19-03-2008
EBR: Reacties na de wedstrijd - deel 4
Piloten mogen steeds hun reactie ter publicatie doorsturen naar rallylovers.be. Bekijk HIER de foto-reportage van de East Belgian Rally. Piloten die interesse hebben om foto's aan te kopen kunnen steeds contact opnemen, ik stuur graag enkele voorbeelden terug via email.
-
SMS TEAM
Tijdens het weekend voorafgaand aan de East Belgian Rally trokken we al richting Stavelot om de klassementsproeven grondig te verkennen want gedetailleerde nota’s zijn onontbeerlijk om een goed resultaat te bekomen. Tijdens het verkenningsweekend haalden we ook de nieuwe SMS-servicewagen op van bij René Georges, een deal van Stephen met wijlen Hans Goudezeune.
Tijden het rallyweekend verbleven we in een vakantiehuisje op slechts 3 km van het centrum van Stavelot. Bruno zorgde voor een schitterende catering en de extra vitaminen waren ook nodig.
De Historics startten voorop en Stephen Vankemmel mocht als tweede wedstrijdwagen de start nemen op KP Wanne. Het noodlot sloeg echter toe en iets over halfweg de 11km lange KP raakte de Ascona met de neus een boompje. Over en uit want de oliekoeler en de radiator waren lek. Christophe en Koen namen ons op sleeptouw richting Stavelot en in afwachting van de trailer begonnen Stephen en Hendrik reeds aan de afbraak van de SMS-001. Op de vraag of de schade tijdig hersteld kon worden om op zondag terug te starten antwoordde Hendrik “we gaan proberen” … Onderweg naar Ieper werden telefonisch reeds de nodige afspraken gemaakt met Serge Lahouter, Filip Cailliau, Brunhilde van Komplot en David M’Body. Tegen 14u werden de werkzaamheden gestart in Poperinge in de werkplaats van David.
Ondertussen bleven enkele SMS-leden achter in Stavelot om de voorbereidingen te treffen op een herstart op zondagmorgen via het Superally systeem. Via SMS’en werden de achterblijvers op de hoogte gehouden maar het bleef bang afwachten.
Tegen 22 uur was de reparatie voltooid en kon de motor terug gestart worden zodat Serge en Christophe Lahouter aan de fijnregeling konden beginnen.
Vooraleer de trip naar Stavelot aan te vatten sprongen Hendrik, Jos, Stefaan en Stephen eerst binnen in ’t Klein Stadhuis in Ieper waar Pedro voor een uitstekend stukje vlees zorgde.
Tegen 03 uur (na enkele tussenstops voor een kop sterke koffie) kwam de crew terug aan in het huisje voor een veel te korte nachtrust. Christophe Vermeersch trok tegen 7 uur naar het gesloten wagenpark met de Ascona en liet de noodzakelijke technische controle uitvoeren. Stephen en Marc vertrokken dan om 7u30 stipt uit het wagenpark richting Podium om het zondaggedeelte als eerste wedstrijdwagen aan te vatten. De spanning was te snijden tijdens de verbinding naar de eerste KP toe want de verantwoorde lijkheid van de driver naar de crew toe die het beste van zichzelf gegeven hadden was enorm groot.. Tijdens de eerste KP’s miste de Ascona alle grip wegens een slechte bandenkeuze en omwille van de kletsnatte wegen. Op bepaalde plaatsen stroomde het water over de weg. Tijdens KP 3 en 4 steeg terug het vertrouwen en we gingen heel wat sneller door de betere grip.
Door het uitvallen van Hermans (Ascona 400) net voor de laatste KP kwam Stephen Vankemmel op kop voor het zondaggedeelte en behaalde zo nog een tweede plaats algemeen. Een prachtprestatie van de voltallige SMS-Crew die we willen opdragen aan Hans. Gedurende gans de wedstrijd was er foto van Hans en Stephen binnenin de wagen gekleefd alsook een takje van de fatale boom. Hans was de ganse wedstrijd bij ons.
We wensen Paul Vanallemeersch en Pol Quata nnens van het PNP-rallyteam van harte proficiat met hun overwinning. Ze hebben een zeer sterke prestatie neergezet. Wij vonden dit de moeilijkste wedstrijd die we ooit gereden hebben.
Foto's van het SMS-team tijdens de EBR-Rally zijn te vinden op onze website www.sms-team.be.
