker in eigen streek, de Ypres Historic Rally aan te snijden in de hoop even goed te doen als de laatste twee jaar, toen we telkens 2de eindigden.
Maar nu dus eerst aandacht voor de Tieltse TAC-rally, waar er een serieuze tegenstand ligt te wachten, zoals traditioneel in de West-Vlaamse proeven.
Het gevaar zal zaterdag voornamelijk uit de hoek van de Ford-rijders komen, met kleppers aan de start als Geert Vandoorne, Didier Vanwijnsberghe, Stefaan Stouf, en vergeet daarbij zeker ook de Engelsman Chris Browne en Wim Soenens niet. Deze laatste rijdt met de Escort waarmee Patrick Snijers recent nog in Spa won, zodat de “Geko-man” zeker een te duchten bolide onder de bips zal krijgen. En naast het legertje Escort-rijders heb je dan natuurlijk ook mensen als Chris Debyser(Opel Transeurope), Mario Vantieghem(Porsche 911) en Alain Vermeulen(Opel Ascona), die altijd azen op een topplaats.
Meteen kun je concluderen dat er keihard zal gereden worden van in de eerste meters. Het zal er zeker op aankomen om meteen in het goede ritme te zitten zonder risico’s te gaan nemen. Want de eindmeet halen is voor iedereen het belangrijkste. We willen ons vroeg uitvallen in de East Belgian vergeten met een goede prestatie in Tielt. Al was het maar om onze sponsor Limobus, tevens sponsor van de TAC, extra te plezieren.
Over het wel en wee van het team in de TAC rally, naast alle nieuwtjes rond deze wedstrijd, kun je steeds terecht op onze website www.debuze.be.
Geert “De Buze” Beauprez en Daniel Defever starten met nummer 102 in de TAC. Zoals geweten rijden de Historics voor de gewone rally, in omgekeerde volgorde. Dus de hoogste startnummers eerst.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : TAC Rally , Erik Vleminckx , Koen Verhaeghe , Bart Cooman , Mario Vantieghem , Geert Beauprez