17-03-2008
EBR: Ford Fiesta Sporting Trophy
Vorig jaar leek het seizoen van de Fiesta Sporting Trophy al uitzonderlijk. Dit jaar wordt het nog beter! 2008 begon schitterend in de streek rond Stavelot met de East Belgian Rally, dankzij de komst van enkele supersnelle jongeren.
We keken uit naar de openingsmanche van de Fiesta Sporting Trophy 2008. Wie zou de wedstrijd winnen? Hoe zouden de nieuwkomers presteren? En dan vooral Thierry Neuville, de opvolger van Anthony Martin op de erelijst van de Ford RACB Rally Contest.
Tegen alle verwachtingen in, zette Nikias Priem de snelste tijd op de tabellen op de eerste proef, de 11,25 km van Wanne. Op de volgende proef maakte hij twee foutjes en verloor hij 3 minuten. Vanaf dat moment nam Anthony Martin het commando. In het begin van de tweede ronde ging Priem hard van de baan op de proef waar hij de eerste scratch klokte (Wanne). Ondertussen stak Thierry Neuville een tandje bij. Profiterend van zijn parcourskennis (hij komt uit de Oostkantons), reed hij een kanontijd bij de tweede doortocht in Crombach (26" sneller dan zijn eerste doortocht en 12 tellen sneller dan Martin). Op de volgende proef nam hij de leiding. Die koppositie verloor hij zondagochtend op de eerste proef, toen hij in Amel even van de baan schoof en een minuut verloor. Martin kwam terug aan de leiding.
Cédric Verhees, de revelatie van de Condroz Rally, stapelde de problemen op: remmen, aandrijfassen,… Hij zou zondag opgeven (pomp van de stuurbekrachtiging). Er waren ook remproblemen voor Charles Antoine Hastir, die gelukkig nog voor de start van KP 5 voelde dat hij geen remmen meer had. Een lekke band kostte hem nadien nog 3 minuten (wissel van het wiel op de proef) en daarna schakelde de motor over naar het veiligheidsprogramma (breuk van de riem van de waterpomp na een gebroken motorsteun). Met meer dan 10 minuten achterstand, besloot hij op te geven. Vincent Taminiaux, die op de eerste proef een foutje maakte (gemist rempunt en 1'30" verloren), ging in het slot van de eerste dag ook definitief van de baan. Cédric De Cecco verloor heel wat tijd door twee gebroken aandrijfassen. Een vijfde plaats lag in het verschiet, toen hij zondag over de kop ging. Thijs Deburghgraeve nam de vijfde plaats over. Er haalden in totaal ook vijf Fiesta's ST de finish.
De zege van Martin kwam niet meer in gevaar. Voor de tweede plaats bleef het spannend. Na een gebroken aandrijfas bij de tweede doortocht in Amel (7 minuten verloren) en een lekke band in
Burg-Reuland, viel Neuville terug naar de 4de plaats. In de vierde rally in zijn leven reed de 19-jarige piloot zich alvast in de kijker. CĂ©dric Cherain eindigde sterk. Twee proeven voor de finish stond hij 3"3 achter Xavier Baugnet. KP 19 werd geannuleerd. Hij gaf alles op de laatste proef en klokte een geweldige 6'37"0. Daarmee maakte hij in een klap meer dan 30" goed op zijn rivaal op amper 8,76 km. Jammer van het kleine uitstapje tegen een naaldboom zaterdagavond (ongeveer 1'30" verloren).
Het vervolg van het seizoen belooft nog uitermate boeiend te worden. De vooruitzichten bij het begin van het seizoen zijn veelbelovend.