-
JET CAR RACING TEAM
East Belgian Rally met ups, downs en onderstebovens
De East Belgian Rally zal voor altijd een speciale plaats krijgen in de geschiedenis van het Jetcar Racing Team. Het mag gerust een rollercoaster van emoties genoemd worden. Na de uitstekende tests in Loyers werd met hoge ambities naar Stavelot gegaan. Kris Princen had de Evo 8 groep A gewogen en goed bevonden en wou meestrijden voor de overwinning. Ook de vier andere Jetcar-Lancers – Vleminckx, Van Tricht, Langenakens en Van Keer – stonden te popelen om het nieuwe seizoen aan te vatten.
Johan Van Keer: “Door het ongeval van Cols-Goudezeune kwamen we met gemengde gevoelens aan de start van de EBR. Mijn co Bart en ik besloten om een zo regelmatig mogelijk tempo aan te houden. Dat lukte vrij aardig aangezien we op een bepaald moment 17de algemeen stonden. Door de eerste koprol van Kris en Bram kregen we een mentale tik die ons enkele plaatsen achteruit zette. Niettemin waren we tevreden na de eerste dag. Met het goede nieuws omtrent de herstart van Kris – dankzij prachtwerk van alle mecano’s van Pauwels Motorsport – waren we vastberaden om zondag terug enkele plaatsen te stijgen in het klassement maar dit lukte niet echt… Ons EBR-hoofdstuk werd abrupt afgesloten op KP Rivage waar we als eerste bij de tweede koprol van Kris en Bram uitkwamen. We zijn meteen gestopt en het water in gedoken om Kris en Bram te helpen, wat overigens hoogtij(d) was… Deze editie van de East Belgian zullen we niet licht vergeten. We hebben alles meegemaakt: euforie, wanhoop, hoop en teleurstelling, … Het was echte een rollercoaster van emoties.“
De EBR-avonturen van Kris Princen en Bram Eelbode zijn inmiddels bekend.
Ze wisselden erg knappe chrono’s af met een paar ongelukkige voorvallen waarbij ze gered werden door Jetcar-patrons Johan Van Keer en Bart Feyt.
Kris Princen: "Hetgeen wat er in het weekend gebeurd is, blijft nog wel even hangen. Persoonlijk vind ik het vooral vervelend voor het team van zowel Jetcar als Pauwels Motorsport. Na de immense inspanningen zaterdagavond wilden we zondag uitrijden en ervaring opdoen… Om de Lancer Evo 8 groep A even goed te kennen als de Clio zal ik er nog wat kilometers mee moeten maken. Over de gebeurtenissen in de EBR doen allerhande verhalen de ronde. Het heeft weinig zin om daar allemaal op in te gaan. Ik wil alleen maar zeggen dat vooral de laatste koprol angstaanjagend was en dat Bram en ik daar werkelijk door het oog van de naald gekropen zijn. Maar het heeft in géén geval mijn motivatie om rally te rijden aangetast… en – voor alle duidelijkheid - ik heb ook géén schrik om terug in een rallywagen te kruipen. Aanstaande zondag zitten Bram en ik rond de tafel met Jetcar-patron Johan Van Keer om te bekijken hoe we dit seizoen verder zullen aanpakken. Wellicht volgt dus in de loop van volgende week meer nieuws."
Voor Jonas Langenakens – de youngster van het Jetcar Racing Team - verliep het debuut met de Evo 6,5 naar wens.
Jonas Langenakens: "Het was een erg vermoeiend weekend. Ik was nerveuzer dan anders dus aan goeie stress was er geen gebrek. Enige minpuntjes zijn de drie lekke banden die we hadden waarvan we er één op de KP vervingen, wat natuurlijk tijdsverlies met zich mee bracht. Voor de rest kozen we ervoor om zaterdagavond op te geven omdat zowel ik als mijn co Peter Adriaens door problemen met een massakabel zonder licht vielen. Zondag ging het al veel beter en draaiden we enkele mooie tijden als ik de vergelijking maak met de Evo 9's van mijn teamgenoten. Ik vond het een prachtig parcours in de East Belgian en ben tevreden over mijn debuut met de Evo 6,5. Voor mij is het nu uitkijken naar de volgende wedstrijd, de Rallye de Wallonie.“
Kristof Van Tricht testte niet vooraf en reed zijn eerste meters met de Evo 9 groep N op vrijdagmiddag naar de technische keuring. De EBR werd voor hem en co Ludo L’Hoyes dan ook een generale repetitie in wedstrijdconfiguratie.
Kristof Van Tricht: “De eerste meters op snelheid met de Evo 9 waren die van KP Wanne op zaterdagmorgen. Na een voorzichtige start met enkele inschattingsfoutjes kon ik me vrij vlug aanpassen aan de nieuwe wagen. Op KP Honsfeld werden we echter even verrast door het weggedrag van de Lancer… wat resulteerde in een bezoek aan een gracht van toch ruim 2,5 minuut. Maar dit zette zeker geen rem op onze ontdekkingstocht. Op KP 8 Crombach was er zelfs een knappe 10de tijd algemeen als 2de groep N ! Jammer genoeg verloren we in het donker kostbare tijd omdat de verstralers niet perfect afgesteld waren. Tijdens de natte zondag verloren we tijd in de trage situaties en spinden we enkele keren. Na een aanpassing aan het differentieel ging het beter want op KP 14 Butchenbach zetten we een mooie 14de tijd op de tabellen. De EBR resulteerde in een 18de plaats algemeen en een 5de plaats in de klasse N4. Tijdens de volgende wedstrijd - de TAC Rally in Tielt – zullen Ludo en ik het tempo verder opdrijven."
Erik Vleminckx en co Johan Vandeweyers hanteerden in de East Belgian Rally een taktiek die vorig jaar al vruchten afwierp. Dat resulteerde in een mooie podiumplaats in groep N… en de eerste punten voor het kampioenschap.
Erik Vleminckx: “Zaterdag startten we een beetje afwachtend en op zekerheid om de wagen en het parcours aan te voelen. Desondanks draaiden we constant tijden in de top 15 en stonden we na één ronde 12de algemeen. Tijdens de tweede ronde konden we verder klimmen naar de top 10 en de 2de plaats in groep N. Aan de finish van de allerlaatste proef op zaterdag reden we lek. Er was voldoende tijd om het wiel te wisselen maar door problemen met de krik tikte die tijd snel voorbij. Zo arriveerden we 6 minuten te laat op de volgende TC wat vertaald werd in 1 minuut penalisatie. Op de tweede rallydag was er een fikse strijd met regen, regen en nog eens regen. Op het gevaarlijke en onvoorspelbare parcours was onze keuze voor opgesneden intermediates niet de beste aangezien de concurrentie op regenbanden sneller was dan wij. Na een warm moment op KP Rivage verloren we nog wat tijd. Op advies van Koen Pauwels pasten we vervolgens de diffs een beetje aan wat voor verbetering zorgde. De spanning bleef hoog voor de laatste KP Butgenbach waar Dekeyser-Smets een kanontijd draaiden die hen de tweede plaats in groep N opleverde na autoritair leider Lhonnay. Zelf konden we op de laatste KP beslag leggen op de derde plaats in de groep N. De eerste punten zijn binnen… opdracht volbracht en nu op naar TAC Tielt.“
-
Vincent Verstraete - Dieter Verbeke - Peugeot 106 GTI
De auto was pas donderdagavond klaar en we dienden de motor ’s nachts nog te roderen.
Op zondag begonnen we de 1ste KP’s te afwachtend in de regen. Op een stuk onverhard op KP 2 brak de wagen opeens uit. We draaiden rond tussen de bomen. Gelukkig stonden de bomen niet dichter bij de weg anders was het einde verhaal.
Op de service meldde ik dat de wagen niet vlug genoeg in toeren klom en daar bleek dat de gaskabel inderdaad niet genoeg gespannen stond.
De 3de en 4de KP verliepen al veel beter en ook de samenwerking met de nieuwe co Dieter Verbeke ging al vlotter.
Tijdens de 2 boucle deed ik op de langste KP (18 km) 44” van mijn tijd en ook mijn tijd op KP 4 verbeterde ik ondanks dat ik even rondging in een haarspeld. KP 1 en 3 werden door ongevallen geannuleerd.
We hebben veel bijgeleerd en waren tevreden dat we de finish bereikt hadden (mede dankzij de servicemannen van 3L) op een 19de plaats algemeen en 2de in de klasse A6. Het Criterium van de East Belgian Rally was een mooie ervaring. Alleen jammer van de ellenlange verbindingsritten : meer dan 250 km verbindingsritten voor +/- 80 km effectieve kilometers KP.
Wij willen ook alle supporters bedanken die ganse dag in de gietende regen gestaan hebben voor ons!
Tot in Tielt voor de shakedown en onze “thuisrally” op zaterdag 05 april.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : East Belgian Rally , Stephen Vankemmel , SMS , Vincent Verstraete , Kris Princen , Erik Vleminckx , Jonas Langenakens