Comments
Martin-Borguet (#38) "In het begin van de rally reden we zonder risico's te nemen, gelet op het vettige parcours. We keken zelfs niet naar de chrono's van onze rivalen. Na het foutje van Thierry zondagochtend hebben we onze wedstrijd afgestemd op de tijden van de anderen. Het seizoen 2008 is uitstekend begonnen. Als dat mocht blijven duren…"
Priem-Pattyn (#40) "De wagen leek me nogal onstabiel achteraan en dat werd bevestigd toen we op de tweede proef van de baan schoven in Crombach. Een paar beetje verder miste ik een rempunt. We schoven in een veld en verloren 3 minuten. In Wanne brak daarna de achtertrein plots uit in een smalle afdaling. We knalden definitief van de baan…"
Cherain-Jalet (#41) "Ik ontdekte de wagen en verhoogde stelselmatig het tempo, tot ik zaterdagavond een foutje maakte. Ik parkeerde de wagen met de linkerflank tegen een naaldboom. De schade was niet groot, maar we verloren meer dan anderhalve minuut. Zondag voelde ik dat we terug konden komen op Baugnet. Ik ging mijn kans en het lukte!"
Verhees-Gonay (#42) "Een rally om snel te vergeten. Niets ging zoals het moest. In het begin van de rally hadden we problemen met de remmen achteraan. We braken nog een cardan en reden lek op het einde van een proef. Om het geheel te bekronen, begaf de pomp van de stuurbekrachtiging, nochtans een nieuw onderdeel. Ik moet me terug opladen voor de Wallonie…"
Hastir-Rasdolsky (#48) "Toen ik remde voor de start van KP 5 (de 4de werd geannuleerd), voelde ik dat we geen remmen meer hadden! We waren daarom heel voorzichtig op de twee proeven die erop volgden. Dat kostte ons 2'30". Daarna hebben we nog een lekke band moeten wisselen op de proef. Weer 3 minuten verloren. Nog wat later brak een motorsteun. Dat veroorzaakte een breuk van de riem van de waterpomp en zo schakelde de motor over op het veiligheidsprogramma. We moesten weer traag rijden. Met meer dan 10 minuten achterstand en een volgend probleem dat zich aandiende, besloot ik de handdoek in de ring te werpen."
Baugnet-Xavier (#49) "Ik ben heel tevreden over mijn eerste wedstrijd. Ik moest de wagen leren kennen en startte wellicht te voorzichtig. Maar, ik heb me geamuseerd. Voor de tweede plaats kon ik Cherain onmogelijk achter me houden."
Neuville-Maraite (#51) "Als "officieel" piloot rijden is een unieke belevenis. De context is ideaal om zich volledig op de wedstrijd te concentreren. Ik heb zo goed mogelijk gebruik gemaakt van mijn terreinkennis om mijn gebrek aan ervaring met de wagen en de banden te compenseren. Het resultaat mocht gezien worden. Jammer dat ik zondag minder geluk had."
Taminiaux-Vandewauver (#52) "Onze rally liep slecht af. Op de eerste proef was ik iets te optimistisch in een remzone. We eindigden in de modder en het duurde anderhalve minuut voor we weer verder konden. Op de volgende proef kostte een lekke band ons 35". Zaterdagavond gingen we definitief van de baan…"
De Cecco-Montagnino (#53) "In Amel hadden we veel aquaplanning en in een linkse werden we verrast. We velden een afsluiting. Om een paal te ontwijken, stuurde ik richting het weiland, maar door een boomstronk werden we op de flank gegooid. Jammer. Wat ik zal onthouden is het feit dat we zonder onze twee gebroken aandrijfassen zaterdag in strijd waren met Cherain en Baugnet. Dat is toch positief."
Classifications
Final East Belgian Rally
1. Martin-Borguet, 2:36'58"
2. Cherain-Jalet, + 1'09"
3. Baugnet-Xavier, + 1'33"
4. Neuville-Maraite, + 3'38"
5. Deburghgraeve-Verfaillie, + 14'13"
Bron: Ford persberciht
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : East Belgian Rally , Ford Fiesta Sporting Trophy , Anthony Martin